INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Dostawcy Usług

Turystyka

ANALIZY

Barometr Świat

Barometr Europa

Barometr lotniska europejskie

Barometr AEA

Barometr Polska

Raport finansowy branży

BRANŻA

Prawo

Bezpieczeństwo

Nawigacja powietrzna

Środowisko

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA



Giełda transportowa
Clicktrans.pl


Sonda

Jakie jest najlepsze rozwiązanie problemu ograniczonej przepustowości lotniska Chopina?

rozbudowa istniejącej sieci lotnisk

budowa nowego CPL

rozbudowa Modlina

duopol Modlin-Chopin

Informacje EKES


Partnerzy portalu

Language selection


English Deutsch French Russian

Aviation Breakfast


III Aviation Breakfast - 29 marca 2012

Marek Serafin, 2012-03-30
     

Trzecie spotkanie z cyklu Aviation Breakfast było poświęcone kwestii, czy potrzebna jest Strategia Rozwoju Polskiego Systemu Transportu Lotniczego. W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele szerokiego kręgu organizacji i przedsiębiorstw zainteresowanych tym najbardziej ogólnym i można chyba powiedzieć fundamentalnym zagadnieniem dotyczącym naszego rynku lotniczego.

 

Należy tu wymienić:

  • Agendy rządowe: Krzysztof Kapis (Ministerstwo Transportu), Krzysztof Banaszek (PAŻP), Zbigniew Mączka (ULC),
  • Porty Lotnicze: Michał Marzec (Warszawa), Mariusz Wiatrowski (Poznań i ZRPL), Dariusz Krzowski (Lublin), Maciej Król (Zielona Góra),  
  • Linie Lotnicze: Andrzej Kobielski (Enter Air), Andrzej Dąbrowski (OLT Express),
  • Władze regionalne: Cezary Blach i Jan Maćkowiak (UM Woj. Świętokrzyskie), Witold Wróblewski (Woj. Warmińsko-Mazurskie).
  • Środowisko naukowe: prof. Elżbieta Marciszewska, prof. Wojciech Suchorzewski, dr Dariusz Tłoczyński, Dr Tomasz Dziedzic.
  • Dostawcy Towarów i Usług: Ireneusz Wesołowski (Petrolot).

 

W poniższym sprawozdaniu nie staramy się szeroko zrelacjonować przebieg dyskusji. Przedstawiamy tylko niektóre, naszym zdaniem bardzo istotne wątki. Większość dyskutantów stawiała przede wszystkim pytania i przedstawiała swoje oczekiwania związane z powstaniem takiego dokumentu. Uważamy, że to Aviation Breakfast powinno być wstępem do bardzo szerokiej dyskusji i proponujemy, aby jej część odbyła się na naszym portalu.

 

Na wstępie warto zdecydowanie stwierdzić, że nikt z uczestników spotkania nie kwestionował potrzeby powstania Strategii. Wszyscy dyskutanci podkreślali jej ogromne znaczenie.

 

Oto lista kluczowych zagadnień poruszonych w trakcie dwugodzinnej dyskusji:

 

1. Status dokumentu. Czy strategia powinna być oficjalnym, „ogólnie obowiązującym dokumentem” czy też raczej mieć charakter kierunkowych wytycznych ułatwiających podejmowanie konkretnych decyzji?

 

2. Czy wskazane jest, aby obok dokumentu „strategicznego” powstał i był sukcesywnie uaktualniany program konkretnych działań?

 

3. Jaki powinien być tryb przygotowywania dokumentu: „od góry” a później dopiero szerokie konsultacje, „poprzedzony szerokimi dyskusjami oddolnymi” a może oba procesy prowadzone równolegle”?

 

4. Strategia powinna być odporna na „zawirowania polityczne”. Jak to osiągnąć?

 

5. Przez dziesięciolecia transport lotniczy był w Unii Europejskiej (i w Polsce) traktowany inaczej niż pozostałe rodzaje transportu. Obecnie nastawienie to zaczyna się zmieniać. Okazuje się, że nawet na odcinkach 400-500 kilometrowych transport lotniczy może być ekonomiczniejszy i bardziej „przyjazny środowisku” od kolei dużych prędkości. Jak możemy najefektywniej wykorzystać tę zmianę nastawienia?

 

6. System transportu lotniczego to nie tylko infrastruktura lotniskowa, ale i linie lotnicze, które z niej korzystają. Jak zapewnić realizowanie wspólnej strategii przez różne agendy rządowe (Ministerstwo Transportu i Ministerstwo Skarbu) i „graczy indywidualnych” (prywatne linie lotnicze)?

 

7. Czy dysponent funduszy (głównie inwestycyjnych) powinien mieć możliwość samodzielnego podejmowania decyzji, jeżeli infrastruktura lotniskowa powinna stanowić spójny i maksymalnie efektywny system, wpisany w całą infrastrukturę transportową kraju?

 

8. Przez ostatnie kilka lat obowiązywała koncepcja regionalizacji transportu lotniczego. Warto dokonać podsumowania efektów takich działań. Jest to najlepszy punkt wyjścia do tworzenia nowych koncepcji.

 

9. Trudno przecenić znaczenie prognoz rozwoju rynku. Szczególnie „mniejsze ośrodki decyzyjne” potrzebują merytorycznego wsparcia w tym zakresie. Dodatkowo z punktu widzenia portów lotniczych, rynek lotniczy to system naczyń połączonych.

 

10. Po zakończeniu obecnego cyklu inwestycyjnego w infrastrukturze lotniskowej, między innymi związanego z EURO 2012, będziemy mieli, w bardzo wielu przypadkach do czynienia z „nadwyżką przepustowości infrastrukturalnej”. Działania centralne i lokalne powinny być skoncentrowane na kwestiach związanych z racjonalną maksymalizacją wykorzystania infrastruktury.

 

11. Na pierwszym etapie przygotowywania strategii ogromne znaczenie będzie miało osiągnięcie „konsensusu środowiskowego”, co do podstawowych założeń materiału. Jak go osiągnąć?

 

12. Źródłem niemieckich „sukcesów infrastrukturalnych” jest biznesowe podejście do tych zagadnień. Myślenie o państwie tak, jak o przedsiębiorstwie. Jak można by wykorzystać taką filozofię działania w realiach polskich?

 

Przedstawione zagadnienia nie wyczerpują listy istotnych punktów zgłoszonych w trakcie dyskusji. Gorąco zachęcamy do wypowiedzi na naszym portalu zarówno w powyżej zasygnalizowanych kwestiach jak i do zgłaszania nowych tematów wraz z własnym komentarzem.

 

Zapraszamy do zapoznania się z dwoma głównymi prezentacjami spotkania:

- Dyrektora Krzysztofa Kapisa, która stanowi próbę odpowiedzi na postawione „pytanie główne” - z punktu widzenia administracji rządowej, wraz z przedstawieniem ogólnej koncepcji tego dokumentu,

 

- Przygotowaną przez PwC i przedstawiającą rozwiązania przyjęte w Wielkiej Brytanii i Niemczech.

 

a także

z wypowiedzią Prezesa PAŻP - Krzysztofa Banaszka

ze stanowiskiem Prezesa Portu Lotniczego Szczecin-Goleniów

z komentarzem prof. Włodzimierza Rydzkowskiego

z komentarzem prof. Elżbiety Marciszewskiej i Adama Hoszmana

z komentarzem Marka Serafina

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

 

 

 

 

 

Tagi:

Komunikacja | Linie lotnicze | Lotnisko | Pasażer | Połączenia | Przewozy | Usługi


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REZERWUJ ON-LINE



REKLAMA









Home | O nas | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony