IATA: 7% więcej pasażerów w 2016

2017-10-12
 Drukuj

Jak wynika z danych publikowanych przez IATA, globalne przewozy pasażerskie linii lotniczych w 2016 r. wzrosły o 7%. W ub.r. przewieziono łącznie 3,8 miliardy osób, tj. o 242 miliony więcej w stosunku do 2015 r.

 

Według raportu Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Lotniczych w 2016 r. najwięcej pasażerów przewieziono w regionie Azji i Pacyfiku (1,3 miliarda, tj. 35% globalnych przewozów), tj. wzrost o 11,3% w stosunku do 2015 roku.

 

W Europie (udział w rynku 26%) i Ameryce Północnej (udział w rynku 24%) przewieziono odpowiednio 992,4 mln i 911,5 mln osób, tj. o 6,1% i 3% więcej w porównaniu do 2015 r.

 

W Ameryce Łacińskiej (7% udział w rynku) przewieziono 275,1 mln pasażerów, wzrost o 1,8% w porównaniu do 2015).


Na Bliskim Wschodzie ( 5% udział w rynku) przewieziono 206,1 mln pasażerów, wzrost o 9,1% w stosunku do roku 2015.

 

W Afryce ( 2% udział w rynku) przewieziono 84 miliony pasażerów, wzrost o 6% w stosunku do roku 2015.

 

Pięciu największych przewoźników, którzy przewieźli najwięcej pasażerów to: Southwest Airlines (151,8 milionów), American Airlines (144,2 mln), Delta Air Lines (143,3 mln), China Southern Airlines (114,5 mln) oraz Ryanair (112 mln).

 

Pięć najczęściej uczęszczanych par międzynarodowych/regionalnych portów lotniczych (wszystkie w rejonie Azji i Pacyfiku) to:

  1. Hongkong-Taipei (5,2 mln pasażerów)
  2. Dżakarta-Singapur (3,4 mln pasażerów)
  3. Bangkok Suvarnabhumi-Hongkong (3 mln pasażerów)
  4. Kuala Lumpur-Singapur (2,8 mln pasażerów)
  5. Hongkong-Seul (2,8 mln pasażerów)

 

Największe krajowe porty lotnicze (również w regionie Azji i Pacyfiku) to:

  1. Jeju-Seul (11,6 mln)
  2. Sapporo-Tokio Haneda (7,7 mln)
  3. Fukuoka-Tokio Haneda (7,3 mln)
  4. Melbourne-Tullamarine-Sydney (7,3 mln)
  5. Hanoi-Ho Chi Minh (6,4 mln)

 

Pod względem narodowości, najliczniejszą grupę pasażerów w 2016 stanowili obywatele USA (810 milionów, tj.21% ogółu).

 

W ruchu międzynarodowym najwięcej pasażerów podróżowało z paszportami USA (9,5%),w dalszej kolejności byli to obywatele Wielkiej Brytanii (7,8%), Niemiec (6,5%), Chin (6,4%) i Francji (4,1%).

 

W segmencie przewozów krajowych najliczniejszą grupę w 2016 r. stanowili pasażerowie z USA (29,9%), Chin (19,0%), Indii (5,2%), Indonezji (4,4%) oraz Japonii (3,5%).

 

Roczny raport IATA uwzględnia też New Model Airlines (NMA), klasyfikację przedstawiającą przewozy tanich linii lotniczych. W 2016 udział niskosztowych przewoźników w globalnych przewozach pasażerskich wyniósł 28,3%, w porównaniu do 27,1% rok wcześniej.

 

Udział przewoźników sieciowych osiągnął 69,5% całości ruchu pasażerskiego, natomiast lini czarterowych 2,2%.

 

Przewozy tanich linii mierzone wskaźnikiem RPK stanowiły 20% globalnych przewozów. W tym samym czasie przewozy linii sieciowych to 77% całości ruchu, podczas gdy udział linii czarterowych wyniósł 3%.

 

W kategorii przewożników cargo, najlepsze w rankingu wielkości przewozów frachtu osiągnęły: FedEx Express (7,1 mln ton), United Parcel Service (4,7 mln ton), Emirates Airline (2,5 mln ton), Qatar Airways (1,8 mln ton), Cathay Pacific Airways (1,6 mln ton).

 

Sojusze linii lotniczych
Star Alliance utrzymał pozycję największego sojuszu lotniczego w 2016 r., z 38% udziałem całkowitego ruchu rozkładowego (w RPK), a następnie SkyTeam (33%) i oneworld (29%).

 

 

Źródło: IATA

 

 

 

 

Materiał wydrukowany z portalu PRTL.pl