INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Sonda

Jakie jest najlepsze rozwiązanie problemu ograniczonej przepustowości lotniska Chopina?

rozbudowa istniejącej sieci lotnisk

budowa nowego CPL

rozbudowa Modlina

duopol Modlin-Chopin

Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Barometr
Polska


Barometr Polska kwiecień 2018. Część I

Marek Serafin, 2018-06-11
     

W kwietniu dynamika wzrostu przewozów wyniosła 16,4% i była istotnie wyższa od średniej z trzech pierwszych miesięcy roku. W polskich portach lotniczych obsłużono łącznie około 3,515 mln pasażerów. Podajemy liczbę nieco zaokrągloną, gdyż przewozy w GDN podano nam przybliżone a w SZZ, LCJ i SZY były szacowane z oferowania.

 

Coraz bardziej powiększa się różnica indeksów wzrostu ruchu w aglomeracji warszawskiej i w portach regionalnych. To efekt problemów infrastrukturalnych, głównie w WMI.

 

W kwietniu 2018 nadal, prawie szaloną dynamikę, nadawał rynkowi LOT. Jego wzrost pobił kolejny rekord. Indeks ponad 140% budzi wręcz oszołomienie. Za nim „biegnie sprintem” Wizz Air. Ryanair rozwija się wolniej ze względu na „problemy warszawskie” – zawieszenie większości rejsów krajowych z WAW oraz ogromne problemy z przepustowością na WMI. Pomimo tego jego wzrost oferowania na samych trasach międzynarodowych był bardzo duży.

 

W „charterowych” portach regionalnych, na czele z KTW i POZ, te przewozy miały ogromną dynamikę wzrostu. W kwietniu wystartował Ryanair Sun.

 

Oceniając wyniki kwietnia, łączne oraz w poszczególnych portach, musimy pamiętać, że w tym roku miał miejsce tylko szczyt powrotów wielkanocnych, a w roku 2017 również wylotów.

 

 

Komentarz PRTL.pl

 

To ważny, pierwszy miesiąc sezonu letniego. Utrzymują się tendencje znane z Zimy 2017/18.

 

Wszystkie segmenty rosną, w bardzo dużym, a niektóre wręcz w ogromnym tempie. To drugie określenie na pewno pasuje do przewozów tranzytowych LOT-u oraz ultra-tanich przewozów w portach regionalnych. Regres notują jedynie przewozy krajowe, ze względu na zawieszenie przez Ryanaira połączeń z WAW do GDN i WRO.

 

Cały rynek

 

Wybrane dane o oferowaniu (w tys. foteli, zmiany w %):

  • cały rynek: 3 956,1 (+20,3!!!),
  • FR: 1 098,5 (+12,6!),
  • LO: 951,4 (41,6!!!!),
  • W6: 921,6 (+25,9!!),
  • Grupa LH: (LH+LX+OS+EW+SN): 368,7 (+9,6),
  • AF/KL/HV: 93,3 (+20,4!!) dodatkowy rejs KL do GDN i nowy HV do KTW,
  • DY/D8: 95,4 (+19,3),
  • SK: 67,3 (+16,2),
  • BA/VY: 45,4(+7,8)
  • AY: 28,6 (+36,2!!!), trzy rejsy dziennie do WAW i dwa dziennie do GDN!!

 

Uwaga: tu podajemy tylko dane dla tych linii, które operują, do, co najmniej, dwóch miast w Polsce.

 

Jeżeli chodzi o LOT towciąż powiększa swoje oferowanie w sposób wręcz niebywały. Na początku sezonu letniego dysponuje 11 B737. W trakcie lata dojdą kolejne dwa 737 MAX. W maju nowy B787-9. Znaczna część tego dodawanego oferowania przeznaczana jest dla ruchu tranzytowego oraz taniego – wewnątrz-europejskiego.

 

Sieciowi konkurenci LOT-u, Grupy LH i AF/KL nadal koncentrują swój rozwój na regionach, znajdując się w WAW pod coraz większą presją konkurencyjną. Zresztą ich oferta w stolicy jest już wystarczająca i dla wysokopłatnego ruchu bezpośredniego i tranzytowego.

 

Wyniki kwietnia zapowiadają też bardzo dobry rok dla rynku charterowego, w tym nowego gracza – Ryanair Sun.

 

Jeden z dominatorów na rynku ultra-tanich przewozów - Wizz Air rozwija się i w aglomeracji warszawskiej i w najważniejszych dla siebie portach regionalnych. Ryanair, z konieczności, stawia na porty regionalne. W niektórych (KRK, POZ) zwiększył swoje oferowania więcej niż skokowo.

 

Ponieważ to już kolejny świetny rok dla rynku polskiego to warto podawać indeksy wzrostu do 2016. W przypadku kwietnia wyniósł 135,4, marca - 132,7, lutego - 132,8, a stycznia - 138,3. Przy ocenie lutego powinniśmy uwzględnić efekt roku przestępnego - około 1,5ppct.

 

Koniec części I

 

 

Zdjęcie: Bartosz Makowski

Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

 

Tagi:

Lotnisko | LOT | Lotnisko Chopina | Lotnisko Modlin | Linie lotnicze


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony