ACI EUROPE: 6,1% wzrost ruchu pasażerskiego w 2018 roku. Spadek przewozów frachtu lotniczego

2019-02-08
 Drukuj

ACI EUROPE opublikowało swój raport o ruchu pasażerskim na lotniskach europejskich w grudniu 2018 roku, IV kwartale 2018, II połowie 2018 oraz w całym 2018 roku.

 

W 2018 roku ruch pasażerski w europejskich portach lotniczych wzrósł o 6,1% rdr, zwiększając łączną liczbę pasażerów obsłużonych przez europejskie porty lotnicze do rekordowego poziomu 2,34 mld osób.

 

W porównaniu do wyjątkowych wyników 2017 roku (+ 8,5%), w opinii ACI Europe, 2018 rok był bardzo dynamiczny, zwłaszcza biorąc pod uwagę zaistniałe trendy gospodarcze i napięcia geopolityczne.

 

Ważną rolę odegrał ciągły wzrost oferowania linii lotniczych, co przyniosło wzrost liczby operacji lotniczych o 4% tj. więcej niż w 2017 roku (+ 3,8%).

 

W 2018 roku ruch pasażerski na lotniskach w UE wzrósł średnio o + 5,4%, (w porównaniu do 7,7% w 2017 roku). Spadek wynikał m.in. z zakłóceń ATM i strajków linii lotniczych do lata. Od tego czasu wzrost ruchu pasażerskiego miał tendencję zwyżkową, osiągając w grudniu wzrost o 7% rdr.

 

Najlepsze wyniki uzyskały lotniska w wschodniej i południowej części UE, podobnie jak w Austrii i Luksemburgu.

 

Dwucyfrowy wzrost ruchu odnotowały porty : Wilno (+ 30,9%), Bratysława (+ 18,1%), Ryga (+ 15,7%), Budapeszt (+ 13,5%), Tallin (+ 13,4%), Malta (+ 13,2%), Warszawa lotnisko Chopina (+ 12,8%), Mediolan Malpensa (+ 11,5%), Luksemburg (+ 12,2%), Ateny (+ 11,2%), Wiedeń (+ 10,8%) oraz Helsinki (+ 10,4% ). Najsłabszy ruch pasażerski odnotowały lotniska w Szwecji (po wprowadzeniu podatku lotniczego) oraz w Wielkiej Brytanii (z powodu rosnących obaw o Brexit).

 

Jak wynika z raportu ACI EUROPE, lotniska spoza UE odnotowały wzrost ruchu pasażerskiego o + 8,3% rdr.( w porównaniu z 2017r. +7,7%) W przeciwieństwie do wyników portów europejskich, w ciągu całego 2018 roku ich wzrost wykazywał tendencję spadkową, od rekordowego + 14,6% w styczniu do + 3,5% w grudniu. Porty lotnicze w Rosji, Białorusi, na Ukrainie, w Gruzji, Izraelu, Albanii, Północnej Macedonii, Czarnogórze i Bośni i Hercegowinie zarejstrowały wzrosły powyżej średniej spoza UE.

 

Najwyższe wzrosty ruchu pasażerskiego odnotowały lotniska : Kutaisi (+ 52,5%), Antalya (+ 21,1%), Tbilisi (+ 20,4%), Kijów (+ 19,4%), Charków (+ 19,3%), Bodrum (+ 18,8%), Rostów (+ 18,8%), Moskwa Wnukowo (+ 18,4%), Skopje (+ 15,5%), Prisztina (+ 14,7%) oraz Moskwa Szeremietowo (+ 14,3%).

 

Pięć największych europejskich lotnisk odnotowało w 2018 roku wzrost ruchu o 4,8%, co stanowi spadek w porównaniu do 5,5% wzrostu w 2017 roku. Łączne ruch pasażerski na tych lotniskach wzrósł o 16,5 mln osób.

 

Najwyższy wzrost osiągnęło lotnisko we Frankfurcie ( + 7,8% z 69,51 mln pasażerów), następnie Stambuł-Atatürk (+ 6,4% z 68,19 mln pasażerów), Paris-CDG (+ 4% z 72,22 mln pasażerów),

 

Amsterdam-Schiphol (+ 3,7% z 71,05 mln pasażerów), oraz londyńskie lotnisko Heathrow (+ 2,7%), które jest najbardziej obciążonym portem lotniczym w Europie z 80,12 mln pasażerów.

 

Wśród lotnisk regionalnych najlepsze wyniki uzyskały : Poznań (+ 33,7%), Sybin (+ 32,2%), Memmingerberg (+ 26,5%), Sewilla (+ 24,9%), Kefallinia (+ 21,6%), Mikonos (+ 17,1%), Genua (+ 16,7%) , Kraków (+ 16%), Warna (+ 15,9%), Neapol (+ 15,8%), Linz (+ 15,7%), Ostenda (+ 15,7%), Walencja (+ 15,2%), Palermo (+ 14,8%), Toulon (+ 13%) i Nantes (+ 12,6%).

 

W przeciwieństwie do dynamiki ruchu pasażerskiego, w 2018 roku wzrost ruchu towarowego gwałtownie spowolnił wzrastając jedynie o 1,8%, w porównaniu do wzrostu o 8,4% w 2017 roku. Spowolnienie dotyczyło przede wszystkim unijnych portów lotniczych (+1,1%), w porównaniud o 5,6% wzrostu ruchu cargo na lotniskach spoza UE.

 

W 2018 roku lotniska obsługujące ponad 25 mln pasażerów rocznie (grupa 1), lotniska obsługujące od 10 do 25 mln pasażerów (grupa 2), lotniska obsługujące od 5 do 10 mln pasażerów (grupa 3) i lotniska obsługujące mniej, niż 5 mln pasażerów rocznie (grupa 4) odnotowały średnio roczne wzrosty odpowiednio o: + 5,5%, + 6,7%, + 6,5% i + 6,7%.

 

Lotniska, które odnotowały największy wzrost ruchu pasażerskiego w 2018 roku:

  • GRUPA 1: Antalya (+ 21,1%), Moskwa SVO (+ 14,3%), Lizbona (+ 8,9%), Stambuł SAW (+ 8,8%), Madryt (+ 8,4%)
  • GRUPA 2: Kijów (+ 19,4%), Moskwa VKO (+ 18,4%), Budapeszt (+ 13,5%), Warszawa WAW (+ 12,8%), Sankt Petersburg (+ 12,1%)
  • GRUPA 3: Sewilla (+ 24,9%), Kraków (+ 16%), Neapol (+ 15,8%), Ryga (+ 15,7%), Walencja (+ 15,2%)
  • GRUPA 4: Kutaisi (+ 52,5%), Poznań (+ 33,7%), Sybin (+ 32,2%), Wilno (+ 30,9%), Memmingerberg (+ 26,5%). 

 

W grudniu 2018 lotniska obsługujące ponad 25 mln pasażerów rocznie (grupa 1), lotniska obsługujące od 10 do 25 mln pasażerów (grupa 2), lotniska obsługujące od 5 do 10 mln pasażerów (grupa 3) i lotniska obsługujące mniej, niż 5 mln pasażerów rocznie (grupa 4) odnotowały średni całoroczny wzrost ruchu odpowiednio o: + 4,8%, + 9,3%, + 5,4% i + 5,2%. 

 

Lotniska, które odnotowały największy wzrost ruchu pasażerskiego w grudniu 2018 roku: 

  • GRUPA 1: Palma De Mallorca (+ 20,7%), Moskwa SVO (+ 17,6%), Antalya (+ 12,6%), Londyn STN (+ 10,3%),Barcelona El-Prat (+ 9,5%)
  • GRUPA 2: Berlin TXL (+ 57,2%), Wiedeń (+ 25,8%), Dusseldorf (+ 24%), Kijów (+ 19%), Sankt Petersburg(+ 17,6%)
  • GRUPA 3: Saloniki (+ 25,7%), Sewilla (+ 22%), Faro (+ 19%), Kraków (+ 16,5%), Walencja (+ 15,5%)
  • GRUPA 4: Kutaisi (+ 127%), Mikonos (+ 103,3%), Caen (+ 84,6%), Batumi (+ 66%), Kefallinia (+ 53,6%).

 

Raport dot. ruchu lotniczego ACI EUROPE obejmuje 243 porty lotnicze, co stanowi ponad 88% europejskiego ruchu pasażerskiego.

 

 

Źródło: ACI Europe

 

 

 

Materiał wydrukowany z portalu PRTL.pl