INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Barometr lotniska europ.


Barometr lotniska europejskie - lipiec 2017. Część II

Marek Serafin, 2017-09-20
     

Lipiec był kolejnym, wspaniałym miesiącem sezonu letniego. Szczególnie imponujące były wyniki większości portów w naszym regionie.

 

Wybrane porty w Europie Środkowo-Wschodniej – lipiec 2017 (zmiany w %) oraz narastająco.

 
Lotnisko
 
Miejsc
mies.
Pax
(tys.)
Zmiana
2017/16
Zmiana
2017/15
Narastająco
2017/16
Narastająco
2017/15
Moskwa/SVO
11
4 220
22,9
24,9
18,7
26,0
Moskwa/DME
14
3 512
5,8
-4,6
9,2
-0,2
Wiedeń
28
2 542
4,5
7,5
6,4
7,4
St. Petersburg
33
1 917
23,6
14,4
25,5
21,6
Warszawa
36
1 716
24,7
41,0
24,7
36,0
Praga
37
1 703
17,1
25,4
20,2
28,5
Budapeszt
46
1 328
15,4
22,9
14,6
27,0
Bukareszt
49
1 281
16,7
35,3
19,7
39,4
Kijów
54
1 143
20,2
43,5
27,6
46,6
Soczi
74
766
-3,0
28,0
9,1
-
Ryga
85
646
16,2
16,7
10,1
15,7
Belgrad
87
631
6,9
11,7
8,9
8,9
Jekaterynbyrg
88
630
30,9
19,5
26,4
23,7
Sofia
89
623
36,0
58,5
33,7
62,5
Kraków
98
553
13,3
28,4
16,6
35,7
Nowosybirsk
99
553
16,8
28,0
23,9
31,8
Katowice
100
539
23,9
26,2
19,0
24,0
Tbilisi
118
371
41,9
71,9
42,5
71,8-
Zagrzeb
121
350
14,1
25,7
10,3
17,7
Kiszyniów
124
334
34,8
26,1
27,5
23,5
Wrocław
128
311
22,5
23,3
19,2
22,3
Bratysława
129
304
18,4
21,0
6,8
47,8
Tirana
131
293
31,2
37,2
24,1
30,8
Kluż
132
285
45,3
74,8
59,9
81,3
Tallinn
136
271
19,1
17,2
16,6
17,5
Kowno
144
236
236,2
205,3
55,3
101,7
Prisztina
145
234
12,0
20,3
5,8
19,3
Poznań
146
227
1,5
8,7
1,6
9,0
Skopje
152
202
16,2
22,7
7,7
29,8
Ljubljana
153
198
21,4
15,3
21,0
15,4
Timiszoara
159
161
58,5
68,9
62,0
74,4
Podgorica
162
146
18,5
43,5
22,2
40,1
Sarajewo
164
140
28,3
56,8
12,3
18,8
Wilno
166
136
-63,8
-58,2
-0,3
14,7
Brno
178
95
16,1
2,1
14,3
-3,6
Charków
181
87
26,3
106,1
45,3
137,0
Lublin
202
46
16,2
28,4
24,9
183,2
Połąga
209
36
34,5
110,1
38,5
113,4
 

Uwaga:

  • w przypadku POZ poprawiliśmy dynamikę do 07.2015,
  • w przypadku wielu portów w regionie poprawiliśmy dynamiki do 2015 (narastająco). Dotyczy to kilku lotnisk na Ukrainie, BTS, KUN, POZ, LUZ.
  • w drugiej połowie lipca VNO było zamknięte, z powodu remontu pasa. Ruch został przeniesiony do KUN.

 

Świetne wyniki mają wielkie i średniej wielkości porty rosyjskie, z tym, że DME nie odrobił jeszcze w pełni strat związanych głównie z bankructwem Transaero. Ogromny w tym udział mają tanie linie oraz SU – głównie SVO.

 

Utrzymująca się stabilna sytuacja na Ukrainie zdecydowanie sprzyja rozwojowi ruchu. NIewątpliwie kolejnym bardzo silnym impulsem jest wprowadzenie ruchu bezwizowego do UE.

 

Cały czas wspaniałe wyniki mają wszystkie duże porty. Nie tylko WAW i PRG, walczące o pozycję lidera w naszym regionie, ale i BUD, BUH i KBP. W przypadku aglomeracji warszawskiej musimy pamiętać, że obsługują ją dwa porty – WAW i WMI. W lipcu czerwcu obsłużyły one o 16,6% pasażerów więcej niż PRG. W czerwcu różnica wyniosła 18,9%, w maju 21,7%, w kwietniu - 14,2. W całym roku 2016 różnica wyniosła 20,1%, i była istotnie wyższa niż w 2015 - 14,6%. Rozwój PRG przyspiesza dzięki ekspansji tanich linii (FR). Jest bardzo prawdopodobne, że różnica będzie malała również dlatego, iż oba porty warszawskie mają coraz większe problemy z przepustowością, a szczególnie modliński. Piszemy o tym w Komentarzu tygodnia 08-14.09.2017

 

Wciąż ogromną dynamikę mają prawie wszystkie rynki bałkańskie korzystające na równoległej ekspansji W6 i FR.

 

Cały region korzysta na szybkim rozwoju ofert tanich linii, gdyż kreowany jest nowy ruch turystyczny.

 

Wybrane porty regionalne lipiec 2017 i narastająco (zmiany w %)

 

Lotnisko
Miejsce
mies.
Pax
(tys.)
Zmiana
2017/16
Zmiana
2017/15
Narastająco
2017/16
Narastająco
2017/15
Malaga
31
2 184
11,2
28,2
13,1
29,9
Alicante
39
1 632
11,5
30,5
13,5
31,9
Nicea
40
1 697
9,1
12,7
4,8
9,7
Ankara
41
1 578
42,2
43,6
14,2
19,2
Birmingham
42
1 438
17,6
34,2
16,3
31,3
Edynburg
43
1 412
6,2
16,2
8,9
20,6
Izmir
47
1 303
14,8
7,5
4,3
3,7
Kolonia
48
1 288
3,9
22,1
4,3
24,5
Mediolan/BGY
50
1 253
15,5
23,6
11,9
19,5
Faro
51
1 195
12,0
32,0
16,8
38,4
Berlin/SXF
52
1 175
14,1
61,4
16,5
62,8
Wenecja
53
1 162
5,4
17,7
6,5
17,3
Stuttgart
55
1 139
6,8
6,0
3,3
5,8
Keflavik
56
1 091
22,2
66,0
35,3
82,3
Gran Canaria
57
1 087
10,2
32,3
6,6
22,6
Glasgow
58
1 083
6,0
13,2
7,0
15,7
Porto
59
1 071
14,6
30,2
17,8
35,3
Larnaka
60
1 056
12,6
37,3
20,0
45,3
Lyon
61
1 046
6,8
22,1
7,9
17,1
Marsylia
65
951
8,1
12,9
5,7
8,1
Mediolan/LIN
66
946
-0,7
-2,6
-0,1
0,3
Tuluza
70
856
19,7
23,7
15,9
19,6
Bolonia
71
837
7,2
20,8
6,7
20,7
Bazylea
72
820
9,5
11,9
6,0
10,5
Charleroi
73
799
10,8
12,9
4,4
12,0
Walencja
76
717
14,3
30,9
15,1
30,5
Goeteborg
78
684
10,3
15,5
6,3
10,7
Malta
79
677
15,4
22,7
19,2
30,1
Hanower
81
660
14,9
17,4
6,8
6,7
East Midlands
93
588
3,1
9,2
4,4
10,1
Bergen
95
565
5,0
3,4
1,5
1,0
Eindhoven
96
561
11,7
26,7
28,0
29,5
Rzym/CIA
103
517
4,8
-17,9
5,9
-1,7
Sewilla
113
432
5,3
9,3
6,9
15,6
Londyn/LCY
115
408
-3,3
0,2
0,0
5,3
Stavanger
119
364
-0,1
-11,4
-0,9
-8,1
Luksemburg
120
356
19,5
30,9
18,6
34,9
Trondheim
122
348
-0,8
-1,8
0,4
2,2
Girona
130
302
17,5
19,7
16,4
10,2
Cork
135
273
6,1
12,6
2,1
10,6
Brema
139
266
-2,0
1,2
-4,1
-5,7
Sztokholm/NYO
141
249
5,4
17,6
2,9
19,6
Malmoe
156
172
-2,8
-7,5
-0,8
3,6
Sztokholm/BMA
158
164
6,9
13,1
1,9
3,0
 

Szczególnie w szczycie sezonu letniego porty położone w regionach turystycznych – Półwysep Iberyjski (Portugalia!), Cypr, Malta osiągają, ze znanych powodów (kryzys w krajach Afryki Północnej i częściowy w Turcji) świetne wyniki. Prawie wszystkie mają dynamikę wzrostu do 07.2015 powyżej 30%!!

 

Po latach głębokiego kryzysu zaczyna rosnąć ruch w GRO.

 

W portach regionalnych, prawie zawsze, liderami wzrostu są tanie linie. Tam gdzie mają one ograniczoną aktywność (wiele portów w Niemczech i Francji) wyniki są relatywnie słabe. W Niemczech rozwija się konkurencja FR-EW. ma ona coraz większy wpływ na rynek. Kolejne zmiany przyniosą efekty bankructwa AB.

 

Icelandair (i Keflavik) idą „jak burza” wciąż rozwijając tranzytowe przewozy transatlantyckie, szczególnie w szczycie przewozów północnoatlantyckich.

 

W Norwegii rozwój ruchu w większości portów „dusi” specjalny podatek od podróży lotniczych i powiązany z nich częściowy bojkot rynku ze strony FR.

 

Niezłe wyniki miała znaczna część portów brytyjskich, ale tu coraz ważniejsze pytanie dotyczy „warunków rozwodu”, dotyczących transportu lotniczego, które dopiero będą negocjowane przez UE i UK.

 

 

Czytaj także:

Barometr lotniska europejskie - lipiec 2017. Kolejny wspaniały miesiąc

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

Główne źródło danych: ACI Europe

 

 

 

 

Tagi:

ACI | Komunikacja | Konkurencja | Linie lotnicze | Lotnisko | Odprawa pasażerska | Pasażer | Połączenia | Popyt | Praca | Przepustowość | Przewozy


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony