Wyniki finans. przewoźników
Jak już informowaliśmy AEA zakończyła swoją działalność, podobnie, jak ELFAA, i brak jest obecnie „centralnego” źródła informacji o wynikach przewozowych europejskich przewoźników rozkładowych, zarówno sieciowych (AEA), jak i tanich (ELFAA).
W tej sytuacji od października 2016 rozpoczęliśmy publikowanie nowego, comiesięcznego raportu, podającego wyniki przewozowe, wybranych linii europejskich (tych, które je regularnie udostępniają). Raz na kwartał, dokonamy przeglądy wyników finansowych linii rozkładowych oraz, oddzielnie, wyniki przewozowe cargo
Luty 2017 - wyniki przewozowe, porównanie z lutym 2016
Uwaga: Luty 2016 był o jeden dzień dłuższy, co oznacza obniżoną dynamikę dla 2017 o ponad 3,5ppct.
Linia lotnicza
|
Pax
[tys.]
|
Zmiana
[%]
|
RPK
[mln]
|
Zmiana
[%]
|
LF
[%]
|
Zmiana
[ppct]
|
LH Grupa
|
7 766
|
12,4
|
15 821
|
12,6
|
75,0
|
2,7
|
LH
|
4 252
|
1,7
|
9 564
|
2,7
|
76,7
|
2,3
|
LX
|
1 220
|
7,1
|
3027
|
12,4
|
77,0
|
2,1
|
OS
|
639
|
3,2
|
1 012
|
-1,4
|
68,2
|
-1,7
|
SN + EW
|
1 702
|
70,4
|
2 240
|
117,2
|
74,0
|
2,6
|
AF/KL Grupa
|
6 475
|
2,9
|
18 588
|
2,7
|
85,2
|
1,6
|
AF
|
3 554
|
-1,8
|
10 171
|
-0,4
|
84,1
|
1,5
|
KL
|
2 151
|
3,5
|
7 138
|
4,0
|
86,4
|
2,0
|
HV
|
770
|
30,2
|
1 278
|
25,3
|
87,9
|
-0,5
|
IAG Grupa
|
6 543
|
2,7
|
16 411
|
2,9
|
78,0
|
0,6
|
BA
|
|
|
10 299
|
1,1
|
76,8
|
0,4
|
IB
|
|
|
3 613
|
2,1
|
82,9
|
2,3
|
EI
|
|
|
964
|
13,9
|
69,5
|
-1,9
|
VY
|
|
|
1 535
|
11,4
|
81,4
|
0,4
|
TK
|
-
|
|
-
|
|
|
|
SK
|
2 075
|
2,7
|
2 476
|
12,7
|
69,2
|
4,7
|
AY
|
834,4
|
2,4
|
2 108,9
|
2,5
|
65,2
|
0,1
|
FR
|
8 200
|
10,0
|
|
|
95,0
|
2,0
|
U2
|
5 337,9
|
8,2
|
|
|
92,0
|
1,6
|
DY
|
2 090,3
|
11,7
|
3 936
|
23,5
|
86,3
|
0,7
|
W6
|
1 722
|
21,8
|
|
|
91,9
|
5,5
|
Wyniki narastająco i porównanie z okresem styczeń - luty 2016
Linia lotnicza
|
Pax
[tys.]
|
Zmiana
[%]
|
RPK
[mln]
|
Zmiana
[%]
|
LF
[%]
|
Zmiana
[ppct]
|
LH Grupa
|
15 642
|
12,5
|
33 096
|
9,3
|
75,5
|
1,5
|
LH
|
8 544
|
2,0
|
20 047
|
1,8
|
76,7
|
2,3
|
LX
|
2 491
|
6,8
|
6 365
|
11,5
|
77,1
|
2,1
|
OS
|
1 306
|
5,8
|
2 173
|
0,3
|
68,2
|
-1,7
|
SN + EW
|
3 393
|
69,3
|
4 555
|
114,6
|
72,5
|
0,7
|
AF/KL Grupa
|
13 327
|
5,2
|
39 149
|
4,0
|
85,5
|
1,1
|
AF
|
7 368
|
0,3
|
21 522
|
0,6
|
84,5
|
0,9
|
KL
|
4 455
|
6,1
|
15 125
|
5,8
|
87,0
|
85,5
|
HV
|
1 504
|
34,2
|
2 501
|
27,7
|
84,8
|
-1,5
|
IAG Grupa
|
13 230
|
4,1
|
34 469
|
3,7
|
78,1
|
0,0
|
BA
|
|
|
21 765
|
2,5
|
77,4
|
-0,1
|
IB
|
|
|
7 598
|
2,1
|
82,5
|
0,9
|
EI
|
|
|
2 032
|
13,1
|
69,4
|
-2,2
|
VY
|
|
|
3 074
|
11,4
|
79,4
|
1,1
|
TK
|
8 232
|
-10,4
|
17 073
|
-8,9
|
73,0
|
0,1
|
SK
|
3 999
|
6,4
|
5 007
|
15,7
|
69,7
|
4,8
|
AY
|
1 669,6
|
4,7
|
4 309,4
|
3,0
|
63,8
|
-0,6
|
FR
|
16 970
|
13,9
|
|
|
|
|
U2
|
10 083,6
|
9,5
|
|
|
|
|
DY
|
4 200,6
|
15,8
|
8 032
|
27,0
|
84,6
|
1,0
|
W6
|
3 599,8
|
22,6
|
|
|
|
|
Uwaga:
Komentarz
Ponieważ wyniki stycznia i lutego są bardzo podobne to dajemy jeden komentarz do wyników lutego i narastająco.
Po raz pierwszy podajemy wyniki Turkish Airlines oraz Norwegian Airlines, dwóch ważnych graczy na europejskim rynku.
W przypadku trzech wielkich grup można by powtórzyć komentarz dołączony do raportu styczniowego. Nadal szybciej rozwijają się „młodsi bracia” - LX, KL oraz EI. Wyjątkowo szybko rosną przewozy tanich linii wchodzących w ich skład, a szczególnie EW i HV.
Bardzo niski LF EI to skutek ogromnej sezonowości ruchu północno-atlantyckiego oraz bardzo ekspansywnej polityki linii (i grupy) w odniesieniu do rozwijania hub-u w Dublinie.
Przewozy AY, mierzone w RPK, nie są o wiele mniejsze, niż SK, gdyż fiński przewoźnik bardzo zdecydowanie rozwinął siatkę połączeń dalekodystansowych do Azji. SAS szybko rozszerza siatkę połączeń interkontynentalnych, ale i tak Norwegian przegonił go pod tym względem. Liczba pasażerów DY jest tylko o 5,0% większa niż SK, natomiast przewozy mierzone w RPK są aż o 60,4% większe. Pokazuje to, jak ogromny potencjał tkwi w tanich przewozach interkontynentalnych, nawet na tak bogatym rynku, jak skandynawski.
Dramatycznie spadają nadal przewozy THY. I to w sytuacji, gdy flota linii ciągle rośnie. Przewoźnik tnie oferowanie, aby utrzymywać LF-y - na przyzwoitym poziomie, ale oznacza to bardzo znaczny spadek nalotów samolotów. W okresie styczeń - luty 2017 spadły one aż o 12,5%.
FR zwiększył przewozy „tylko” o 10%, ale w znacznym stopniu wynikało to z bariery oferowania - LF linii wyniósł niebotyczne 95%. I to w tak niskim sezonie.
Zwraca uwagę bardzo wysoki LF Wizz Air-a w lutym 2017. W poprzednich latach, wyniki lutego były dość słabe. Jak widzimy W6 „nauczył” się dopełniać samoloty bardzo agresywną polityką cenową. Jednak to by nie wystarczyło. Dane pokazują, jak ogromny potencjał rozwojowy wciąż tkwi w rynku lotniczym naszego regionu.
Wyjaśnienie skrótów:
Marek Serafin
PRTL.pl
Ceny | Finanse | Komunikacja | Konkurencja | Koszty | Linie lotnicze | Obłożenie | Oferowanie | Pasażer | Praca | Przewozy | Przychody | Wynik netto | Zysk operacyjny
Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.