INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Dostawcy Usług

Turystyka

ANALIZY

Barometr Świat

Barometr Europa

Barometr lotniska europejskie

Barometr AEA

Barometr Polska

Raport finansowy branży

BRANŻA

Prawo

Bezpieczeństwo

Nawigacja powietrzna

Środowisko

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA



Giełda transportowa
Clicktrans.pl


Sonda

Jaki byłby najlepszy inwestor/inwestorzy dla PLL LOT?

Kapitałowy

Branżowy

Branżowy z europejskiej wielkiej trójki

Giełdowi

Informacje EKES


Partnerzy portalu

Language selection


English Deutsch French Russian

Artykuły


Oferowanie w Sezonie Zima 2011/12 - porównanie z sezonem poprzednim

2011-11-09
     

Część Pierwsza - cały rynek

Po okresie bardzo znacznych wzrostów oferowania i przewozów, Sezon lato 2011 był niespodziewanie okresem spadku oferowania i minimalnych jedynie wzrostów przewozów.

 

Szczegółowe omówienie tych kwestii - patrz nasze barometry miesięczne dla rynku polskiego oraz Raport oferowanie z i do Polski w okresie styczeń-październik 2011.

 

Jak już wielokrotnie pisaliśmy głównymi „winowajcami” były tanie linie,
a przede wszystkim Wizz Air i Ryanair.

 

Obecny sezon Zima 2011/2012 to jednak okres dość znacznego wzrostu oferowania.

 

Oferowanie miesięczne i sezonowe

 
Okres
Ilość foteli (w tys.)
Dynamika (%)
Ilość rejsów
Dynamika (%)
XI
1 864,9
109,9
16 091
105,3
XII
1 862,4
107,5
15 783
104,0
I
1 913,6
109,4
16 286
104,9
II
1 774,4
112,0
15 405
108,0
III
1 936,6
104,6
16 700
101,1
Zima 2011/12
9 351,9
108,6
80 265
104,6
Lato 2011
 
97,9
 
98,6
 

Uwagi:

  • dane te dotyczą rejsów rozkładowych i zostały ściągnięte z systemów rezerwacyjnych pod sam koniec października 2011. Nie uwzględniają one jedynie „klasycznych” rejsów charterowych.
  • luty 2012 będzie miał 29 dni, stąd wyższa dynamika wzrostu oferowania.

 

Plany przewoźników rozkładowych na najbliższy sezon zimowy oznaczają, że powrót polskiego rynku lotniczego na ścieżkę szybkiego rozwoju jest bardzo realny.

W ostatnich miesiącach rynek europejski rósł w tempie 6-8%, znacznie szybciej niż rynek polski - patrz ostatnie barometry Europa i barometry europejskie porty lotniczego.

 

Jest szansa na to, aby nasz rynek zaczął się znowu rozwijać nieco szybciej
niż europejski.

 

Jak widzimy ilość oferowanych foteli wzrośnie znacznie szybciej niż ilość rejsów.

Wynika to przede wszystkim z wykorzystywaniem przez przewoźników sieciowych, większych, bardziej ekonomicznych samolotów (patrz poniżej – dane dotyczące oferowania PLL LOT) jak również niewielkiego wzrostu udziału tanich linii w łącznym oferowaniu.

 

Na zakończenie uwag ogólnych warto zauważyć, że dynamika marca 2012 jest znacznie niższa niż poprzednich miesięcy. Jest dość prawdopodobne, że niektóre tanie linie zwiększą jeszcze swoją ofertę w tym miesiącu, jeżeli wyniki pierwszych miesięcy zimowych będą zadowalające. Często traktują one marzec, jako „miesiąc rozruchowy” sezonu letniego.

 

Oferowanie najważniejszych „graczy” na rynku polskim

 
Linia
Fotele
(w tys.)
Dynamika
(%)
Udział w
oferowaniu (w %)
Zmiana udziału
(w ppct)
LO
2 653,0
104,2
28,4
-1,2
W6
2 042,7
111,8
21,8
0,6
FR
1 877,0
110,3
20,1
0,3
LH
783,8
104,8
8,4
- 0,3
LH/LX/OS
976,8
104,1
10,4
- 0,5
AF/KL
290,8
116,1
3,1
0,2
SK
204,0
129,4
2,2
0,4
U2
185,3
88,4
2,0
-0,4
DY
176,7
112,6
1,9
1,8
OK
123,9
128,0
1,3
0,2
SU
104,5
129,7
1,1
0,2
BA
88,2
74,2
0,9
-0,5
K2
85,0
-
0,9
 
EI
82,6
100,0
0,9
-
 

O ważniejszych zmianach w rozkładach przewoźników wspomnimy przy omawianiu poszczególnych portów.

 

Tu chcielibyśmy zwrócić uwagę tylko na kilka najważniejszych zjawisk:

  • udział „wielkiej czwórki” (LO, W6, FR i Grupa LH) minimalnie zmniejszył się, ale nadal przekracza 80%.
  • pozycja Grupy Lufthansy jest znacznie silniejsza niż wskazywałby na to jej udział
    w oferowaniu. Do zasilania swoich hubów (FRA, MUC, VIE, ZRH) może używać
    nie tylko własnych rejsów, ale i rejsów LO (umowy code-share). Szczególnie silna
    jest jej pozycja w portach regionalnych.
  • dominacja duetu W6 i FR na rynku tanich przewozów jest już pełna. Ich udział
    w oferowaniu tanich linii przekracza 91% (jeżeli nie zaliczymy do nich EI i AB). Nawet przy uwzględnieniu tych linii (co raczej nie byłoby już słuszne) ich udział wyniesie 89%.
  • LOT zwiększa oferowanie w bardzo umiarkowany sposób – dzięki wykorzystywaniu większych samolotów. Ilość rejsów LO spadnie w sezonie o 2,1%. Jest to między innymi związane z wykorzystywaniem przez Eurolot części swojej floty do operacji „własnych” zamiast dotychczasowego latania „dla LOT-u”. LOT koncentruje się obecnie na poprawie wyników finansowych i zapowiada finalizowanie procesu prywatyzacyjnego.
  • SAS po okresie ograniczania swojej oferty w Polsce wszedł w fazę dość znacznej ekspansji. Dotyczy ona polskich portów regionalnych (WRO, POZ, GDN).
  • Aeroflot wzmacnia swoją pozycję w Polsce. Jest on głównym graczem na polskim rynku tanich przewozów do Azji. Od marcu 2012 SU będzie oferować 3 rejsy dziennie do Warszawy!! W powyższych danych nie są jeszcze uwzględnione zapowiadane rejsy do Krakowa.
  • CSA wzmacnia swoją pozycję na naszym rynku. Nowe rejsy do POZ (uruchomione w sezonie letnim). Mniej rejsów do KRK, ale znacznie większymi samolotami.

 

Warszawa versus porty regionalne

Oferowanie z i do Warszawy: 4 428,6 tys. foteli – wzrost o 3,8% . Spadek udziału w oferowaniu łącznym z 49,5% do 47,4%.  

 

Oferowanie z i do portów regionalnych: 4 923,3 tys. foteli – wzrost o 13,3%.

 

O wzroście udziału w rynku portów regionalnych zadecydowały tanie linie, które zwiększają tam swoją ofertę. Zmiany tej sytuacji można oczekiwać po uruchomieniu lotniska w Modlinie.

 

Niewielki, ale istotny rynkowy w tym udział ma też Eurolot, który uruchomił „boczne” połączenia krajowe.

 

Tanie linie versus linie sieciowe

Udział tanich linii: 46%, wzrost udziału o 0,7 ppct.

 

Do tanich linii nie zaliczamy tu EI i AB. Przewoźnicy ci oferują przeloty transferowe.
Air Berlin niedługo stanie się członkiem aliansu oneworld a Aer Lingus zapowiada przystąpienie do jednego z aliansów globalnych.

 

Po okresie spadków oferowania dwa „olbrzymy”: W6 i FR, dość znacznie zwiększają oferowanie na rynku polskim. Zadecydowało o tym kilka czynników:

  • dobra wciąż sytuacja gospodarcza w Polsce i utrzymujący się wzrost siły nabywczej ludności,
  • otwarcie nowych rynków pracy w Europie (Niemcy),
  • zbliżające się Euro 2012, które powinno trwale zwiększyć w Europie Zachodniej zainteresowanie Polską, jako destynacją turystyczną.

 

Musimy jednak pamiętać, że decyzje tanich linii (Ryanair!!) dotyczące oferowania mają często charakter oportunistyczny i są elementem gry, jaką przewoźnicy prowadzą
z władzami lokalnymi i portami regionalnymi. Wypróbowaną metodą zwiększania nacisku są decyzje o ograniczaniu oferowania, szczególnie po okresach wzrostów. 

 

 

Część druga - Warszawa

Część trzecia - wielka piątka portów regionalnych

Część czwarta -  mniejsze porty regionalne

 

 

Uwaga: zainteresowani szczegółowymi raportami dotyczące oferowania i jego zmian historycznych w różnych przekrojach: wg portów, przewoźników itd. proszeni
są o kontakt z redakcją portalu.  

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

 

 

 

Tagi:

Lotnisko | Przewozy | Połączenia | Linie lotnicze | Komunikacja


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REZERWUJ ON-LINE



REKLAMA







oferty pracy

Jakiej pracy szukasz?
zawód, stanowisko, słowo kluczowe

Gdzie?
miejscowość lub województwo


Oferty pracy
powered by Jobrapido



Home | O nas | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony