INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Artykuły


Światowi przewoźnicy chcą latać z CPK. Od dzisiaj wspólnie z IATA planują kształt nowego lotniska

2019-07-19
 

Inauguracyjne spotkanie Komitetu Konsultacyjnego, powołanego przez Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) i spółkę Centralny Port Komunikacyjny, trwa dziś w Warszawie. Celem jest uzgodnienie koncepcji lotniska z potrzebami przewoźników.

czytaj więcej

16 mln pasażerów w 7-lecie istnienia Portu Lotniczego Warszawa/Modlin

2019-07-17

16 lipca 2019 roku licznik pasażerów korzystających z usług lotniska Warszawa/Modlin przekroczył kolejną rekordową liczbę - 16 milionów. Lotnisko pracuje na pełnych obrotach i już teraz gotowe jest bić kolejne rekordy obsłużonych pasażerów i statków powietrznych.

czytaj więcej

„Polska jest w Tobie” – 250 młodych ludzi z całego świata przyleci do Polski, by poznać kraj przodków

2019-07-17

Intensywna nauka języka polskiego, zwiedzanie największych polskich miast, poznawanie miejsc istotnych dla polskiej historii i kultury, udział w licznych warsztatach i szkoleniach, pokazy filmów poświęconych historii Polski, spotkania z Powstańcami Warszawskimi oraz władzami RP – to wszystko czeka na ponad 250 uczestników pilotażowego projektu „Polska jest w Tobie”. Program finansowany głownie ze środków Senatu RP ma na celu wzmocnienie ducha patriotyzmu oraz budowę więzi z krajem przodków wśród młodych Polaków wychowanych za granicą.

czytaj więcej

Fitness Check Wytycznych dotyczących pomocy publicznej dla linii i portów lotniczych – próba wstępnej oceny

Jakub Kociubiński, 2019-07-02

Tydzień temu rozpoczęły się, a potrwają do 19 lipca konsultacje dotyczące tego, czy opisywane wielokrotnie na łamach portalu PRTL Wytyczne dotyczące pomocy dla portów lotniczych i przedsiębiorstw lotniczych (Dz. Urz. UE z 2014, C 99/3) dobrze spełniają swoją rolę, czy też potrzeba ich zmiany i uzupełnienia – tzw. Fitness Check. Tego typu inicjatywa nie jest konsultacjami prowadzonymi przed zmianą jakiegoś aktu, gdzie decyzja o potrzebie nowego dokumentu jest już podjęta, tylko pewnym przeglądem okresowym, który co najwyżej dopiero może doprowadzić do wszczęcia prac nad nowym aktem. Jest to jednocześnie dobra okazja, żeby przyjrzeć się funkcjonowaniu tych wytycznych i sformułować pewne wnioski dotyczące pomocy publicznej w sektorze. Nie ulega jednocześnie kwestii, że jest to na tyle duże i kompleksowe zjawisko, że pełnej analizy nie da się zawrzeć w ramach jednego krótkiego felietonu, dlatego konieczne jest skupienie się jedynie na wybranych zagadnieniach.

czytaj więcej

Lotnisko Warszawa/Modlin z bramkami biometrycznymi

2019-06-26

Już od najbliższego czwartku (27 czerwca 2019) w Mazowieckim Porcie Lotniczym Warszawa-Modlin pasażerowie powyżej 18 roku życia, posiadający paszporty lub nowe dowody biometryczne będą mogli korzystać z automatycznej odprawy granicznej.

czytaj więcej

CPK i porty regionalne. Rządowy program rozwoju sieci lotnisk zostanie zastąpiony

2019-06-12

Jak zaplanować rynek lotniczy w Polsce, uwzględniając budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego? W sprawie rządowej polityki w zakresie rozwoju sieci lotnisk spotkali się dziś w Warszawie przedstawiciele m.in. lotnisk regionalnych, Lotniska Chopina, PAŻP, ULC, Departamentu Lotnictwa Ministerstwa Infrastruktury i CPK. Nowy dokument powinien zostać opracowany do 2020 r.

czytaj więcej

65 proc. Polaków wybiera się w tym roku na wakacje

PRTL.pl, 2019-06-07

Mondial Assistance opublikował wyniki badania dotyczącego planów wakacyjnych Polaków. Ponad 20 mln osób, czyli 65 proc. wybiera się w tym roku na wakacje – wzrost o 2 mln w porównaniu do 2018 roku. Ponad 9 mln osób (48 proc.) wybiera się za granicę, a ponad 10 mln (52 proc.) zamierza zorganizować swój wypoczynek w kraju. Na letni wyjazd wakacyjny planów nie ma 28 proc. Polaków.

czytaj więcej

Kiedy pomoc publiczna dla linii lotniczej i portu lotniczego przyniesie negatywne skutki dla innego przewoźnika? Problemy z udowodnieniem wpływu pomocy w świetle sprawy T-492/15 Lufthansa v. Komisja

Jakub Kociubiński, 2019-06-06

W 2014 Komisja Europejska (KE) wydała decyzję (SA.21121) stwierdzającą, że dofinansowanie portu lotniczego Frankfurt-Hahn przez kraj związkowy Hesja stanowi dopuszczalną pomoc państwa a równocześnie, że zawarta między portem a Ryanairem umowa dotycząca przyznania preferencyjnych stawek opłat lotniskowych nie stanowi w ogóle pomocy państwa. Sprawa na tym jednak się nie skończyła, gdyż decyzja została zaskarżona do Sądu UE przez Lufthansę. W kwietniu tego roku zapadło rozstrzygnięcie oddalające skargę (T-492/15 Deutsche Lufthansa AG v European Commission). Powodem odrzucenia skargi był brak legitymacji Lufthansy do złożenia tej skargi. Innymi słowy, w pewnym uproszczeniu, Sąd stwierdził, że Lufthansa nie ma interesu w tej sprawie. Dla złożenia skargi na nieważność na decyzje KE przez tzw. podmiot nieuprzywilejowany – przedsiębiorstwa, osoby fizyczne – konieczne jest wykazanie, że sprawa dotyczy ich „bezpośrednio i indywidualnie” (art. 263 TFUE). Orzeczenie Sądu stanowi przykład praktycznych problemów z wykazaniem wpływu na pozycję konkurencyjną przedsiębiorstw sektora transportu lotniczego w sposób umożliwiający wykorzystanie tych informacji na potrzeby spraw z szeroko pojętego prawa konkurencji.

czytaj więcej

Ruch pasażerski w regionalnych portach lotniczych w I kw. 2019 roku

ZRPL, 2019-05-30

Związek Regionalnych Portów Lotniczych zebrał statystyki ruchu pasażerskiego ogółem za pierwsze trzy miesiące 2019 roku w trzynastu funkcjonujących w Polsce lotniskach regionalnych.

czytaj więcej

Strategia najważniejszych zagranicznych linii sieciowych na rynku polskim – podział oferowania pomiędzy WAW i porty regionalne

Marek Serafin, 2019-05-08

Kształtowanie oferowania do aglomeracji warszawskiej oraz do portów regionalnych to tylko jeden z elementów strategii obcych linii sieciowych na rynku polskim, ale na pewno bardzo ważny. Wprowadzamy ten podział ze względu na różnice w priorytetach oraz w sytuacji konkurencyjno-rynkowej. W WAW obce linie sieciowe konkurują o znaczny i bardzo ważny segment bezpośredniego ruchu wysokopłatnego.

czytaj więcej

Prolegomena, czyli wstęp, do nauki o lotniczych węzłach przesiadkowych, zwanej potocznie hub-ologią

Marek Serafin, 2019-04-24

Jednym z najczęściej poruszanych wątków, w nieustającej dyskusji o CPK jest kwestia, czy Baranów, dzięki swojemu położeniu geograficznemu, jest bardzo korzystną lokalizacją dla nowego europejskiego, a po niezbyt wielu latach, globalnego węzła przesiadkowego. Czy PLL LOT, a z nim i CPK będą znajdować się w bardzo korzystnej sytuacji konkurencyjnej, w porównaniu z tradycyjnymi hub-ami europejskimi?

czytaj więcej

Możliwości międzynarodowej kontroli subsydiowania linii lotniczych

Jakub Kociubiński, 2019-04-23

Pod koniec marca (29.03.2019) Organ Apelacyjny WTO (Światowej Organizacji Handlu) wydał rozstrzygnięcie wskazujące (sprawa DS353, rozstrzygnięcie WT/DS353/31), że Boeing nie wykonał nałożonych wcześniej zobowiązań dotyczących poprzedniego postanowienia dotyczącego istnienia nielegalnych subsydiów. Rozstrzygnięcie zostało odtrąbione jako sukces Unii Europejskiej (zob. komunikat IP/19/1892) stanowiąc kolejny etap toczącej się sagi dotyczącej kontroli subsydiów w transporcie lotniczym. Choć wiele uwagi poświęca się szeroko pojętej kwestii subsydiowania, to jedynie spory dotyczące producentów towarów mających zastosowanie aeronautyczne w tym w szczególności samych samolotów miały jak dotąd swój finał przed międzynarodowymi organami rozstrzygania sporów gospodarczych jak WTO. Natomiast pojawiające się często głosy o istnieniu nieuczciwego subsydiowania dotyczącego linii lotniczych (oskarżenia pojawiają się zwłaszcza w odniesieniu do Emirates, Etihad i Qatar) nie zaowocowały analogicznymi sprawami przed WTO. Z jednej strony można odczytywać to jako dowód wyolbrzymienia rzeczywistej skali zjawiska a z drugiej jako konsekwencja praktycznych i prawnych problemów związanych z identyfikacja i zwalczaniem takich praktyk.

czytaj więcej

Historyczny weekend w Stambule

Marek Serafin, 2019-04-09

Po kilkukrotnych przełożeniach daty, z jednosezonowym opóźnieniem, ruszyło stambulskie lotnisko- gigant – NIA (New Istanbul Airport). W kilkudziesięcioletnim horyzoncie czasowym nieco ponad pół roku to prawie tylko chwila. Ostatni rejs ze starego portu odbył się 6.04.o godzinie 02.00. Był to rejs THY do Singapuru. Tego samego dnia, o 14.00 wystartował z NIA pierwszy samolot THY - do Ankary. Tego samego dnia, o godzinie 20.00 wielka przeprowadzka miała być zakończona.

czytaj więcej

Pomoc publiczna na otwieranie nowych połączeń lotniczych – pytanie o skuteczność

Jakub Kociubiński, 2019-04-02

W poprzednim felietonie poruszona była kwestia kryteriów dopuszczalności pomocy publicznej na otwieranie nowych połączeń lotniczych. Funkcjonujące rozwiązania oparte są o bardzo łagodne kryteria dopuszczalności wiążące się z faktycznym przyznaniem państwom członkowskim carte blanche do finansowania otwierania nowych tras z publicznych środków.  Jednocześnie w świetle istniejących badań daje się zauważyć, że w poszukiwaniu korzystnych warunków działalności przewoźnicy typowo kończą operacje i przenoszą się w nowe miejsce w momencie, kiedy pomoc na otwierać połączeń ulega zakończeniu (przyznawana może być na maksymalnie trzy lata) szukając w ten sposób regionów, gdzie można skorzystać z kolejnych środków pomocowych. Można więc stwierdzić, że tytułowy środek pomocowy nie zdał egzaminu. W założeniu powinien minimalizować ryzyko wejścia nowych przewoźników na rynek, a w momencie, kiedy dana operacja okaże się rentowna linie lotnicze powinny być zainteresowane pozostaniem w danym regionie mimo zakończenia subsydiowania. System oparty był więc o ekonomiczną z zachętę, która nie zadziałała, gdyż z perspektywy przedsiębiorstwa najwyraźniej większy sens okazało się mieć wejście na nowy rynek i otrzymanie pomocy publicznej niż pozostanie na dotychczasowym nawet jeżeli operacja przynosiła pewien zysk. Wreszcie nawet trasa okaże się ostatecznie rentowna to być może inny rynek będzie oferować wyższą stopę zwrotu i wówczas będzie istnieć ekonomiczna zachęta, ale do wyjścia.

czytaj więcej

>>>

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony