INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Dostawcy Usług

Turystyka

ANALIZY

Barometr Świat

Barometr Europa

Barometr lotniska europejskie

Barometr AEA

Barometr Polska

Raport finansowy branży

BRANŻA

Prawo

Bezpieczeństwo

Nawigacja powietrzna

Środowisko

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA



Giełda transportowa
Clicktrans.pl




Sonda

Jaki byłby najlepszy inwestor/inwestorzy dla PLL LOT?

Kapitałowy

Branżowy

Branżowy z europejskiej wielkiej trójki

Giełdowi

Informacje EKES


Partnerzy portalu

Language selection


English Deutsch French Russian

Barometr Polska


Barometr Polska maj 2016. Dobre wyniki większości portów

2015-07-12
 
     

Drugi miesiąc sezonu letniego 2016 był niezły, choć obserwujemy dalsze spowolnienie, w porównaniu z minionym sezonem zimowym. Polskie porty obsłużyły 2 933 697 pasażerów, co oznacza wzrost o 8,0% w porównaniu z ubiegłym rokiem.

 

Po raz kolejny do „liderów wzrostu” (Ryanair, Wizz Air) dołączył LOT.

 

Głównym powodem dość znacznego spowolnienia tempa wzrostu ruchu jest utrzymujący się kryzys na rynku przewozów charterowych. Niestety w miesiącach szczytu letniego będzie on jeszcze bardziej ciążył na wynikach całego rynku.

 

 

Uwaga: należy pamiętać, że bieżący rok jest rokiem przestępnym

 

Komentarz PRTL.pl

W maju liderem wzrostu (indeks oferowania) był LOT. W lecie 2015 miał on minimalne spadki oferowania, tymczasem trzej konkurenci odnotowali bardzo znaczne, a niektórzy wręcz ogromne wzrosty (w maju: W6 30,8%, FR 25,5%, Grupa LH 12,8%). Pod względem wielkości oferowania LO dogonił W6, ale oczywiście przewozy W6, mierzone liczbą pasażerów, są nadal istotnie większe niż LO (wyższy LF). Natomiast odwrotna sytuacja ma miejsce, gdy przewozy mierzymy w RPK. Również wartość rynku LO jest istotnie większa (to dotyczy również FR).

 

W6 nadal „goni” FR zwiększając oferowanie o kilka punktów procentowych szybciej, niż rywal.

 

„Spokojnie” rośnie oferowanie FR, ale indeksy będą wyższe w szczycie sezonu.

 

DY/D8, po okresie szybkiej ekspansji, nadal racjonalizuje oferowanie, podobnie, jak AB, który zdecydowanie przecenił swoje możliwości, jeżeli chodzi o rynek polski.

 

Wszystkie ważniejsze porty odnotowały spadki przewozów charterowych, które tylko w przypadku KTW miały bardzo ograniczony charakter. Problemy polityczno-militarne w Afryce Północnej i Turcji zdecydowanie ograniczyły możliwości zimowych wyjazdów wakacyjnych.

 

To właśnie kryzys na rynku przewozów charterowych oraz spowolnienie tempa wzrostu oferowania rozkładowego przełożyły się na wolniejsze tempo wzrostu przewozów.

 

Spowolnienie to wynika ze „spokojniejszego” podejścia do tej kwestii dwóch ważnych graczy rynkowych: FR i grupy LH oraz ograniczania oferowania przez niektórych „średniaków”: AB, AZ i DY/D8.

 

Cały rynek

Wybrane dane o oferowaniu (w tys. foteli, zmiany w %):

- cały rynek: 2 990,8 (+6,0),

- FR: 858,8 (+5,7),

- W6: 691,0(+11,9),

- LO: 678,5(+24,4!!),

- Grupa LH (LH+LX+OS+EW+SN): 350,1 (+3,4),

- DY/D8: 87,8 (-4,0!!),

- AF/KL: 76,0 (+7,6,0),

- SK: 59,7 (+10,1),

- BA/EI/VY: 45,8 (+70,3!!), nowy członek grupy – EI , rejs VY do KRK, więcej rejsów BA do KRK,

- AB: 25,0 (-24,5), wygaszanie rejsu do GDN,

- AY: 22,7 (+29,0), rejs do GDN,

- AZ: 13,3 (-23,6!!), brak rejsu LIN – WAW.

 

Uwagi:

 

- tu podajemy tylko dane dla tych linii, które operują do co najmniej dwóch miast w Polsce. W styczniu LO rozpoczął operacje na trasie KRK – GDN.

 

 

 

 

Uwaga ogólna: większość lotnisk nie podaje szczegółowych danych przewozowych dotyczących między innymi przewozów poszczególnych linii lotniczych, dlatego też używamy dostępnych i aktualnych danych dotyczących ich oferowania

 

Warszawa

Przewozy łączne: 1 080 549 – wzrost o 7,0%.

Port podał nam dane szczegółowe dla różnych segmentów rynku (zmiany w %):

- przewozy międzynarodowe: 968 428 (+7,3),

- przewozy krajowe: 112 121 (+3,9),

- przewozy tanich linii: 210 153 (+8,2!),

- linie tradycyjne (rozkładowe i charterowe): 870 396 (+6,7),

- linie tradycyjne (przewozy międzynarodowe): 758 275 (+9,5),

- linie charterowe: 102 696 (-17,8!!),

- przewozy międzynarodowe do krajów UE: 693611 (+6,7),

- przewozy poza UE: 274 817 (+9,0),

- przewozy międzynarodowe Schengen: 606 742 (+7,1),

- przewozy non Schengen: 361 686 (+7,8).

 

Oferowanie (w tys. foteli, zmiany w %):

- łączne: 1 291,5 (+13,4!!),

- LO: 670,3 (+22,9!!),

- W6: 191,2 (+10,2),

- Grupa LH: 121,8 (+10,0),

- AF/KL: 63,6 (-6,2),

- EK: 24,8 (+68,7,0!!). Znacznie większy a/c,

- BA/VY/EI: 32,4 (+35,0),

- SU: 24,5 (+40,8). Dodatkowy rejs,

- DY/D8: 33,1 (-14,5!!). M.in. zdecydowanie mniej rejsów do LGW,

- AZ: 9,2 (-31,9!!). Brak rejsów do LIN,

- QR: 8,2 (-7,9).

 

Dla całej aglomeracji warszawskiej ruch (1 343 970), w porównaniu z majem 2015, wzrósł 7,2%. W kwietniu było to 9,0%, w marcu 8,9%, w lutym 14,8%, w styczniu 11,2%.

 

Ruch linii nisko-kosztowych w aglomeracji warszawskiej (473 574) wzrósł o 8,5%.

 

W kwietniu było to tylko 1,8%. Różnica w tanich przewozach pomiędzy WMI i WAW wyniosła 25,5% i była o ponad 10ppct mniejsza niż w kwietniu. Na samych trasach międzynarodowych wyniosła 9,1%.

 

W tym miesiącu wzrost ruchu w aglomeracji to ponownie, przede wszystkim, zasługa LO, FR i W6.

 

W WAW głównymi generatorami wzrostu ruchu były linie sieciowe – zdecydowany lider – LO, ale również W6 i grupa LH. Obserwujemy wzrost przewagi „wielkiej trójki” nad pozostałymi liniami. Aktywna jest grupa IAG, ale jej oferta jest nadal bardzo ograniczona.

Dwóch ważnych graczy, jeżeli chodzi o ruch do/z Azji (EK i SU) nadal znacznie zwiększa oferowanie.

 

Znaczny wzrost oferowania LO spowodował zwiększenie, od stycznia, udziału LO w łącznym oferowaniu. Wyniósł on 51,9% W kwietniu było to 52,0%, w marcu 51,2%, a w grudniu 2015 „tylko” 47,2%.

 

W odróżnieniu od kwietnia dość niska była dynamika wzrostu ruchu krajowego.

 

Niestety wyniki maja źle rokują, jeżeli chodzi o rynek charterowy w szczycie sezonu. Zamachy w Istambule dodatkowo zniechęcają do wyjazdów do Turcji – kilka lat temu największej w lecie destynacji turystycznej. Rośnie dominacja europejskich krajów unijnych, a tu coraz większą rolę odgrywają tanie linie, z coraz szerszą ofertą podróży do destynacji typowo wakacyjno-turystycznych.   

 

Warszawa/Modlin

Przewozy (rozkładowe): 263 421 - wzrost o 8,0%.

 

Oferowanie wykonane: 297,5 (+3,8).

Oferowanie planowane: 297,9 (+3,7).

Oferowanie zagranica (planowane): 252,5 (+5,0).

Oferowanie kraj (planowane): 45,0 (-4,1).

Przewozy zagranica: 229 344 (+7,6).

Przewozy (kraj): 34 077 (+11,3).

Średni LF – 88,5%. W tym: zagranica 90,9%!!, kraj 75,7%.

 

Również w maju wzrost ruchu był zdecydowanie mniejszy niż w sezonie zimowym, gdyż po ogromnej ekspansji w lecie 2015, przyrosty oferowania były znacznie mniejsze. W maju 2015 wzrost ruchu wyniósł aż 59,1!!

 

Coraz wyższy jest LF, w tym, przede wszystkim, na trasach międzynarodowych, choć warto zwrócić uwagę, że jest on nadal niższy niż średni LF FR, na całej siatce przewozowej (92% w maju), ale różnica była znacznie mniejsza niż w kwietniu. Wyniosła wtedy aż 7,1ppct.

 

Jak wiadomo problem niskiego LF połączeń krajowych zostanie rozwiązany poprzez przeniesienie rejsów, od października 2016 do portu Chopina.

 

Kraków

Przewozy: 457 542 – wzrost o 16,6.

Przewozy krajowe: 38 599 (+20,8 !!).

Przewozy międzynarodowe (rozkładowe): 415 096 (+16,8).

Przewozy charterowe: 3 847 (-24,3).

 

Oferowanie (w tys. foteli), zmiany w %:

- łączne linii rozkładowych: 514,2 (+15,1!!),

- FR: 207,1 (+11,3 !!),

- LH/OS/4U/SN: 97,4 (16,5!!),

- LO: 46,2  (+26,6 !!), nowy rejs do GDN – 8,7 (dwa rejsy dziennie!!),

- U2: 64,0 (+17,4),

- DY: 41,7 (+4,8),

- KL (12,4) (+342,6 - rejs uruchomiony w połowie 05.2015. Obecnie dwie częstotliwości dziennie),

- IAG (BA, VY):13,4 (+119,7, dwa razy więcej rejsów BA plus nowy VY),

- AY: 6,0 (+13,2),

- AZ: 4,1 (+7,9),

- SK: 4,0 (nowy rejs).

 

Trwa wspaniała passa portu krakowskiego.

 

Do wzrostu nadal przyczynia się, Ryanair, który również w sezonie letnim „inwestuje” w rynek krakowski i znacznie zwiększa oferowanie. Ale warto zauważyć, że jego udział w łącznym oferowaniu spada. To zasługa innych linii lotniczych, które albo jeszcze szybciej zwiększają swoją ofertę albo wprowadzają zupełnie nowe rejsy.

 

Umacnia, i to bardzo znacznie, swoją pozycję w regionie grupa Lufthansy. To zdecydowanie najważniejszy dla grupy port regionalny w Polsce.

 

LOT jeszcze ostrzej konkuruje z FR na trasie do GDN.

 

Zwiększył oferowanie KL a SAS uruchamia nowe połączenie. To kolejna już tradycyjna linia w porcie. Jest on, bardzo zdecydowanie, portem „pierwszego wyboru w Polsce”, oczywiście po WAW.

 

Nowi przewoźnicy wciąż kreują nowy popyt, a oferta, zarówno ze strony linii tradycyjnych, jak i tanich, jest wyjątkowo zrównoważona.

 

Dane wskazują, że na trasach międzynarodowych zdecydowana większość przewoźników, co najmniej, utrzymała LF-y na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznych, pomimo tak znacznego wzrostu oferowania.

 

Wciąż spadają przewozy charterowe, które już w lutym 2015 odnotowały b. duże spadki. Mają one jednak dla portu zupełnie marginalne, i spadające wciąż, znaczenie (w maju tylko mikroskopijne 0,8% łącznego ruchu). Ten typ ruchu to specjalność pobliskich Katowic.

 

Gdańsk

Przewozy: 348 790 wzrost o 8,1%.

 

Oferowanie w tys. zmiany w %:

Łączne: 418,8 (+10,3),

W6: 207,4 (+9,3),

FR: 93,7 (+9,7),

LO: 37,9 (+19,2), rejs do KRK,

SK: 30,6 (+ 39,1!! nowy rejs do ARN),

LH: 31,6 (-5,7!!),

DY:10,0 (+3,1)),

AY: 4,3 (nowy rejs),

AB „wygasza” połączenie. Tylko 9 rejsów w kwietniu i 2 w maju.

 

W tym miesiącu dość znaczny wzrost ruchu to zasługa grupy linii. Nadal dominuje W6 (49,5% oferowania!!), ale FR, na pewno nie powiedział jeszcze ostatniego słowa. GDN ma praktyczny monopol w całym regionie Polski Północnej.

 

LOT skokowo zwiększył oferowanie, operując już dwa razy dziennie do KRK.

Dla SAS GDN jest najważniejszą destynacją w RP (cztery rejsy dziennie do CPH plus „nowy-stary” rejs do ARN).

 

Od kilku miesięcy LH stabilizuje oferowanie starając się poprawić LF-y, ale jakość jej oferty pozostaje bez zmian. Pięć rejsów dziennie (3 x MUC i 2 x FRA) zapewnia jej zdecydowaną większość potrzebnych połączeń tranzytowych.

 

Katowice

Przewozy łączne: 251 066 - wzrost o 3,5%.

Przewozy rozkładowe: 186 881 (+6,9).

Przewozy charterowe: 63 707 (-5,6).

 

Oferowanie w tys. foteli:

- łączne: 225,6 (+4,2),

- W6: 162,7 (+4,6),

- LH/EW: 30,5 (+17,3!!),

- FR: 23,4 (+-0),

- LO: 8,9 (-19,8!!).

 

Po okresie szybkich wzrostów oferowania i przewozów, w lecie 2015 i zimie 2015/16 następuje okres stabilizacji.

 

Utrzymuje się dominacja W6, w segmencie tanich przewozów, oraz LH w segmencie przewozów sieciowych. W tym drugim przypadku jest ona większa, niż w minionym sezonie zimowym, gdyż LOT ograniczył liczbę częstotliwości z trzech do dwóch dziennie. Oznacza to jeszcze uboższą ofertę tranzytową w WAW.

 

Dane wskazują, że przewoźnicy poprawili LF-y z ubiegłego roku.

 

Nadal spadają przewozy charterowe, choć w KTW spadki są mniejsze niż w najważniejszych innych portach. Niestety obecna sytuacja w Turcji i Afryce Północnej oznacza, że ruch wakacyjny do tych krajów gwałtownie spada, a rośnie do krajów UE. Tam znaczna część turystów korzysta z ofert tanich linii. Wyniki maja są dobra indykacją tego, czego możemy oczekiwać w szczycie sezonu letniego. Uwaga ta odnosi się do wszystkich portów, w których ruch charterowy odgrywa istotną rolę.  

 

Wrocław

Przewozy: 204 717 pasażerów, wzrost o 2,1%.

Przewozy krajowe: - ponad 40,0 (+4,3).

Przewozy międzynarodowe: prawie 165,0 (+1,6).

Tanie linie +6,7.

 

Oferowanie w tys. foteli, zmiany w %:

- rozkładowe, łączne: 225,2 (+0,9),

- FR: 117,9 (+-0),

- W6: 34,9 (+16,7!!),

- LH/EW: 36,0 (-1,9),

- LO 29,5 (-8,7),

- SK 6,9 (-16,9%). Mniej rejsów – zamiast dwóch w dni robocze, tylko jeden.

 

Niewielki wzrost przewozów to efekt dużego wzrostu W6, ale od relatywnie małej bazy i najprawdopodobniej, poprawy LF-ów FR. Znacznie zmniejszył oferowanie SK, który ogranicza swoje ambicje, jeżeli chodzi o ruch tranzytowy, podobnie, jak w POZ.

 

Wiemy już, że od najbliższego sezonu zimowego Ryanair ponownie będzie inwestował w rynek dolnośląski – dodatkowy, bazowany samolot i cztery nowe połączenia. Rejs do aglomeracji warszawskiej wykonywany z/do WAW, przy oferowaniu większym o 50%. Zaostrzy się konkurencja z LO.

 

Poznań

Przewozy: 142 058 pasażerów – wzrost o 3,2%.

Przewozy rozkładowe: 118 851 pasażerów (+14,5!!).

Przewozy charterowe: 22 732 (-30,3!!).

 

Oferowanie w tys. foteli:

- łączne: 146,0 (+5,1),

- W6: 53,3 (+27,5!!),

- FR: 45,7(+13,1),

- LH: 25,2 (-9,7!!),

- LO: 15,7 (+4,0),

- SK: 6,2(-42,6!!)

 

Port podał, że w segmencie ruchu tanich linii przewozy wzrosły o 20,8%, a w tym przewozy W6: aż o 32%. LOT: wzrost 13%.

 

Największy wzrost na połączeniu do BCN: + 40%. Najwyższy LF: FR do DUB 98%.

 

Kontynuacja świetnych wyników portu to zasługa W6, który zdecydowanie inwestuje w oferowanie, aby umocnić się na pozycji lidera regionalnego.

 

Grupa LH zmniejszyła oferowanie, gdyż pod koniec marca zawiesiła połączenie do DUS.

 

Bardzo znacznie ograniczył oferowanie, a więc i przewozy SAS. Ograniczył liczbę częstotliwości z trzech do dwóch dziennie – w dni robocze. Osłabiło to ofertę tranzytową linii.

 

Dane wskazują, że przewoźnicy, tym razem i W6, bardzo znacznie poprawili LF-y.

 

Przez lata POZ „szczycił” się bardzo dużym udziałem w przewozach linii tradycyjnych. Obecnie ich udział gwałtownie spada, choć nadal jest relatywnie wysoki, w porównaniu z większością innych portów regionalnych.

 

Rzeszów

Przewozy: 57 157 pasażerów (-0,5).

 

Oferowanie rozkładowe w tys. foteli:

- łączne: 67,3 (-5,3),

- FR: 41,6 (+1,2),

- LO: 20,1(-0,5),

- LH: 5,6 (-32,5).

 

Główni gracze - FR i LO niewątpliwie poprawili wyniki – wyższe przewozy przy tym samym oferowaniu. LH przeniosła rejsy z FRA na MUC i zmniejszyła liczbę częstotliwości z dwóch do jednej dziennie. Oznacza to, że w ofercie tranzytowej, szczególnie atlantyckiej, LOT ma znaczną przewagę nad LH. To unikalna sytuacja w Polsce.

 

Szczecin

Przewozy: 43 000 (wg informacji portu – nieco ponad) – wzrost o około 14,7%.

 

Uwaga: Port opublikował dane „zaokrąglone do 100 pasażerów”.

 

Oferowanie rozkładowe w tys.:

- łączne: 52,5 (+14,6),

- FR: 21,9 (+-0),

- W6: 14,4 (+14,3),

- LO: 12,8 (+60,0!!),

- DY: 3,3 (+-0).

 

Po dwóch sezonach gigantycznych wzrostów indeksów następuje pewne wyhamowanie. W segmencie tanich przewozów trwa rywalizacja FR-W6. To jedyny mały port w Polsce, gdzie mamy do czynienia z taką sytuacją.

 

Skokowo powiększył ofertę LO, najprawdopodobniej walcząc o nowy ruch tranzytowy, korzystając z problemów lotnisk berlińskich. Oferuje trzy, a nie dwa rejsy dziennie, co istotnie rozszerza możliwości tranzytowe.

 

W tym miesiącu przewoźnicy uzyskali LF-y zbliżone do ubiegłorocznych, które były zdecydowanie wyższe niż kwietniowe – średnio prawie 82%.

 

Lublin

Przewozy: 35 054 (+87,8!!!).

 

Oferowanie w tys.:

łączne: 39,8 (+72,3!!),

- W6: 27,4 (+100,0!!!),

- FR: 9,8 (+53,1),

- LH: 2,6 (-7,1).

 

Ogromne wzrosty oferowania i przewozów to zasługa, przede wszystkim, W6, ale i FR istotnie zwiększył ofertę – nowe połączenie do DUB.

 

Jeżeli chodzi o przewozy międzynarodowe to port zbliżył się do RZE. Oferowanie na

trasach międzynarodowych jest o 15,7% mniejsze, niż w RZE.

 

Bydgoszcz

Przewozy: 29 604 (+4,3).

 

Oferowanie w tys. foteli:

- łączne: 32,5 (+1,6),

 

FR utrzymuje oferowanie z poprzedniego lata, a LH poprawiła ofertę dodając jedną częstotliwość tygodniowo.

 

Łódź

Przewozy: 20 739 (-17,4).

 

Oferowanie w tys. foteli:

- łączne – 27,4 (-20,8!!),

- FR: 16,6 (-24,2),

- JP: 10,7 (-15,1).

 

Obaj przewoźnicy istotnie ograniczyli ofertę. FR nie operuje już do RYG, a JP zmniejszył wielkość wykorzystywanego samolotu, co niewątpliwie pozwoliło mu znacznie poprawić LF-y.

 

Podział rynku pomiędzy poszczególne porty lotnicze

W sezonie letnim kontynuowane są trendy obserwowane w sezonie zimowym, z niewielkimi zmianami. Spowolnione jest tempo wzrostu w aglomeracji warszawskiej i WAW odnotowuje indeks wzrostu zbliżone do WMI. To oczywiście zasługa PLL LOT. Nadal imponujące wzrosty notuje KRK. Spowolniony wzrost w KTW i POZ to efekt spadków przewozów charterowych. Nadal spowolniony nieco jest wzrost w GDN, WRO. Tu z powodu spokojniejszego inwestowania w oferowanie linii rozkładowych.

 

Pozycja dwóch nieformalnych zespołów portów (WAW+WMI oraz KRK+KTW), GDN oraz dwóch dużych, jak na polskie standardy lotnisk w Polsce Zachodniej - we WRO i POZ jest niezagrożona. To „kręgosłup” polskiego systemu lotnisk.

 

Wśród najmniejszych portów LUZ, dzięki W6, goni RZE. Nadal szybko rozwija się SZZ, prawdopodobnie, również dzięki problemom rozwojowym TXL.

 

Dobra passa nie dotyczy dwóch najmniejszych lotnisk regionalnych – BZG, a przede wszystkim – LCJ. 

 

 

Krótkie podsumowanie miesiąca

W maju, podobnie, jak w kwietniu działały te same czynniki wzrostu, co w ostatnich miesiącach sezonu zimowego, ale z różnym natężeniem. Ze względu na bardzo wysoką bazę porównawczą oraz „spokojniejsze” nastawienie FR, nieco mniejszą rolę odgrywa rywalizacja FR-W6, choć jest ona już trwałym elementem polskiego rynku lotniczego. Wciąż rośnie znaczenie skokowego wzrostu oferowania LOT-u.

 

Musimy tu powtórzyć, że przyszłość tej ultra-rozwojowej strategii polskiego przewoźnika zawiera największy element niepewności. Pisaliśmy o tym wielokrotnie w odrębnych materiałach. Teraz czekamy na oficjalne informacje dotyczące nowej strategii przewoźnika.

 

Nadal trwa nienajlepsza sytuacja na rynku charterowym. Wyniki maja wskazują, że trudno oczekiwać choćby utrzymania wyników z ubiegłego roku. Potwierdzają to znane już wyniki czerwca w dwóch zdecydowanie największych portach charterowych. Spadek w WAW aż o 13% i w KTW o 3,8%.

 

 

Marek Serafin

Źródło: Porty lotnicze, IATA, AEA, ACI, PRTL.pl

 

 

Wcześniejsze Barometry Polska dostępne są w zakładce:

Rynek lotniczy / Przewozy Pax

 

 

 

 

Tagi:

Lotnisko | AEA | Komunikacja krajowa | Przewozy | Linie lotnicze | Komunikacja | Pasażer | ACI | Odprawa pasażerska


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:
2016-04-07 - m.serafin
Powód, dla którego zawsze lotnisko w Modlinie jest omawiane po porcie Chopina jest, dla uważnych czytelników, dość oczywisty. Wiele wskaźników podajemy razem dla WAW i WMI, gdyż oba lotniska obsługują tę samą aglomerację. Nie publikujemy rankingu polskich lotnisk, ale barometr, pokazujący i omawiający najważniejsze zjawiska rynkowe. Tu uszeregowanie portów według liczby obsłużonych pasażerów ma, naszym zdaniem, marginalne znaczenie. Jeżeli jednak, niektórym naszym czytelnikom pomaga to lepiej zrozumieć publikowane materiały, to od następnego Barometru, postaramy się uszeregowac porty na "dole tabeli" według wielkości przewozów tj. przesuniemy LUZ przed BZG

2016-04-06 - strzala20@o2.pl
Dziwne tłumaczenia, dla braku elementarnego porządku. Nie ma szans,żeby Modlin wyprzedził Kraków i Gdańsk w tym roku, a w barometrze jest przed nimi... Kolejność może zmienić się jedynie między Modlinem, a Katowicami i to ewentualnie dopiero po letnim sezonie czarterowym, więc przez kilka najbliższych miesięcy żadnych roszad w barometrze nie trzeba prowadzić. Nic również nie wskazuje na to,żeby Łódź była w stanie w tym roku wyprzedzić Bydgoszcz,o Lublinie nie wspominając. Jak widać, ta zmiana kolejności może dotyczyć właściwie tylko dwóch portów, więc jak widać nie wymaga to zbyt wiele wysiłku. A jeśli uszeregowanie przewozów wg. ilości pasażerów nie jest ważne, to (do)dajcie Radom przed Warszawą ;)

2016-03-10 - m.serafin
Uszeregowanie według wielkości przewozów nie wydaje się nam sprawą bardzo istotną, tym bardziej, ze w ciągu roku kolejność dość często zmienia się. Na przyszłość postaramy się spełnić oczekiwania naszego czytelnika

2016-03-09 - strzala20@o2.pl
Dlaczego porty na dole barometru nie są uszeregowane według ilości odprawionych pasażerów?

2015-08-06 - strzala20@o2.pl
Jeszcze jedno pytanie: Dlaczego przy wzrostach Lublina nie ma wykrzykników, skoro wartości procentowe są tak wysokie?

2015-07-07 - m.serafin
Ze zrozumialych wzgledow nie podajemy oferowania wszystkich przewoznikow we wszystkich portach. Oferowanie miesieczne (w maju) Lufthansy to 3,0tys. foteli. Poniewaz nasz czytelnik jest ta kwestia zainteresowany to uzupelniamy Barometr o te informacje, plus jedno zdanie Komentarza. Zwracamy tylko uwage, ze nasz Barometr jest coraz bardziej rozbudowany i zawiera juz ogromną ilosc informacji. Marek Serafin Redaktor prowadzacy PRTL.pl

2015-07-07 - strzala20@o2.pl
Dlaczego nie podajecie oferowania LH w Lublinie? Lufthansa lata 3 razy w tygodniu na 100 miejscowych Embraerach E190, więc chyba nietrudno to policzyć, a tutaj wychodzi jakby ta linia w ogóle z LUZ nie operowała...

2012-06-17 - astachl
Świetne, jak zawsze rzetelne opracowanie. Po otworzeniu WMO kolejnym krokiem naprzód dla polskiego rynku (oferowania) będzie inauguracja sezonu zimowego i rozpoczęcie rozkładowych przewozów międzynarodowych przez O2.


REZERWUJ ON-LINE



REKLAMA










Home | O nas | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony