INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Barometr lotniska europ.


Barometr lotniska europejskie - wrzesień 2018. Utrzymuje się niższa dynamika. Część I

Marek Serafin, 2018-11-19
     

Dynamika wzrostu ruchu na lotniskach europejskich we wrześniu wyniosła 5,0%. W sierpniu było to 5,1, w lipcu -4,8, w czerwcu - 6,8%,w maju - 6,1% a w - kwietniu5,0%. Ubiegły rok miał najwyższy indeks wzrostu od 14 lat – aż 8,5%.

 

W trzecim kwartale obserwujemy osłabienie popytu w porównaniu z pierwszą połową roku, choć warto też zauważyć, że indeksy do 2015 są nadal bardzo wysokie. W ubiegłym roku w tym okresie indeksy były wysokie, gdyż, między innymi, rynek turecki wychodził z głębokiego kryzysu. Obecnie obserwujemy bardzo już wyraźne słabsze wyniki na największym europejskim – UK. Indeks najniższy od lat – jedynie 1%. Oczywiście przekłada się to na nieco gorsze wyniki na wielu innych rynkach.

 

W barometrze uwzględnione jest aż 245 lotnisk europejskich. Praktycznie wszystkie najważniejsze porty. Reprezentatywny charakter mają również dane historyczne. Te 245 lotnisk reprezentuje ponad 88% całego europejskiego ruchu lotniczego.

 

Porty europejskie (dane miesięczne)


Miesiąc
2017/16 lub 2018/17 w %
2017/15 lub 2018/16 w %
2017/14 lub 2018/15 w %
ROK 2016
5,1
10,5
16,4
Wrzesień
8,7
14,3
21,3
Październik
7,8
14,3
20,6
Listopad
7,9
15,5
20,8
Grudzień
5,0
15,3
21,3
Rok 2017
8,5
13,9
19,9
Styczeń
7,4
16,9
23,9
Luty
6,5
11,8
23,1
Marzec
8,9
16,1
24,1
Kwiecień
5,0
19,9
22,9
Maj
6,1
14,8
19,2
Czerwiec
6,8
17,6
20,6
Lipiec
4,8
14,9
19,5
Sierpień
5,1
14,3
16,8
Wrzesień
5,0
13,6
20,1

 

Wrzesień 2018. Kraje UE i poza UE oraz ruch międzynarodowy i ruch krajowy.

Po równanie do 2017/16/15

 

 

Rok 2018/17

Rok 2018/16

Rok 2018/15

Porty w UE

4,9

12,6

20,2

Poza UE

5,6

17,1

19,8

Ruch międzynarodowy

5,5

15,1

22,5

Ruch międz. UE

5,1

13,7

22,0

Ruch międz. Non-UE

7,5

22,4

25,0

Ruch krajowy

3,6

8,8

13,2

Ruch krajowy UE

4,0

8,2

13,1

Ruch krajowy non-UE

2,8

9,8

13,4

 

Zmiany w liczbie startów i lądowań

 

Starty i lądowania

2018/2017

2018/2016

2018/2015

Łącznie

2,9

6,2

10,3

Kraje EU

3,0

6,8

7,1

Kraje non-EU

2,9

6,8

7,1

 

Dane historyczne

 

W sierpniu 2018 wzrost ruchu w portach unijnych (4,6%) był dość znacząco niższy niż w poza-unijnych (6,7%) w lipcu było to, odpowiednio, 4,3% i 6,8%, w czerwcu – 5,8% i 10,0%, w maju – 5,5% i 8,0%, w kwietniu -3,4% i 10,4%, w marcu - 7,9% i 12,0%, w lutym- 5,2% i 10,8%, w styczniu - 5,2% i 14,6%, w grudniu 2017 - 4,0% i 8,5%, listopadzie 6,8% i 11,6%, w październiku 6,6% i 11,9%, we wrześniu 7,5% i 13,1%.

 

Tabela pokazująca indeksy zmian (w %) na najważniejszych rynkach europejskich: 09.2018 do 09.2017

 

Kraj

AT

BE

BG

CZ

DK

FI

FR

Indeks

10,2

2,0

7,3

7,9

4,2

7,0

5,6

 

Kraj

GR

ES

NL

LT

LV

DE

NO

PT

Indeks

9,4

4,4

2,3

12,6

15,9

4,0

2,7

4,8

 

Kraj

RU

RO

RS

SI

CH

SE

TR

UA

HU

GB

IT

Indeks

9,9

 8,4

1,3

13,9

4,9

-1,9

0,4

19,9

11,9

1,0

7,3

 

Uwaga:

  • nie pokazujemy indeksu dla Polski, gdyż ACI nie dysponuje danymi z niektórych polskich lotnisk. Szczegółowe, pełne dane dla rynku polskiego można znaleźć w naszych Barometrach Polska.

 

Sytuacja staje się zdecydowanie bardziej zróżnicowana. W naszym regionie utrzymuje bardzo wysokie wzrosty grupa krajów, na czele z Polską i Węgrami. Niektóre (RO, BG) odczuwają chyba już skutki BREXIT-u. W przypadku Polski pomaga niewątpliwie ciągły, prawie szalony wzrost oferowania i przewozów LOT-u, w znacznym stopniu, tranzytowych. Ale jak długo?

 

Praktycznie we wszystkich przypadkach odczuwamy ogólne osłabienie koniunktury rynkowej. Idą coraz trudniejsze czasy.

 

W Europie Zachodniej wyniki też są zróżnicowane. Bronią się m.in. Włochy, Grecja. Austria/VIE korzysta już z „inwazji” tanich linii. Jak wspomnieliśmy UK bardzo wyraźnie odczuwa skutki nadchodzącego BREXIT-u. I po co ci to było Grzegorzu Dyndało? Wyraźnie osłabła dynamika wzrostu w krajach Półwyspu Iberyjskiego.

 

W Europie poza-unijnej wysokie tempo ma wciąż Rosja, mknie do przodu Ukraina – źródło wzrostu wciąż to samo, zniesienie wiz do UE. W przypadku Turcji duże znaczenie ma baza porównawcza – we wrześniu 2017 indeks wyniósł aż 17,1%. Ale wyniki Hiszpanii i Portugalii wskazują też, że słabnie ruch wakacyjno-turystyczny.

 

Wyniki największych graczy europejskich podajemy w Barometrach Wyniki przewozowe największych linii europejskich”.

 

Od bardzo wielu miesięcy na tle Europy i naszego regionu świetnie wypada rynek polski – we wrześniu indeks 13,4% - patrz Barometr Polska 09.2018. Był on jednak o 2-3 punkty procentowe niższy niż w poprzednich miesiącach szczytu letniego.

 

Największe huby europejskie - wrzesień 2018 (zmiany w %)

 

 Lotnisko

Miejsce w m-cu.

Pax

(tys.)

Zmiana

2018/17

Zmiana w

2018/16

Narastająco

w tys.

Zmiana

2018/17

Zmiana

2018/16

Londyn/LHR

1

6 983

0,8

2,7

60 560

2,5

5,6

Frankfurt

2

6 625

6,3

12,1

52 969

8,4

13,4

Paryż/CDG

3

6 505

4,9

11,9

54 742

3,6

9,2

Amsterdam

4

6 404

2,2

9,0

54 069

3,8

11,8

 Istambuł

 5

6 129

1,1

10,3

51 935

8,2

13,1

Madryt

6

5 201

8,2

12,8

43 578

8,3

15,0

Monachium

9

4 490

2,7

7,0

35 049

2,8

9,0

Zurych

17

2 876

4,9

10,6

23 651

5,9

13,5

Kopenhaga

19

2 789

4,4

4,4

23 287

3,7

5,5

 

Wyniki były zróżnicowane. Świetny miesiąc dla Frankfurtu. Chyba, między innymi, dzięki FR. Goni LHR, które jeszcze długo musi czekać na trzeci pas. Dobre wyniki CDG i słabsze AMS – naczynia połączone? A może ograniczenia slotowe w AMS. Madryt od kilku lat jest na ścieżce bardzo stabilnego, szybkiego wzrostu.

 

Warto zauważyć, że SVO stało się tak naprawdę jednym z głównych hub-ów europejskich. Świetnie korzysta na stałym, szybkim wzroście ruchu Europa – Azja. Obsługuje ruch zdecydowanie większy niż ZRH i CPH. Oczywiście położenie geograficzne pomaga tu wspaniale. Wyniki – patrz część II.

 

Koniec części pierwszej.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

 

Tagi:

Linie lotnicze | Lotnisko | Pasażer | Połączenia | Przewozy


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony