INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Sonda

Jakie jest najlepsze rozwiązanie problemu ograniczonej przepustowości lotniska Chopina?

rozbudowa istniejącej sieci lotnisk

budowa nowego CPL

rozbudowa Modlina

duopol Modlin-Chopin

Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Wiadomości


Wielka Brytania wydaje nowe zasady użytkowania dronów

2017-07-28
     

Brytyjski Departament Transportu (DfT) i brytyjski Urząd Lotnictwa Cywilnego (CAA) zaostrzają przepisy dla bezzałogowych statków powietrznych (UAV) w wyniku publikacji badań nad potencjalnymi uszkodzeniami statków powietrznych wskutek kolizji z dronem.

 

Zgodnie z proponowanymi zasadami, wszystkie drony o wadze powyżej 250 gramów muszą zostać zarejestrowane. Użytkownicy dronów będą musieli przejść testy w zakresie bezpieczeństwa, w celu wykazania, że znane im są przepisy dot. bezpieczeństwa, jakie obowiązują w Wielkiej Brytanii jak również przepisy dotyczące prywatności.

 

DfT potwierdziło, że drony przynoszą istotne korzyści w obszarach produktywności, ochrony, niesienia natychmiastowej pomocy, a także wynikające z zastosowania do celów rekreacyjnych ale niezbędne jest podjęcie działań mających na celu zwiększenie odpowiedzialności ich właścicieli oraz zachęcenie do postępowania w sposób odpowiedzialny. Brytyjski rząd chciałby również większego wykorzystania „geofencing’u”, technologii opartej na GPS, która działa jak niewidzialny ekran i powstrzymuje drony przed wchodzeniem w specjalne strefy, jak np. więzienia, czy przestrzeni lotniskowej.

 

Podejmowane przez władze działania następują po opublikowaniu badań przeprowadzonych na zlecenie DfT, Brytyjskiego Stowarzyszenia Pilotów Lotniczych (BALPA) i Urzędu Lotnictwa Wojskowego (MAA), które wykazały, że drony o wadze 400 gramów mogą uszkodzić przednie szyby statków powietrznych, w szczególności helikopterów. Badania pokazały też, że przednie szyby samolotów są bardziej odporne na zderzenia. Dane z badań przekazane zostały przez rząd odpowiednim organom bezpieczeństwa oraz producentom.

 

Po opublikowaniu raportu piloci zrzeszeni w Europejskim Stowarzyszeniu Pilotów (ECA) wezwali europejskie władze do podjęcia pilnych działań wskazując, że badania przedstawiają poważne dowody na katastrofalne skutki, które mogą być spowodowane nawet przez małe drony poruszające się z niewielkimi prędkościami. Według ECA, testy wykazały, że dron może powodować szkody większe, niż ptak o podobnej masie i poruszający się z taką samą prędkością. ECA wezwała do podjęcia działań w celu poprawy świadomości użytkowników, ściślejszego nadzoru i licencjonowania, rejestrowania dronów, wprowadzenia obowiązkowego „geofencingu” oraz inwestycji w technologię, która pozwoli kontrolerom ruchu lotniczego „widzieć” drony.

 

Na katastrofalne konsekwencje skutków trafienia w przednią szybę samolotu lub rozbicia wirnika śmigłowca, przez powszechnie dostępne w sprzedaży drony, który mogą być pilotowane przez każdego, co przedstawiono w raporcie, zwraca uwagę sekretarz generalny BALPA i wyraża nadzieję, że rząd uruchomi pilne działania, zanim dojdzie do katastrofy ze skutkami śmiertelnymi.

 

Nowe przepisy zostały przyjęte z zadowoleniem przez brytyjski organ kontroli ruchu lotniczego - NATS, który równocześnie zwraca uwagę, że pomocne były by prace w innych dziedzinach, jak np. elektronicznej identyfikacji dronów, co pozwoliłoby kontrolerom ruchu lotniczego widzieć, gdzie drony latają. NATS podkreśla, jak wielkim wyzwaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa, w sytuacji gdy nie można zobaczyć wszystkiego, co porusza się na niebie nad nami. NATS, które nie posiada uprawnień do kierowania ruchem samolotów operujących na niskich poziomach przestrzeni powietrznej, poddaje pod rozwagę, czy w związku z coraz intensywniejszym użytkowaniem dronów, przepisy w tym zakresie nie powinny ulec zmianie.

 

Również podczas Międzynarodowego Forum Bezpieczeństwa Lotniczego Stowarzyszenia Pilotów Lotniczych, które odbyło się w Waszyngtonie, eksperci ds. bezpieczeństwa transportu lotniczego przedstawiali największe wyzwania w zakresie bezpieczeństwa lotniczego, wskazując m.in. na zagrożenia związane z dronami.

 

W osobnym panelu omówiono ogromne ryzyko w postaci wzrostu liczby hobbystów bezzałogowych statków powietrznych (zwanych w Ameryce UAS - Unmanned Aircraft Systems), nierozumiejących ryzyka, jakie stwarzają dla komercyjnych samolotów wykonując loty w ich sąsiedztwie. Według danych FAA liczba zaobserwowanych przez amerykańskich pilotów UAS wzrosła w porównaniu z 2016 rokiem trzykrotnie. Eksperci zaapelowali do pilotów o zgłaszanie przypadków zauważenia bezzałogowych statków, co umożliwi zbudowanie odpowiedniej bazy danych. W Wielkiej Brytanii liczba incydentów („near miss”) z udziałem dronów i statków powietrznych wg danych BALPA wzrosła prawie 5 - krotnie, z 6 w roku 2015 do 29 w roku ubiegłym.

 

 

PRTL.pl

 

 

 

 

Tagi:

Samolot | Prawo | Bezpieczeństwo | Przepisy | Drony | Procedury


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA



REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl




Home | O nas | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony