<

INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Sonda

Czy rozbudowa lotniska w Radomiu jest właściwym rozwiązaniem problemów infrastrukturalnych w aglomeracji warszawskiej?

Tak, jestem przekonany, że to dobry pomysł

Trudno powiedzieć, czas pokaże

Mam poważne wątpliwości, zabrakło głębszych analiz i konsultacji z przewoźnikami

Nie, to fatalny pomysł z punktu widzenia przewoźników i pasażerów

Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Wiadomości


LOT, LOTAMS, LS Airport Services i LS Technics włączone do Polskiej Grupy Lotniczej

2018-10-11
     

10 października, decyzją premiera Mateusza Morawieckiego nastąpiło wniesienie udziałów czterech spółek do Polskiej Grupy Lotniczej. LOT jest przewoźnikiem lotniczym, LOTAMS i LS Technics zajmują się obsługą techniczną samolotów, a LSAS handlingiem, czyli obsługą naziemną samolotów oraz obsługą pasażerów, bagaży i przesyłek lotniczych.

 

LOT, LOTAMS, LSAS i LST to silne, rozwijające się i przynoszące zyski spółki Skarbu Państwa, których sytuacja finansowa jest ustabilizowana i z których każda ma potencjał do budowy w swojej branży pozycji regionalnego lidera. Skonsolidowana PGL będzie miała na rosnącym globalnym rynku lotniczym - w rywalizacji z innymi podmiotami - silniejszą pozycję niż każda ze spółek, która weszła w jej skład, miałaby w pojedynkę.

 

- PGL pozwoli wytworzyć synergię, która będzie bodźcem do rozwoju całego sektora lotniczego w Polsce, a pośrednio szybszego rozwoju polskiej gospodarki – mówi Rafał Milczarski, prezes PGL. - Umieszczenie tych spółek pod parasolem właścicielskim PGL przyniesie im liczne korzyści biznesowe. Pozwoli na zwiększenie efektywności wynikające m.in. ze wspólnej strategii, lepszego przepływu informacji i know-how, a także ze wspólnego planowania i z zamówień grupowych. Powołanie silnej PGL leży w interesie polskiej gospodarki, Skarbu Państwa i wreszcie w interesie każdego polskiego podatnika i pasażera- dodaje.

 

Dotychczas LOT, LOTAMS, LSAS i LST nie miały wspólnie określonych celów i strategii działania, co z perspektywy właściciela (Skarbu Państwa) oznaczało, że nie przynosiły mu one maksymalnych możliwych do uzyskania korzyści. Z powodu braku wspólnego ośrodka zarządczego na szczeblu właścicielskim oraz z uwagi na różnice w celach i brak współdziałania wynikające z rozproszonej struktury potencjał spółek nie był w pełni wykorzystywany.

 

- Dzięki utworzeniu PGL pasażer znajdzie się w rękach jednej grupy kapitałowej, a nie kilku spółek, których nie łączyły wspólne cele. Z konsolidacji w połączeniu z rosnącym popytem ze strony pasażerów wynika szybszy wzrost. W związku z tym pasażer zyska większy wybór połączeń, bardziej konkurencyjną ofertę i w efekcie, będzie cieszył się wyższym standardem podróżowania – tłumaczy Rafał Milczarski.

 

- Dzięki powstaniu jednego zintegrowanego podmiotu największe polskie spółki branży lotniczej rozpoczną wspólnie działania na rzecz rozwoju i będą realnie wpływały na kształt sektora lotniczego w Polsce. Przyczynią się też do rozwoju całej gospodarki. Niezależnie od wejścia w struktury PGL, LOTAMS zamierza utrzymać udział LOT-uw stosunku do pozostałych klientów na poziomie 50:50 dla świadczonych usług, a baza techniczna będzie stale poszerzała grono swoich klientów z całego świata – mówi Aleksandra Juda, prezes LOTAMS.

 

- Nie od dziś wiadomo, że „w grupie siła”. Dołączamy do PGL jako największy pracodawca branży lotniczej w Polsce, posiadający równocześnie doświadczenie w zakresie kompleksowej obsługi pasażerów, ich bagaży, przesyłek lotniczych i samolotów, którymi latają. Dotyczy to zarówno obsługi naziemnej realizowanej przez pracowników LSAS, jak i obsługi technicznej, realizowanej przez pracowników LS Technics – tłumaczy Marcin Opaliński, prezes LS Airport Services. – Chcemy zaistnieć tam, gdzie lata nasz narodowy przewoźnik, a nas jeszcze nie ma. Wnosimy do PGL ogromną i bezcenną wiedzę i doświadczenie operacyjne. Cieszymy się, że będą one od dzisiaj służyły nie tylko rozwojowi spółek LS, ale również polskiej branży lotniczej skupionej wokół PGL – dodaje Marcin Opaliński.

 

Spółka PGL została powołana do życia w styczniu br. W sierpniu br. UOKiK wydał zgodę na przejęcie przez PGL spółek LOT, LOTAMS i LSAS i LST. Dzisiejsze włączenie spółek do PGL jest kolejnym etapem konsolidacji.

 

Utworzenie PGL jestkolejnym krokiem do pozytywnej konsolidacji rozdrobnionego rynku usług lotniczych w Europie Środkowo-Wschodniej.Dzisiejszy potencjał pasażerski całego regionu CEE to 180 mln mieszkańców. Według prognoz ULC, w 2035 r. lotniska w Polsce odprawią łącznie 95 mln pasażerów, co oznacza prawie 2,5-krotny wzrost względem dnia dzisiejszego.

 

Te prognozy są podstawą m.in. do planów budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, do obsługi którego Skarb Państwa będzie potrzebował silnej PGL, czyli: przewoźnika z dużym udziałem w rynku oraz sprawnych spółek utrzymaniowych i handlingowych zintegrowanych w ramach grupy.

 

PGL będzie działała na zasadach podobnych do innych grup lotnicze na świecie zorganizowanych wokół dużych przewoźników lotniczych, takich jak, m.in Lufthansa Group, IAG (British Airways i Iberia) i Air France-KLM. Nie oznacza to jednak, że pozostałe spółki wchodzące w skład PGL będą rozwijały się na rzecz LOT-u – wszystkie podmioty grupy zachowują swoją tożsamość, odrębność kapitałową i będą prowadziły konkurencyjną działalność na rynku usług lotniczych.

 

Pierwszą ogłoszoną inwestycją PGL jest baza MRO (Maintenace Repair and Overhaul), która utworzona zostanie w ciągu trzech lat przez LOTAMS na terenie Portu Rzeszów-Jasionka. Inwestycja obejmuje hangary do obsługi technicznej samolotów, które mają być przystosowane m.in. do obsługi samolotów szerokokadłubowych najnowszej generacji, takich jak Boeing 787 Dreamliner, Boeing 777 czy Airbus A350. Docelowo w skład PGL wejdzie też spółka zajmująca się pozyskiwaniem i leasingowaniem samolotów dla różnych linii lotniczych na całkowicie komercyjnych i rynkowych zasadach.

 

Polskie Linie Lotnicze LOT to nowoczesny przewoźnik łączący Nową Europę ze światem. Dla prawie 9 mln pasażerów rocznie zapewnia najkrótszą i najbardziej komfortową podróż w ramach 104 połączeń na świecie. Jako jedyny przewoźnik w regionie Europy Środkowo-Wschodniej oferuje bezpośrednie rejsy dalekodystansowe do portów w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Chinach, Japonii, Korei Południowej i Singapurze. LOT konsekwentnie zwiększa częstotliwość i poprawia ofertę na tych kierunkach, budując tym samym pozycję lotniczego lidera CEE. Jako jedyny przewoźnik wszystkie połączenia dalekiego zasięgu obsługuje Boeingami 787 Dreamliner, najnowocześniejszymi szerokokadłubowymi samolotami świata. Dla LOT pracuje na świecie prawie 3 tys. osób. W ciągu trzech LOT podwoił liczbę pasażerów, zwiększył liczbę kierunków o 63 i zaczął generować wysokie zyski (288 mln zł EBIT w 2017 r.). LOT to przede wszystkim pełni pasji i pozytywnej energii ludzie: wśród nich należący do czołówki światowego lotnictwa piloci, często mistrzowie sportów lotniczych. LOT wśród linii lotniczych na świecie jest dziś jednym z przewoźników z największym doświadczeniem, który w 2019 r. będzie obchodzić 90. rocznicę powstania.

 

LOT Aircraft Maintenance Services jest dostawcą usług związanych z techniczną obsługą samolotów cywilnych i wojskowych. Działa nieprzerwanie od lat 30. XX w., czyli od otwarcia lotniska Warszawa-Okęcie. Spółka realizuje usługi w pełnym zakresie przeglądów bazowych i liniowych samolotów (w sumie kilkadziesiąt tysięcy przeglądów rocznie). Posiada cztery hangary z 10 slotami obsługowymi. Obsługuje cztery z 10 największych na świecie linii lotniczych. Eksport stanowi połowę sprzedaży, przy wzroście w 2017 r. o 42 proc., co było rekordowym wynikiem w historii firmy. Spółka specjalizuje się również w usługach związanych z estetyką samolotów (m.in. malowanie i oklejanie kadłubów i skrzydeł, estetyka wnętrza, wymiana i serwis foteli lotniczych), obsługą warsztatową komponentów lotniczych i badaniami NDT. Spółka zatrudnia ponad 850 pracowników.

 

LS Airport Services jest największą w Polsce spółką zajmującą się handlingiem, czyli obsługą naziemną samolotów pasażerskich, prywatnych, wojskowych i rządowych. Firma oferuje usługi w zakresie m.in. załadunku i rozładunku bagażu, obsługi na płycie postojowej, odladzania samolotów i odprawy pasażerów. Zajmuje się także usługami cargo i zarządza kompleksem LS Cargo Park, na terenie którego znajduje się największy w Polsce terminal cargo. Z pracownikami LSAS ma kontakt co drugi pasażer przylatujący z i do Polski. Firma świadczy usługi na lotniskach w Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Modlinie i Warszawie, obsługując ponad 50 przewoźników lotniczych z całego świata.

 

LS Technics jest polską firmą zajmującą się naprawami i przeglądami samolotów zatrudniającą ponad 300 najwyższej klasy specjalistów branży lotniczej. Firma działa na siedmiu lotniskach w Polsce: w Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Lublinie, Poznaniu, Warszawie i Wrocławiu. Klientami LS Technics są zarówno przewoźnicy regularni, jak też niskokosztowi, a także linie czarterowe i zajmujące się przewozem ładunków cargo. LST świadczy usługi wobec prawie 30 przedsiębiorstw lotniczych.

 

 

Zdjęcie: Łukasz Widziszowski

Źródło: LOT

 

 

 

Tagi:

LOT | LOT AMS | LS Airport Services | PGL


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony