INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

tag: Porty lotnicze

 

Lotnisko w Monachium: możliwe znaczne opóźnienie w budowie trzeciego pasa startowego

2018-10-22

Po regionalnych wyborach w Bawarii w dniu 14 października, niemieckie lotnisko w Monachium prawdopodobnie może zmagać się z utrudnieniami, które mogą znacząco opóźnić, jeśli nie całkowite wstrzymać plany budowy trzeciego pasa startowego. Rządząca partia konserwatywna CSU utraciła po wyborach absolutną większość parlamentarną i zmuszona jest do zawiązania koalicji.

czytaj więcej

Barometr Polska sierpień 2018. Część II. Wyniki poszczególnych portów

2018-10-10

W sierpniu 2018 dynamika wzrostu przewozów w polskich portach lotniczych wyniosła 16,3%. W polskich portach lotniczych obsłużono łącznie ponad 5 020 tys. pasażerów. Jak widzimy wyniki sierpnia są prawie identycznie wspaniałe, jak lipca.

czytaj więcej

Barometr Polska sierpień 2018. Wspaniała passa trwa. Część I

2018-10-09

W sierpniu w polskich portach lotniczych obsłużono łącznie około 5 020 tys. pasażerów! Oznacza to wzrost o 16,3%. Dynamika w lipcu wyniosła 15,3%, czerwcu - 15,9% i w maju 16,0%. Podajemy liczbę nieco zaokrągloną, gdyż przewozy w WAW ogłoszono przybliżone, a w LCJ i SZY są szacowane z oferowania. W sierpniu po raz drugi przekroczona została granica 5 mln pasażerów. W lipcu 2017, po raz pierwszy, przekroczono granicę 4 mln. To zestawienie pokazuje, jak ogromne wciąż są rezerwy popytowe na naszym rynku-podobnie, jak w większości krajów naszego regionu.

czytaj więcej

Administracyjne przeniesienie ruchu lotniczego z Amsterdam Schiphol do Lelystad

2018-09-04

Kwestia administracyjnego przeniesienia ruchu lotniczego jest od jakiegoś czasu obecna w dyskusji publicznej w związku z ogłoszonymi planami zastosowania takiego rozwiązania dla odciążenia port lotniczego im. Chopina w Warszawie i przeniesienia części ruchu do Radomia. Dlatego istotna może być informacja, że administracyjne przeniesienie ruchu planuje też Holandia chcąc przenieść ruch point-to-point z portu lotniczego Amsterdam Schiphol do rozbudowywanego właśnie portu Lelystad. W związku z tym, że w debacie na tematy lotnicze pojawia się niestety dużo artykułów zawierających nierzetelne informacje, tekst zawiera odwołania się do źródeł, tak żeby każdy miał możliwość zweryfikować wszystkie przytaczane informacje.

czytaj więcej

Administracyjne przeniesienie ruchu lotniczego z Amsterdam Schiphol do Lelystad

2018-09-04

Kwestia administracyjnego przeniesienia ruchu lotniczego jest od jakiegoś czasu obecna w dyskusji publicznej w związku z ogłoszonymi planami zastosowania takiego rozwiązania dla odciążenia port lotniczego im. Chopina w Warszawie i przeniesienia części ruchu do Radomia. Dlatego istotna może być informacja, że administracyjne przeniesienie ruchu planuje też Holandia chcąc przenieść ruch point-to-point z portu lotniczego Amsterdam Schiphol do rozbudowywanego właśnie portu Lelystad. W związku z tym, że w debacie na tematy lotnicze pojawia się niestety dużo artykułów zawierających nierzetelne informacje, tekst zawiera odwołania się do źródeł, tak żeby każdy miał możliwość zweryfikować wszystkie przytaczane informacje.

czytaj więcej

Barometr lotniska europejskie – maj 2018. Część II. Wyniki poszczególnych portów

2018-08-28

Dynamika wzrostu ruchu na lotniskach europejskich w maju 2018 wyniosła 6,1% i była wyższa, niż w kwietniu ale niższa od średniej z pierwszego kwartału 2018. Obserwujemy lekkie osłabienie koniunktury rynkowej.

czytaj więcej

Barometr lotniska europejskie - maj 2018. Część I. Niewielki wzrost dynamiki ruchu

2018-08-27

Dynamika wzrostu ruchu na lotniskach europejskich w maju wyniosła 6,1%. W kwietniu było to5,0%, w marcu aż 8,9%, w lutym – 6,5,%. A ubiegły rok miał najwyższy indeks wzrostu od 14 lat – aż 8,5%.

czytaj więcej

Port lotniczy jako przedsiębiorstwo świadczące usługi w ogólnym interesie gospodarczym

2018-07-18

Wprowadzona w 2014 r. reforma zasad publicznego finansowania portów lotniczych i przewoźników była szeroko komentowana (także na łamach portalu Polski Rynek Transportu Lotniczego). Wielokrotnie wskazywano, że nowe reguły wymuszą na portach lotniczych i władzach publicznych zmianę stosowanych mechanizmów finansowania. Jedną z dostępnych opcji udzielania wsparcia tytułowym obiektom jest zakwalifikowanie ich jako tzw. przedsiębiorstwa świadczące usług w ogólnym interesie gospodarczym. Wówczas wsparcie finansowe uznawane jest jako rekompensata z tytułu świadczenia usługi publicznej i znajduje się poza zakresem unijnych regulacji dotyczących pomocy publicznej. Co do zasady do przedmiotowych usług znajduje zastosowanie przepis art. 106 ust. 2 TFUE, który pozwala wyłączyć wobec danego przedsiębiorstwa inne reguły prawa UE w tym dotyczące konkurencji i pomocy publicznej. Operator usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym funkcjonuje więc na właściwie dowolnych preferencyjnych warunkach, bo nie mają wobec niego zastosowanie przepisy regulujące z jednej strony co przedsiębiorstwu wolno na rynku a z drugiej co państwo może wobec takiego przedsiębiorstwa zrobić.

czytaj więcej

Port lotniczy jako przedsiębiorstwo świadczące usługi w ogólnym interesie gospodarczym

2018-07-18

Wprowadzona w 2014 r. reforma zasad publicznego finansowania portów lotniczych i przewoźników była szeroko komentowana (także na łamach portalu Polski Rynek Transportu Lotniczego). Wielokrotnie wskazywano, że nowe reguły wymuszą na portach lotniczych i władzach publicznych zmianę stosowanych mechanizmów finansowania. Jedną z dostępnych opcji udzielania wsparcia tytułowym obiektom jest zakwalifikowanie ich jako tzw. przedsiębiorstwa świadczące usług w ogólnym interesie gospodarczym. Wówczas wsparcie finansowe uznawane jest jako rekompensata z tytułu świadczenia usługi publicznej i znajduje się poza zakresem unijnych regulacji dotyczących pomocy publicznej. Co do zasady do przedmiotowych usług znajduje zastosowanie przepis art. 106 ust. 2 TFUE, który pozwala wyłączyć wobec danego przedsiębiorstwa inne reguły prawa UE w tym dotyczące konkurencji i pomocy publicznej. Operator usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym funkcjonuje więc na właściwie dowolnych preferencyjnych warunkach, bo nie mają wobec niego zastosowanie przepisy regulujące z jednej strony co przedsiębiorstwu wolno na rynku a z drugiej co państwo może wobec takiego przedsiębiorstwa zrobić.

czytaj więcej

Nadużycie wykorzystania obowiązku użyteczności publicznej w portach lotniczych Sardynii

2018-07-11

Kwestia obowiązku użyteczności publicznej była wielokrotnie poruszana na łamach Polskiego Rynku Transportu Lotniczego najczęściej w kontekście publicznego finansowania połączeń lotniczych choć ostatnio także w związku z działalnością samych portów lotniczych. Z przedstawionych wcześniej rozważań wyłania się system, który daje państwom członkowskim chcącym skorzystać z preferencyjnych przepisów dotyczących finansowania bardzo duża swobodę zarówno w wskazywaniu celu jak i konstruowaniu samego mechanizmu finansowania. Dlatego sytuacja, gdzie Komisja Europejska dopatrzyła się nadużycia wykorzystania obowiązku użyteczności publicznej, jak miało to miejsce w przypadku wsparcia dla portów lotniczych w Sardynii (sprawa SA.33983), jest nietypowa i zasługuje przez to na uwagę.

czytaj więcej

Nadużycie wykorzystania obowiązku użyteczności publicznej w portach lotniczych Sardynii

2018-07-11

Kwestia obowiązku użyteczności publicznej była wielokrotnie poruszana na łamach Polskiego Rynku Transportu Lotniczego najczęściej w kontekście publicznego finansowania połączeń lotniczych choć ostatnio także w związku z działalnością samych portów lotniczych. Z przedstawionych wcześniej rozważań wyłania się system, który daje państwom członkowskim chcącym skorzystać z preferencyjnych przepisów dotyczących finansowania bardzo duża swobodę zarówno w wskazywaniu celu jak i konstruowaniu samego mechanizmu finansowania. Dlatego sytuacja, gdzie Komisja Europejska dopatrzyła się nadużycia wykorzystania obowiązku użyteczności publicznej, jak miało to miejsce w przypadku wsparcia dla portów lotniczych w Sardynii (sprawa SA.33983), jest nietypowa i zasługuje przez to na uwagę.

czytaj więcej

Komentarz Tygodnia 30.06.2018. Część II

2018-07-09

Mozaika wydarzeń. Rośnie konkurencja na trasach interkontynentalnych w Europie Środkowo-Wschodniej.

czytaj więcej

Barometr lotniska europejskie – kwiecień 2018. Część II. Wyniki poszczególnych portów

2018-06-26

Jak w wielu poprzednich miesiącach wyniki były mocno zróżnicowane.

czytaj więcej

Barometr lotniska europejskie - kwiecień 2018. Część I. Niższa dynamika wzrostu ruchu

2018-06-25

Dynamika wzrostu ruchu na lotniskach europejskich w kwietniu wyniosła 5,0%. W marcu było to aż 8,9%, w lutym – 6,5,%. A ubiegły rok miał najwyższy indeks wzrostu od 14 lat – aż 8,5%.

czytaj więcej

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony