INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Barometr lotniska europ.


Barometr lotniska europejskie - luty 2019. Niewielka poprawa. Część I

Marek Serafin, 2019-04-15
     

Dynamika wzrostu ruchu na lotniskach europejskich w lutym wyniosła 5,0%. W styczniu było to jedynie 4,2%, w grudniu - 6,1%, w listopadzie - 6,4%, w październiku - 6,5%, a wewrześniu - 5,0%. W całym roku 2018 odnotowano indeks 6,1%. Był o 2,4ppct. niższy niż w roku 2017. Wynik lutego potwierdza lekkie osłabienie popytu na rynku europejskim.

 

W lutym, po raz czwarty z rzędu porty w krajach UE miały wyższą dynamikę wzrostu niż w krajach poza-unijnych. Różnica była dość istotna, a decydujące znaczenie miał, ponownie, znaczny spadek ruchu w portach tureckich.

 

W barometrze uwzględnione jest aż 248 lotnisk europejskich. Praktycznie wszystkie najważniejsze porty. Reprezentatywny charakter mają również dane historyczne. Te 248 lotnisk reprezentuje ponad 88% całego europejskiego ruchu lotniczego.

 

Porty europejskie (dane miesięczne)


Miesiąc
2018/17 lub 2019/18 w %
2018/16 lub 2019/17 w %
2018/15 lub 2019/16 w %
Rok 2017
8,5
13,9
19,9
Styczeń
7,4
16,9
23,9
Luty
6,5
11,8
23,1
Marzec
8,9
16,1
24,1
Kwiecień
5,0
19,9
22,9
Maj
6,1
14,8
19,2
Czerwiec
6,8
17,6
20,6
Lipiec
4,8
14,9
19,5
Sierpień
5,1
14,3
16,8
Wrzesień
5,0
13,6
20,1
Październik
6,5
14,5
21,0
Listopad
6,4
14,6
23,0
Grudzień
6,1
12,1
23,5
ROK 2018
6,1
14,6
20,5
Styczeń
4,2
12,1
22,1
Luty
5,0
11,6
17,6

 

Luty 2019. Kraje UE i poza UE oraz ruch międzynarodowy i ruch krajowy.

 

Porównanie do 2018/17/16

 

 

Rok 2019/18

Rok 2019/17

Rok 2019/16

Porty w UE

5,5

10,9

17,1

Poza UE

3,3

14,1

19,4

Ruch międzynarodowy

6,1

13,3

21,9

Ruch międz. UE

5,7

12,0

20,4

Ruch międz. Non-UE

7,6

19,4

29,1

Ruch krajowy

2,0

7,3

7,4

Ruch krajowy UE

4,6

7,0

6,9

Ruch krajowy non-UE

-1,9

7,6

8,3

 

Zmiany w liczbie startów i lądowań

 

Starty i lądowania

2019/2018

2019/2017

2019/2016

Łącznie

3,5

6,5

6,0

Kraje EU

3,9

6,4

6,2

Kraje non-EU

2,1

6,8

5,4

 

W lutym był wyraźnie określony najważniejszy powód niskiego indeksu wzrostu ruchu w europejskich portach. To spadek ruchu krajowego w krajach non-UE, przede wszystkim, w Turcji. Tu powodem jest przygotowywanie się do „wielkich przenosin” ze starego do nowego portu istambulskiego. Ruch międzynarodowy zarówno w krajach UE, jak i non-UE rósł dość szybko.

 

Dane historyczne.

 

W styczniu 2018 ruch w portach unijnych był wyższy niż w poza-unijnych – 4,7 i 2,6%. W grudniu było to, odpowiednio, 6,9% i 3,5%, w listopadzie - 6,7% i 5,3%, w październiku - 6,3% i 7,2%, we wrześniu - 4,9% i 5,6%, w sierpniu - 4,6% i 6,7%, w lipcu - 4,3% i 6,8%, w czerwcu - 5,8% i 10,0%, w maju - 5,5% i 8,0%, w kwietniu -3,4% i 10,4%, w marcu - 7,9% i 12,0%, w lutym - 5,2% i 10,8%.

 

Tabela pokazująca indeksy zmian (w %) na najważniejszych rynkach europejskich: 02.2019 do 02.2018

 

Kraj

AT

BE

BG

CZ

DK

FI

FR

Indeks

22,1

0,1

4,7

3,8

1,9

3,7

6,0

 

Kraj

GR

ES

NL

LT

LV

DE

NO

PT

Indeks

12,7

6,6

2,0

9,1

6,6

5,4

1,6

5,6

 

Kraj

RU

RO

RS

SI

CH

SE

TR

UA

HU

GB

IT

Indeks

9,3

 9,0

4,4

6,2

3,0

-3,4

-2,1

16,4

6,7

4,2

5,8

 

Uwaga:

  • Według ACI Europe indeks dla Polski wyniósł aż 11,3%. Jednak rzeczywisty indeks był inny, gdyż kilka ważnych polskich portów publikuje wyniki w układzie kwartalny i nie zgłasza danych do ACI. Nasz Barometr Rynku Polskiego będzie publikowany w identycznym układzie. W styczniu indeks ten wyniósł jedynie 5,6%.

 

Jak widzimy do wyjątków należały rynki, z dwucyfrowymi indeksami wzrostu. Ewenementem jest nadal rynek austriacki, którego główny port przeżywa prawdziwą inwazję tanich linii. W Europie Zachodniej „bronią się” niektóre duże rynki – Francja, Włochy, Hiszpania, Niemcy. Wśród mniejszych rynków wyróżnia się Grecje i Irlandia – 8,3%. Jednak w większości przypadków indeks spadł już poniżej 3%. W Europie Środkowej sytuacja jest nadal zróżnicowana. Żaden duży rynek nie osiągnął indeksu dwucyfrowego – najbliżej był rumuński. Wiele rynków notuje indeksy na poziomie 5-6%, a nawet poniżej. W Europie Wschodniej wciąż gna do przodu rynek ukraiński, ale i on zmniejszył tempo swojego sprintu. Wysokie tempo wzrostu utrzymują porty rosyjskie.

 

Zbliżająca się nieuchronnie upadłość linii WOW spowodowała spory spadek ruchu z/do Islandii – tym razem o 6,5%.

 

Wyniki największych graczy europejskich podajemy w Barometrach Wyniki przewozowe największych linii europejskich.

 

Największe huby europejskie - luty 2019

 

 Lotnisko

Miejsce w roku

Pax

(tys.)

Zmiana

2019/18

Zmiana

2019/17

Narastająco

W tys.

Zmiana

2019/18

Zmiana

2019/17

Londyn/LHR

1

5 482

1,6

4,1

11 411

1,9

3,6

Paryż/CDG

2

5 087

7,1

10,0

10 455

4,9

8,9

Amsterdam

3

4 844

2,0

11,7

9849

1,9

10,6

Stambuł

4

4 721

-0,8

17,4

9 842

-1,8

22,2

Frankfurt

5

4 554

4,3

13,2

9 206

3,3

11,6

Madryt

6

4 148

5,9

15,8

8 533

6,1

14,9

Monachium

10

3 065

3,6

3,9

6 159

4,3

4,9

Zurych

14

2 031

3,4

8,2

4 159

4,7

8,5

Kopenhaga

17

1 991

1,9

0,6

3 957

2,1

0,1

 

Wielkie hub-y europejskie notują coraz dłuższy okres wyraźnie wolniejszego rozwoju, nawet Madryt. Dość niespodziewanie wyróżnił się CDG, choć AF nie notuje zdecydowanie lepszych wyników. Zapomniał o dynamicznym rozwoju AMS.

 

Jak pokażemy w części II naszego Barometru SVO, dzięki bardzo szybkiemu rozwojowi SU, bardzo wyraźnie goni ścisłą europejską czołówkę. Tu decydujące znaczenie ma ruch domestic oraz tranzytowy Europa – Azja.

 

Koniec części pierwszej.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

 

Tagi:

Lotnisko | Oferowanie | Popyt | Przewozy


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony