INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Barometr lotniska europ.


Barometr lotniska europejskie - luty 2017. Bardzo dobry luty

Marek Serafin, 2017-04-11
     

Luty miał niższą dynamikę wzrostu do 2016, niż miesiące poprzednie, ale różnica prawie zupełnie znika, gdy uwzględnimy efekt roku przestępnego. Indeks wzrasta wtedy o niecałe 3,5ppct.

 

Tym razem dynamika wzrostu w krajach poza-unijnych zbliżyła się do UE. Czynniki wzrostu pozostają te same od jesieni 2016. Dobra sytuacja po stronie popytowej oraz ogromna aktywność tanich linii, a w tym Ryanaira. Wciąż działa efekt niskich taryf.

 

W barometrze uwzględnione jest aż 235 lotnisk europejskich - praktycznie wszystkie najważniejsze porty. Reprezentatywny charakter mają również dane historyczne. Te 235 lotnisk reprezentuje ponad 88% całego europejskiego ruchu lotniczego.

 

Porty europejskie (dane miesięczne)


Miesiąc
2016/15 lub 2017/16 w %
2016/14 lub 2016/15 w %
2016/13 lub 2017/14 w %
Marzec
7,1
12,9
15,8
Kwiecień
3,0
6,3
14,5
Maj
3,6
3,7
14,3
Czerwiec
2,3
5,6
11,7
Lipiec
3,9
11,1
16,3
Sierpień
2,0
7,4
15,1
Wrzesień
4,9
11,4
15,4
Październik
6,1
12,0
17,9
Listopad
7,1
11,7
17,5
Grudzień
10,9
15,8
22,2
ROK 2016
5,1
10,5
16,4
Styczeń 2017
8,9
15,5
21,2
Luty 2017
5,2
15,8
21,5

 

Luty 2017. Kraje UE i poza UE oraz ruch międzynarodowy i ruch krajowy.

Porównanie do 2016/15/14

 
 
Rok 2017/16
Rok 2017/15
Rok 2017/14
Porty w UE
5,5
16,6
23,8
Poza UE
4,2
13,1
14,5
Ruch międzynarodowy
7,3
17,7
24,0
Ruch międz. UE
7,3
18,8
26,7
Ruch międz. Non-UE
7,1
12,9
12,4
Ruch krajowy
0,4
11,4
15,1
Ruch krajowy UE
0,2
9,6
13,2
Ruch krajowy non-UE
0,8
14,3
18,2
 

Zmiany w liczbie startów i lądowań

 
Starty i lądowania
2017/2016
2017/2015
2017/2014
Łącznie
-0,2
6,6
8,0
Kraje EU
-0,1
7,0
9,2
Kraje non-EU
-0,4
5,1
4,5

 

W grudniu wzrost ruchu w portach unijnych – 5,5% był nieznacznie wyższy niż poza-unijnych – 4,2%. W styczniu było to, odpowiednio: 10,0% i 5,4%, w grudniu 11,8% i 3,9%,w listopadzie 8,0% i 3,9%, w październiku 7,1% i 2,7%,we wrześniu 6,8% i -1,2%!!, w sierpniu 4,5 i -6,1%, w lipcu 6,8 i -5,5%!!, czerwcu 5,1% i -6,9%, w maju 5,5% oraz -2,5%, w kwietniu 3,7 % i 0,8%, w marcu 7,6% i 5,2%.

 

Nadal, stopniowo, poprawia się sytuacja w portach poza-unijnych. W Turcji – spadek o 3,6%. W styczniu było to aż 6,4%, w grudniu 0,4%, a w lipcu i sierpniu około -15%!!

 

Wciąż poprawia się sytuacja w Rosji – wzrost o 13,7%. W styczniu i grudniu było po 15,4%, a we wrześniu tylko 1,0%. W przypadku Rosji należy pamiętać o kwestii bazy porównawczej. W listopadzie 2015 Transaero już zaprzestało operacji, czyli baza porównawcza stała się wyraźnie niższa. Ponownie ogromny wzrost odnotowała Ukraina – 29,7%.

 

Coraz lepsza sytuacja w krajach UE to zasługa, przede wszystkim, największych tanich linii, a szczególnie Ryanaira, który wciąż notuje bardzo duże wzrosty przewozów – w lutym o 10%. W styczniu było to 17%!! Wzrost easyJeta, w lutym, to 8,2%.

 

Z punktu widzenia geograficznego wciąż świetne, wręcz rekordowe, wyniki mają kraje w Europie Środkowej. To, przede wszystkim, efekt coraz ostrzejszej walki konkurencyjnej FR – W6. W lutym, przewozy węgierskiej linii wzrosły w imponujący sposób – aż o 21,8%. W grudniu i styczniu było to 23,6%.

 

W Europie Zachodniej dobre wyniki zanotowały praktycznie wszystkie kraje, na czele z krajami Półwyspu Iberyjskiego, Holandią, Wielką Brytanią i Francją.

 

Tabela pokazująca indeksy zmian (w %) w zdecydowanej większości krajów europejskich: 02.2017 do 02.2016

 
Kraj
AL
AT
BE
BG
HR
CY
ME
CZ
DK
EE
FI
FR
Indeks
10,4
 4,1
-0,9
41,7
0,8
23,0
13,5
17,5
2,2
16,7
3,4
4,7
 
Kraj
GR
GE
ES
NL
IE
IL
LT
LV
MD
DE
NO
PT
Indeks
4,5
38,9
5,1
6,6
3,5
9,8
14,7
2,5
17,9
3,2
-0,3
19,0
 
Kraj
RU
RO
RS
SK
SI
CH
SE
TR
UA
HU
GB
IT
Indeks
13,7
26,5
12,2
-4,8
15,2
4,3
2,9
-3,6
29,7
14,8
5,1
1,8
 

Uwaga: nie pokazujemy indeksu dla Polski, gdyż ACI nie dysponuje danymi z wielu polskich lotnisk. Szczegółowe, pełne dane dla rynku polskiego można znaleźć w naszych Barometrach Polska

 

Nadal o dynamice ruchu w poszczególnych krajach UE decydują, w ogromnym stopniu, tanie linie. To dzięki nim tak wysokie są indeksy wzrostu w Europie Środkowej i krajach bałtyckich. To samo dotyczy krajów Europy Południowej, które goszczą turystów „unikających” podróży do państw „niestabilnych”.

 

Jak pokazuje Barometr Polska 02.2017, również w Polsce miał miejsce ogromny wzrost ruchu: 19,7%. Po uwzględnieniu efektu roku przestępnego, znacznie wyższy niż w styczniu.

 

Największe huby europejskie – Luty 2017 do 2016 (w %) i narastająco

 

       Lotnisko
Miejsce w
mies.
Pax
(tys.)
Zmiana w
2017/16
Zmiana
2017/15
Narastająco
2017/16
Narastająco
2017/15
Londyn/LHR
1
5 269
1,7
6,3
3,0
5,8
Paryż/CDG
2
4 625
3,5
6,3
4,9
6,5
Amsterdam
3
4 335
5,8
20,2
8,5
21,5
Frankfurt
4
4 025
1,0
4,9
1,4
4,4
Stambuł
5
4 021
-4,7
2,0
-8,8
-4,1
Madryt
6
3 582
3,6
19,5
6,4
20,8
Monachium
8
2 951
3,9
8,8
5,2
8,5
Rzym/FCO
11
2 494
-2,7
5,1
1,6
7,4
Kopenhaga
14
1 979
1,9
18,2
3,8
18,9
Zurych
16
1 876
6,8
12,5
7,8
12,4
 

AMS wciąż zwiększa przewozy w bardzo szybkim tempie. Stopniowo zbliża się do CDG.

W przypadku tego portu, podobnie jak w MAD i CPH (do 2015) świetne wyniki to zasługa zarówno bazowanych tam linii sieciowych (Kl i IB), ale również ofensywy tanich linii. Analogiczna uwaga dotyczy CPH (SK + FR).

 

IST, tak, jak i THY jest „ofiarą” sytuacji polityczno-militarnej w tamtym regionie. W lutym spadek ruchu jest zdecydowanie mniejszy niż w grudniu.

 

Stopniowo przyśpiesza rozwój ruchu w ZRH, między innymi, dzięki wzrostowej strategii LX, jako członka grupy LH.  

 

Wybrane bardzo duże i duże porty nie-hubowe – luty 2017 i narastająco

 

Lotnisko
Miejsce
mies.
Pax
(tys.)
Zmiana
2016/15
Zmiana
2016/14
Narastająco
2017/16
Narastająco
2017/15
Londyn/LGW
7
2 959
9,9
19,8
11,0
19,2
Barcelona
9
2 798
4,8
26,2
8,0
26,8
Paryż/ORY
12
2 250
5,6
11,4
7,6
11,6
Stambuł/SAW
13
2 060
-5,5
17,4
-5,0
15,6
Oslo
15
1 885
3,6
12,3
7,1
13,0
Dublin
18
1 791
3,9
21,8
6,4
24,6
Sztokholm/ARN
19
1 771
5,4
14,6
8,8
16,0
Manchester
20
1 671
11,5
23,0
14,7
24,9
Londyn/STN
21
1 652
-2,0
12,4
1,5
15,0
Lizbona
22
1 611
20,0
33,6
20,8
31,4
Bruksela
23
1 563
-0,3
10,8
1,5
11,1
Dusseldorf
24
1 501
9,0
13,2
12,8
15,5
Genewa
25
1 413
2,2
12,4
2,8
11,1
Berlin/TXL
26
1 393
-1,5
2,2
1,0
3,5
Mediolan/MXP
28
1 355
7,9
17,3
11,6
17,4
Helsinki
29
1 320
3,7
13,3
6,5
14,9
Ateny
30
1 124
5,2
24,2
7,8
23,9
Hamburg
31
1 090
5,3
11,9
9,1
13,4
Tel Awiw
32
1 088
11,0
24,6
14,9
26,4
Palma de Mallorca
46
720
1,6
15,2
3,0
14,5
Antalya
54
602
-8,7
-16,8
-6,2
-11,8
 

Od wielu lat, w portach nie-hubowych, to tanie linie rozdają karty. Ich aktywność, w ogromnym stopniu, decyduje o wynikach przewozowych lotnisk.

 

W portach średniej wielkości to był kolejny, dobry miesiąc, choć nie tak świetny, jak styczeń. W przypadku TXL, notowana od kilku lat niska dynamika przewozów, to efekt ograniczeń przepustowości. Prawie cały wzrost ruchu w aglomeracji berlińskiej przejmuje SXF. FR ograniczył ekspansje w niektórych portach brytyjskich, m.in. w STN – BREXIT.

 

Bardzo szybko rosną przewozy tanich linii, będących członkami globalnych grup – Eurowings, Transavii i Vuelingu. Dynamizują one, dodatkowo, ruch w portach niemieckich, hiszpańskich i holenderskich, a niedługo, również we francuskich.

 

Mniejsze spadki ruchu w AYT to, w znacznym stopniu, efekt sezonowości ruchu turystyczno-wakacyjnego, który bardzo silnie reaguje na sprawy związane z bezpieczeństwem.

 

Stopniowo poprawia się sytuacja w OSL, między innymi, dzięki aktywności Norwegian, również na trasach dalekiego zasięgu. Ten przewoźnik ma też coraz większy wpływ na wyniki LGW. Dość powolna jest poprawa sytuacji w BRU.

 

 

Koniec części pierwszej

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

Główne źródło danych: ACI Europe

 

 

 

 

Tagi:

ACI | Komunikacja | Lotnisko | Operacje lotnicze | Pasażer | Połączenia | Praca | Przewozy


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony