INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Barometr lotniska europ.


Barometr lotniska europejskie - lipiec 2017. Kolejny wspaniały miesiąc

Marek Serafin, 2017-09-18
     

Dynamika wzrostu ruchu na lotniskach europejskich w lipcu 2017 wyniosła 9,6%. Do tak ogromnego wzrostu przyczyniły się te same czynniki, co w czerwcu i całym pierwszym półroczu. Stopniowe stabilizowanie się sytuacji polityczno-militarnej w najbardziej zapalnych regionach.

 

Ogromne znaczenie ma tez element bazy porównawczej – niska dynamika lipca 2016 (3,9%). Wyjątkowo wysoką dynamikę miały lotniska w krajach poza-unijnych (Turcja!), która rok temu odnotowała spadek ruchu (-5,5%). Nadal świetne wyniki mają porty w naszym regionie.  

 

W barometrze uwzględnione jest 247 lotnisk europejskich – praktycznie wszystkie najważniejsze porty. Reprezentatywny charakter mają również dane historyczne. Te 247 lotnisk reprezentuje ponad 88% całego europejskiego ruchu lotniczego.

 

Porty europejskie (dane miesięczne)


Miesiąc
2016/15 lub 2017/16 w %
2016/14 lub 2017/15 w %
2016/13 lub 2017/14 w %
Sierpień
2,0
7,4
15,1
Wrzesień
4,9
11,4
15,4
Październik
6,1
12,0
17,9
Listopad
7,1
11,7
17,5
Grudzień
10,9
15,8
22,2
ROK 2016
5,1
10,5
16,4
Styczeń 2017
8,9
15,5
21,2
Luty
5,2
15,8
21,5
Marzec
6,6
14,0
20,3
Kwiecień
14,1!!
17,4
21,3
Maj
8,2
12,5
18,7
Czerwiec
10,1
13,1
16,7
Lipiec
9,6
14,4
22,1

 

Lipiec 2017. Kraje UE i poza UE oraz ruch międzynarodowy i ruch krajowy.

Porównanie do 2016/15/14

 
 
Rok 2017/16
Rok 2017/15
Rok 2017/14
Porty w UE
7,6
14,9
22,1
Poza UE
17,5
12,6
22,0
Ruch międzynarodowy
10,3
15,7
23,2
Ruch międz. UE
8,1
16,4
24,4
Ruch międz. Non-UE
20,8
13,0
18,5
Ruch krajowy
8,3
10,6
19,1
Ruch krajowy UE
5,9
9,1
13,2
Ruch krajowy non-UE
12,4
13,1
30,5
 

Zmiany w liczbie startów i lądowań

 
Starty i lądowania
2017/2016
2017/2015
2017/2014
Łącznie
5,2
6,8
9,5
Kraje EU
4,4
7,8
10,0
Kraje non-EU
8,0
3,6
7,9
 

Dane historyczne

W maju 2017 wzrost ruchu w portach unijnych (7,7%) był niższy niż w poza-unijnych (9,9%) - w kwietniu było to, odpowiednio - 14,1% i 14,2%. W marcu - 6,4% i 7,4%, w lutym - 5,5% i 4,2%, w styczniu 10,0% i 5,4%, w grudniu 2016 - 11,8% i 3,9%,w listopadzie 8,0% i 3,9%, w październiku 7,1% i 2,7%,we wrześniu 6,8% i -1,2%, w sierpniu 4,5 i -6,1%, w lipcu 6,8 i -5,5%, czerwcu 5,1% i -6,9%.

 

Coraz wyższa dynamika rynku tureckiego – 26,1%, a, po raz kolejny, w Rosji – 16,2% oraz na Ukrainie – 20,9.

 

Cały czas rozwijają się wszystkie najważniejsze segmenty ruchu, nie tylko te obsługiwane przez tanie linie. Wyniki największych graczy europejskich podajemy w Barometrach Wyniki przewozowe największych linii europejskich.

 

Z punktu widzenia geograficznego cały czas wręcz fantastyczne wyniki mają kraje w Europie Środkowej. To przede wszystkim efekt coraz ostrzejszej walki konkurencyjnej FR – W6. Ten drugi przewoźnik osiąga wciąż rewelacyjne wyniki przewozowe – w czerwcu indeks wzrostu ruchu – 23,6%, a współczynnik wykorzystania miejsc pasażerskich – 92,3%. W Europie Zachodniej prawie wszystkie kraje odnotowały bardzo wysokie lub wysokie indeksy wzrostu.

 

Stałym trendem jest zjawisko, iż wzrost liczby rejsów jest zdecydowanie niższy niż liczby pasażerów. Wynika to z faktu, ze tanie linie rozwijają się szybciej niż tradycyjne i przewoźnicy starają się wykorzystywać coraz większe, a więc i ekonomiczniejsze samoloty. Cały czas poprawiają się LF-y.

 

Tabela pokazująca indeksy zmian (w %) w zdecydowanej większości krajów europejskich: 07.2017 do 07.2016

 

Kraj
AL
AT
BE
BG
HR
CY
ME
CZ
DK
EE
FI
FR
Indeks
26,4
 7,1
9,3
19,0
20,1
14,4
26,1
19,2
1,5
14,8
8,1
5,7
 
Kraj
GR
GE
ES
NL
IE
IL
LT
LV
MD
DE
NO
PT
Indeks
11,9
58,8
9,5
11,8
5,1
18,9
12,6
14,0
39,3
6,5
4,5
18,4
 
Kraj
RU
RO
RS
SK
SI
CH
SE
TR
UA
HU
GB
IT
Indeks
16,2
24,1
14,8
11,9
14,3
9,5
9,1
17,8
24,6
13,6
5,8
8,2
 

Uwaga: nie pokazujemy indeksu dla Polski, gdyż ACI nie dysponuje danymi z niektórych polskich lotnisk. Szczegółowe, pełne dane dla rynku polskiego można znaleźć w naszych Barometrach Polska.

 

Cały czas wyjątkowo dynamicznie rośnie ruch w tych krajach europejskich, które skorzystały na niepokojach politycznych w krajach Afryki Północnej i na Bliskim Wschodzie. To, między innymi, Portugalia, Cypr, Hiszpania, niektóre kraje bałkańskie. Być może obserwujemy już pewne spowolnienie ruchu w Wielkiej Brytanii związane z BREXIT-em.

 

Jak pokazuje Barometr Polska lipiec 2017 również w Polsce miał miejsce bardzo duży wzrost ruchu – 18,3%.

 

Największe huby europejskie – lipiec 2017 (zmiany w %) i narastająco

 
 Lotnisko
Miejsce w
mies.
Pax
(tys.)
Zmiana w
2017/16
Zmiana
2017/15
Narastająco
2017/16
Narastająco
2017/15
Londyn/LHR
1
7 535
1,2
3,3
3,4
4,3
Paryż/CDG
2
6 863
5,4
4,4
5,3
5,1
Amsterdam
3
6 739
5,6
13,9
8,2
18,5
Frankfurt
4
6 390
4,4
2,3
4,5
3,3
Stambuł
5
6 384
17,6
12,0
1,8
2,1
Madryt
6
5 086
3,7
10,7
6,9
15,7
Monachium
9
4 369
6,1
10,9
6,4
9,2
Rzym/FCO
10
4 278
-2,7
2,7
-0,7
3,7
Kopenhaga
19
3 009
0,9
10,4
2,1
12,9
Zurych
20
2 981
4,5
11,7
6,8
14,6
 

Stabilnie niskie, ze znanych względów, są indeksy LHR. Zwolnił AMS, ale indeks do 2015 nadal bardzo wysoki. Przyśpiesza IST (i THY). Notuje już spore wzrosty również do 2015. FCO coraz silniej odczuwa praktyczne bankructwo „Alitalii Nr2”.

 

Wybrane bardzo duże i duże porty nie-hubowe – lipiec 2017 i narastająco

 
Lotnisko
Miejsce
mies.
Pax
(tys.)
Zmiana
2016/15
Zmiana
2016/14
Narastająco
2017/16
Narastająco
2017/15
Barcelona/BCN
7
5 038
8,0
18,4
8,4
21,6
Londyn/LGW
8
4 750
2,8
9,8
8,1
15,1
Palma De Mallorca
12
4 157
5,2
18,7
6,6
19,0
Antalya
13
4 118
64,2
-4,0
38,2
-10,0
Paryż/ORY
15
3 162
1,9
8,7
4,1
9,5
Dublin
16
3 121
5,9
15,8
6,1
19,4
Manchester
17
3 039
7,5
18,7
11,6
22,1
Stambuł/SAW
18
3 024
12,7
8,6
3,5
13,0
Lizbona
21
2 709
17,2
30,8
21,3
31,1
Oslo
22
2 656
9,4
10,7
7,7
11,6
Sztokholm/ARN
23
2 582
9,5
17,4
9,5
16,2
Londyn/STN
24
2 580
10,4
17,8
6,1
15,1
Bruksela
25
2 562
6,9
3,5
20,0
5,8
Ateny
26
2 559
7,8
19,7
8,2
18,3
Dusseldorf
27
2 557
5,0
11,3
10,7
13,9
Mediolan/MXP
29
2 300
16,2
22,4
15,0
18,6
Tel Awiw
30
2 220
12,7
22,2
16,3
26,1
Berlin/TXL
32
2 125
4,0
7,7
1,9
2,6
Helsinki
34
1 768
10,4
13,9
8,9
14,2
Hamburg
35
1 760
8,6
15,4
9,6
13,0
Genewa
38
1 644
5,3
10,8
5,4
11,1
 

W portach nie-hubowych największy wpływ na wyniki mają cały czas tanie linie. Ich aktywność w ogromnym stopniu decyduje o wynikach przewozowych lotnisk. Ważne wyjątki to HEL, gdzie dynamiczny rozwój AY ma ogromny wpływ na wyniki oraz LIS i TAP.

 

Coraz dynamiczniej wraca ruch do Antalyi, ale dynamika do 2015 jest wciąż ujemna. Jeżeli sytuacja w Turcji i regionie będzie nadal w miarę stabilna to w przyszłym roku (dopiero) możemy spodziewać się wzrostów do 2015.

 

Wysoki indeks w HEL to efekt „przyśpieszenia” AY, który wykorzystuje nową flotę A350. Bardzo dobre wyniki ARN to, w znacznym stopniu, zasługa SAS, który rozwija tam połączenia nie-hubowe.

 

Po okresie osłabienia rośnie dynamika wzrostu ruchu w STN.

 

W aglomeracji berlińskiej cały, ogromny wzrost ruchu przejmuje południowe lotnisko Schonefeld. Tam skokowo rośnie oferowanie tanich linii, a głównie FR. Indeks do 2015 jest imponujący.

 

TLV i cały Izrael korzystają na szybkim rozwoju ofert tanich i ultra-tanich linii. Choć nie tylko (na przykład LOT).

 

 

Koniec części pierwszej.

 

 

Opracował na podstawie danych ACI-Europe - i innych źródeł

Marek Serafin 

 

 

 

 

Tagi:

ACI | Komunikacja | Lotnisko | Oferowanie | Operacje lotnicze | Pasażer | Popyt | Praca | Przepustowość | Przewozy | Rozwój


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony