INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Dostawcy Usług

Turystyka

ANALIZY

Barometr Świat

Barometr Europa

Barometr lotniska europejskie

Barometr AEA

Barometr Polska

Raport finansowy branży

BRANŻA

Prawo

Bezpieczeństwo

Nawigacja powietrzna

Środowisko

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA



Giełda transportowa
Clicktrans.pl


Sonda

Jaki byłby najlepszy inwestor/inwestorzy dla PLL LOT?

Kapitałowy

Branżowy

Branżowy z europejskiej wielkiej trójki

Giełdowi

Informacje EKES


Partnerzy portalu

Language selection


English Deutsch French Russian

Publikacje


Wyniki finansowe i przewozowe wybranych europejskich linii lotniczych po trzech kwartałach 2012

Marek Serafin, 2012-12-31
     

W dyskusjach dotyczących dramatycznej sytuacji finansowej PLL LOT pojawiał się często wątek „ogólnego” kryzysu, jaki dotknął obecnie branże lotniczą na naszym kontynencie. Warto więc sprawdzić, jakie wyniki osiągnęli zarówno główni gracze, jak i mniejsze linie -niszowe.

 

Grupa Lufthansy (LH, LX, OS)

Przychody: 22,281 mld EUR (+6,1%).

Wynik operacyjny: 628 mln EUR (-13,3%). Wynik EBIT: 697 mln EUR (-1,6%).

Wynik netto:474 mln EUR (+64,6%).

Przewozy: 78,835 mln pasażerów (+3,5%) i 157 076 mln RPK (+3,3%)

Współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich (LF): 79,3% (+1,2 ppct)

Wynik LH (operacyjny): 345 mln EUR (-2,5%).

Wyniki OS: zysk operacyjny 73 mln EUR (w 2011 -34 mln EUR). Przewozy 8,76 mln pasażerów (+2,1%). Zatrudnienie: spadek o 7,5%.

Zatrudnienie w całej grupie: 118 088 (-1,7%).

 

Grupa LH osiąga od kilku lat najlepsze wyniki finansowe, jeżeli chodzi o trzy globalne grupy europejskie. Ma niewątpliwie bardzo zdrowe podstawy rynkowo-finansowe do dalszej ekspansji. Zwraca uwagę fakt, że przynoszą już pozytywne rezultaty bardzo zdecydowane działania oszczędnościowo-restrukturyzacyjne podjęte przez Austrian.

 

Olbrzymią pozytywna rolę, podobnie jak w przypadku jej dwóch europejskich konkurentów, odgrywa Joint Venture zawarte z partnerami północno-amerykańskimi - w tym przypadku z grupą United i Air Canada. Weszło też już w życie joint venture z japońska linią ANA. 

 

Grupa AF/KLM  

Przychody: 19,329 mld EUR (+5,4%)

Wynik operacyjny: -157 mln EUR (-151 mln EUR w 2011).

Wynik netto: -957 mln EUR (-550 mln EUR w 2011).

Wynik na działalności pasażerskiej: -98 mln EUR (-151 mln EUR w 2011)

Wynik na przewozach cargo: -197 mln EUR (-60 mln EUR w 2011).

Przewozy pasażerskie: 169 651 mln RPK (+2,8%). LF: 83,5% +1,5 ppct.

Unit revenue (yield): 8,58 Eurocenta na 1 RPK (+4,2%)

Unit cost: 7,21 Eurocenta na 1 ASK (+5,3%).

 

Grupa uzyskuje bardzo dobre wyniki przewozowe, ma bardzo mocna pozycję rynkową. Głównym problemem wydaja się być wysokie koszty operacyjne oraz kryzys w przewozach cargo, który ma wymiar globalny.

 

Grupa ma umowę JV z grupą Delty.

 

Grupa IAG

Przychody: 13,588 mld EUR (+10,8%).

Wynik operacyjny: 17 mln EUR (451 mln w 2011). Wynik BA 286 mln, wynik IB -262 mln.

Wynik netto po opodatkowaniu: 6mln (338 mln EUR w 2011).

Przewozy: 133 904 mln RPK (+5,1%). LF 80,9%.

Yield: 8,63 eurocenty +7,2%

Unit cost (bez paliwa): 5,4 eurocenty (+7,4%).

 

Główny problem grupy dotyczy wyników Iberii, związanych z jednej strony z ogólnym kryzysem ekonomicznym w Hiszpanii, wysokimi wciąż kosztami operacyjnymi przewoźnika jak i coraz większym naciskiem konkurencyjnym tanich linii. Iberia podejmuje bardzo radykalne kroki w celu obniżenia kosztów.

 

Pozycja rynkowa BA uległa znacznemu wzmocnieniu dzięki przejęciu znacznej ilości slotów na LHR po zakupie BMI.

 

Grupa ma umowę JV z American Airlines.

 

Turkish Airlines

Wyniki finansowe w TL (TRY) – obecny kurs do EUR to około 0,421 EUR za 1 TRY.

Przychody: 11,162 mld (+29,7%)!!

Wynik operacyjny: 1,163 mld (59,2 mln w 2011).

Wynik netto: 639 mln (-16%).

Przewozy: 29,134 mln (+19,7%) Pasażerowie na trasach międzynarodowych-58,9%.

Przewozy w RPK: 55 339 mln (+27,1%).

LF 77,9% (+5,3 ppct!!!).

 

Turecki przewoźnik z olbrzymim sukcesem tworzy w Istambule globalny hub. Pisaliśmy o tym w Komentarzu tygodnia 21.12-27.12.2012.

 

Turkish Airlines wykorzystuje tu świetne położenie geograficzne miasta oraz swoje niskie koszty operacyjne.

 

Staje się coraz ważniejszym graczem na globalnej scenie. Prowadzi obecnie rozmowy handlowe z Grupą LH dotyczące zacieśnienia współpracy strategicznej obu linii.

 

Aeroflot

Wyniki finansowe w USD.

Przychody: 6,020 mld (+53,6%!!).

Wynik operacyjny: 425,1 (-8,4%).

Wynik netto: 296,2 mln (-22,8%).

Przewozy pasażerskie: 13,292 mln (26,1%). W RPK: 37 771 (+19,7%). LF: 78,5%.

 

Rosyjski przewoźnik staje się coraz ważniejszym graczem na globalnym rynku lotniczym. Wykorzystuje bardzo szybki rozwój rosyjskiego rynku lotniczego, który jest nadal rynkiem ściśle regulowanym. Istotne znaczenie finansowe mają opłaty, które uzyskuje za przeloty obcych linii trasą transsyberyjską.

 

Grupa SAS

Wyniki finansowe w SEK. Obecny kurs 1EUR=8,608 SEK.

Przychody: 32,079 mld (+5,1%).

Wynik operacyjny: -305 mln (155 mln w 2011).

Wynik netto 25 mln (392 mln w 2011).

Przewozy: 21,46 mln pasażerów (+4,2%).

 

Jak wiadomo, tylko pomoc finansowa ze strony rządów skandynawskich uratowała linię przed bankructwem. Pisaliśmy o tym między innymi w artykule SAS bliski bankructwa.

 

Politycy zapowiadają podejmowanie prób znalezienia dla SAS inwestora branżowego. Może to być jednak bardzo trudne, szczególnie w obecnej trudnej sytuacji rynkowo-finansowej.

 

Finnair

Przychody: 1,836 mld EUR (+9,3%).

Wynik operacyjny: 32,8 mln (-57,7 mln w 2011).

Wynik netto: 10,6 mln (-54,9 mln w 2011).

Przewozy: 6,693 mln pasażerów (+9,7%). W RPK: 17 871 mln (+9,6%). LF 78,4% (+4,5 ppct)!!.

Yield na RPK: 7,33 eurocenty +2,2%. Koszt jednostkowy: 6,58 eurocenty +4,2%.

 

Przewoźnik podejmuje heroiczne wysiłki, aby uzyskać stabilizację finansową i zdolność do dalszego rozwoju. Jest w znacznie lepszej sytuacji niż jego główny konkurent w regionie - SAS.

 

Olbrzymie znaczenie dla linii ma fakt, że Helsinki są najlepiej położonym, pod względem geograficznym, europejskim hubem do przewozów do i z Azji. 

 

Jest dość prawdopodobne, że Finnair znajdzie „bezpieczne miejsce” w IAG.

 

Aer Lingus

Przychody 1,087 mld EUR (+8,2%). Przychody na połączeniach dalekiego zasięgu 260,9 mln EUR wzrost aż o 18,9% - stanowiły 28,8% przychodów z całej działalności przewozowej. Wynik operacyjny 86,5 mln EUR +29,7%.

 

Przewozy 7,449 mln pasażerów +1,8%. W RPK – 11 244 mln (+3,8%). LF 78,3% (+2,2 ppct) – na połączeniach dalekiego zasięgu 82,6% (+4,0 ppct!!).

 

Średni wpływ z pasażera na rejsach interkontynentalnych 357 EUR (+9,9% !!).

 

Irlandzki przewoźnik w spektakularny sposób poprawia swoją sytuację finansową i rynkową. Zawdzięcza to przede wszystkim rejsom dalekiego zasięgu do Ameryki Północnej, na których zwiększył i współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich i średnie wpływy z biletu. Wykorzystuje tu położenie geograficzne Irlandii, dzięki któremu nie ma praktycznie konkurentów europejskich na tych trasach.

 

Od wielu miesięcy Ryanair podejmuje próby przejęcia kontroli nad EI, przy wyraźnej niechęci ze strony obecnego udziałowca - rządu Irlandii.

 

Alitalia

Wynik netto -173 mln EUR. Wynik operacyjny: -119 mln EUR.

W trzecim kwartale: wynik operacyjny: 50 mln EUR (90 mln w 2011) i netto: 27 mln (69 mln w 2011).

Przewozy: niecałe 7,5 mln pasażerów - tak jak w 2011. LF 78% (+0,5 ppct).  

 

Wydaje się, ze włoski przewoźnik ma problemy strukturalne. W tej sytuacji coraz mniejsze są szanse Alitalii na wejście do grupy AF/KL. Przewoźnicy ci są mniejszościowymi udziałowcami w AZ. Linii nie pomaga nawet udział w umowie JV z Deltą.

 

Ryanair

Poniżej wyniki za okres 6 miesięcy do 30.09.2012 - rok rozliczeniowy FR kończy się 31.03.2013.

Przychody: 2,712 mld EUR +15%.

Zysk po opodatkowaniu: 597 mln EUR +10%.

Przewozy 48 mln pasażerów - wzrost o 7%.

 

Oceniając wyniki FR należy pamiętać, że okres 1.04-30.09 to znacznie „lepsza połowa roku”. Jednak i tak wyniki irlandzkiej linii są bardzo dobre. Jak widać była ona w stanie dość znacznie podnieść średnie ceny biletów - wzrost przychodów zdecydowanie wyższy niż wzrost przewozów.

 

Ryanair stoi obecnie na „rozdrożu” strategicznym. Coraz trudniejsze staje się zwiększanie przewozów i przychodów metodami ekstensywnymi - poprzez uruchamianie nowych tras i nowych baz. Stąd zapowiedzi ewentualnej modyfikacji modelu biznesowego - zbliżenia się do modelu easyJeta.

 

easyJet

Wyniki całego roku finansowego, który skończył się 30.09.2012.

Przychody: 3,854 mld GBP (+11,6%).

Zysk przed opodatkowaniem: 317 mln GBP (+27,8%).

Zysk po opodatkowaniu 255 mln: GBP (+13,3%).

Przewozy: 58,4 mln pasażerów (+7,2%). SLF 88,6% !!! (+1,3 ppct).

 

Strategia linii święci tryumfy od wielu lat. Linia koncentruje się na głównych rynkach i trasach w Europie Zachodniej latając z głównych lotnisk. Wozi znaczne ilości wrażliwego cenowo ruchu biznesowego.  

 

Norwegian

Wyniki finansowe w NOK. Obecny kurs 1 EUR=7,387 NOK.

Przychody: 9,753 mld (+22%) !!

EBIT 455,3 mln NOK (-9,2%).

Wynik netto 433 mln NOK (+69,5%).

 

Przewoźnik zdecydowanie wygrywa z SAS walkę konkurencyjną o znaczną część rynku skandynawskiego. Osiąga bardzo dobre wyniki finansowe – nie jest więc zaskakujące, że jako pierwsza europejska tania linia tworzy spółkę córkę, która uruchomi rejsy interkontynentalne.

 

Krótkie podsumowanie

Trudna sytuacja ekonomiczna w Europie, a szczególnie w strefie EURO, dokonuje ostrej selekcji wśród europejskich linii lotniczych. Są wśród nich zdecydowani zwycięzcy i aktualni oraz „potencjalni-przyszli” przegrani.  

 

Wiele linii było w stanie nie tylko utrzymać, ale nawet poprawić wyniki z roku 2011.

 

Bardzo przejrzysta jest sytuacja na rynku tanich przewozów. Dominujące tu rynkowo dwie linie Ryanair i easyJet osiągają też świetne wyniki finansowe. Ich modele biznesowe i układy siatek połączeń w znacznym stopniu uzupełniają się.

 

Dla dwóch globalnych grup AF/KL i IAG priorytetem jest poprawa wyników finansowych, gdyż ich pozycja rynkowa jest bardzo silna.

 

Natomiast dla wszystkich ogromnym wyzwaniem jest konkurencja ze strony trzech przewoźników z regionu Zatoki Perskiej.

 

Turkish Airlines zdobyło już unikalna pozycję na światowym rynku i ma wszelkie szanse na jej umocnienie.

 

Kurczy się grupa niezależnych europejskich przewoźników sieciowych. Tylko bardzo nieliczni z nich mają szanse na przetrwanie i rozwój, wykorzystując tak jak Aer Lingus nisze rynkowe. Większość z nich albo zniknie z rynku albo zostanie przejęta przez jednego z globalnych graczy. 

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

 

 

 

 

Tagi:

Aer Lingus | Aeroflot | Air France | Alitalia | Easyjet | Finanse | Finnair | IAG | KLM | Norwegian | Przewozy | Ryanair | SAS | Turkish Airlines


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REZERWUJ ON-LINE



REKLAMA










Home | O nas | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony