INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Sonda

Czy rozbudowa lotniska w Radomiu jest właściwym rozwiązaniem problemów infrastrukturalnych w aglomeracji warszawskiej?

Tak, jestem przekonany, że to dobry pomysł

Trudno powiedzieć, czas pokaże

Mam poważne wątpliwości, zabrakło głębszych analiz i konsultacji z przewoźnikami

Nie, to fatalny pomysł z punktu widzenia przewoźników i pasażerów

Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Artykuły


Alitalia jako fiasko systemu kontroli pomocy publicznej?

Jakub Kociubiński, 2018-11-14
 

W czerwcu tego roku Komisja Europejska (KE) działając na podstawie skargi IAG, Adria i Ryanaira (później Włochy same zgłosiły pomoc) zdecydowała się wszcząć postepowanie wyjaśniające w sprawie możliwości udzielenia niedozwolonej pomocy państwa dla Alitalii. Jest to siódma sprawa dotycząca wsparcia przy użyciu publicznych środków dla flagowego włoskiego przewoźnika (sprawy C54/1996; C2/2005; C26/2008; N318/2002; N279/2004; N510/2008; SA.48171). Żadna inna linia lotnicza nie była beneficjentem tylu wysiłków pomocowych. Następny w kolejce pod względem liczby adresowanych do niego planów pomocowych Olympic, którego już dawno nie ma na rynku, otrzymał wsparcie dwa razy. Mimo wszystkich tych prób, które każdorazowo rzecz jasna wykorzystywały pieniądze podatników, przewoźnik dalej jest „pod kreską” i brak jest realistycznych perspektyw osiągniecia długoterminowej równowagi finansowej. Patrząc na tę sagę z udziałem Alitalii z perspektywy prawa pomocy publicznej pojawia się pytanie o skuteczność systemu, którego jednym z celów jest niedopuszczenie do sytuacji ciągłego pompowania publicznych pieniędzy w nierentowne przedsiębiorstwa.

czytaj więcej

Przewozy charterowe na rynku polskim w drugim kwartale 2018 oraz w pierwszej połowie bieżącego roku

Marek Serafin, 2018-10-31

Na polskim rynku lotniczym dzieje się cały czas bardzo dużo. Największe zainteresowanie budzi rozwój sytuacji w segmencie przewozów rozkładowych. Jednak nie powinniśmy tracić z oczu rynku charterowego. On też przechodzi wciąż burzliwe zmiany.

czytaj więcej

SecureVisio: polska odpowiedź na Dyrektywę NIS. Część III

Janusz Mierzejewski, 2018-10-30

Realistyczna strategia bezpieczeństwa zakłada, że nie ma możliwości usunięcia wszystkich podatności i pomimo regularnego instalowania poprawek bezpieczeństwa i wdrożonych zabezpieczeń dojdzie do incydentów (np. w wyniku ataku 0-day). Wykorzystanie narzędzi SecureVisio umożliwia identyfikację incydentu na wczesnym etapie i niedopuszczenie do poważnego naruszenia bezpieczeństwa (np. intruz uruchomi malware i uzyska dostęp do systemu IT, ale nie zdąży odnaleźć i ukraść wrażliwych danych ani zablokować ważnego procesu działania organizacji). Narzędzia SecureVisio są użyteczne na każdym etapie cyberataku. Zostanie to omówione z użyciem opracowanego przez Lockheed Martin modelu współczesnego cyberataku Cyber Kill Chain®. Model ten opisuje cyberatak jako ciąg działań złożony z siedmiu etapów (zob. rysunek 7).

czytaj więcej

Opłaty marketingowe, promocje regionu – kwestia możliwości przeciwdziałania ukrytemu wsparciu przewoźników niskokosztowych

Jakub Kociubiński, 2018-10-30

Kwestia stosowania różnego rodzaju wsparcia dla przewoźników niskokosztowych przedstawianych jako dopłaty marketingowe czy wydatki na promocję regionu jest jednym z najbardziej kontrowersyjnych aspektów przeznaczania publicznych środków na transport lotniczy. O ile istnieje generalny konsensus, że zjawisko jest powszechne, to nie ma żadnych miarodajnych badań potwierdzających te przypuszczenia i ukazujących skalę praktyki (choć wydaje się to wynikać z praktycznych trudności związanych z gromadzeniem danych, nie zaś z przerysowania problemu).

czytaj więcej

SecureVisio: polska odpowiedź na Dyrektywę NIS. Część II

Janusz Mierzejewski, 2018-10-23

Wspomaganie decyzji w zarządzaniu bezpieczeństwem. SecureVisio to innowacyjne w skali światowej rozwiązanie integrujące w jednym systemie pięć kategorii narzędzi zarządzania bezpieczeństwem: Security Orchestration, Automation and Response (SOAR), Incident Detection (SIEM i Flow-based Threat Hunting), Threat and Vulnerability Management (TVM), Network Modeling and Risk Scoring, a także Integrated Risk Management (dawniej nazywane IT GRC) w zakresie spełnienia wymagań ochrony danych osobowych RODO.

czytaj więcej

Podsumowanie Raportu o Oferowaniu w Sezonie Zima 2018/19. Część czwarta

Marek Serafin, 2018-10-22

Sieciowi konkurenci LOT-u. Są, i w najbliższym sezonie zimowym będą, zdecydowanie mniej aktywni, niż LOT. Można, tylko z niewielkim uproszczeniem stwierdzić, że ich strategia polega na reagowaniu na działania LOT-u, szczególnie w przypadku aglomeracji warszawskiej. Natomiast w portach regionalnych dwaj globalni konkurenci LO, Grupa LH oraz Grupa AF/KL mają własną agendę.

czytaj więcej

Oferowanie w Sezonie Zima 2018/19 – porównanie z sezonem poprzednim. Część druga – Warszawa i porty regionalne

Marek Serafin, 2018-10-18

Poniżej podajemy kluczowe dane dla najważniejszych polskich lotnisk – w ujęciu bardzo syntetycznym.

czytaj więcej

Oferowanie przewoźników rozkładowych w Sezonie Zima 2018/19 na rynku polskim - porównanie z sezonem poprzednim. Część Pierwsza – Cały rynek

Marek Serafin, 2018-10-17

Uwaga wstępna: Raporty dotyczące oferowania w kolejnych sezonach przewozowych publikujemy od bardzo wielu lat. Nie tak dawno portal Pasażer.com opublikował szczegółowy raport dotyczący Zimy 2018/19. Jak łatwo będzie się przekonać dane liczbowe w nim zawarte dość znacznie różnią się od podawanych przez nas. Szczególnie duże są w przypadku dwóch ważnych linii: PLL LOT i Wizz Air-u. Krótka analiza na przykład danych dotyczących oferowania W6 w Poznaniu wskazuje, że portal Pasażer.com zaczerpnął swoje dane kilka tygodni temu, zanim węgierski przewoźnik podjął decyzje o znacznym, a w przypadku POZ, drastycznym, ograniczeniu oferowania. Z kolei LOT dość niedawno istotnie rozszerzył swoją ofertę, oczywiście, przede wszystkim w WAW. Nasze dane zostały ściągnięte z systemów 7.10.2018.

czytaj więcej

SecureVisio: polska odpowiedź na Dyrektywę NIS. Część I

Janusz Mierzejewski, 2018-10-15

Automatyzacja zarządzania bezpieczeństwem. Ustawa o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa nakłada na wiele firm i instytucji publicznych w Polsce wysokie wymagania bezpieczeństwa, w szczególności obowiązek szacowania ryzyka i utrzymania aktualnej dokumentacji cyberbezpieczeństwa oraz co dla wielu organizacji może być trudne do spełnienia obowiązek raportowania poważnych incydentów bezpieczeństwa do organu nadzorczego w ciągu 24 godzin od momentu wykrycia. Nowa ustawa wdraża dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1148 z dnia 6 lipca 2016 r. w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych na terytorium Unii.

czytaj więcej

Dostęp do rynku Wielkiej Brytanii i Unii Europejskiej w przypadku „Twardego Brexitu”

Jakub Kociubiński, 2018-10-08

Wraz ze zbliżaniem się ostatecznego terminu wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej (koniec marca 2019 r.) rośnie nerwowość negocjacji dotyczących warunków Brexitu. Jako możliwe scenariusze przedstawia się z jednej strony tzw. twardy Brexit polegający na tym, że wyjściu z UE nie towarzyszy żadna umowa określająca dalsze współistnienie Wielkiej Brytanii z UE – zakończeniu ulegają wszystkie dotychczasowe zobowiązania i koniec. Z drugiej strony opcją jest tzw. „miękki Brexit”, który jest bardzo nieprecyzyjnym określeniem, bo obejmuje jakiegoś rodzaju umowę określająca warunki dalszej współpracy, ale nie precyzuje jakie te warunki miałyby być – co jest obecnie przedmiotem toczących się coraz gorętszych negocjacji.

czytaj więcej

BREXIT – i co dalej (z biznesowego – rynkowego punktu widzenia)

Marek Serafin, 2018-10-02

Jak dość jasno wynika z informacji medialnych i wypowiedzi czołowych polityków ryzyko „brudnego BREXIT-u”, bez całościowego, sensownego porozumienia jest coraz większe.

czytaj więcej

Konferencja Prasowa Ryanaira 05.09.2018

Marek Serafin, 2018-09-06

W konferencji uczestniczył prezes Ryanaira – Michael O`Leary i Juliusz Komorek, wiceprezes ds. prawnych i, nieoficjalnie, główny specjalista irlandzkiej linii w kwestiach dotyczących rynku polskiego.

czytaj więcej

Administracyjne przeniesienie ruchu lotniczego z Amsterdam Schiphol do Lelystad

Jakub Kociubiński, 2018-09-04

Kwestia administracyjnego przeniesienia ruchu lotniczego jest od jakiegoś czasu obecna w dyskusji publicznej w związku z ogłoszonymi planami zastosowania takiego rozwiązania dla odciążenia port lotniczego im. Chopina w Warszawie i przeniesienia części ruchu do Radomia. Dlatego istotna może być informacja, że administracyjne przeniesienie ruchu planuje też Holandia chcąc przenieść ruch point-to-point z portu lotniczego Amsterdam Schiphol do rozbudowywanego właśnie portu Lelystad. W związku z tym, że w debacie na tematy lotnicze pojawia się niestety dużo artykułów zawierających nierzetelne informacje, tekst zawiera odwołania się do źródeł, tak żeby każdy miał możliwość zweryfikować wszystkie przytaczane informacje.

czytaj więcej

Briefing prasowy dotyczący CPK

Marek Serafin, 2018-09-03

To był briefing prawdziwie na najwyższym szczeblu. Uczestniczyli: minister Wild, prezes ULC, prezes PPL-u i prezes PLL LOT.

czytaj więcej

>>>

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony