INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Rozmowy PRTL.pl


ROZMOWA PRTL.pl

Anna Jakubczyk, 2019-05-21
     

W promieniu 50 km od lotniska mieszka ok. 1,4 mln ludzi. Jesteśmy w stanie obsłużyć do 2 mln pasażerów rocznie. To są naturalne zalety lokalizacyjne łódzkiego lotniska, nie wspominając już o potencjale rozwojowym miasta i regionu co wyklucza planowane lotnisko w Radomiu jako realną konkurencję - mówi Prezes Zarządu Portu Lotniczego Łódź im. Władysława Reymonta Anna Midera w rozmowie z Anną Jakubczyk z PRTL.pl.

 

Anna Jakubczyk: Jakie były te pierwsze miesiące roku dla portu łódzkiego?

 

Anna Midera: Pierwszy kwartał był dla nas bardzo dobry. Obsłużyliśmy 49 tysięcy pasażerów, czyli o 5,5 proc. więcej niż w pierwszym kwartale ubiegłego roku. Pasażerowie, szczególnie biznesowi, wybierający połącznie Lufthansy do Monachium, powrócili na łódzkie lotnisko i coraz tłumniej wykorzystują możliwość wylotów bezpośrednio z Łodzi, niemalże w cały świat. Gdyby porównać tylko ruch pasażerski przewoźników lowcostowych i tradycyjnych, bez przekierowań i czarterów, wzrost jest jeszcze wyższy – blisko 8,5 proc. W pierwszym kwartale 2019 roku imponująco wzrosła również liczba operacji lotniczych wykonywanych przez tych przewoźników – o blisko 35 proc. Ten trend wzrostowy trwa od połowy ubiegłego roku i jest stabilny. Przed nami początek sezonu czarterowego, co sprawia, że optymistycznie patrzymy na kolejne miesiące.

 

Dużym wydarzeniem dla Was było uruchomienie przez Lufthansę połączeń do Monachium. Jakie znaczenie ma ona dla portu i miasta?


Lufthansa to przewoźnik, o którym marzy każde liczące się lotnisko. Cieszymy się, że już od ponad roku ta najlepsza europejska linia lotnicza na świecie według rankingu SkyTrax jest obecna w Łodzi. Promujemy loty do samego Monachium, ale również te z przesiadką w Monachium. Do tej pory nie wszyscy mieli świadomość, że w ten sposób z Łodzi można polecieć w cały świat m.in. do Nowego Jorku, Brukseli, Barcelony, Paryża, Rzymu, Chicago. Czas jest niewiele dłuższy (od godziny do półtorej), a cena porównywalna do oferty warszawskiej czy innych lotnisk regionalnych. Kampania reklamowa prowadzona przez nasze lotnisko w Łodzi i regionie przyczyniła się do zmiany myślenia, że podróżowanie nie musi oznaczać wyłącznie latania „point to point”. Sama niedawno poleciałam z Łodzi przez Monachium do Madrytu za niewiele ponad 400 zł w obie strony. Lot był komfortowy, a w związku z przesiadką miałam zapewniony również podwójny catering.

 

O ile pasażerowie indywidualni powoli przekonują się do lotów z przesiadką w Monachium, to dla wielu firm proces ten jest znacznie szybszy, co nas bardzo cieszy. Zauważyliśmy, że pasażerowie biznesowi najczęściej przesiadają się w Monachium na kolejne loty do Walencji, Mediolanu, Florencji i Stuttgartu.

 

A czy są realne perspektywy zwiększenia przez Lufthansę liczby rejsów, co rozszerzyłoby ofertę połączeń tranzytowych?

 

Bardzo na to liczymy. Wszystko zależy od liczby pasażerów zainteresowanych tym połączeniem. Przewoźnik obserwuje nasze statystyki i bierze to pod uwagę przy planowaniu rejsów na kolejny sezon. Dlatego intensywnie promujemy połączenie do Monachium w mieście i regionie, odwiedzamy firmy i przekonujemy do rozpoczynania podróży biznesowych z Łodzi. Nie mamy wątpliwości, że pomogłyby nam dwie rotacje dziennie – rano i wieczorem – między Łodzią a Monachium. Połączenie dwa razy dziennie zwiększyłoby dostęp do atrakcyjnych przesiadek i - jesteśmy przekonani - przyniosłoby skokowy wzrost pasażerów.

 

Czy prowadzicie rozmowy z innymi liniami rozkładowymi na temat uruchomienia rejsów z portu?

 

Tak. Cały czas prowadzimy rozmowy z liniami lotniczymi. Wróciliśmy niedawno z Hanoweru z Targów Routes Europe 2019, gdzie mieliśmy kilka obiecujących spotkań z przewoźnikami. O szczegółach na razie nie możemy nic powiedzieć.


Coraz wyraźniej widać, że przynajmniej część rejsów charterowych pewnie i tanich linii będzie „wyprowadzała się” z lotniska Chopina. Jakie nowe szanse i możliwości może to oznaczać dla Was?


Zapraszamy biura podróży i tanie linie lotnicze na nasze lotnisko, które jest doskonale przygotowane do obsługi nawet bardzo zwiększonego ruchu pasażerskiego. Mamy nowoczesny, przestronny terminal, 14 stanowisk check-in, osobną przestrzeń na I piętrze ze stanowiskami biur podróży. Równie istotną sprawą jest dobrze wyszkolony personel. Nasze lotnisko jest doskonale skomunikowane siecią dróg i autostrad. Łatwo się do nas dostać praktycznie z każdego miejsca w Polsce. Obok Łodzi krzyżują się autostrady A1 i A2, przebiega droga ekspresowa S8. W przyszłości droga ekspresowa S14, której budowa już się rozpoczęła, będzie biegła obok lotniska, a jeden ze zjazdów poprowadzi wprost pod terminal. Nasze lotnisko zlokalizowane jest zaledwie 6 kilometrów od centrum Łodzi. W promieniu 50 km od lotniska w miastach powyżej 10 tys. mieszkańców mieszka ok. 1,4 miliona ludzi. To potencjalni pasażerowie czarterów i klientów biur podróży. Branża turystyczna powinna wziąć to pod uwagę planując czartery w kolejnych sezonach. Jesteśmy w stanie obsłużyć rocznie do 2 milionów pasażerów rocznie. To są naturalne zalety lokalizacyjne łódzkiego lotniska, nie wspominając już o potencjale rozwojowym miasta i regionu co wyklucza planowane lotnisko w Radomiu jako realną konkurencję.

 

Rynek charterowy rozwija się w Polsce wyjątkowo dynamicznie. Czy jeszcze w tym roku i mieszkańcy aglomeracji łódzkiej będą mogli skorzystać z rozszerzonej oferty wakacyjno-turystycznej?

 

Pod koniec maja rozpoczynamy sezon czarterowy. Z Łodzi można będzie polecieć do Burgas, Antalyi i na Zakynthos. Cieszymy się z tej oferty i zaufania biur podróży, bo, przypominam, w 2017 roku nie było w ogóle w Łodzi wakacyjnych czarterów. W zeszłym roku mieliśmy tylko loty do Bułgarii i Turcji. Nawiasem mówiąc touroperatorzy – Rainbow i Coral Travel - którzy zaufali nam wówczas i zdecydowali się na loty z Łodzi nie zawiedli się, bo przez cały sezon samoloty latały wypełnione. W bieżącym roku dołączyli do nas inni polscy touroperatorzy – Neckermann, Grecos i TUI. Cieszy mnie, że w tym segmencie ruchu dostrzegają potęgę łódzkiego rynku i potrzeby wakacyjne mieszkańców Łodzi i regionu. Do oferty wakacyjno-turystycznej zaliczamy także regularne połączenie do Aten linii Ryanair. Samoloty do stolicy Grecji latają w każdą sobotę.

 

Coraz efektywniejszy jest transport naziemny pomiędzy Warszawą i Łodzią. Czy traktuje to Pani jako szansę, czy też raczej zagrożenie dla portu?

 

Autostrady, drogi szybkiego ruchu, linie kolejowe prowadzą w dwie strony, więc ich rozwój jest szansą dla naszego lotniska. Łatwiej będzie do nas dojechać z regionu, Polski centralnej, czy z Warszawy. Autostrada A2 między Łodzią a Warszawą ma być poszerzona i w przyszłości będzie miała trzy pasy. Rozwija się także kolej. Rozpoczyna się budowa tunelu pod Łodzią, który połączy dworce Łódź Fabryczna i Łódź Kaliską. Z mojego punktu widzenie, jako zarządzającej lotniskiem, trzy inwestycje są w tej chwili kluczowe: po pierwsze: dokończenie ringu drogowego wokół Łodzi, po drugie: budowa tunelu pomiędzy dwoma największymi dworcami kolejowymi Łodzi, po trzecie: budowa przystanku Łódzkie Kolei Aglomeracyjnej przy ul. Maratońskiej. Wszystkie te inwestycje w istotny sposób wpłyną na dostępność komunikacyjną Łodzi, a tym samym na atrakcyjność lotniska w Łodzi, które bezsprzecznie jest lotniskiem Polski centralnej.

 

 

Anna Jakubczyk

PRTL.pl

 

 

 

Tagi:

Linie lotnicze | Lotnisko Łódz | Oferowanie | Pasażer | Przewozy


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony