INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Dostawcy Usług

Turystyka

ANALIZY

Barometr Świat

Barometr Europa

Barometr lotniska europejskie

Barometr AEA

Barometr Polska

Raport finansowy branży

BRANŻA

Prawo

Bezpieczeństwo

Nawigacja powietrzna

Środowisko

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA



Giełda transportowa
Clicktrans.pl


Sonda

Jaki byłby najlepszy inwestor/inwestorzy dla PLL LOT?

Kapitałowy

Branżowy

Branżowy z europejskiej wielkiej trójki

Giełdowi

Informacje EKES


Partnerzy portalu

Language selection


English Deutsch French Russian

Barometr Polska


Barometr Polska marzec 2016. Bardzo dobre zakończenie sezonu zimowego

2015-05-09
 
   

Ostatni miesiąc sezonu zimowego 2015/16 był równie dobry jak poprzednie. Polskie porty obsłużyły 2 338 949 pasażerów, co oznacza wzrost aż o 11,9%.

 

Po raz kolejny do „liderów wzrostu” (Ryanair, Wizz Air) dołączył LOT, między innymi dzięki uruchomieniu kolejnych nowych połączeń.

 

Teraz czekamy na bardzo ważne wyniki pierwszego miesiąca sezonu letniego.

 

Uwaga: Ponieważ struktura oferowania w marcu jest b. podobna do tej z poprzednich miesięcy sezonu zimowego podajemy tu jedynie wybrane, najważniejsze dane. 

 

Uwaga: porównując dynamikę marcową z lutową należy pamiętać, że bieżący rok jest rokiem przestępnym.

 

Komentarz PRTL.pl

Wiele linii, przede wszystkim tanich, w marcu „rozpędza się” przygotowując się do sezonu letniego, poprzez „ pierwszą falę” wzrostów oferowania.

 

To był drugi miesiąc, w którym obok FR i W6 do bardzo szybkiego wzrostu rynku przyczynił się również LO, uruchamiając, między innymi, grupę kolejnych nowych połączeń: ATH, HRK, LJU, LUX. W marcu, w odróżnieniu od lutego, oferowanie polskiej linii było tylko o 3,4% mniejsze niż oferowanie W6.

 

W6 nadal bardzo szybko zwiększał oferowanie. Przewoźnik w poprzednich sezonach zimowych zacznie głębiej ciął oferowanie niż FR, można więc powiedzieć, że teraz stara się „nadrobić zaległości”.

 

Stabilnie szybko rośnie oferowanie FR.

 

Zdecydowanie wolniej niż w lutym zwiększała oferowanie Grupa LH.

 

DY/D8, po okresie szybkiej ekspansji, nadal racjonalizuje oferowanie, choć mniej drastycznie niż w poprzednich miesiącach.

 

Skokowy wzrost oferowania IAG to skutek dołączenia do grupy EI oraz nowych rejsów BA do KRK.

 

Wszystkie ważniejsze porty odnotowały istotne spadki przewozów charterowych. Problemy polityczno militarne w Afryce Północnej i Turcji zdecydowanie ograniczyły możliwości zimowych wyjazdów wakacyjnych.

 

Cały rynek

Wybrane dane o oferowaniu (w tys. foteli, zmiany w %):

- cały rynek: 2 744,9 (+10,7),

- FR: 767,0 (+15,9!!),

- W6: 595,6 (+20,9!!),

- LO: 575,1 (+13,8!!),

- Grupa LH (LH+LX+OS+EW+SN): 326,8 (+4,1),

- DY/D8: 77,0 (-2,2!!),

- AF/KL: 63,3 (+7,1),

- SK: 48,1 (-8,7),

- AB: 35,6 (+3,5),

- BA/EI/VY: 37,6 (+41,4!!),

- AY: 17,9 (+61,3!!).

 

Uwagi:

- tu podajemy tylko dane dla tych linii, które operują do co najmniej dwóch miast w Polsce. W styczniu LO rozpoczął operacje na trasie KRK – GDN.

 

 

 

Uwaga ogólna: większość lotnisk nie podaje szczegółowych danych przewozowych dotyczących między innymi przewozów poszczególnych linii lotniczych, dlatego też używamy dostępnych i aktualnych danych dotyczących ich oferowania.

 

Warszawa

Przewozy łączne: 841 789 – wzrost o 4,7%.

Port podał nam dane szczegółowe dla różnych segmentów rynku (zmiany w %):

- przewozy międzynarodowe: 744 974 (+5,0),

- przewozy krajowe: 96 815 (+1,9),

- przewozy tanich linii: 160 251 (+8,3),

- linie tradycyjne (rozkładowe i charterowe): 681 538 (+3,4),

- linie tradycyjne (przewozy międzynarodowe): 584 723 (+4,4),

- linie charterowe: 58 905 (-20,2!!),

- przewozy międzynarodowe do krajów UE: 514 223 (+3,9),

- przewozy poza UE: 230 751 (+7,7),

- przewozy międzynarodowe Schengen: 456 487 (+5,5),

- przewozy non Schengen: 288 487 (+4,3).

 

Oferowanie (w tys. foteli, zmiany w %):

- łączne: 1 116,9 (+3,5),

- LO: 571,3 (+13,4!!),

- W6: 151,2 (+16,3!!),

- Grupa LH: 122,0 (-1,5!!),

- AF/KL: 53,1 (-10,1),

- EK: 24,8 (+62,1!!). Znacznie większy a/c,

- BA/VY/EI: 30,7 (+15,4),

- SU: 22,9 (+25,1). Dodatkowy rejs,

- DY/D8: 27,2 (-29,0!!). M.in. zdecydowanie mniej rejsów do LGW,

- AZ: 9,2 (-35,2!!). Brak rejsów do LIN,

 

Dla całej aglomeracji warszawskiej ruch (1 074 026), w porównaniu z marcem 2015, wzrósł o 8,9%. W lutym o 14,8%, w styczniu o 11,2%, grudniu 2015 o7,7%, w listopadzie o 7,2%, w październiku o 9,6%.

 

Ruch linii nisko-kosztowych w aglomeracji warszawskiej (392 251) wzrósł aż o 19,1%, z tym, że bardzo powiększyła się, w porównaniu z sezonem letnim, różnica pomiędzy WMI i WAW. Wyniosła ona aż 44,8%!! (26,2% dla tras międzynarodowych). Zadecydowała zdecydowanie większa sezonowość ruchu W6 oraz ogromny spadek oferowania DY/D8.  

 

W tym miesiącu wzrost ruchu w aglomeracji to ponownie, przede wszystkim, zasługa LO, FR i W6. Po okresie ogromnych wzrostów zimie 2014/15 i ostatnim sezonie letnim, znacznie redukuje oferowanie DY/D8 (LGW).

 

Dwóch ważnych graczy, jeżeli chodzi o ruch do/z Azji (EK i SU) znacznie zwiększyło oferowanie.

 

Znaczny wzrost oferowania LO spowodował zwiększenie, od stycznia, udziału LO w łącznym oferowaniu. Wyniósł on 51,2%. W lutym było to 50,8%, w styczniu aż 53,3%, a w grudniu 2015 „tylko” 47,2%.

 

Po kilku słabszych miesiącach na przełomie roku poprawia się sytuacja na rynku przewozów krajowych, natomiast zdecydowanie pogorsza się, jeżeli chodzi o przewozy charterowe.

 

Warszawa/Modlin

Przewozy (rozkładowe): 232 237 - wzrost o 27,8%!!

 

Oferowanie wykonane: 277,3 tys. foteli,

Oferowanie planowane 276,7 (+19,6),

Oferowanie zagranica 235,5 (+23,4),

Oferowanie kraj 41,2 (+2,0),

Przewozy zagranica: 202 271 (+30,1). LF 85,7% (+3,3ppct),

Przewozy (kraj): 29 966 (+14,6). LF 66,2% (+5,3ppct),

GA i chartery – 250 pasażerów.

 

FR wciąż tu poprawia wyniki, w tym LF-y, mimo tak dużych wzrostów oferowania. Pomimo istotnie wyższego, niż rok temu, LF-a na trasach krajowych był on na zdecydowanie za niskim, jak na ultra tanią linie, poziomie. Teraz już wiemy, że od sezonu Zima 2016/17 FR będzie operował do GDN i WRO z WAW.

 

Coraz wyższy jest LF na trasach międzynarodowych, choć warto zwrócić uwagę, że jest on zdecydowanie niższy niż średni LF FR, na całej siatce przewozowej (94% - w marcu).  

 

Kraków

Przewozy: 363 034 – wzrost o 20,3%!!

Przewozy krajowe: 29 126 (+% !!).

Przewozy międzynarodowe (rozkładowe): 328 266 (+%).

Przewozy charterowe: 5642 (%).

 

Oferowanie (w tys. foteli), zmiany w %:

- łączne linii rozkładowych: 438,4 (+20,2!!),

- FR: 188,2 (+17,4 !!),

- LH/OS/4U/SN: 71,2 (+15,4!! – nowy rejs LX, większe a/c LH),

- LO: 39,5 (+27,4 !!), nowy rejs do GDN - 4,5,

- U2: 60,0 (+24,5!!),

- DY: 27,5 (+30,1!!),

- Nowe rejsy: KL (10,2), BA (6,1), AY (3,1).

 

Trwa świetna passa KRK.

Do wzrostu przyczynił się, niewątpliwie Ryanair, który w sezonie zimowym „inwestuje” w rynek krakowski i bardzo znacznie zwiększa oferowanie.

 

Drugi lider rynkowy, który umacnia, i to bardzo znacznie, swoją pozycję w regionie to grupa Lufthansy. To zdecydowanie najważniejszy dla grupy port regionalny w Polsce.

 

U2 również stawia na KRK powstrzymując się nadal przed uruchomieniem połączeń do innego portu w RP.

 

LOT uruchomił, w styczniu, rejs do GDN – jedyne regionalne połączenie linii.

 

Nowi przewoźnicy niewątpliwie „wykreowali” nowy popyt. Jak widzimy ogromne wzrosty oferowania przyciągają nowych turystów i mamy już do czynienia z efektem „kuli śniegowej”.

 

Dane wskazują, że na trasach międzynarodowych zdecydowana większość przewoźników, co najmniej, utrzymała LF-y na poziomie zbliżonym do lutego 2015, pomimo tak znacznego wzrostu oferowania. Pewnym problemem staje się LF na połączeniach domestic.

 

Wciąż spadają przewozy charterowe, które już w lutym 2015 odnotowały b. duże spadki. Maja one dla portu marginalne znaczenie.

 

Gdańsk

Przewozy: 280 700 wzrost o 8,8%.

 

Uwaga: powyższaliczba jest przybliżona z dokładnością do kilkuset pasażerów, gdyż nie znamy dokładnej liczby pasażerów, który znajdowali się w bezpośrednim tranzycie. Po uzyskaniu tych danych Barometr minimalnie skorygujemy.

 

Oferowanie w tys. zmiany w %:

Łączne: 369,4 (+6,1),

W6: 176,4 (+12,4 !!),

FR: 85,4 (+8,1),

LO: 32,1 (+13,0), rejs do KRK,

SK: 24,8 (+0,8),

LH: 30,4 (-7,0!!),

 

W tym miesiącu dość znaczny wzrost ruchu to, po raz kolejny, zasługa, przede wszystkim, W6, który maksymalnie umacnia swoją pozycję rynkową w tej nadal zdecydowanie największej swojej bazie w Polsce.

 

Nadal dość ostrożnie zwiększa swoje oferowanie FR, ale teraz już wiemy, że od Zimy 2016/17 będzie bazował w porcie dodatkowy, drugi samolot i przeniesie operacje krajowe z WMI do WAW.

 

LH „racjonalizuje” ofertę, ale nadal operuje pięć razy dziennie – trzy razy do MUC i dwa do FRA.

 

Dla SAS GDN jest najważniejszą destynacją w RP (cztery rejsy dziennie do CPH). W odniesieniu do ruchu tranzytowego, stanowi realną konkurencję dla LH. Wiadomo też, po raz kolejny, od lata 2016 uruchomi rejsy do STO.

 

Katowice

Przewozy łączne: 185 438 - wzrost o 7,1.

Przewozy rozkładowe: 159 791 (+12,8!!).

Przewozy charterowe: 24 901 (-19,1).

 

Oferowanie w tys. foteli:

- łączne: 200,9 (+10,0),

- W6: 155,4 (+23,3!!),

- LH/EW: 23,6 (+14,0).

 

Wciąż rośnie dominacja w porcie W6. FR nie przejawia najwyraźniej chęci (również w sezonie letnim 2016) ponownego podjęcia prawdziwej konkurencji z węgierskim przewoźnikiem. Postawił na KRK.

 

Ofertę sieciową zapewnia w porcie LH. Jest ona, jeszcze w mniejszym stopniu, niż w sezonie poprzednim, uzupełniana ofertą LO.

 

Dane wskazują, że przewoźnicy poprawili dość znacznie LF-y.

 

KTW (i Śląsk), drugi po aglomeracji warszawskiej rynek charterowy, bardzo silnie odczuwa turbulencje na rynku związane niepewnością polityczno-militarną w krajach, które były bardzo popularne w sezonie zimowym – Egipt i Tunezja.

 

Wrocław

Przewozy: 167 989 pasażerów, wzrost o 3,8%.

 

Oferowanie w tys. foteli, zmiany w %:

- rozkładowe, łączne: 206,7 (+0,8),

- FR: 103,6 (+3,7),

- W6: 32,4 (+17,0!!),

- LH/EW: 37,4 (+10,7!!),

- LO 28,2 (-15,3!!).

 

Relatywnie niewielki wzrost przewozów to efekt nieznacznego wzrostu oferowania FR, bardzo znacznego spadku oferowania LO oraz braku operacji Eurolotu. Oferowanie K2 w marcu 2015 to 5,9tys. foteli.

 

Wiemy już, że od najbliższego sezonu zimowego Ryanair ponownie będzie inwestował w rynek dolnośląski – dodatkowy, bazowany samolot i cztery nowe połączenia i rejs do aglomeracji warszawskiej wykonywany z/do WAW.

 

Poznań

Przewozy: 106 122 pasażerów – wzrost o 11,0%!!

Przewozy rozkładowe: 99 786 pasażerów (+16,1!!).

Przewozy charterowe: 5 853 (-36,6!!).

 

Oferowanie w tys. foteli:

- łączne: 133,9 (+15,5!!),

- W6: 50,4 (+55,6!!),

- FR: 34,4 (+8,2),

- LH/EW: 27,2 (-1,9),

 

Świetne wyniki portu to zasługaW6, który zdecydowanie inwestuje w oferowanie, aby umocnić się na pozycji lidera regionalnego.

 

LH zmniejszyła oferowanie, gdyż pod koniec marca zawiesiła połączenie do DUS.

 

Jak w wielu innych portach nastąpił znaczny spadek przewozów charterowych. O powodach pisaliśmy powyżej. Według informacji przekazanych przez port program charterowy bardzo zwiększy się w sezonie letnim. Oznaczać to będzie, dalsze, drastyczne pogłębienie sezonowości tego ruchu.

 

Rzeszów

Przewozy: 55 535 pasażerów (+16,2!!).

 

Oferowanie rozkładowe w tys. foteli:

- łączne: 62,2 (+8,6),

- FR: 37,0 (+14,0),

- LO:20,1 (+1,0),

- LH: 4,7 (-14,5).

 

Wzrost przewozów to zasługa FR, który znowu znacznie inwestuje w oferowanie. Interesująca zmiana w przypadku LH. Przewoźnik w niskim sezonie atlantyckim zmniejsza oferowanie, a w lecie przenosi operacje do MUC!!  

 

Dane wskazują, ze przewoźnicy rozkładowi znacznie poprawili LF-y.

 

Szczecin

Przewozy: 34 928 pasażerów – wzrost o 40,7%!!

Do portów w Norwegii – 10 937 (+31,3),

Do LON – 13 333 (+38,2!!)

Do WAW 6776 (+16,4!!),

 

Oferowanie rozkładowe w tys.:

- łączne: 47,5 (+50,3!!),

- FR: 17,4 (+83,2!!),

- W6: 14,8 (+32,1),

 

Szczecin to jedyny mały port w Polsce, którym FR i W6 toczą w miarę wyrównaną walkę konkurencyjną. Dane wskazują, że obie te linie osiągnęły, ponownie, b. wysokie LF-y.

 

Lublin

Przewozy: 28 715 (+129,2!!!).

Oferowanie w tys.:

łączne: 36,4 (+86,7!!),

W6: 24,8 (+198,8!!!),

FR: 6,0 (13,2).

 

Ogromne wzrosty oferowania i przewozów to zasługa, przede wszystkim, W6, ale i FR istotnie zwiększył ofertę.

 

Bydgoszcz

Przewozy: 24 316 (+96,7!!).

 

Oferowanie w tys. foteli:

- łączne: 28,2,

- FR: 24,9,

- LH: 3,3 (rejs uruchomiony pod sam koniec marca 2015).

 

W marcu 2015 K2 operował do WAW – oferowanie – 5,6.

 

Dane są nieporównywalne, gdyż przez znaczną część marca 2015 trwał remont pasa startowego. Jeżeli chodzi o marzec 2014 to miał miejsce wzrost o 21,6%.

 

Łódź

Przewozy: 18 146 (+13,1).

W tym chartery i przekierowania – 262.

 

Oferowanie w tys. foteli:

- łączne – 23,8 (+15,0!!),

- FR: 14,4 (-2,6),

- JP: 8,7 (+67,3).

 

Jak widać FR utrzymuje swoją ofertę na prawie niezmienionym poziomie. W ogromnym stopniu wyniki portu i możliwość podróży „w świat” dzięki tranzytom w MUC zależą od wyników JP.

 

Podział rynku pomiędzy poszczególne porty lotnicze

Cały sezon zimowy charakteryzował się dość stabilną strukturą rynku, z punktu widzenia portów lotniczych. Zwracał uwagę szybki wzrost w aglomeracji warszawskiej, od stycznia również dzięki LO, w Krakowie, który nadrabia pewne zaległości z ostatnich lat i w Poznaniu, który był w podobnej sytuacji, jak KRK. Spowolnił nieco wzrost w GDN, również z powodu braku oferty K2 i we WRO. Wiemy jednak, że to przejściowe spowolnienie. Pozycja tych dwóch nieformalnych zespołów portów (WAW+WMI oraz KRK+KTW) oraz dwóch dużych, jak na polskie standardy lotnisk we WRO i POZ jest niezagrożona.

 

Wśród najmniejszych lotnisk LUZ, dzięki W6, goni RZE. Bardzo szybko rozwija się SZZ, prawdopodobnie, również dzięki problemom rozwojowym TXL. 

 

 

Krótkie podsumowanie miesiąca

Marzec to dla wielu lotnisk okres „rozpędzania się” przed sezonem letnim.

 

Dynamizm rynku nie słabnie, dzięki wciąż bardzo ostrej konkurencji FR-W6, bardzo konsekwentnemu rozwojowi oferty grupy LH – głównie w portach regionalnych oraz skokowi do przodu „zwolnionemu z unijnego łańcucha” LOT-u. I właśnie przyszłość tej ultra-rozwojowej strategii polskiego przewoźnika zawiera największy element niepewności. Na razie wiemy tylko, że nowy zarząd ma jedynie kilka miesięcy na przygotowanie nowej strategii. Musimy poczekać.

 

Jeżeli chodzi o najbliższą przyszłość to, jak pokazują nasze analizy zawarte w raportach Oferowanie w Sezonie Lato 2016, w porównaniu z sezonem poprzednim hossa na naszym rynku powinna w kolejnych miesiącach trwać nadal.

 

 

Marek Serafin

Źródło: Porty lotnicze, IATA, AEA, ACI, PRTL.pl

 

 

Wcześniejsze Barometry Polska dostępne są w zakładce:

Rynek lotniczy / Przewozy Pax

 

 

 

 

Tagi:

ACI | AEA | Komunikacja | Komunikacja krajowa | Linie lotnicze | Lotnisko | Odprawa pasażerska | Pasażer | Przewozy


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:
2016-04-07 - m.serafin
Powód, dla którego zawsze lotnisko w Modlinie jest omawiane po porcie Chopina jest, dla uważnych czytelników, dość oczywisty. Wiele wskaźników podajemy razem dla WAW i WMI, gdyż oba lotniska obsługują tę samą aglomerację. Nie publikujemy rankingu polskich lotnisk, ale barometr, pokazujący i omawiający najważniejsze zjawiska rynkowe. Tu uszeregowanie portów według liczby obsłużonych pasażerów ma, naszym zdaniem, marginalne znaczenie. Jeżeli jednak, niektórym naszym czytelnikom pomaga to lepiej zrozumieć publikowane materiały, to od następnego Barometru, postaramy się uszeregowac porty na "dole tabeli" według wielkości przewozów tj. przesuniemy LUZ przed BZG

2016-04-06 - strzala20@o2.pl
Dziwne tłumaczenia, dla braku elementarnego porządku. Nie ma szans,żeby Modlin wyprzedził Kraków i Gdańsk w tym roku, a w barometrze jest przed nimi... Kolejność może zmienić się jedynie między Modlinem, a Katowicami i to ewentualnie dopiero po letnim sezonie czarterowym, więc przez kilka najbliższych miesięcy żadnych roszad w barometrze nie trzeba prowadzić. Nic również nie wskazuje na to,żeby Łódź była w stanie w tym roku wyprzedzić Bydgoszcz,o Lublinie nie wspominając. Jak widać, ta zmiana kolejności może dotyczyć właściwie tylko dwóch portów, więc jak widać nie wymaga to zbyt wiele wysiłku. A jeśli uszeregowanie przewozów wg. ilości pasażerów nie jest ważne, to (do)dajcie Radom przed Warszawą ;)

2016-03-10 - m.serafin
Uszeregowanie według wielkości przewozów nie wydaje się nam sprawą bardzo istotną, tym bardziej, ze w ciągu roku kolejność dość często zmienia się. Na przyszłość postaramy się spełnić oczekiwania naszego czytelnika

2016-03-09 - strzala20@o2.pl
Dlaczego porty na dole barometru nie są uszeregowane według ilości odprawionych pasażerów?

2015-08-06 - strzala20@o2.pl
Jeszcze jedno pytanie: Dlaczego przy wzrostach Lublina nie ma wykrzykników, skoro wartości procentowe są tak wysokie?

2015-07-07 - m.serafin
Ze zrozumialych wzgledow nie podajemy oferowania wszystkich przewoznikow we wszystkich portach. Oferowanie miesieczne (w maju) Lufthansy to 3,0tys. foteli. Poniewaz nasz czytelnik jest ta kwestia zainteresowany to uzupelniamy Barometr o te informacje, plus jedno zdanie Komentarza. Zwracamy tylko uwage, ze nasz Barometr jest coraz bardziej rozbudowany i zawiera juz ogromną ilosc informacji. Marek Serafin Redaktor prowadzacy PRTL.pl

2015-07-07 - strzala20@o2.pl
Dlaczego nie podajecie oferowania LH w Lublinie? Lufthansa lata 3 razy w tygodniu na 100 miejscowych Embraerach E190, więc chyba nietrudno to policzyć, a tutaj wychodzi jakby ta linia w ogóle z LUZ nie operowała...

2012-06-17 - astachl
Świetne, jak zawsze rzetelne opracowanie. Po otworzeniu WMO kolejnym krokiem naprzód dla polskiego rynku (oferowania) będzie inauguracja sezonu zimowego i rozpoczęcie rozkładowych przewozów międzynarodowych przez O2.


REZERWUJ ON-LINE



REKLAMA







oferty pracy

Jakiej pracy szukasz?
zawód, stanowisko, słowo kluczowe

Gdzie?
miejscowość lub województwo


Oferty pracy
powered by Jobrapido



Home | O nas | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony