Decyzja TSUE w sprawie lotów łączonych może wywołać sprzeciw linii lotniczych

2019-07-16
 Drukuj

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekł, że prawo do odszkodowania za opóźniony lub zakłócony rejs dotyczy również lotów łączonych, nawet jeśli zakłócony lot był obsługiwany przez inną linię lotniczą. Każdy pasażer, którego dotknie taka sytuacja, może być uprawniony do ubiegania się o zastępczy transport oraz odszkodowanie w wysokości do 600 euro za osobę.

 

11 lipca br. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) po raz kolejny wydał istotną decyzję w sprawie interpretacji europejskich praw pasażerów. Wyrok Trybunału w sprawie C-502/18 CS i in. przeciwko przewoźnikowi Ceske aerolinie oznacza, że ochrona przyznawana pasażerom w ramach prawa europejskiego obejmuje wszystkie loty, które opuszczają UE i są zaksięgowane pod tym samym numerem rezerwacji, nawet jeśli opóźnienie było spowodowane przez inną linię lotniczą. 

 

W AirHelp uważamy tę decyzję za realną zmianę zasad gry, mającą znaczący wpływ na prawa pasażerów linii lotniczych w całej Europie. Po raz pierwszy linia lotnicza może być odpowiedzialna za odszkodowanie wynikające z błędów innego przewoźnika. Patrząc z perspektywy pasażera sensowne wydaje się, że może on zażądać rekompensaty od linii lotniczej, która sprzedała mu bilet. Oczekujemy jednak, że wielu przewoźników sprzeciwi się tej decyzji, tak jak to zwykle bywa w przypadkach wzmocnienia praw ich klientów – mówi Christian Nielsen, Chief Legal Officer (CLO) w AirHelp. 

 

W ostatnich latach TSUE kilkukrotnie wyjaśnił i wzmocnił prawa pasażerów w odniesieniu do problemów z połączeniami lotniczymi. W orzeczeniu wydanym w ubiegłym roku w sprawie C-537/17, Wegener przeciwko Royal Air Maroc, sąd stwierdził, że „Prawo do odszkodowania za długie opóźnienia lotów dotyczy rejsów łączonych lecących do państw trzecich z międzylądowaniami poza UE”. 

 

Utracony lot łączony: odszkodowanie do 600 euro

 

Jeśli kilka połączeń zostało zarezerwowanych w ramach tego samego numeru rezerwacji to obsługująca linia lotnicza powinna zaoferować pasażerom dotkniętym zakłóceniami zastępczy transport. Ponadto, ta sama linia lotnicza musi także wypłacić podróżnym odszkodowanie w wysokości od 250 do 600 euro w przypadku, gdy pasażer przyleci do miejsca docelowego z opóźnieniem powyżej 3 godzin, a zakłócenie spowodowane jest opóźnieniem drugiego połączenia. Pasażer może być również uprawniony do rekompensaty, gdy nie zdąży na lot, odmówiono mu wejścia na pokład samolotu lub gdy pierwszy lot zostanie odwołany. W przypadku, gdy przyczyną jest anulowanie, całkowite opóźnienie do miejsca docelowego podróży nie musi wynosić 3 godzin. 

 

 

Źródło: AirHelp

 

 

 

Materiał wydrukowany z portalu PRTL.pl