INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Barometr lotniska europ.


Barometr lotniska europejskie - marzec 2019. Niska dynamika wzrostu ruchu. Część I

Marek Serafin, 2019-05-23
     

Dynamika wzrostu ruchu na lotniskach europejskich w marcu wyniosła tylko 3,8%. W lutym było to 5,0%, w styczniu - 4,2%, w grudniu - 6,1%, w listopadzie - 6,4%, w październiku - 6,5%, a we wrześniu - 5,0%. W całym roku 2018 odnotowano indeks 6,1%. Był o 2,4ppct. niższy niż w roku 2017. Wynik marca to kolejne potwierdzenie lekkiego osłabienia popytu na rynku europejskim. Należy jednak pamiętać o bardzo wczesnej dacie Wielkanocy w roku ubiegłym – 01.04.

 

W marcu, po raz piąty z rzędu porty w krajach UE miały wyższą dynamikę wzrostu niż w krajach poza-unijnych. Różnica była dość istotna, a decydujące znaczenie miał, ponownie, spadek ruchu w portach tureckich. Tym razem nieco mniejszy niż w lutym.

 

W barometrze uwzględnione jest aż 238 lotnisk europejskich. Praktycznie wszystkie najważniejsze porty. Reprezentatywny charakter mają również dane historyczne. Te 238 lotnisk reprezentuje ponad 88% całego europejskiego ruchu lotniczego.

 

Porty europejskie (dane miesięczne)


Miesiąc
2018/17 lub 2019/18 w %
2018/16 lub 2019/17 w %
2018/15 lub 2019/16 w %
Rok 2017
8,5
13,9
19,9
Styczeń
7,4
16,9
23,9
Luty
6,5
11,8
23,1
Marzec
8,9
16,1
24,1
Kwiecień
5,0
19,9
22,9
Maj
6,1
14,8
19,2
Czerwiec
6,8
17,6
20,6
Lipiec
4,8
14,9
19,5
Sierpień
5,1
14,3
16,8
Wrzesień
5,0
13,6
20,1
Październik
6,5
14,5
21,0
Listopad
6,4
14,6
23,0
Grudzień
6,1
12,1
23,5
ROK 2018
6,1
14,6
20,5
Styczeń
4,2
12,1
22,1
Luty
5,0
11,6
17,6
Marzec
3,8
12,7
20,2

 

Marzec 2019. Kraje UE i poza UE oraz ruch międzynarodowy i ruch krajowy.

 

Porównanie do 2018/17/16

 

 

Rok 2019/18

Rok 2019/17

Rok 2019/16

Porty w UE

4,1

11,9

18,9

Poza UE

2,7

15,4

24,8

Ruch międzynarodowy

4,4

15,1

23,1

Ruch międz. UE

4,1

13,6

21,4

Ruch międz. Non-UE

5,6

21,9

31,1

Ruch krajowy

2,0

6,4

12,9

Ruch krajowy UE

4,0

5,9

10,7

Ruch krajowy non-UE

-1,1

7,2

16,8

 

Zmiany w liczbie startów i lądowań

 

Starty i lądowania

2019/2018

2019/2017

2019/2016

Łącznie

2,0

4,8

8,8

Kraje EU

2,2

4,5

8,7

Kraje non-EU

1,5

5,7

9,2

 

W marcu, podobnie, jak w lutym był wyraźnie określony najważniejszy powód niskiego indeksu wzrostu ruchu w europejskich portach. To spadek ruchu krajowego w krajach non-UE, przede wszystkim, w Turcji. Tu powodem jest przygotowywanie się do „wielkich przenosin” ze starego do nowego portu istambulskiego. Ruch międzynarodowy, szczególnie w krajach non-UE rósł w „przyzwoitym” tempie.

 

Dane historyczne.

 

W lutym 2019 ruch w portach unijnych był wyższy niż w poza-unijnych – 5,5% i 3,3%. W styczniu było to, odpowiednio - 4,7% i 2,6%, w grudniu 2019 - 6,9% i 3,5%, w listopadzie - 6,7% i 5,3%, w październiku - 6,3% i 7,2%, we wrześniu - 4,9% i 5,6%, w sierpniu - 4,6% i 6,7%, w lipcu - 4,3% i 6,8%, w czerwcu - 5,8% i 10,0%, w maju - 5,5% i 8,0%, w kwietniu -3,4% i 10,4%, w marcu - 7,9% i 12,0%.

 

Tabela pokazująca indeksy zmian (w %) na najważniejszych rynkach europejskich: 03.2019 do 03.2018

 

Kraj

AT

BE

BG

CZ

DK

FI

FR

Indeks

21,1

2,3

1,3

3,4

-1,1

3,0

5,3

 

Kraj

GR

ES

NL

LT

LV

DE

NO

PT

Indeks

5,4

4,5

1,7

3,4

5,4

3,0

5,1

6,8

 

Kraj

RU

RO

RS

SI

CH

SE

TR

UA

HU

GB

IT

Indeks

11,7

 4,4

0,8

8,3

3,2

-5,9

-4,8

17,3

5,7

2,9

5,5

 

Uwaga:

  • Według ACI Europe indeks dla Polski wyniósł 9,2%. Jednak rzeczywisty indeks był inny, gdyż kilka ważnych polskich portów nie zgłasza danych do ACI. Według naszego Barometru Rynku Polskiego indeks w całym pierwszym kwartale to 7,0%. ACI podaje dla Polski indeks kwartalny – 9,1%.

 

Jak widzimy już tylko kilka rynków notuje dwucyfrowe indeksy wzrostu. Ewenementem jest, i to nie tylko w Europie Zachodniej, jest nadal rynek austriacki, którego główny port przeżywa prawdziwą inwazję tanich linii. W Europie Zachodniej „bronią się” niektóre rynki – Francja, Włochy, Portugalia (8,1%), Grecja i, dość niespodziewanie – Norwegia. Szwecja coraz silniej odczuwa nowy podatek/opłatę ekologiczną od podróży lotniczych. W Europie Środkowej sytuacja jest nadal zróżnicowana. Żaden duży rynek nawet nie zbliżył się do indeksu dwucyfrowego. Oscylują one wokół poziomów - 3-6%. W Europie Wschodniej wciąż gna do przodu rynek ukraiński. Tu podstawy popytowe są oczywiste ogromny ruch związany z emigracją zarobkową. Wysokie tempo wzrostu utrzymują porty rosyjskie.

 

Coraz ostrzejszy kryzys na Islandii – bankructwo linii WOW – spowodował duży spadek ruchu – o 12,9%.

 

Wyniki największych graczy europejskich podajemy w Barometrach Wyniki przewozowe największych linii europejskich.

 

Największe huby europejskie - marzec 2019

 

 Lotnisko

Miejsce w roku

Pax

(tys.)

Zmiana

2019/18

Zmiana

2019/17

Narastająco

W tys.

Zmiana

2019/18

Zmiana

2019/17

Londyn/LHR

1

6 528

0,5

6,0

17 939

1,4

4,5

Paryż/CDG

2

6 029

7,2

13,7

16 484

5,7

10,6

Amsterdam

3

5 638

1,3

9,0

15 487

1,6

10,0

Frankfurt

4

5 592

1,4

14,8

14 798

2,5

12,8

Stambuł

5

5 331

-4,4

13,1

15 174

-2,7

18,8

Madryt

6

4 904

7,1

16,9

13 437

6,4

15,6

Monachium

9

3 803

3,4

7,8

9 962

3,9

6,0

Zurych

15

2 418

1,2

10,3

6 577

3,4

9,1

Kopenhaga

18

2 365

-0,9

3,6

6 313

1,0

1,3

 

Jak zawsze wyróżnia się MAD, oraz dość niespodziewanie CDG. Hub AF notuje, być może tylko dość krótki, okres szybszego rozwoju. To chyba nie całkowity przypadek, że następuje on w momencie, gdy zdecydowanie zwolnił hub innego partnera z Grupy AF/KL – AMS.

 

CPH odczuwa spadek ruchu ze Szwecji związany z wprowadzeniem opłaty ekologicznej. Znaczna część ruchu tranzytowego oraz bezpośredniego z Południowej Szwecji korzysta z CPH. Już niedługo będziemy obserwować, jak spisuje się nowy port stambulski.

 

Jak pokażemy w części II naszego Barometru SVO, dzięki bardzo szybkiemu rozwojowi SU, bardzo wyraźnie goni ścisłą europejską czołówkę. Tu decydujące znaczenie ma ruch domestic oraz tranzytowy Europa – Azja.

 

Koniec części pierwszej.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

 

Tagi:

Linie lotnicze | Lotnisko | Oferowanie | Połączenia | Przewozy


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony