INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Wiadomości


Kraków Airport: innowacyjne i ekologiczne rozwiązania

2019-06-13
     

Kraków Airport opierając swoją działalność na zasadach zrównoważonego rozwoju podejmuje m.in. szereg działań z zakresu ochrony środowiska naturalnego. Wprowadza innowacyjne i proekologiczne rozwiązania takie jak stację ładowania pojazdów elektrycznych czy hybrydowe auta dla marszałków i obsługi VIP. Realizujemy programy skierowane do lokalnej społeczności, które mają na celu poprawę jakości życia np. program poprawy komfortu akustycznego.

 

Bardzo ważne dla funkcjonowania krakowskiego lotniska są także nowoczesne rozwiązania technologiczne poprawiające jakość odprowadzanych wód opadowych. Rozwijanie niezawodnej i zrównoważonej infrastruktury, opartej na innowacyjnych rozwiązaniach wpisuje się w realizację celów zrównoważonego rozwoju do roku 2030 (cel 9).

 

12 czerwca 2019 roku został podpisany list intencyjny między Międzynarodowym Portem Lotniczym im. Jana Pawła II sp. z o.o. a Veolia Water Technologies sp.z o.o. dotyczący opracowania koncepcji kompleksowego zagwarantowania jakości odprowadzanych wód opadowych z terenu lotniska Kraków-Balice do systemu kanalizacji deszczowej, a dalej do zewnętrznego naturalnego odbiornika.

 

„Na krakowskim lotnisku - jako pierwsi w Polsce i trzeci na świecie - zamierzamy wprowadzić innowacyjną w skali globalnej technologię wykorzystywaną do skutecznego oczyszczania wód opadowych odprowadzanych z terenu portu. Naszym celem jest zagwarantowanie jak najwyższych standardów ochrony środowiska i zapewnienie pełnej funkcjonalności i bezpieczeństwa obiektów lotniska. Technologia ta z sukcesem została wdrożona m.in na lotniskach w Londynie oraz Oslo“. - powiedział Radosław Włoszek, prezes zarządu Kraków Airport.

 

Elementem uzupełniającym i potwierdzającym prawidłowość przyjętych w koncepcji rozwiązań będą badania laboratoryjne przeprowadzone w laboratorium VWT Anox Kaldnes w Lund w Szwecji. Badania zostaną przeprowadzone na próbie wód opadowych pobranych z terenu krakowskiego lotniska. W efekcie powstanie dokumentacja umożliwiająca przystąpienie do prac projektowych instalacji oczyszczającej zanieczyszczone wody pochodzące z procesu odladzania samolotów oraz drogi startowej. W koncepcji zostanie uwzględnione powiązanie nowego obiektu z istniejącą infrastrukturą systemu wód opadowych oraz Potokiem Olszanickim

 

„Instalacja oczyszczająca wykorzystuje dedykowaną, opatentowaną technologię, opartą na systemie MBBR (Moving Bed Bioreactor) wykorzystującą tzw. złoże zawieszone, łączącą zalety procesu osadu czynnego oraz procesów wykorzystujących biofilm porastający złoża zraszane“- powiedział Krzysztof Cupiał, członek zarządu Veolia Water Technologies sp.z o.o. „ Zbiorniki procesowe pracujące w trybie ciągłym bez potrzeby płukania, w których nie występuje zjawisko zatykania się złoża biologicznego. Biofilm porasta kształtki wykonane z polietylenu lub polipropylenu, które są utrzymywane w stałym ruchu poprzez napowietrzanie lub mieszanie“. – dodał Krzysztof Cupiał, członek zarządu Veolia Water Technologies sp.z o.o.

 

Na początku czerwca w Kraków Airport został uruchomiony także nowy fragment płaszczyzny postojowej samolotów, o powierzchni ok. 2,1 ha, zrealizowany w ramach zadania inwestycyjnego pn. „Wykonanie robót budowlanych polegających na rozbudowie płaszczyzny postojowej w części północnej w zakresie stanowisk postojowych dla statków powietrznych o kodzie C z możliwością ich odladzania”. W ramach rozbudowy płaszczyzny postojowej powstała nowa, wewnątrzpłytowa droga kołowania S (Sierra) oraz stanowiska postojowe dla samolotów o kodzie referencyjnym C o numerach 22, 23 i 24. W okresie zimowym nowa część płaszczyzny postojowej będzie wykorzystywana do odladzania statków powietrznych. Środki służące do odladzania, będą zbierane za pomocą sieci odwodnień linowych i odprowadzane do zamkniętych zbiorników, zlokalizowanych w pobliżu stacji transformatorowej ST-12.

 

 

Źródło: Kraków Airport

 

 

 

Tagi:

Ekologia | Lotnisko Kraków | Środowisko


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony