INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Barometr lotniska europ.


Barometr lotniska europejskie – listopad 2017. Dobry początek sezonu zimowego. Część II.

Marek Serafin, 2018-02-06
     

Dynamika wzrostu ruchu na lotniskach europejskich w listopadzie 2017 wyniosła 7,9%. Była bardzo zbliżona do październikowej - 7,8% i o niecały punkt procentowy niższa niż we wrześniu i sierpniu - 8,7%.

 

Wybrane bardzo duże i duże porty nie-hubowe – listopad 2017 i narastająco.

 

 Lotnisko

Miejsce

mies.

Pax

(tys.)

Zmiana

2017/16

Zmiana

2017/15

Narastająco

2017/16

Narastająco

2017/15

Barcelona/BCN

8

3 195

5,1

14,6

7,2

18,8

Londyn/LGW

10

2 890

2,4

9,8

5,9

12,8

Istambuł/SAW

12

2 537

10,7

13,5

4,8

10,4

Paryż/ORY

13

2 309

2,2

12,5

2,9

7,9

Dublin

14

2 134

6,5

16,3

6,0

18,1

Oslo

15

2 110

3,9

9,9

6,9

11,2

Sztokholm/ARN

18

2 051

3,8

13,1

8,5

15,2

Lizbona

20

2 021

17,3

42,0

19,0

32,0

Bruksela

21

1 829

5,0

8,2

14,6

5,3

Londyn/STN

22

1 822

4,8

7,4

7,2

15,8

Manchester

24

1 738

1,5

17,5

9,1

20,1

Mediolan/MXP

25

1 598

10,9

23,6

14,7

18,6

Dusseldorf

26

1 574

-9,1

1,2

6,1

10,3

Tel Awiw

27

1 507

17,4

14,0

-

-

Helsinki

28

1 485

12,9

17,9

9,9

14,6

Ateny

30

1 444

8,4

19,9

8,8

20,1

Berlin/TXL

31

1 314

-21,1

-18,6

-2,1

-1,2

Hamburg

32

1 268

5,1

9,5

9,3

12,9

Genewa

37

1 068

4,1

5,6

5,2

10,0

Antalya

41

975

10,9

-10,9

39,0

-6,9

Palma De Mallorca

45

941

16,4

23,6

6,4

17,8

 

W listopadzie wpływ zaburzeń związanych z bazą porównawczą (terroryzm) był już znacznie mniejszy. Tylko w przypadku portów niemieckich mamy „historyczne” problemy z efektami strajków personelu LH w 2016 i 2015 roku.

 

W HEL kontynuowany jest dynamiczny rozwój AY (nowe A350). W LIS wciąż o wysokiej dynamice decydują tanie linie oraz TAP.

 

Do Antalyi ruch w pełni wrócił tylko w sezonie. W listopadzie, do 2015, był spory spadek.

 

TXL zanotował ponownie bardzo znaczny spadek ruchu, wynikający z bankructwa Air Berlin. W nieco mniejszym stopniu odczuł je DUS.

 

TLV korzysta na liberalizacji rynku izraelskiego i szybkim rozwoju oferowania tanich linii. Również z Polski. No i problemy „konkurentów”.

 

Wybrane porty w Europie Środkowo-Wschodniej listopad 2017 (zmiany w %) oraz narastająco.

 

 Lotnisko

Miejsc

mies.

Pax

(tys.)

Zmiana

2017/16

Zmiana

2017/15

Narastająco

2017/16

Narastająco

2017/15

Moskwa/SVO

9

3 124

16,4

33,5

 18,2

26,1

Moskwa/DME

19

2 037

5,0

9,1

7,9

0,1

Wiedeń

23

1 766

-0,1

5,8

4,7

6,8

Warszawa

34

1 152

12,7

48,3!!

23,4

39,6

Praga

35

1 117

15,1

30,2

18,4

27,8

St. Petersburg

36

1 090

14,4

36,8

23,7

21,4

Budapeszt

40

1 018

16,9

34,4

14,6

26,6

Bukareszt

43

957

9,7

32,9

17,7

38,5

Kijów

52

748

13,3

46,9

23,3

70,3

Kraków

`71

476

23,1

53,0

16,5

36,8

Ryga

75

461

19,7

20,7

12,5

17,6

Sofia

76

460

6,7

58,8

33,3

59,0

Jekaterynburg

83

402

22,3

47,1

25,9

25,7

Belgrad

92

351

5,7

17,2

8,7

11,5

Wilno

95

332

18,0

32,4

-2,7

11,0

Mińsk

99

297

17,0

5,8

-

-

Zagrzeb

109

222

12,7

21,7

12,1

19,7

Katowice

111

221

17,4

29,5

20,9

26,8

Tbilisi

 113

 219

38,6

76,8

40,3

40,7

Tallinn

114

203

27,0

39,3

19,2

21,0

Wrocław

115

199

7,6

27,0

19,0

22,6

Tirana

118

186

5,9

32,8

21,2

32,5

Kluż

120

184

16,2

75,0

48,1

81,9

Kiszyniów

121

176

18,2

17,4

25,1

24,0

Poznań

136

137

37,8

47,5

6,6

22,0

Timiszoara

137

130

8,0

82,5

43,7

74,1

Ljubljana

139

122

22,6

29,4

20,1

15,8

Bratysława

140

118

19,0

29,7

10,0

24,2

Prisztina

142

117

4,7

12,4

6,9

17,9

Kowno

167

65

15,7

26,7

64,2

82,8

Charków

170

61

20,1

101,0

36,0

146,9

 

Uwaga:

  • poprawiliśmy dynamikę narastająca dla POZ – do 2015,
  • indeksy narastająco dla BTS, SOF i KIV na podstawie danych z portalu annaaero.

 

W nowym sezonie przewozowym zdecydowana większość lotnisk ma nadal dwucyfrowe dynamiki wzrostu. Ale dopiero indeksy do roku 2015 pokazują, jak ogromną drogę przebyły nasze rynki. To, w bardzo znacznym stopniu zasługa tanich linii, ale na pewno nie tylko. Główni gracze europejscy, ale i wielu gigantów z innych kontynentów przekonało się, że warto inwestować. Oczywiście coraz większą rolę odgrywa też tu LOT.

 

Bardzo szybko rozwija się rynek rosyjski, a SVO awansowało już do pierwszej dziesiątki. To również zasługa SU. Hub SU rozwija się dynamicznie, korzystając, między innymi, na rozwoju ruchu tranzytowego Europa – Azja. DME notuje już dodatnie indeksy do 2015, czyli do okresu sprzed bankructwa TransAero, ale różnica pomiędzy nim i SVO robi się coraz większa. Zmiana sytuacji może chyba nastąpić dopiero wtedy, gdy zagraniczni konkurenci wrócą, na dużą skalę, na rynek moskiewski.

 

Cały czas wspaniałe wyniki mają wszystkie duże porty w Europie Środkowej. WAW i PRG „ścigają się” o drugie miejsce po VIE, a drugą parę liderów regionalnych stanowi BUD i BUH. W przypadku aglomeracji warszawskiej musimy pamiętać, że obsługują ją dwa porty – WAW i WMI. W listopadzie obsłużyły one o aż o 23,6% pasażerów więcej niż PRG. W październiku różnica wyniosła 22,6% a we wrześniu - 17,9%. W całym roku 2016 różnica to 20,1%, i była istotnie wyższa niż w 2015 – 14,6%. Rozwój PRG przyśpiesza dzięki ekspansji tanich linii (FR).

 

Wciąż ogromną dynamikę mają prawie wszystkie rynki w Europie Południowo – Wschodniej – na czele z rumuńskim.

 

Gna do przodu rynek ukraiński dzięki pewnej stabilizacji sytuacji polityczno-militarnej, jak i zniesieniu przez UE obowiązków wizowych. Świetnie rozwijają się rynki bałtyckie, coraz bardziej interesujące dla LOT-u.

 

Wybrane porty regionalne listopad 2017 i narastająco (zmiany w %)

 

Lotnisko

Miejsce

mies.

Pax

(tys.)

Zmiana

2017/16

Zmiana

2017/15

Narastająco

2017/16

Narastająco

2017/15

Ankara

29

1 467

32,0

60,5

20,0

28,5

Gran Canaria

33

1 195

12,2

17,0

8,3

23,5

Malaga

38

1 065

10,7

33,4

11,9

29,2

Izmir

39

1031

11,2

15,7

7,1

4,9

Berlin/SXF

40

951

-0,9

15,1

11,9

54,0

Mediolan/BGY

47

898

7,4

14,9

11,1

18,6

Kolonia

48

868

5,3

10,2

4,1

20,4

Alicante

49

801

3,6

24,1

11,3

30,1

Porto

50

770

10,8

36,7

15,5

33,0

Birmingham

51

768

-1,5

10,8

13,0

28,4

Stuttgart

53

744

4,0

-0,7

3,2

4,2

Lyon

54

738

10,4

8,4

7,9

16,6

Mediolan/LIN

56

722

-4,7

-1,0

-0,9

-1,6

Glasgow

57

683

2,5

10,4

6,2

14,0

Wenecja

58

642

6,8

16,1

7,9

18,5

Keflawik

61

595

19,8

89,1

29,1

79,1

Charleroi

65

551

3,7

8,2

5,7

10,3

Goeteborg

69

505

2,2

5,8

6,3

9,7

Rzym/CIA

72

475

1,1

5,9

10,2

0,6

Bergen

74

472

3,8

0,3

2,6

1,9

Malta

80

408

15,8

42,6

17,7

28,4

Larnaka

84

400

10,7

39,5

17,0

44,8

Hanower

85

399

13,6

4,4

8,6

7,5

Eindhoven

86

399

11,7

48,1

20,5

30,1

Londyn/LCY

87

397

-1,7

12,0

-0,4

5,1

Trondheim

89

374

0,6

-0,8

0,3

1,6

Norymberga

100

294

8,9

29,9

0,3

1,6

Faro

101

293

0,6

24,0

14,8

35,7

Luksemburg

103

271

17,6

35,3

19,1

33,2

Sztokholm/BMA

106

238

3,1

-3,5

1,5

0,4

East Middlands

 110

222

20,0

0,6

4,5

9,3

Malmoe

 116

188

0,8

0,0

-1,2

0,2

Sztokholm/NYO

 134

143

12,3

15,6

4,7

17,6

Girona

 182

46

-7,4

-26,0

17,5

10,5

 

W przypadku lotnisk z krajów spoza naszego regionu wyniki są dość zróżnicowane. Porty w Europie Południowej nie mają już tak dobrych wyników, jak w sezonie turystyczno-wakacyjnym. W portach regionalnych, prawie zawsze, wyniki są bardzo silnie uzależnione od tanich linii. Zazwyczaj sytuacja w każdym z nich wymaga odrębnej analizy.

 

Również poza sezonem Icelandair (i Keflavik) rozwijają przewozy północnoatlantyckie, głównie tranzytowe. Można już chyba powiedzieć, że bardzo duża koncentracja handlowa (umowy JV) bardzo dobrze im służy. FI jest bardzo konkurencyjny cenowo.

 

Porty mediolańskie (MXP, LIN), podobnie, jak FCO odczuwają coraz mocniej problemy AZ.

 

A wciąż do przodu gna Luksemburg. Jak widzimy, uruchamiając tam połączenie LOT postawił na właściwego konia.

 

A bardziej ogólnie, zaczynamy już chyba obserwować zjawisko większej koncentracji aktywności tanich linii w ograniczonej grupie portów. Ma tu chyba znaczenie wciąż doskonalony system transportu naziemnego, jak i przyciąganie LCC nie tylko przez „drugoligowe”, ale i przez największe porty.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl



Główne źródło danych: ACI Europe

 

 

 

Tagi:

Pasażer | Porty lotnicze | Przewozy | Turystyka


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony