INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Barometr lotniska europ.


Barometr lotniska europejskie – październik 2017. Dobre zakończenie sezonu letniego. Część II

Marek Serafin, 2018-01-03
     

Dynamika wzrostu ruchu na lotniskach europejskich w październiku 2017 wyniosła 7,8%. Była o niecały punkt procentowy niższa niż we wrześniu i sierpniu - 8,7%.

 

Wybrane bardzo duże i duże porty nie-hubowe – październik 2017 i narastająco.

 

 Lotnisko

Miejsce

mies.

Pax

(tys.)

Zmiana

2017/16

Zmiana

2017/15

Narastająco

2017/16

Narastająco

2017/15

Barcelona/BCN

7

4 173

3,9

15,2

7,3

19,2

Londyn/LGW

10

3 937

1,7

8,8

6,2

13,1

Palma De Mallorca

12

2 877

3,7

21,3

6,1

17,6

Antalya

13

2 871

22,7

0,5

40,5

-6,7

Paryż/ORY

14

2 812

0,6

5,2

3,0

7,5

Istambuł/SAW

15

2 755

6,1

9,8

4,2

10,1

Dublin

18

2 591

3,8

13,5

6,0

18,2

Oslo

20

2 478

 6,5

11,1

7,2

13,1

Lizbona

21

2 464

 15,0

34,6

19,2

31,2

Manchester

22

2 413

3,0

15,2

9,7

20,3

Sztokholm/ARN

23

2 372

6,8

13,2

8,9

15,4

Londyn/STN

24

2 329

7,3

14,1

7,3

16,5

Dusseldorf

25

2 263

-5,4

0,9

7,4

11,3

Bruksela

26

2 228

8,5

5,3

15,5

5,1

Tel Awiw

28

2 062

18,8

36,8

15,5

25,8

Ateny

29

2 046

15,4

29,8

8,8

20,1

Mediolan/MXP

30

1 930

15,3

16,9

15,0

18,2

Berlin/TXL

32

1 739

-11,9

-13,2

-0,3

0,4

Hamburg

33

1 720

8,1

11,7

9,6

13,2

Helsinki

34

1 680

11,8

13,1

9,6

14,3

 Genewa

36

1 436

3,9

7,8

5,2

10,3

 

I przy tych portach warto skoncentrować się na analizie porównawczej dynamik do roku 2015, aby wyeliminować efekt turbulencji w roku ubiegłym. Widzimy wtedy, że większość europejskich dużych portów nie-hub-owych rozwijała się bardzo szybko, znacznie szybciej niż wielkie hub-y.

 

W HEL dynamiczny rozwój AY (nowe A350) ma ogromny wpływ na wyniki. W LIS wciąż o wysokiej dynamice decydują tanie linie oraz TAP.

 

Wraca ruch do Antalyi. W październiku, po raz drugi w tym roku, dynamika do 2015 jest dodatnia.

 

TXL zanotował bardzo znaczny spadek ruchu, wynikający z bankructwa Air Berlin.

 

TLV korzysta na liberalizacji rynku izraelskiego i szybkim rozwoju oferowania tanich linii. Również z Polski.

 

Wybrane porty w Europie Środkowo-Wschodniej październik 2017 (zmiany w %) oraz narastająco.

 

 Lotnisko

Miejsc

mies.

Pax

(tys.)

Zmiana

2017/16

Zmiana

2017/15

Narastająco

2017/16

Narastająco

2017/15

Moskwa/SVO

11

3 573

17,7

25,8

 18,3

25,5

Moskwa/DME

19

2 531

6,7

5,7

8,1

-0,5

Wiedeń

27

2 186

0,9

7,5

5,2

6,9

Warszawa

37

1 430

23,7

49,7

24,4

38,9

Praga

38

1 370

14,8

28,3

18,7

27,6

St. Petersburg

39

1 344

28,1

26,6

24,5

20,4

Budapeszt

44

1 191

13,3

27,0

14,4

26,0

Bukareszt

47

1 155

16,7

42,1

18,5

39,0

Kijów

54

949

19,0

42,8

24,2

72,6

Sofia

76

574

20,2

60,2

 

 

Ryga

79

553

15,9

23,4

11,9

17,3

Kraków

84

529

19,0

41,2

15,9

35,4

Belgrad

90

481

9,4

19,7

9,0

11,1

Jekaterynburg

93

469

23,6

34,8

26,3

24,2

Wilno

99

419

17,7

28,7

-4,5

9,1

Mińsk

109

330

9,5

17,7

-

-

Katowice

110

314

27,9

29,7

21,1

26,6

Zagrzeb

111

297

17,3

24,4

12,0

19,5

Tbilisi

116

284

38,1

66,2

40,5

69,8

Tallinn

119

257

22,0

23,9

18,5

19,5

Kluż

121

250

40,1

97,6

51,3

82,5

Wrocław

125

236

20,7

20,1

20,0

22,3

Kiszyniów

131

217

13,8

25,9

25,6

24,5

Tirana

133

216

7,8

29,1

22,7

32,5

Ljubljana

149

154

16,3

19,6

19,9

14,8

Poznań

151

152

19,7

107,3

4,6

20,2

Prisztina

152

150

1,7

17,7

7,1

18,4

Bratysława

154

145

8,6

29,6

9,5

23,9

Timiszoara

155

141

14,1

80,3

48,4

73,3

Kowno

179

85

25,2

9,6

68,6

88,0

Charków

184

68

22,7

88,9

37,6

152,0

 

Uwaga:

  • poprawiliśmy dynamikę narastająca dla POZ – do 2015,
  • indeksy narastająco dla BTS i KIV na podstawie danych z portalu annaaero.

 

Zdecydowana większość lotnisk naszym regionie ma wciąż dwucyfrowe dynamiki wzrostu. Ogromne wrażenie robią indeksy wzrostu do 2015. W całym regionie, tak dynamiczny rozwój, to w bardzo znacznym stopniu, zasługa tanich linii.

 

Wciąż świetne wyniki mają porty obsługujące aglomeracje moskiewską. HUB SU rozwija się dynamicznie, korzystając, między innymi, na rozwoju ruchu tranzytowego Europa – Azja. DME notuje już dodatnie indeksy do 2015, czyli do okresu sprzed bankructwa TransAero.

 

Cały czas wspaniałe wyniki mają wszystkie duże porty w Europie Środkowej. WAW i PRG „ścigają się” o drugie miejsce po VIE, a BUH prawie już dogonił BUD. W przypadku aglomeracji warszawskiej musimy pamiętać, że obsługują ją dwa porty – WAW i WMI. W październiku obsłużyły one o aż o 22,6% pasażerów więcej niż PRG. We wrześniu różnica wyniosła 17,9% a w sierpniu – 15,7%, W całym roku 2016 różnica wyniosła 20,1%, i była istotnie wyższa niż w 2015 – 14,6%. Rozwój PRG przyspiesza dzięki ekspansji tanich linii (FR). W sezonie zimowym różnica będzie, prawdopodobnie, malała, ze względu na zawieszenie większości rejsów krajowych przez FR, a w nieco dalszej przyszłości również z powodu rosnących problemów z przepustowością zarówno w WMI, jak i WAW.

 

Wciąż ogromną dynamikę mają prawie wszystkie rynki w Europie Południowo – Wschodniej – na czele z rumuńskim.

 

Gna do przodu rynek ukraiński dzięki pewnej stabilizacji sytuacji polityczno-militarnej, jak i zniesieniu przez UE obowiązków wizowych.

 

Wybrane porty regionalne październik 2017 i narastająco (zmiany w %)

 

Lotnisko

Miejsce

mies.

Pax

(tys.)

Zmiana

2017/16

Zmiana

2017/15

Narastająco

2017/16

Narastająco

2017/15

Malaga

31

1 832

7,2

28,1

12,0

28,9

Ankara

35

1 463

3,9

7,8

18,7

25,7

Alicante

40

1 278

4,2

24,5

11,9

30,5

Nicea

41

1 231

10,5

10,9

6,8

10,1

Kolonia

42

1 220

2,5

13,1

4,0

21,4

Berlin/SXF

43

1 210

3,3

41,5

13,2

58,7

Gran Canaria

45

1 176

10,1

26,7

7,8

24,3

Izmir

46

1 157

8,6

6,7

6,7

4,0

Wenecja

48

1 095

20,8

33.3

8,0

18,6

Birmingham

49

1 077

0,3

17,0

14,1

29,7

Stuttgart

50

1 057

2,9

3,9

3,1

4,6

Mediolan/BGY

51

1 047

8,1

14,6

11,4

19,0

Glasgow

55

929

5,1

11,6

6,5

14,3

Lyon

56

923

5,7

17,3

7,7

17,3

Faro

57

921

8,5

30,8

15,4

36,1

Larnaka

58

852

14,8

60,7

17,3

45,1

Mediolan/LIN

64

802

-2,6

-10,5

-0,6

-1,6

Keflawik

66

730

18,7

76,9

29,9

78,3

Charleroi

70

690

5,7

5,3

5,8

10,4

Hanower

73

637

7,2

9,6

8,2

7,8

Goeteborg

74

607

6,6

4,5

6,7

10,1

Malta

75

599

15.3

28,2

17,8

27,5

Bergen

77

569

4,6

4,7

2,5

2,0

Eindhoven

83

532

9,5

27,4

21,3

28,8

Rzym/CIA

88

499

112,1

3,6

11,1

0,1

East Midlands

91

480

2,9

9,4

3,8

9,8

Norymberga

101

410

20,3

25,8

22,2

22,2

Londyn/LCY

102

404

3,0

-1,1

-0,2

4,4

Luksemburg

108

330

10,6

19,1

19,3

33,0

Sztokholm/BMA

122

245

2,9

-0,6

1,3

0,9

Sztokholm/NYO

134

201

5,7

10,6

4,2

17,7

Malmoe

135

199

-2,5

-1,9

-1,4

0,2

Girona

 138

195

22,0

7,7

18,3

11,9

 

W przypadku lotnisk z krajów spoza naszego regionu wyniki są dość zróżnicowane. Dobre wyniki mają porty położone w regionach turystyczno-wakacyjnych – Półwysep Iberyjski (Portugalia). W portach regionalnych, prawie zawsze, wyniki są bardzo silnie uzależnione od tanich linii.

 

Icelandair (i Keflavik) wciąż rozwijają przewozy północnoatlantyckie, głównie tranzytowe, stanowiąc bardzo tanią alternatywę dla znacznej części Europy Zachodniej, a przede wszystkim, Północnej.

 

Stopniowo poprawia się sytuacja w Norwegii – po małym kryzysie związanym z wprowadzeniem specjalnego podatku od podróży lotniczych.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

Główne źródło danych: ACI Europe

 

 

 

Tagi:

ACI | Komunikacja | Lotnisko | Porty lotnicze | Przewozy


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony