INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Barometr lotniska europ.


Barometr lotniska europejskie - czerwiec 2017. Część II

Marek Serafin, 2017-08-23
     

Czerwiec był wspaniałym zakończeniem świetnego, rekordowego półrocza. Szczególnie imponujące były wyniki większości portów w naszym regionie.

 

Wybrane porty w Europie Środkowo-Wschodniej - czerwiec 2017 (zmiany w %) oraz narastająco

 

 Lotnisko
Miejsc
mies.
Pax
(tys.)
Zmiana
2017/16
Zmiana
2017/15
Narastająco
2017/16
Narastająco
2017/15
Moskwa/SVO
11
3 665
19,0
21,3
17,7
26,3
Moskwa/DME
14
2 994
8,3
-5,8
10,1
1,0
Wiedeń
26
2 312
7,6
6,5
6,9
7,3
St. Petersburg
34
1 700
23,8
41,8
26,0
23,7
Warszawa
36
1 518
20,4
32,2
24,7
34,9
Praga
37
1 506
18,9
22,8
21,0
29,3
Budapeszt
44
1 195
13,6
23,8
14,4
28,0
Bukareszt
45
1 168
17,4
35,1
20,4
40,3
Kijów
55
1 016
23,8
44,2
29,4
47,3
Soczi
77
607
-1,0
30,0
13,6
-
Ryga
80
595
14,0
15,3
8,7
15,5
Sofia
84
570
37,2
54,7
44,3
64,0
Jekaterynbyrg
87
553
31,7
21,6
25,2
25,0
Kraków
90
531
15,4
30,5
17,3
37,3
Belgrad
92
507
10,2
9,8
9,5
8,2
Nowosybirsk
96
478
17,0
30,0
25,9
32,8
Katowice
102
449
24,0
22,4
17,4
23,3
Wilno
  109
 414
10,5
27,1
13,3
30,1
Zagrzeb
122
310
16,3
25,2
9,4
15,7
Kiszyniów
124
302
39,3
24,5
25,7
22,8
Tbilisi
130
282
41,7
70,8
42,7
71,7
Wrocław
132
275
17,5
16,6
18,4
22,1
Tallinn
134
259
14,8
18,8
16,1
17,6
Kluż
136
255
55,2
76,8
63,7
82,8
Tirana
141
230
26,4
32,4
22,4
29,2
Poznań
145
201
3,4
3,4
1,8
9,2
Bratysława
152
187
11,9
12,2
2,5
25,3
Ljubljana
157
156
15,0
4,4
20,8
15,4
Skopje
158
151
5,3
27,4
5,8
31,7
Prisztina
162
144
2,3
9,5
4,2
19,0
Timiszoara
163
140
51,9
60,0
62,7
75,6
Podgorica
169
112
21,8
49,9
23,5
38,9
Kowno
182
84
19,9
21,0
19,2
69,3
Charków
184
83
36,5
111,3
-
-
Sarajewo
185
78
17,7
4,4
7,4
9,1
Brno
189
65
20,5
-8,8
13,3
-6,8
Lublin
208
39
14,8
30,5
0,8
86,3
Połąga
220
29
23,5
107,9
39,6
114,3
 

Uwaga:

- w przypadku POZ poprawiliśmy dynamikę do 06.2015,

- w przypadku wielu portów w regionie poprawiliśmy dynamiki do 2015 (narastająco). Dotyczy to kilku lotnisk na Ukrainie, BTS, KUN, POZ, LUZ.

 

Mkną do przodu porty moskiewskie, z tym, że DME nie odrobił jeszcze w pełni strat związanych głównie z bankructwem Transaero. Wciąż szybko rosną przewozy SU (SVO) oraz rosyjskich tanich linii. Stabilizacja sytuacji na Ukrainie zdecydowanie sprzyja rozwojowi ruchu. Niewątpliwie kolejnym bardzo silnym impulsem jest wprowadzenie ruchu bezwizowego do UE.

 

Stabilnie wspaniałe wyniki mają wszystkie duże porty. Nie tylko WAW i PRG, walczące o pozycję lidera w naszym regionie, ale i BUD, BUH i KBP. W przypadku aglomeracji warszawskiej musimy jednak pamiętać, że obsługują ją dwa porty – WAW i WMI. W czerwcu obsłużyły one aż o 18,9% pasażerów więcej niż PRG. W maju W maju różnica wyniosła 21,7%, w kwietniu - 14,2%, a w marcu – 25%. W całym roku 2016 różnica wyniosła 20,1%, i była istotnie wyższa niż w 2015 – 14,6%. Rozwój PRG przyspiesza dzięki ekspansji tanich linii (FR).   

 

Ogromną dynamikę mają prawie wszystkie rynki bałkańskie korzystające na równoległej ekspansji W6 i FR.

 

Dzięki utrzymującym się bardzo niskim cenom (ultra-tanie linie, choć nie tylko) cały czas kreowany jest nowy ruch. Ogromne znaczenie ma otwarty rynek pracy w UE. Nasz region staje się też coraz bardziej popularny turystycznie. Imponujące dynamiki do 2015 pokazują skalę rozwoju ruchu w portach Europy Środkowo-Wschodniej.

 

Wybrane porty regionalne - czerwiec 2017 i narastająco (zmiany w %)

 

Lotnisko
Miejsce
mies.
Pax
(tys.)
Zmiana
2017/16
Zmiana
2017/15
Narastająco
2017/16
Narastająco
2017/15
Malaga
31
1 906
13,0
29,0
13,7
30,3
Alicante
39
1 401
12,8
30,6
14,0
32,3
Nicea
40
1 349
1,9
8,7
3,7
9,0
Edynburg
41
1 302
11,2
18,7
9,6
21,6
Birmingham
42
1 302
16,3
31,6
16,0
30,6
Ankara
43
1 200
19,6
19,3
9,2
14,7
Kolonia
46
1 151
3,4
16,3
4,4
25,1
Berlin/SXF
47
1 145
17,7
55,1
17,0
63,0
Mediolan/BGY
49
1 130
14,4
19,1
11,2
18,6
Stuttgart
50
1 101
8,4
6,2
2,5
5,8
Faro
52
1 074
16,9
36,0
18,5
40,6
Izmir
53
1 057
4,5
-4,6
2,2
2,9
Wenecja
54
1 042
7,2
15,8
6,7
17,3
Glasgow
56
1 000
5,7
10,5
7,3
16,3
Porto
57
980
14,7
30,7
18,5
36,4
Keflavik
58
930
21,8
63,5
39,7
87,6
Gran Canaria
59
916
8,2
32,3
6,0
21,0
Lyon
61
896
1,4
13,8
8,2
16,1
Larnaka
63
885
17,8
44,8
22,7
48,2
Mediolan/LIN
64
859
-3,9
-3,7
0,0
1,0
Tuluza
65
853
14,1
16,6
15,2
18,8
Marsylia
68
805
2,4
5,6
5,2
7,0
Bolonia
70
760
5,9
19,2
6,6
20,7
Bazylea
71
739
10,9
14,3
5,2
10,1
Charleroi
72
682
11,8
14,1
3,1
11,7
Goeteborg
73
654
6,1
8,9
5,5
9,8
Walencja
76
623
16,6
30,4
15,3
30,4
Bergen
79
599
4,1
5,0
0,8
0,5
Malta
81
581
17,4
25,3
20,2
32,2
Hanower
82
74
10,0
6,8
4,9
4,2
East Midlands
85
559
0,9
8,6
4,8
10,3
Eindhoven
91
526
129,4
25,1
32,0
30,0
Rzym/CIA
93
495
7,2
-21,9
6,0
1,8
Sewilla
104
433
6,4
14,6
7,1
16,8
Trondheim
107
420
-0,2
0,2
0,6
2,9
Londyn/LCY
110
410
-1,5
8,3
0,7
6,4
Stavanger
112
400
1,0
-7,5
-1,0
-7,5
Luksemburg
119
339
28,1
37,5
18,4
35,8
Aberdeen
   127
290
1,7
-10,4
-0,2
-13,6
Girona
   135
258
26,9
20,5
16,0
7,1
Cork
   137
249
1,3
11,5
1,2
10,0
Brema
   139
245
-0,6
0,1
-4,5
-7,2
Sztokholm/NYO
  142
222
5,1
20,7
2,2
20,2
Sztokholm/BMA
122
219
-1,7
2,3
1,3
1,8
Malmoe
148
195
-2,0
-3,9
-0,4
5,6
 

W czerwcu wiele portów regionalnych w Europie Zachodnich osiągało nadal spektakularne wyniki. Szczególnie te położone w regionach turystycznych – Półwysep Iberyjski (Portugalia!), Cypr, Malta. Oczywiście tu liderami były tanie linie. Tam gdzie mają one ograniczoną aktywność (wiele portów w Niemczech i Francji) wyniki są relatywnie słabe. Icelandair (i Keflavik) idą „jak burza” wciąż rozwijając tranzytowe przewozy transatlantyckie.

 

W Norwegii rozwój ruchu „dusi” specjalny podatek od podróży lotniczych.

 

Dość zróżnicowane są wyniki w UK. Tu fundamentalnym pytaniem jest, kiedy i jakie warunki „rozwodu”, w odniesieniu do transportu lotniczego, wynegocjują EU i rząd brytyjski.

 

 

Czytaj także:

Barometr lotniska europejskie - czerwiec 2017. Wspaniałe zakończenie świetnego półrocza

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

Główne źródło danych: ACI Europe

 

 

 

 

 

Tagi:

ACI | Komunikacja | Konkurencja | Lotnisko | Odprawa pasażerska | Oferowanie | Opłaty | Pasażer | Praca | Przewozy | Rozwój


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony