INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Barometr lotniska europ.


Barometr lotniska europejskie – styczeń 2019. Wyniki poszczególnych portów. Część II

Marek Serafin, 2019-04-04
     

Dynamika wzrostu ruchu na lotniskach europejskich w styczniu 2019 wyniosła jedynie 4,2% i była istotnie niższa niż w grudniu (6,1%), w listopadzie (6,4%) oraz w październiku (6,5%). W całym roku 2018 indeks wzrostu wyniósł 6,1% i był zdecydowanie niższy niż w roku 2017 – 8,5%. Wynik styczniowy był najgorszy od kilkunastu miesięcy.

 

 Wybrane bardzo duże i duże porty nie-hubowe – styczeń 2019.

 

 Lotnisko

Miejsce w miesiącu.

Pax

(tys.)

Zmiana

2018/17

Zmiana w

2018/16

Barcelona/BCN

8

3 274

7,1

16,8

Londyn/LGW

9

2 953

3,7

5,6

Stambuł/SAW

11

2 762

2,6

28,6

Rzym/FCO

12

2 758

4,7

3,4

Paryż/ORY

13

2 376

-0,4

3,5

Dublin

15

2 075

5,1

11,7

Lizbona

16

1 979

3,2

19,0

Oslo

18

1 939

3,6

6,4

Londyn/STN

19

1 930

7,1

10,5

Sztokholm/ARN

22

1 803

-2,3

0,1

Manchester

23

1 786

6,9

6,4

Mediolan/MXP

24

1 756

9,6

21,3

Bruksela

25

1 661

2,6

8,4

Dusseldorf

26

1 640

15,5

4,6

Berlin/TXL

27

1 602

42,4

16,3

Helsinki

28

1 563

4,3

16,2

Tel Awiw

30

1 488

10,6

26,7

Genewa

31

1 454

-0,1

2,6

Ateny

32

1 392

8,5

15,5

Hamburg

37

1 072

-2,0

-1,4

Antalya

46

913

13,8

36,3

Palma de Mallorca

48

839

19,0

30,6

 

I w tym przypadku obserwujemy, z niewielkimi wyjątkami, spore spowolnienie tempa wzrostu. Wśród dużych portów obsługujących, głównie tanie linie wyróżnia się, jak prawie zawsze, BCN. Dobre wyniki, pomimo zbliżającego się BREXIT-u miał STN i MAN. Wysokie indeksy wzrostu miały lotniska, dla których bardzo ważny jest ruch turystyczno-wakacyjny – ATH, TLV, AYT i PMI. Zwracają też uwagę wyniki TXL. Wygląda na to, że port wręcz skorzystał na upadku AB. Na ścieżkę wzrostu powróciła druga wielka baza AB – DUS. Najniższy indeks wzrostu, od bardzo wielu miesięcy, miała LIS.

 

Wybrane porty w Europie Środkowo-Wschodniej styczeń 2019.

 

Lotnisko

Miejsce w roku

Pax

(tys.)

Zmiana

2018/17

Zmiana w

2018/16

Moskwa/SVO

7

3 590

17,4

32,2

Moskwa/DME

18

1 854

-10,5

-11,3

Wiedeń

21

1 831

24,4

26,7

Moskwa/VKO

29

1 512

11,6

40,0

St. Petersburg

33

1 230

14,0

20,8

Warszawa

35

1 193

6,4

23,9

Budapeszt

40

1 006

5,0

22,5

Bukareszt

41

995

9,7

17,5

Praga

42

978

4,9

15,9

Kijów

47

897

13,6

26,5

Sofia

67

527

5,6

12,5

Kraków

70

511

15,9

39,2

Ryga

72

467

5,4

26,5

Belgrad

87

348

4,0

5,3

Wilno

90

339

5,8

21,0

Mińsk

95

318

15,2

30,5

Tbilisi

104

252

13,5

54,4

Rostów

106

230

0,6

22,0

Wrocław

109

223

12,3

23,9

Tirana

110

222

3,7

15,8

Tallinn

115

205

17,2

32,0

Kiszyniów

117

197

2,2

13,3

Zagrzeb

119

191

-0,1

13,4

Kluż

120

185

1,7

8,0

Prisztina

124

169

17,1

37,4

Skopje

125

152

4,6

23,7

Poznań

131

129

-2,6

28,3

Bratysława

133

126

7,7

27,5

Timiszoara

140

104

-12,9!

-7,6

Ljubljana

141

103

3,0

15,3

Kowno

150

82

19,9

40,5

Charków

156

72

20,6

51,4

Lublin

190

25

-30,8

1,4

Brno

214

11

7,1

-28,0

 

Jak widzimy SVO zdystansowało DME i awansowało do czołówki hub-ów europejskich. W sezonie letnim pozycja portu będzie nieco słabsza, gdyż obecnie duże znaczenie ma sezonowy ruch do Azji – z całej Europy. VIE mknie w niebywałym tempie dzięki „inwazji” prawie wszystkich głównych tanich linii europejskich. BUD i BUH wyprzedziły PRG, ale w S19 sytuacja powinna się odwrócić.

 

Większość portów notuje wyraźne osłabienie trendu wzrostowego. Na tym tle jeszcze lepiej wyglądają wyniki KRK i WRO. Spadki ruchu w wielu rumuńskich portach rumuńskich spowodowane są, najprawdopodobniej, ograniczeniem oferowania przez W6. Węgierski przewoźnik zracjonalizował znaczną część swojej siatki nie tylko z/do Polski. Miało to duży wpływ na sytuację na wielu rynkach. Rynek ukraiński ma wciąż bardzo wysoką dynamikę. Coraz większą rolę odgrywają tu tanie linie.

 

Wybrane porty regionalne styczeń 2019.

 

 Lotnisko

Miejsce w m-cu.

Pax

(tys.)

Zmiana

2019/18

Zmiana

2019/17

Ankara

34

1 213

-22,3!

15,5

Gran Canaria

36

1 180

0,0

6,4

Malaga

39

1 012

8,6

16,9

Mediolan/BGY

44

955

2,5

10,5

Edynburg

45

920

9,9

17,6

Berlin/SXF

50

817

-7,3

-8,4

Lyon

51

793

8,6

16,2

Alicante

52

784

11,2

14,7

Birmingham

53

782

4,7

0,8

Nicea

54

760

3,9

17,2

Kolonia

55

706

-7,1

-5,2

Stuttgart

56

677

6,8

13,9

Mediolan/LIN

59

638

-4,4

-10,0

Wenecja

61

615

8,6

15,2

Charleroi

64

555

4,5

11,8

Keflawik

66

535

-6,0

8,4

Rzym/CIA

73

458

-1,3

-1,2

Goeteborg

74

455

-1,2

1,3

Bergen

77

435

5,5

9,9

Eindhoven

82

398

-0,1

14,8

Londyn/LCY

88

340

6,4

12,3

Turyn

89

339

6,4

3,7

Larnaka

93

328

2,3

9,4

Hanower

94

322

0,0

7,0

Trondheim

96

314

2,6

1,1

Luksemburg

101

261

8,9

27,3

Billund

111

219

4,0

15,9

East Midlands

112

216

1,2

-1,6

Sztokholm/BMA

121

175

-5,3

-2,5

Brema

128

139

-5,3

0,9

Malmoe

121

138

-12,3

-11,1

Gerona

177

37

-9,5

-6,9

 

Jak zwykle miało miejsce bardzo duże zróżnicowanie wyników. Wiele portów notuje osłabienie koniunktury. Nie dotyczy to niektórych lotnisk w UK, które najwyraźniej nie przejmują się BREXIT-em. Ogólnie nienajlepsza jest sytuacja w większości regionalnych portów skandynawskich. W Szwecji, jak już wielokrotnie powtarzaliśmy, nowa opłata pro-ekologiczna ogranicza popyt, ten najbardziej wrażliwy cenowo. W Niemczech „przegrupowanie sił” po bankructwie AB. SXF i CGN notują dużo słabsze wyniki, po zwolnieniu się slotów w DUS i na TXL.

 

Większość lotnisk w Południowej Europie nie gna już tak do przodu, gdyż do gry o ruch turystyczni-wakacyjny wróciła Turcja.

 

Wiele małych portów odnotowało spore spadki ruchu. One najbardziej uzależnione są od zmian w polityce handlowej tanich linii.

 

Keflawik ma problemy związane z niewypłacalnością WOW Air. Ale najgorsze dopiero przed portem.

 

 

Zdjęcie: FB Istanbul Ataturk

Marek Serafin

PRTL.pl

 

Główne źródło danych: ACI Europe

 

 

 

Tagi:

Linie lotnicze | Lotnisko | Oferowanie | Połączenia | Przewozy


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony