Przewozy pax
W Sezonie Zima 2012/13 o wynikach poszczególnych portów decyduje, przede wszystkim, polityka rozkładowa tanich linii, a w szczególności Ryanaira. Jak wiadomo, pomimo trudnej sytuacji rynkowej, irlandzki przewoźnik skokowo zwiększył oferowanie do Polski. Pozostali główni gracze albo zmniejszyli oferowanie (W6 – znacząco, a LO minimalnie) albo zaplanowali jedynie niewielkie wzrosty – Grupa LH. Więcej informacji na ten temat – patrz Raport „Oferowanie w Sezonie Zima 2012/13”.
Komentarz PRTL.pl
Cały rynek
W styczniu 2013 polskie porty obsłużyły 1 509 669 pasażerów, co oznacza wzrost o 5,2% w stosunku do stycznia 2012.
Dobre wyniki całego rynku to zasługa trzech największych portów. W przypadku portu Chopina tak znaczny wzrost ruchu to oczywiście efekt przeniesienia tam operacji modlińskich przez FR i W6.
W KRK i GDN wzrost przewozów to zasługa FR, który bardzo znacznie zwiększył oferowanie.
Zachęcamy do zapoznania się z informacjami dotyczącymi zmian w oferowaniu zawartymi w „Barometrze Polska – listopad 2012”. W bardzo znacznym stopniu odzwierciedlają one sytuację w styczniu 2013.
Nadal obserwujemy słabe wyniki rynku charterowego.
Dane z portu Chopina pokazują osłabienie dynamiki wzrostu na rynku przewozów krajowych.
Wynika to, przede wszystkim z faktu, że LOT utrzymał oferowanie na rejsach domestic z/do Warszawy na poziomie ze stycznia 2012.
Uwaga ogólna: większość lotnisk nie podaje szczegółowych danych przewozowych dotyczących między innymi przewozów poszczególnych linii lotniczych, dlatego też używamy dostępnych i aktualnych danych dotyczących ich oferowania Dane te zostały zebrane z systemów rezerwacyjnych. Dane SZZ wg szacunków PRTL.pl.
Warszawa
Przewozy łączne: 675,3 tys. pasażerów – wzrost o 10,9%.
Przewozy krajowe: 82 tys. pasażerów – wzrost o 1,8%
Przewozy międzynarodowe: 593,3 tys. pasażerów – wzrost o 12,3%.
Ryanair i Wizz Air przewieźli na rejsach przeniesionych z Modlina 164 tys. pasażerów. Ponieważ zaplanowane we wrześniu 2012 oferowanie tych linii w Modlinie wynosiło 280,1 tys. foteli to niewątpliwie program wykonywany w Warszawie był znacznie mniejszy – przy oferowaniu 280,1 tys. foteli współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich wyniósłby tylko 58,6%, a więc zdecydowanie mniej niż linie te mogą „akceptować”.
W styczniu wzrost ruchu w aglomeracji warszawskiej wyniósł 10,9% i był znacznie niższy niż w poprzednich miesiącach sezonu zimowego. W listopadzie było to 16,8% a w grudniu 17,6%.
To również potwierdza tezę, o ograniczeniu oferowania FR i W6 po przeniesieniu operacji na lotnisko Chopina.
Kraków
Przewozy: 214 182 pasażerów – wzrost o 6,7% do rekordowego stycznia 2012 i ten sam do „przedkryzysowego” stycznia 2008.
Port nie podał jeszcze bardziej szczegółowych danych, ale zgodnie z danymi o oferowaniu (patrz „Barometr Polska – listopad 2012”) tak znaczny wzrost przewozów to przede wszystkim zasługa Ryanaira, który dominuje już w tym porcie. Z graczy „średniej wielkości” zwiększyli oferowanie – LH, K2 i DY.
Gdańsk
Przewozy: 82 742 pasażerów – wzrost o 7,2%.
To kolejny miesiąc znacznego wzrostu ruchu.
Gdańsk świetnie wykorzystuje swoja pozycję jedynego znaczącego portu lotniczego w północnej Polsce, podczas gdy na południu mamy do czynienia z „duopolem” – krakowsko-katowickim.
Skokowo zwiększył oferowanie K2 i LH. Większa była też oferta FR. Nowy rejs wprowadził AB.
Katowice
Przewozy łączne: 139 490 pasażerów – spadek o 1,7%
Przewozy rozkładowe: 121 912 pasażerów – spadek o 2,7%
Przewozy charterowe: 14 533 pasażerów – spadek o 11,4%
Dane o oferowaniu – patrz „Barometr Polska - listopad 2012”
Wrocław
Przewozy: 112 966 pasażerów – wzrost o 0,7%.
Tanie linie: 69,5 tys. pasażerów – wzrost o 5%
Linie sieciowe – wzrost o 6,7%.
Jako port regionalny lotnisko to jest dość unikalne, ze względu na dość wysoki udział w przewozach linii sieciowych.
Poznań
Przewozy: 77 274 pasażerów – spadek o 19,3%.
Przewozy rozkładowe 69 926 – spadek o 17,5%
Przewozy charterowe: 6880 – spadek aż o 35,3%
Oceniając znaczny spadek przewozów warto uwzględnić, że w styczniu 2012 nastąpił skokowy wzrost i oferowania (o 16,8%) i przewozów – o 14,7%.
Jest bardzo prawdopodobne, że sytuacja w okresie letnim będzie znacznie lepsza, gdyż w tym porcie dominuje ruch wyjazdowy nie-biznesowy, który jest bardzo silnie sezonowy.
Rzeszów
Przewozy: 32 741 pasażerów – spadek o 6,5%.
Z punktu widzenia rynkowego spadek przewozów to przynajmniej w znacznej części efekt uruchomienia portu w Lublinie.
Warto też uwzględnić, że podobnie jak w przypadku POZ, wystąpił tu „efekt bazy porównawczej”. W styczniu 2012 oferowanie w porcie wzrosło aż o 61,1%, a przewozy o 38,4%.
Bydgoszcz
Przewozy: 22 456 pasażerów – wzrost o 21,4%.
Przewozy charterowe: 743 pasażerów – wzrost o 23%.
Łódź
Przewozy: 22 304 pasażerów – spadek o 24,0%.
298 pasażerów odbywało podróż rejsami przekierowanymi z powodów operacyjnych -pogoda.
Spadek przewozów to efekt zawieszenia połączeń do BGY, BRS i EDI (FR) oraz DTM (W6).
Rejsy FR zostaną przywrócone od sezonu letniego.
Na dalszy rozwój sytuacji w porcie istotny wpływ będą miały wydarzenia w portach aglomeracji warszawskiej – WAW i WMI.
Szczecin
Przewozy: 19 050 pasażerów – spadek o 11,4%.
Lublin
Przewozy: 11 130 pasażerów.
Podział rynku pomiędzy poszczególne porty lotnicze.
Kontynuowane są trendy, które dominowały w poprzednich miesiącach.
Rośnie udział w rynku trzech największych portów lotniczych, z tym, że przeniesienie operacji FR i W6 może spowolnić tempo wzrostu ruchu w aglomeracji warszawskiej.
Zwiększa się różnica w ilości przewiezionych pasażerów w dwóch portach duopolu Kraków- Katowice – na korzyść Krakowa.
Dla portu Katowickiego coraz większym problemem jest trwający „mały kryzys na rynku przewozów charterowych oraz bardzo ostrożna polityka Wizz Air-u w odniesieniu do oferowania.
Podsumowanie miesiąca
W ostatnich miesiącach na rynku polskim „karty rozdaje” Ryanair. To od jego polityki, w bardzo znacznym stopniu, zależą wyniki poszczególnych portów.
Irlandzki przewoźnik niewątpliwie wykorzystuje tę sytuację w dwustronnych negocjacjach z poszczególnymi lotniskami. Choć można też już stwierdzić, że rynek polski staje się dla Ryanaira coraz ważniejszy, gdyż linia ta prawie „desperacko” szuka możliwości dalszego rozwoju, podczas, gdy znaczna część rynków w Europie Zachodniej znajduje się w fazie recesyjnej.
Znacznie bardziej przewidywalne są działania przewoźników sieciowych. Grupa Lufthansy kontynuuje proces wzrostu swojej oferty, choć polityka ta ma charakter selektywny, jeżeli chodzi o poszczególne lotniska.
Musimy też już stwierdzić, że dużą niewiadomą jest przyszłość dwóch polskich, państwowych linii lotniczych, a w szczególności zakres redukcji oferty przez LOT oraz planowany podział połączeń międzynarodowych pomiędzy LO i K2.
Przesądzone jest już natomiast przejęcie tras krajowych LOT-u przez Eurolot.
Marek Serafin
PRTL.pl
Źródło: Porty lotnicze, IATA, AEA, ACI, PRTL.pl
Wcześniejsze Barometry Polska dostępne są w zakładce:
ACI | AEA | IATA | Komunikacja | Komunikacja krajowa | Linie lotnicze | Lotnisko | Paliwo | Pasażer | Połączenia | Przewozy | Przewozy charterowe | Samolot
Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.