INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Barometr lotniska europ.


Barometr lotniska europejskie - czerwiec 2016. Mały kryzys trwa nadal

Marek Serafin, 2016-08-24
     

To był trzeci słaby miesiąc. Indeks wzrostu ruchu był najniższy od ponad roku. I tym razem zdecydowanie największą rolę odegrały kwestie związane z bezpieczeństwem - cała seria zamachów w krajach UE oraz Turcji. Potwierdzają to wyniki, między innymi, lotnisk belgijskich i tureckich.

 

Od maja 2011 rozpoczęliśmy publikowanie comiesięcznego barometru, który pokazuje pasażerski ruch lotniczy w większości europejskich portów lotniczych (dane łączne) oraz w wybranych, najważniejszych lotniskach Europy, najważniejszych, między innymi, z punktu widzenia rynku polskiego.

 

Barometr jest opracowywany na podstawie danych publikowanych przez Europejskie Zrzeszenie Portów Lotniczych - ACI Europe. Stanowi on dopełnienie Barometru Europa, który podaje zmiany w przewozach europejskich rozkładowych linii lotniczych na podstawie danych IATA oraz danych linii AEA (przewoźnicy tradycyjni).

 

Barometr lotniska europejskie pokazuje zmiany w całkowitym ruchu pasażerskim w Europie, a więc uwzględnia również linie charterowe oraz przewoźników spoza Europy.

 

To był trzeci słaby miesiąc. Indeks wzrostu ruchu był najniższy od ponad roku. I tym razem zdecydowanie największą rolę odegrały kwestie związane z bezpieczeństwem - cała seria zamachów w krajach UE oraz Turcji. Potwierdzają to wyniki, między innymi, lotnisk belgijskich i tureckich - patrz poniżej.

 

Dane wskazują, że linie sieciowe (członkowie AEA), w zdecydowanie większym stopniu odczuły pogorszenie sytuacji rynkowej niż największe tanie linie.

 

W barometrze uwzględnione jest aż 215 lotnisk europejskich - praktycznie wszystkie najważniejsze porty. Reprezentatywny charakter mają również dane historyczne. Te 215 lotnisk reprezentuje ponad 88% całego europejskiego ruchu lotniczego.

 

Porty europejskie

 

Miesiąc
2015/14 lub 2016/15 w %
2015/13 lub 2016/14 w %
2015/12 lub 2016/13 w %
Lipiec
6,7
11,9
14,3
Sierpień
5,1
12,6
17,6
Wrzesień
6,2
10,1
13,9
Październik
5,7
11,2
16,8
Listopad
4,6
10,2
13,9
Grudzień
5,2
11,2
17,5
Styczeń
6,3
11,3
18,5
Luty
10,3
15,8
22,0
Marzec
7,1
12,9
15,8
Kwiecień
3,0
6,3
14,5
Maj
3,6
3,7
14,3
Czerwiec
2,3
5,6
11,7
 

Uwaga: na wyniki marca i kwietnia duży wpływ miała ruchoma data Wielkanocy

 

W czerwcu wzrost ruchu w portach unijnych (5,1%) był zdecydowanie wyższy niż w poza-unijnych (-6,9%!!). W maju było to odpowiednio 5,5% oraz -2,5%, w kwietniu 3,7 % i 0,8%, w marcu 7,6% i 5,2%,w lutym 10,4% i 9,7%, wstyczniu 6,9% i 4,3%,w grudniu 4,8% i 6,4%, w listopadzie 5,1% i 4,9%, w październiku 6,3% i 3,7%, we wrześniu 6,3% i 5,8%, w sierpniu 5,2% i 4,9%, w lipcu 6,4% i 7,6%.

 

O tak złych wynikach portów poza-unijnych zadecydowała Turcja - dramatyczny spadek aż o 17,5% oraz w nieco mniejszym stopniu Rosja (-5,8%). Natomiast, po raz kolejny, bardzo wysoka była dynamika na Ukrainie - 16,7%. Tak złe wyniki rynku tureckiego, który stabilnie notował dwucyfrowe wzrosty, to efekt kryzysu związanego z problemem milionów uchodźców oraz ogólnych obaw o bezpieczeństwo. Wielu pasażerów zrezygnowało najwyraźniej z odbywania podróży tranzytowych przez IST (patrz wyniki poniżej), jak również z wakacji w Turcji. Wyniki lipca, najprawdopodobniej, będą jeszcze gorsze, ze względu na nieudaną próbę zamachu stanu.

 

Zdecydowanie lepsza sytuacja w krajach UE to, przede wszystkim, zasługa największych tanich linii.

 

Tabela pokazująca indeksy zmian (w %) na wybranych rynkach europejskich: 06.2016 do 06.2015

 

Kraj
DE
GB
FR
IT
ES
NO
SE
BE
NL
CZ
DK
HU
Indeks
0,9
4,3
1,3
3,2
10,9
-0,6
1,2
-4,7
7,9
 0,6
8,9
9,0
 

Uwaga: nie pokazujemy indeksu dla Polski, gdyż ACI nie dysponuje danymi z wielu polskich lotnisk. Szczegółowe dane dla rynku polskiego można znaleźć w naszych Barometrach Polska.

 

Tym razem wysokie i bardzo wysokie wzrosty osiągnęły tylko niektóre kraje Europy Południowej (obok Hiszpanii - Portugalia 11,5%!! i Malta 6,8%). W ogromnym stopniu to efekt przesunięcia się ruchu turystyczno-wakacyjnego z Afryki Północnej i Turcji do bezpiecznych krajów unijnych. Niższe indeksy we Włoszech i Grecji związane są z tzw. kryzysem z uchodźcami.

 

„Tradycyjnie” bardzo dobre wyniki, miały porty irlandzkie (9,2%).

 

Ekspansja W6, a na niektórych rynkach i FR, bardzo pomaga wielu portom w Europie Środkowej (obok Węgier - Rumunia 17,2%!! i Bułgaria 19,5%!!).

 

Widzimy, że specyficzny ruch obsługiwany przez ultra-tanie linie jest dość odporny na tego rodzaju zjawiska kryzysowe.

 

Jak pokazuje Barometr Polska 06.2016, również w Polsce miał miejsce dość duży wzrost ruchu: 6,8%, ale od początku roku obserwujemy słabnącą dynamikę. W miesiącach letnich, głównym powodem są spadki przewozów charterowych.

 

Największe huby europejskie – czerwiec 2016 (zmiany w %)

 

Lotnisko
Miejsce
w mies.
Pax
(tys.)
Zmiana
2016/15
Zmiana
2016/14
Narastająco
2016/2015
Narastająco
2016/2014
Londyn/LHR
1
6 611
-1,0
0,1
0,6
0,9
Amsterdam
2
5 745
7,9
14,1
9,9
15,4
Paryż/CDG
3
5 728
-3,9
-2,4
0,0
1,6
Frankfurt
4
5 507
-4,1
-1,4
-0,9
3,2
Istambuł
5
4 871
-8,9
-2,4
1,2
8,5
Madryt
6
4 412
6,6
18,7
8,6
20,9
Rzym/FCO
9
3 897
6,4
5,9
4,1
9,8
Monachium
10
3 858
2,8
5,7
2,3
5,9
Kopenhaga
14
2 753
8,9
9,2
10,9
10,9
Zurych
20
2 372
2,8
3,6
3,4
6,2
 

Ogromne przetasowania w rankingu. AMS po raz pierwszy zajął drugie miejsce. Podobnie, jak MAD korzysta na opinii „bezpiecznego portu” związanej z opinią własnego kraju. Dodatkowo pozytywnie działa aktywność tanich linii. Te same elementy miały ogromne znaczenie w przypadku CPH. FRA bardzo silnie odczuło, miedzy innymi, spadek przylotowego ruchu turystycznego z Azji. We Francji bardzo duże znaczenie mają nadal kwestie bezpieczeństwa, a, dodatkowo, wyniki pogorszył strajk pilotów AF.

 

Wybrane bardzo duże i duże porty nie-hubowe - czerwiec 2016 (zmiany w %)

 

Lotnisko
Miejsce
w mies.
PAX
(w tys)
Zmiana
2016/15
Zmiana
2016/14
Narastająco
2016/2015
Narastająco
2016/2014
Barcelona
7
4 196
10,0
12,9
12,7
18,1
Londyn/LGW
8
4 151
8,5
14,1
6,4
12,2
Palma De Mallorca
11
3 360
10,9
10,4
11,2
14,4
Dublin
15
2 745
9,6
29,9
13,4
30,8
Paryż/ORY
16
2 728
3,2
1,8
4,9
6,1
Manchester
17
2 534
8,9
12,3
9,2
14,8
Istambuł/SAW
19
2 399
-2,2
9,8
12,0
30,6
Sztokholm/ARN
21
2 267
1,8
3,1
5,8
7,4
Dusseldorf
22
2 234
3,4
8,6
2,2
4,2
Bruksela
24
2 047
-6,6
-1,7
-13,8
-5,9
Lizbona
25
2 000
7,9
21,6
7,3
21,1
Berlin/TXL
26
1 979
1,9
3,6
0,2
2,1
Ateny
27
1 955
4,0
26,7
8,9
34,2
Antalya
28
1 865
-47,9
-51,4
-32,0
-36,2
Mediolan/MXP
29
1 746
0,3
-1,4
2,7
-4,1
Helsinki
31
1 590
4,3
5,4
5,3
6,7
Hamburg
33
1 486
4,4
9,5
2,4
10,0
Genewa
36
1 323
3,8
5,6
5,4
8,4
 

W tym miesiącu, w zdecydowanej większości przypadków, największe znaczenie miała aktywność tanich linii w danym porcie, lub jej brak, plus kwestie bezpieczeństwa – kraje bezpieczne – versus kraje „zagrożone”. Dublin korzysta, dodatkowo, ze świetnej sytuacji i pozycji rynkowej Aer Lingusa.

 

Wyniki AYT pokazują, jak dramatyczna jest już sytuacja Turcji, jako kraju przeznaczenia dla ruchu turystyczno-wakacyjnego. „Broni” się SAW, obsługujący, głównie, tani ruch etniczny. Korzysta na tym, między innymi, Hiszpania i Portugalia. Ten samym problem, choć w znacznie mniejszym stopniu odczuwa Grecja oraz Włochy.

 

Wybrane porty w Europie Środkowo-Wschodniej - czerwiec 2016 (zmiany w %)

 

Lotnisko
Miejsce
w mies.
Pax
(w tys)
Zmiana
2016/15
Zmiana
2016/14
Narastająco
2016/2015
Narastająco
2016/2014
Moskwa/SVO
12
3 079
1,9
3,6
7,3
6,2
Moskwa/DME
13
2 765
-13,0
-18,3
-8,3
-15,3
Wiedeń
23
2 149
-1,0
0,6
0,4
-0,4
St. Petersburg
34
1 373
-7,7
-15,6
-
-
Praga
37
1 266
3,2
10,8
6,7
12,5
Warszawa
38
1 261
9,8
17,4
8,1
16,1
Budapeszt
44
1 052
9,0
21,9
11,9
25,1
Bukareszt/OTP
48
995
15,1
24,2
16,5
31,2
Kijów
59
821
16,5
23,7
13,8
16,3
Ryga
77
523
1,2
6,9
6,3
13,3
Belgrad
84
460
-0,3
2,0
-1,2
6,3
Kraków
85
460
13,1
24,7
17,0
29,4
Sofia
93
416
12,8
18,8
13,6
18,3
Nowosybirsk
95
409
11,1
5,9
5,5
-3,6
Wilno
101
374
15,0
24,8
14,8
30,1
Katowice
102
362
-1,3
16,7
5,0
19,2
Zagrzeb
115
267
7,7
9,6
5,8
12,9
Tallinn
123
225
3,4
11,6
1,3
9,4
Kiszyniów
125
217
-10,7
24,0
-7,0
30,7
Tirana
133
182
4,7
18,1
5,6
11,8
Bratysława
135
167
0,3
2,0
-
-
Kluż
136
164
13,9
45,6
11,6
45,6
Ljubljana
145
136
-9,2
6,2
-4,5
4,8
Kowno
164
70
0,9
6,9
6,2
-
Połąga
190
24
68,3
87,5
53,6
53,5
  

Szczegółowe omówienie wyników lotnisk polskich - patrz Barometr rynku polskiego 06.2016. W tym miesiącu, WAW jest tuż za PRG, ale dwa porty w aglomeracji warszawskiej (WAW i WMI) obsłużyły o 19,4% pasażerów więcej niż PRG. W maju było to 24,8% kwietniu 23%, marcu 20,5% a w lutym 37,1%. W całym roku 2015 różnica wyniosła 14,6%, oczywiście na korzyść „zespołu” WAW+WMI.

 

Duży wzrost w BUD to efekt ogromnej aktywności i ekspansywności W6. Ekspansywność ta jest też coraz bardziej widoczna w Rumunii oraz w SOF. W SOF, BTS, a niedługo i w PRG (od sezonu zimowego) zdecydowanie uaktywnia się Ryanair.

 

Zawieszeniu operacji Transaero (z DME) ma nadal ogromne negatywne skutki dla DME. Są one szczególnie odczuwalne w okresie letnim, gdyż przewoźnik ten operował do wielu destynacji turystyczno/wakacyjnych. Znaczną część ruchu obsługiwanego przez Transaero w DME przejął Aeroflot i SVO.

 

Dobra sytuacja w Wilnie to wynik dużej aktywności tanich linii (W6 i FR).

Trwa stagnacja w BEG.

 

W tym miesiącu ponownie nie podano danych dla Charkowa i Lwowa.

 

Operacje LO do Połągi przyniosły ogromny wzrost przewozów - ale od jakiej bazy!

 

Wybrane porty regionalne - czerwiec 2016 (zmiany w %)

 

Lotnisko
Miejsce
w mies.
Pax
(w tys)
Zmiana
2016/15
Zmiana
2016/14
Narastająco
2016/2015
Narastająco
2016/2014
Malaga
30
1 687
14,2
17,8
14,6
20,0
Nicea
35
1 325
6,7
5,8
5,1
6,5
Alicante
39
1 242
15,8
19,1
16,1
20,1
Edynburg
40
1 174
6,8
18,3
-
-
Birmingham
41
1 120
13,2
16,4
12,6
18,8
Kolonia
42
1 114
12,5
19,5
19,8
29,2
Stuttgart
45
1 016
-2,0
1,0
3,2
11,3
Mediolan/BGY
49
987
4,1
19,2
6,7
40,9
Berlin/SXF
50
973
31,8
47,5
39,4
55,0
Wenecja
51
972
8,1
8,8
9,9
11,3
Glasgow
53
946
4,5
19,1
8,4
23,3
Milan/LIN
55
894
0,3
7,6
1,0
5,2
Lyon
56
884
12,3
10,5
7,3
9,5
Gran Canaria
58
847
22,3
21,3
14,2
14,5
Keflawik
61
764
34,2
68,1
34,3
67,8
Bolonia
66
718
12,6
12,9
13,2
15,8
Goeteborg
69
616
2,6
23,6
4,1
12,6
Charleroi
70
610
2,1
9,7
8,4
17,7
Bergen
72
576
-1,9
-3,2
-1,4
-5,5
Saloniki
73
576
3,6
4,8
11,3
27,2
East Midlands
74
554
7,6
5,7
5,6
9,4
Walencja
76
534
11,8
23,5
13,1
23,2
Hanower
78
522
-2,9
4,8
-0,7
4,6
Trondheim
92
421
1,3
-1,1
2,4
-0,7
Turyn
104
343
2,5
16,1
-
-
Brema
118
246
0,8
-3,5
-2,7
-3,5
Cork
120
246
10,1
6,0
8,8
3,2
Malmoe
128
199
-1,8
-4,4
6,2
7,3
Gerona
126
203
-5,0
-22,0
-7,7
-22,9
   

Sytuacja praktycznie w każdym porcie regionalnym wymaga odrębnej analizy, gdyż na ich wyniki składa się splot wielu czynników, mających często unikalny charakter - na przykład polityka dominującego w danym porcie przewoźnika - zazwyczaj taniej linii.

 

Również w czerwcu sytuacja w portach regionalnych była mocno zróżnicowana. Bardzo dobre, a niektóre z nich nawet rewelacyjne wyniki, mają porty obsługujące ruch turystyczno-wakacyjny szczególnie w Hiszpanii. Oczywiście kluczową rolę odgrywają tu tanie linie.

 

Nadal trwa bardzo dobra passa większości lotnisk na Wyspach Brytyjskich. To też oczywiście, głównie, zasługa LCC s.

 

Błyskawicznie rosną przewozy w tych portach niemieckich, gdzie tani przewoźnicy, skokowo, rozwijają swoja ofertę (SXF, CGN). Szczególnie imponujące wyniki ma SXF - centrum uwagi FR na rynku niemieckim. Podobną rolę w CGN pełni EW.

 

Keflavik to dla istotnej części wrażliwego cenowo ruchu pomiędzy Europa Północną i USA/Kanadą preferowany port tranzytowy. Świetne efekty przynosi bardzo agresywna polityka cenowa Icelandaira, który do znacznej liczby miast w USA i Kanadzie może operować samolotami wąskokadłubowymi - nawet na Zachodnie Wybrzeże.

 

Trwa stagnacja w portach norweskich, pomimo „wysiłków” polskich pasażerów. Jest ona dla nas trzecim rynkiem po UK i Niemczech.

 

Charleroi „skorzystał” na problemach BRU.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

Główne źródło danych: ACI Europe

 

 

Wcześniejsze Barometry lotniska europejskie dostępne są w zakładce:

Rynek lotniczy / Przewozy Pax   

 

 

 

 

Tagi:

ACI | Ataki terrorystyczne | Bezpieczeństwo | Komunikacja | Lotnisko | Odprawa pasażerska | Pasażer | Popyt | Przewozy


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony