INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Barometr lotniska europ.


Barometr lotniska europejskie – grudzień i cały rok 2018. Część II. Wyniki poszczególnych portów

Marek Serafin, 2019-02-19
     

Dynamika wzrostu ruchu na lotniskach europejskich w grudniu 2018 wyniosła 6,1% i była nieco niższa niż w listopadzie (6,4%) oraz w październiku (6,5%) a wyższa niż we wrześniu (5,0%). W całym roku 2018 indeks wzrostu wyniósł 6,1% i był zdecydowanie niższy niż w roku 2017 – 8,5%.

 

Wybrane bardzo duże i duże porty nie-hubowe – grudzień i cały rok 2018.

 

 Lotnisko

Miejsce w roku

Pax

(tys.)

Zmiana

2018/17

Zmiana w

2018/16

Rok

w tys.

Zmiana

2018/17

Zmiana

2018/16

Barcelona/BCN

7

3 496

9,5

16,5

50 148

6,1

13,6

Londyn/LGW

9

3 158

-0,4

1,6

46 076

1,1

6,8

Rzym/FCO

11

3 006

7,8

3,9

42 991

4,9

3,0

Stambuł/SAW

12

2 644

2,5

19,1

34 059

8,8

14,9

Paryż/ORY

13

2 503

2,0

0,4

33 117

3,4

6,0

Antalya

14

867

12,6

20,7

31 680

21,1

67,5

Dublin

15

2 247

6,3

11,8

31 495

6,5

12,8

Palma de Mallorca

19

973

20,7

34,8

29 079

4,0

10,8

Lizbona

20

2 072

2,2

18,2

29 031

8,9

29.3

Manchester

21

1 964

6,7

7,9

28 355

1,6

10,3

Oslo

22

1 957

3,6

6,3

28 286

3,7

10,6

Londyn/STN

23

2 020

10,3

9,0

27 996

8,1

15,3

Sztokholm/ARN

25

1 893

-1,2

0,4

26 904

0,8

8,8

Bruksela

26

1 807

5,4

7,5

25 641

3,6

17,7

Mediolan/MXP

27

1 891

13,9

23,2

24 716

11,5

27,3

Dusseldorf

28

1 774

24,0

7,7

24 284

-1,4

3,2

Ateny

29

1 554

9,1

15,1

24 133

11,2

20,7

Tel Awiw

30

1 596

10,3

30,5

22 952

10,4

28,0

Berlin/TXL

31

1 855

57,2

18,2

22 000

7,5

3,5

Helsinki

33

1 666

10,1

21,8

20 845

10,4

21,3

Genewa

37

1 404

2,5

5,3

17 596

1,9

6,9

Hamburg

38

1 215

0,9

1,5

17 232

-2,2

6,2

 

W roku 2018 wyniki tej grupy portów były mocno zróżnicowane, z wielu, nie tylko rynkowych powodów:

  • w niektórych portach niemieckich indeksy wzrostu „pływały”, z powodu bankructwa Air Berlin, które nastąpiło pod koniec roku 2017.
  • pomimo powrotu do gry Turcji, jako destynacji turystycznej, dobre wyniki miało wiele portów w Europie Południowej.
  • BCN, jako największe europejskie lotnisko nie-hub-owe rozwija się wciąż bardzo szybko. Warto zwrócić uwagę, że ten jeden port obsługuje więcej pasażerów niż wszystkie polskie lotniska razem wzięte (niecałe 46mln).
  • niskie indeksy wzrostu maja porty skandynawskie powodu „niechęci do nich” części tanich linii oraz stagnacji przewozów SAS. W niektórych przypadkach spore znaczenie mają problemy DY.
  • w przypadku niektórych portów brytyjskich nie widać jeszcze negatywnych skutków BREXIT-u
  • wysokie indeksy wzrostu przewozów AY pomagają w rozwoju HEL.

 

Wybrane porty w Europie Środkowo-Wschodniej grudzień i rok 2018 (zmiany w %).

 

Lotnisko

Miejsce w roku

Pax

(tys.)

Zmiana

2018/17

Zmiana w

2018/16

Narastająco

w tys.

Zmiana

2018/17

Zmiana

2018/16

Moskwa/SVO

10

3 695

17,6

33,9

45 837

14,3

34,7

Moskwa/DME

18

1 847

-9,8!

-7,1

29 400

-4,1

3,2

Wiedeń

24

2 210

25,8

26,9!

27 037

10,8

15,8

Moskwa/VKO

32

1 536

15,2

41,1!

21 478

18,4

77,4

St. Petersburg

35

1 273

17,6!

29,6

18 122

12,1

46,6

Warszawa

36

1 240

10,6

26,4

17 763

12,8

38,4

Praga

39

1 210

5,8

18,0

16 797

9,0

28,5

Budapeszt

41

1 110

10,8

24,9

14 855

13,5

29,9

Bukareszt

45

1 030

9,7

14,2

13 824

8,0

25,9

Kijów

51

936

19,0

29,9

12 603

19,4

45,8

Ryga

74

517

8,7

28,6

7 056

15,7

30,6

Sofia

75

520

6,4

10,2

6 957

7,2

39,7

Kraków

79

559

16,5

44,5

6 770

16,0

35,8

Belgrad

89

370

2,2

7,4

5 641

5,4

14,4

Wilno

96

343

5,4

21,4

4 924

30,9

29,1

Mińsk

99

332

10,4

26,9

4 514

10,3

-

Tbilisi

108

261

18,3

59,8

3 808

20,4

153,3

Zagrzeb

113

215

4,5

14,9

3 330

7,9

20,8

Wrocław

115

228

14,8

23,3

3 298

17,3

38,5

Rostów

117

234

1,7

20,7

3 236

18,8

135,0

Tallinn

121

222

17,7

39,0

3 006

13,4

35,3

Tirana

124

227

3,6

10,1

2 947

12,0

34,3

Kiszyniów

126

191

3,1

19,5

2 829

3,1

28,2

Kluż

127

192

5,0

3,7

2 786

3,2

47,8

Poznań

134

132

-1,8

33,5

2 476

33,7

48,9

Bratysława

137

141

16,2

37,0

2 293

18,1

38,3

Prisztina

141

177

17,8

31,5

2 162

14,7

23,0

Skopje

143

161

11,7

27,1

2 158

15,5

30,6

Ljubljana

151

109

-0,6

14,4

1 811

7,6

28,9

Timiszoara

156

110

-11,0

-7,7

1 518

-6,4

30,7

Podgorica

163

71

3,1

31,1

1 209

14,5

38,4

Sarajewo

170

53

6,4

20,9

1 046

9,2

24,8

Kowno

174

81

24,1

39,5

1 011

-14,7

36,6

Charków

175

78

28,7

56,2

962

19,3

60,7

Brno

190

11

-11,4

-22,4

501

6,5

19,9

 

Z niewielkimi bardzo wyjątkami to był świetny rok dla całego regionu Europy Środkowo-Wschodniej:

  • świetne rozwijały się porty rosyjskie. SVO awansowało do pierwszej dziesiątki. Staje się coraz ważniejszym portem tranzytowym pomiędzy Europą i Azją. Trzy porty moskiewskie zbliżyły się do 100mln pasażerów !!. Szybko rozwija się port petersburski, jak również mniejsze porty regionalne,
  • Wiedeń, jako port tranzytowy, razem z Austrian dobrze wykorzystują trend wzrostowy rynku w naszym regionie, dodatkowy impet pochodzi od tanich linii, które dokonują prawdziwej inwazji na VIE,
  • WAW wciąż awansuje i podobnie, jak VIE umacnia swoją pozycję portu tranzytowego, razem z LOT-em,
  • PRG traci dystans do WAW. Jej słabe punkty to bazowany tam przewoźnik sieciowy – CSA oraz ograniczona obecność wielkich ultra-tanich linii,
  • bardzo dobrze rozwijał się ruch w BUD. Spory wkład ma tu LOT, który w pierwszym roku istnienia bazy przewiózł około 250tys. pasażerów. Oczywiście nadal dominującym tam przewoźnikiem jest W6,
  • po eksplozji w 2017 bardzo zwolnił rynek rumuński. Tanie linie, a przede wszystkim W6, przeinwestowały i w ubiegłym roku był czas korekty oferowania,
  • o powodach tak świetnych wyników lotnisk ukraińskich pisaliśmy wielokrotnie. Warto tylko zauważyć, że to dopiero początek. Inwazja tam ultra-tanich linii dopiero rozpoczęła się,
  • bardzo wysokie indeksy były w trzech głównych lotniskach krajów nadbałtyckich. Obok ultra-tanich linii istotną rolę odgrywała tam Grupa LH i LOT,
  • w bardzo zróżnicowany sposób rozwijał się ruch w krajach bałkańskich. Rynki te bardzo silnie są uzależnione od polityki handlowej tanich linii. BEG jest w fazie „relatywnej stagnacji”, rozwijając się znacznie wolniej niż większość dużych portów w regionie. Na pewno istotną rolę odgrywa tu fakt, że Serbia nie jest członkiem UE.

 

Wybrane porty regionalne grudzień i cały rok 2018.

 

 Lotnisko

Miejsce w roku.

Pax

(tys.)

Zmiana

2018/17

Zmiana

2018/16

Rok 2018

w tys.

Zmiana

2018/17

Zmiana

2018/16

Malaga

34

1 101

10,4

20,9

18 984

2,0

14,0

Ankara

40

1 162

-20,8

6,7

16 767

5,7

28,7

Edynburg

42

1 027

11,0

19,1

14 301

6,5

15,8

Alicante

43

826

10,8

18,2

13 969

1,9

13,2

Nicea

44

842

6,5

12,4

13 849

4,1

11,4

Gran Canaria

46

1 239

-1,1

7,2

13 549

3,7

12,1

Mediolan/BGY

48

960

4,4

8,7

12 936

4,9

15,9

Berlin/SXF

49

939

-4,1

-9,1

12 726

-1,1

9,2

Kolonia

50

790

-4,3

-2,3

12 716

2,7

6,8

Birmingham

52

823

4,3

-2,6

12 440

-4,2

6,9

Stuttgart

54

786

12,0

15,2

11 820

7,8

11,2

Wenecja

55

680

10,3

15,5

11 172

7,9

16,2

Lyon

56

824

9,0

13,6

11 063

7,4

15,5

Keflavik

60

607

-0,1

17,9

9 804

12,0

43,7

Glasgow

61

573

-7,3

-8,7

9 662

-2,4

3,1

Mediolan/LIN

64

690

-1,8

-8,6

9 188

-3,3

-4,7

Larnaka

68

353

4,1

11,9

8 157

4,3

21,5

Charleroi

71

574

4,7

7,2

8 018

4,3

10,0

Goeteborg

77

470

0,5

2,8

6 830

0,8

6,9

Hanower

83

338

0,5

8,0

6 325

7,7

16,9

Bergen

84

431

5,3

7,9

6 249

3,1

5,9

Eindhoven

86

387

4,9

9,9

6 184

9,4

88,6

Rzym/CIA

88

453

0,4

-1,1

5 812

-0,7

8,3

East Midlands

97

231

2,5

13,9

4 874

-0,1

4,6

Trondheim

101

301

0,9

-0,1

4 394

0,1

0,4

Turyn

105

333

7,8

6,4

4 077

-2,2

3,4

Luksemburg

106

297

6,0

26,5

4 027

12,2

33,7

Billund

110

211

7,7

22,2

3 446

2,1

11,5

Brema

130

148

-2,4

1,6

2 562

0,8

-0,5

Sztokholm/BMA

132

183

-4,1

-6,4

2 502

-1,4

-0,2

Sztokholm/NYO

140

144

2,5

16,8

2 215

3,9

9,5

Malmoe

142

153

-6,9

-11,7

2 160

-2,4

-3,8

Gerona

146

37

-12,4

-4,4

2 012

4,0

22,0

 

Wyniki, w porównaniu z rokiem 2017 były mocno zróżnicowane, jednak w zdecydowanej większości przypadków, indeksy wzrostu do 2016 są bardzo wysokie lub wysokie.

 

Warto zwrócić uwagę na:

  • dobre wyniki większości portów w Południowej Europie, pomimo powrotu do gry Turcji, jako destynacji wakacyjno/turystycznej. Największy z nich, Malaga, wciąż obsługuje więcej pasażerów niż WAW,
  • bankructwo Air Berlin i zwolnienie się znacznej liczby slotów w TXL oraz DUS negatywnie wpłynęło na wyniki SXF i CGN. Po prostu znacząca liczba linii przeniosła się na lepsze lotniska,
  • wiele portów brytyjskich odczuło skutki zbliżającego się BREXIT-u, a skandynawskich problemy DY oraz nowe opłaty pasażerskie w Szwecji,
  • po okresie stagnacji nieźle rozwija się CRL, pomimo, iż FR uruchomił swoją bazę na BRU,
  • niektóre małe lotniska odczuwają negatywnie bliskość wielkich/dużych lotnisk, z których coraz szerzej korzystają tanie linie – BRE, MMX, GRO itd.,
  • w ubiegłym roku imponująco rozwijał się port w Keflaviku, dzięki tranzytom północno-atlantyckim. Obecnie ma miejsce spowolnienie, ze względu na zaostrzenie się walki konkurencyjnej na tym rynku,
  •  „wielbiciele” koncepcji stworzenia dużego portu w Radomiu powinni przyjrzeć się wynikom NYO. Mimo, iż ARN położona jest prawie 50 km od centrum STO, a dojazd do portu jest bardzo drogi, relatywnie niewielu pasażerów korzysta z NYO, które jest oddalone od miasta o ponad 100 km.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

Główne źródło danych: ACI Europe

 

 

 

Tagi:

Linie lotnicze | Lotnisko | Oferowanie | Połączenia | Przewozy


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony