INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Barometr
Polska


Barometr Polska październik 2018. Coraz wolniejsze tempo wzrost, choć wciąż dwucyfrowe. Część I

Marek Serafin, 2018-12-03
     

W październiku w polskich portach lotniczych obsłużono łącznie 3923 tys. pasażerów! Oznacza to wzrost o 11,0%. Dynamika we wrześniu wyniosła 13,4%, w sierpniu - 16,3%, lipcu -15,3%, czerwcu - 15,9% i w maju - 16,0%. Podajemy liczbę nieco zaokrągloną, gdyż przewozy w SZZ, LCJ i SZY są szacowane z oferowania, a w przypadku WAW są to dane przybliżone, wyliczone z podanej dynamiki wzrostu.

 

Na spadek dynamiki ma niewątpliwie wpływ sezonowość przewozów charterowych, które w okresie czerwiec – wrzesień dodatkowo dynamizowały rynek. W październiku udział przewozów charterowych jest już zdecydowanie mniejszy.

 

Wśród linii rejsowych wciąż niekwestionowanym liderem, pod względem tempa wzrostu oferowania, a więc i przewozów pozostaje LOT. Wizz Air rozpoczął już zdecydowaną korektę oferowania, w dół. Jest ona kontynuowana i to bardziej radykalnie w sezonie zimowym – szczegóły patrz nasz raport Oferowanie w sezonie Zima 2018/19 w porównaniu z sezonem poprzednim”.

 

Nasila się proces zmian w strukturze geograficznej przewozów. Porty regionalne rozwijają się zdecydowanie szybciej niż te, które obsługują aglomerację warszawską. O powodach pisaliśmy wielokrotnie.

 

 

Komentarz PRTL.pl

 

Hossa na rynku trwa, ale uległa ona już dość znacznemu już osłabieniu. Obserwujemy to zjawisko w całej Europie. Jednak w przypadku rynku polskiego musimy też uwzględnić, że w porównaniu z październikiem 2016 dynamika wyniosła aż 33,6%. To liczba imponująca. To, co musi niepokoić to nasilające się zjawisko spadku współczynników wykorzystania miejsc pasażerskich (LF-ów). Szczegóły poznamy za wiele miesięcy, kiedy ULC ogłosi dane dotyczące przewozów w trzecim kwartale 2018, ale jest bardzo prawdopodobne, że dotyczy to, przede wszystkim, LOT-u. To cena, jaką płaci za superszybki rozwój. W szczycie sezonu wypełnienie nowych połączeń i dodatkowych rejsów/foteli na trasach już obsługiwanych było znacznie łatwiejsze.

 

Cały rynek

 

Wybrane dane o oferowaniu (w tys. foteli, zmiany w %):

  • cały rynek: 4 171,2 (+12,8),
  • FR: 1 109,4 (+12,1),
  • LO: 1 130,4,0 (+24,5!!),
  • W6: 867,4 (+4,2),
  • Grupa LH: (LH+LX+OS+EW+SN): 395,4 (+8,9),
  • AF/KL/HV: 103,7 (+12,8!).

 

Uwaga: tu podajemy tylko dane dla tych najważniejszych linii, które operują, do co najmniej dwóch miast w Polsce.

 

W październiku utrzymała się struktura zmian opisana w barometrze wrześniowym. Jedyna bardzo istotna zmiana to bardzo dużą redukcja planowanego oferowania przez W6 – aż o 11,1%!! Dotyczyła ona, przede wszystkim, głównych baz gdańskiej, warszawskiej, katowickiej. To wstęp do dużych redukcji oferowania węgierskiej linii w Sezonie W2018/19 – szczegóły patrz nasz Raport „Oferowanie w Sezonie Zima 2018/19 w porównaniu z sezonem poprzednim”. FR prawie utrzymał planowane oferowanie jednak niedawno dowiedzieliśmy się, że w sezonie zimowym zawiesi ostatnie połączenie z WAW – do SZZ.

 

Październik to miesiąc, kiedy gwałtownie spadają przewozy charterowe. Na początku lub w połowie miesiąca kończą się łańcuchy rejsów. Od wielu lat jedno z kluczowych wyzwań dla przewoźników i Tour Operatorów to stopniowe zmniejszanie ogromnej sezonowości przewozów. Nie dysponujemy jeszcze pełnymi danymi, ale szansa, że w tym roku rozpoczął się proces pozytywnych zmian jest znikoma. W przypadku KTW, charterowej stolicy Polski indeks wzrostu w październiku był praktycznie identyczny, jak we wrześniu. A to oznacza, że w wartościach bezwzględnych różnica pomiędzy tymi miesiącami jeszcze powiększyła się i to znacznie. Jeszcze gorzej wyglądała sytuacja w Poznaniu – trzecim, pod względem przewozów charterowych porcie. Tam indeks był w październiku niższy niż we wrześniu o prawie 15ppct. Nie możemy też liczyć, przynajmniej w tę zimę na Ryanair Sun. Ten nowy na rynku gracz, zawiesił w tym okresie działalność.

 

LOT utrzymał indeks wzrostu oferowania z września, i było ono wyższe o prawie 20 tys. foteli od planowanego osiem miesięcy temu. Dane wskazują jednak, że spada LF LOT-u. Sytuacja może tu być jeszcze trudniejsza w sezonie zimowym, szczególnie, jeżeli utrzyma się trend osłabienia koniunktury na rynku europejskim.

 

Sieciowi konkurenci LOT-u - Grupy LH i AF/KL nadal koncentrują swój rozwój na regionach, nie podejmując „wojny na oferowanie z LO” w WAW.

 

Ponieważ to już kolejny świetny rok dla polskiego rynku to warto podawać indeksy wzrostu ruchu do 2016. W przypadku października było to 133,6, września - 134,7%, sierpnia - 136,8, lipca - 136,4%, czerwca -134,4, maja i kwietnia - 135,4, marca -132,7, lutego - 132,8, a stycznia - 138,3. Przy ocenie lutego powinniśmy uwzględnić efekt roku przestępnego - około 1,5ppct. Jak widzimy dzięki rekordowemu październikowi 2017 indeks do 2016 był w październiku tylko nieznacznie niższy niż we wrześniu.

 

Koniec części I

 


Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

 

Tagi:

Linie lotnicze | Lotnisko | Oferowanie | Pasażer | Połączenia | Przewozy


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony