INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

tag: Linie lotnicze

 

Upadek biura podróży Thomas Cook powoduje zmiany na europejskim rynku lotniczym, również polskim

2019-11-28

Upadek przedsiębiorstwa Thomas Cook ma realny wpływ na rynek lotniczy. Przewoźnicy rozpoczęli wojnę o najatrakcyjniejsze spośród osieroconych połączeń, które mogą przynieść gigantyczne zyski. Z kolei hiszpańska branża hotelarska, broniąc się przed serią bankructw, podjęła inicjatywę powołania własnej linii lotniczej, która ma dostarczać pasażerów na Wyspy Kanaryjskie. Zmiany dotykają także rynek polski. TUIfly rezygnuje z połączenia Lublin–Antwerpia i przenosi maszyny do obsługi wakacyjnych kierunków.

czytaj więcej

TOP 10 najlepszych linii lotniczych i lotnisk – podsumowanie 3. Kwartału 2019

2019-11-19

Która linia lotnicza przoduje w odwołanych i opóźnionych lotach? Na jakich lotniskach przewoźnicy spotykają się z utrudnieniami? W których krajach zdarza się to najczęściej? GIVT Sky Ranking odpowiada na te i inne pytania dotyczące ruchu lotniczego na świecie, biorąc pod uwagę liczbę zakłóconych połączeń – odwołanych lub opóźnionych o 3 godziny i więcej.

czytaj więcej

Dobre wyniki przewozów pasażerskich w transporcie lotniczym w pierwszej połowie 2019 roku

2019-11-14

W pierwszej połowie 2019 roku polskie lotniska obsłużyły 22,3 mln pasażerów, czyli o 7 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Pokazuje to jednak spadek dynamiki wzrostu w porównaniu z 2018 rokiem, gdzie w pierwszym półroczu wzrost ten wynosił aż 16 proc. Liderem wśród krajowych portów lotniczych pod względem liczby pasażerów jest niezmiennie Lotnisko Chopina w Warszawie, jednak większy wzrost liczby obsłużonych pasażerów osiągnął w pierwszym półroczu 2019 roku Port lotniczy Kraków-Balice – aż o 615 tys. pasażerów więcej niż w pierwszej połowie roku 2018, co przełożyło się na 19 proc. dynamikę wzrostu. Wśród przewoźników lotniczych na pierwszym miejscu pod względem liczby przewiezionych pasażerów pozostaje Ryanair ale najszybciej rosną Polskie Linie Lotnicze LOT, które przewiozły ponad 702 tys. pasażerów więcej, niż w analogicznym okresie 2018 roku, osiągając tym samym 15 procentową dynamikę wzrostu.

czytaj więcej

LOT rozszerza współpracę z partnerami w Budapeszcie i Singapurze

2019-11-04

Polskie Linie Lotnicze LOT, we współpracy z liniami partnerskimi rozszerzają ofertę połączeń przez Singapur do Nowej Zelandii oraz przez Budapeszt do Lizbony. Dzięki dodatkowym rejsom, realizowanym w ramach umów code-share, pasażerowie zyskają dostęp do jeszcze atrakcyjniejszej siatki połączeń.

czytaj więcej

ACI Europe: 3,4% wzrost ruchu pasażerskiego w sierpniu 2019 r.

2019-10-11

Europejskie stowarzyszenie portów lotniczych ACI Europe opublikowało nowy raport z którego wynika, że w europejskich portach lotniczych odnotowano w sierpniu br. 3,4% wzrost ruchu pasażerskiego w porównaniu z tym samym miesiącem w 2018 r. W sierpniu 2018 r. wzrost ruchu był na poziomie +5,1%. Wzrost ruchu pasażerskiego w sierpniu był wyższy w porównaniu z 2,2% wzrostem w lipcu 2019 roku. Ruch towarowy odnotował spadek o 4%.

czytaj więcej

ACI Europe: 3,4% wzrost ruchu pasażerskiego w sierpniu 2019 r.

2019-10-11

Europejskie stowarzyszenie portów lotniczych ACI Europe opublikowało nowy raport z którego wynika, że w europejskich portach lotniczych odnotowano w sierpniu br. 3,4% wzrost ruchu pasażerskiego w porównaniu z tym samym miesiącem w 2018 r. W sierpniu 2018 r. wzrost ruchu był na poziomie +5,1%. Wzrost ruchu pasażerskiego w sierpniu był wyższy w porównaniu z 2,2% wzrostem w lipcu 2019 roku. Ruch towarowy odnotował spadek o 4%.

czytaj więcej

Upadłość linii lotniczej, czyli prawa pasażerów kontra bankructwo przewoźnika

2019-10-10

W ciągu dwóch lat byliśmy świadkami upadku aż 39 linii lotniczych, z czego ostatnie tygodnie przyniosły upadłość aż trzech europejskich przewoźników. W niebo nie wzbiją się już samoloty brytyjskiego biura Thomas Cook, francuskiego XL oraz słoweńskiej Adrii. Ta ostatnia dopiero wszczęła postępowanie upadłościowe, o czym poinformowano w komunikacie. To istotne z punktu widzenia pasażerów - proces ubiegania się o rekompensatę przebiega inaczej w przypadku złożonego wniosku o upadłość oraz gdy dochodzi do jej ogłoszenia.

czytaj więcej

Upadłość linii lotniczej, czyli prawa pasażerów kontra bankructwo przewoźnika

2019-10-10

W ciągu dwóch lat byliśmy świadkami upadku aż 39 linii lotniczych, z czego ostatnie tygodnie przyniosły upadłość aż trzech europejskich przewoźników. W niebo nie wzbiją się już samoloty brytyjskiego biura Thomas Cook, francuskiego XL oraz słoweńskiej Adrii. Ta ostatnia dopiero wszczęła postępowanie upadłościowe, o czym poinformowano w komunikacie. To istotne z punktu widzenia pasażerów - proces ubiegania się o rekompensatę przebiega inaczej w przypadku złożonego wniosku o upadłość oraz gdy dochodzi do jej ogłoszenia.

czytaj więcej

Umowy marketingowe promujące region jako niedozwolona pomoc publiczna dla linii lotniczych – kiedy działalność organizacji promującej turystkę w regionie można przypisać państwu

2019-09-27

W ostatnim felietonie opisywana była sprawa dotycząca ostatecznie nieudanej próby podważenia decyzji Komisji Europejskiej (KE, Komisji) stwierdzającej, że wsparcie na budowę nowego terminala w Marsylii i preferencyjne stawki oferowane przewoźnikom niskokosztowym korzystającym z obiektu nie stanowią niedozwolonej pomocy publicznej. Porażka skargi została spowodowana głównie przez niemożność udowodnienia przez stronę skarżącą, że doszło do zaburzenia konkurencji w skutek kwestionowanej praktyki. Równocześnie (02.08.2019) Komisja wydała decyzje stwierdzającą, że kroki podejmowane dla przyciągnięcia ruchu lotniczego do portu lotniczego Montpellier (MPL) stanowią niedopuszczalną pomoc przyznaną Ryanairowi – głównemu niskokosztowemu przewoźnikowi operującemu z obiektu – i zarządziła od linii zwrot przyznanej korzyści w łącznej wysokości ok. 8,5 mln EUR. Mamy więc dwie sprawy dotyczące na pierwszy rzut oka zbliżonego stanu faktycznego i dwa zasadniczo różne rezultaty. W niniejszej sprawie dotyczącej Montpellier zasadnicza kwestia dotyczyła jednak samego istnienia pomocy dla konkretnego przewoźnika i charakteru korzyści odnoszonej przez beneficjenta, nie zaś wpływu na działalności innych uczestników rynku.

czytaj więcej

Umowy marketingowe promujące region jako niedozwolona pomoc publiczna dla linii lotniczych – kiedy działalność organizacji promującej turystkę w regionie można przypisać państwu

2019-09-27

W ostatnim felietonie opisywana była sprawa dotycząca ostatecznie nieudanej próby podważenia decyzji Komisji Europejskiej (KE, Komisji) stwierdzającej, że wsparcie na budowę nowego terminala w Marsylii i preferencyjne stawki oferowane przewoźnikom niskokosztowym korzystającym z obiektu nie stanowią niedozwolonej pomocy publicznej. Porażka skargi została spowodowana głównie przez niemożność udowodnienia przez stronę skarżącą, że doszło do zaburzenia konkurencji w skutek kwestionowanej praktyki. Równocześnie (02.08.2019) Komisja wydała decyzje stwierdzającą, że kroki podejmowane dla przyciągnięcia ruchu lotniczego do portu lotniczego Montpellier (MPL) stanowią niedopuszczalną pomoc przyznaną Ryanairowi – głównemu niskokosztowemu przewoźnikowi operującemu z obiektu – i zarządziła od linii zwrot przyznanej korzyści w łącznej wysokości ok. 8,5 mln EUR. Mamy więc dwie sprawy dotyczące na pierwszy rzut oka zbliżonego stanu faktycznego i dwa zasadniczo różne rezultaty. W niniejszej sprawie dotyczącej Montpellier zasadnicza kwestia dotyczyła jednak samego istnienia pomocy dla konkretnego przewoźnika i charakteru korzyści odnoszonej przez beneficjenta, nie zaś wpływu na działalności innych uczestników rynku.

czytaj więcej

Budowa terminalu dla linii niskokosztowych i niższe opłaty za korzystanie z tego obiektu w stosunku do terminalu dla linii „tradycyjnych” jako pomoc publiczna?

2019-09-18

Kwestia związków między regionalnymi portami lotniczymi a przewoźnikami, zwłaszcza tymi niskokosztowymi wielokrotnie pojawia się w kontekście zaangażowania zasobów publicznych w finansowanie infrastruktury lotniczej. Zasadniczy i często opisywany problem dotyczy sytuacji, gdzie port utrzymywany z pieniędzy podatników zmuszony jest podejmować kroki dla przyciągnięcia ruchu lotniczego oferując liniom lotniczym preferencyjne warunki cenowe w zamian z rozpoczęcie operacji. Komisja Europejska (KE, Komisja) od wejścia w życie w 2014 reformy zasad pomocy publicznej dla portów i linii zwalcza dysfunkcyjne związki przy pomocy prawa pomocy publicznej. Argumentuje, że szczególnie preferencyjne warunki przyznawane przedsiębiorstwom prowadzących operacje w danym obiekcie konstytuuje korzyść nieosiągalną w normalnych warunkach rynkowych, jest bowiem możliwa tylko dzięki subsydiowaniu portu, zaburzając tym samym konkurencję i handel między państwami członkowskimi.

czytaj więcej

Budowa terminalu dla linii niskokosztowych i niższe opłaty za korzystanie z tego obiektu w stosunku do terminalu dla linii „tradycyjnych” jako pomoc publiczna?

2019-09-18

Kwestia związków między regionalnymi portami lotniczymi a przewoźnikami, zwłaszcza tymi niskokosztowymi wielokrotnie pojawia się w kontekście zaangażowania zasobów publicznych w finansowanie infrastruktury lotniczej. Zasadniczy i często opisywany problem dotyczy sytuacji, gdzie port utrzymywany z pieniędzy podatników zmuszony jest podejmować kroki dla przyciągnięcia ruchu lotniczego oferując liniom lotniczym preferencyjne warunki cenowe w zamian z rozpoczęcie operacji. Komisja Europejska (KE, Komisja) od wejścia w życie w 2014 reformy zasad pomocy publicznej dla portów i linii zwalcza dysfunkcyjne związki przy pomocy prawa pomocy publicznej. Argumentuje, że szczególnie preferencyjne warunki przyznawane przedsiębiorstwom prowadzących operacje w danym obiekcie konstytuuje korzyść nieosiągalną w normalnych warunkach rynkowych, jest bowiem możliwa tylko dzięki subsydiowaniu portu, zaburzając tym samym konkurencję i handel między państwami członkowskimi.

czytaj więcej

Wrześniowe strajki linii lotniczych – jak je przetrwać i co zrobić, gdy nasz lot zostaje odwołany

2019-09-17

Wrzesień, ze względu na strajki pracowników linii lotniczych w Wielkiej Brytanii, Hiszpanii i Francji, to ciężki okres dla pasażerów. Każdy, kto kupił bilet na lot obsługiwany przez hiszpański lub brytyjski oddział Ryanaira, British Airways lub Transavię powinien śledzić doniesienia przewoźników, być przygotowanym na utrudnienia, jak również pamiętać o prawach przysługujących pasażerom. To, czy dany pasażer jest uprawniony do odszkodowania można sprawdzić tutaj.

czytaj więcej

Forum Ekonomiczne w Krynicy Strategia Lotnicza – i co dalej?

2019-09-09

Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie. Jan Zamoyski (1542–1605) – polski polityk, mąż stanu, kanclerz wielki koronny i hetman wielki koronny.

czytaj więcej

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony