INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Barometr lotniska europ.


Barometr lotniska europejskie – kwiecień 2018. Część II. Wyniki poszczególnych portów

Marek Serafin, 2018-06-26
     

Jak w wielu poprzednich miesiącach wyniki były mocno zróżnicowane.

 

Dynamika wzrostu ruchu na lotniskach europejskich w kwietniu 2018 wyniosła 5,0% i była niższa, niż w poprzednich miesiącach. Dość istotna rolę odegrała tu data Wielkanocy.

 

Wybrane bardzo duże i duże porty nie-hubowe – kwiecień 2018

 

 Lotnisko

Miejsce w m-cu.

Pax

(tys.)

Zmiana

2018/17

Zmiana w

2018/16

Narastająco

w tys.

Zmiana

2018/17

Zmiana

2018/16

Barcelona/BCN

7

4 240

3,1

17,2

14 163

7,5

17,0

Londyn/LGW

9

3 742

-1,4

13,4

13 044

0,7

12,3

Rzym/FCO

10

3 672

5,9

8,1

12 099

3,5

4,8

Paryż/ORY

12

2 960

3,6

9,6

10 173

2,4

8,9

Stambuł/SAW

13

2 873

11,7

20,7

10 665

16,6

17,5

Dublin

15

2 615

5,0

17,6

8 690

4,5

11,6

Lizbona

17

2 463

9,1

42,2!

8 465

13,8

40,9

Londyn/STN

18

2 365

8,1

20,6

7 888

5,6

9,5

Oslo

19

2 337

7,1

16,6

8 421

3,9

12,4

Bruksela

20

2 251

5,0

109,9

7 473

5,1

40,2

Sztokholm/ARN

21

2 236

2,7

13,3

8 110

3,3

12,0

Manchester

22

2 210

-2,0

14,7

7 567

0,5

14,7

Palma de Mallorca

24

2 201

-1,2

22,2

4 957

5,5

14,7

Mediolan/MXP

26

2 049

9,0

33,0

7 061

11,7

27,6

Tel Aviv

27

1 920

7,2

34,2

6 319

15,4

37,4

Dusseldorf

28

1 875

-12,0

5,5

6 466

-9,2

4,6

Ateny

29

1 868

13,7

26,8

5 872

9,8

19,3

Antalya

30

1 750

18,7

43,1

4 252

17,4

19,3

Helsinki

32

1 681

11,9

24,7

6 354

12,2

20,5

Berlin/TXL

33

1 651

-8,8

-3,1

5 629

-8,0

-8,0

Genewa

34

1 529

0,5

13,0

6 106

2,0

7,6

Hamburg

37

1 426

-2,1

8,3

4 979

-0,7

8,6

 

Jak w wielu poprzednich miesiącach wyniki były mocno zróżnicowane. Grupa portów niemieckich wciąż odczuwa bankructwo AB (DUS, TXL, w mniejszym stopniu HAM).

 

Stabilnie wspaniałe wyniki osiąga LIS. To efekt stałego rozwoju oferty tanich linii (FR) plus dobrych wyników TAP. Większość portów brytyjskich odczuwa zbliżający się BREXIT.

 

Wyjątkiem jest największa baza FR - STN. Bardzo wysoki indeks wzrostu Antalyi pokazuje, że do portów tureckich wraca też ruch turystyczny. Być może ma to wpływ na niższą dynamikę niektórych portów z Półwyspu Iberyjskiego. TLV od wielu miesięcy korzysta na liberalizacji rynku izraelskiego i „specjalnych” zachętach dla linii lotniczych wożących ruch turystyczny.

 

Wybrane porty w Europie Środkowo-Wschodniej kwiecień 2018 (zmiany w %)

 

 Lotnisko

Miejsce w m-cu.

Pax

(tys.)

Zmiana

2018/17

Zmiana w

2018/16

Narastająco

w tys.

Zmiana

2018/17

Zmiana

2018/16

Moskwa/SVO

11

3 525

14,8

36,8

12 629

12,7

32,4

Moskwa/DME

23

2 201

-3,0

16,1

8110

-1,8

6,3

Wiedeń

25

2 168

2,2

17,1

7 032

5,2

12,5

Warszawa

38

1 330

14,8

42,7!

4 752

14,8

46,1

Praga

39

1 321

6,9

38,1

4 378

10,7

35,0

St. Petersburg

40

1 282

11,8

56,0

4 460

9,3

92,7

Budapeszt

41

1 235

13,6

33,4

4 215

15,9

33,7

Bukareszt

44

1 340

9,1

35,6

3 896

6,9

30,7

Kijów

53

944

21,8

59,3

3 249

17,1

54,4

Sofia

69

605

7,2

64,5!

2 134

6,4

58,2

Kraków

74

579

19,2

39,5!

1 986

20,4

42,6

Ryga

75

570

16,3

34,9

1 922

18,5

25,9

Belgrad

90

448

7,5

22,5

1 446

5,2

16,9

Wilno

94

402

15,3

35,2

1 380

16,5

34,3

Mińsk

103

317

5,8

17,1

1 123

9,2

-

Tbilisi

105

296

30,7

99,7

1 020

35,1

166,4

Zagrzeb

110

253

5,6

25,5

838

11,2

18,3

Wrocław

111

252

17,4

39,1!

849

11,2

31,8

Tallinn

114

239

17,3

32,4

795

14,6

33,9

Kluż

116

231

3,4

85,2

791

6,5

76,1

Kiszyniów

118

217

5,7

51,1

730

8,7

32,4

Tirana

121

212

11,5

42,7

773

10,7

35,1

Skopje

132

176

18,3

30,2

609

21,0

30,1

Poznań

135

161

43,1

37,7

566

34,4

37,2

Ljubljana

136

158

19,4

57,0!

487

15,8

40,8

Timiszoara

150

115

-11,7

43,2

480

-1,1

65,4

Kowno

162

87

16,0

41,1

291

16,3

36,2

Charków

170

65

5,2

78,5

-

 

 

Lublin

185

43

29,9

33,7

154

46,4

-

 

Kilka lat temu DME obsługiwało nieco większy ruch niż SVO. Sytuacja odwróciła się, po bankructwie Transaero oraz z powodu mniejszego zainteresowania ze strony obcych linii, które głównie korzystały z DME. Różnica pomiędzy tymi portami wciąż rośnie. Również dzięki szybkiemu rozwojowi SU – tranzyty Europa – Azja. Lekką zmianę sytuacji może przynieść dopiero bardziej zdecydowany powrót na rynek rosyjski obcych przewoźników, głównie europejskich.

 

WAW nadal wyprzedza PRG, choć różnica maleje, gdyż PRG jest szalenie popularną w Europie destynacją turystyczną. Jeżeli dodamy wyniki WMI to przewaga lotnisk obsługujących aglomerację warszawską nad PRG wyniosła 21,0%. Była niższa, niż w marcu (24,8%), w lutym (35,7%) i w styczniu ( 44,8%). W całym roku 2017 przewaga portów warszawskich wyniosła ”tylko” 21,2%.

 

Porty rumuńskie zwolniły, ale indeksy do 2016 są nadal bardzo wysokie. Bardzo szybko rośnie ruch w głównych portach krajów nadbałtyckich. Świetne wyniki mają porty ukraińskie. Pomaga zbliżenie z UE.

 

Na tle regionu świetnie wyglądają prawie wszystkie (duże i małe) polskie porty regionalne.

 

Wybrane porty regionalne kwiecień 2018

 

 Lotnisko

Miejsce w m-cu.

Pax

(tys.)

Zmiana

2018/17

Zmiana w

2018/16

Narastająco

w tys.

Zmiana

2018/17

Zmiana

2018/16

Malaga

32

1 693

0,0

17,2

4 877

4,5

20,0

Nicea

43

1 159

-1,2

10,4

3 579

6,1

11,8

Berlin/SXF

45

1 122

0,9

24,6

3 948

1,5

19,8

Mediolan/BGY

47

1 112

9,3

23,8

3 866

7,1

17,7

Gran Canaria

48

1 089

-2,3

12,9

4 677

5,2

10,8

Kolonia

49

1 069

6,0

15,3

3 499

4,7

10,3

Lyon

51

974

7,2

18,2

3 306

7,9

19,7

Stuttgart

54

939

6,2

13,1

3 091

9,3

11,3

Wenecja

55

914

7,6

17,4

2 816

7,1

15,6

Charleroi

63

742

7,9

6,9

2 364

7,0

6,3

Mediolan/LIN

64

740

-3,1

-4,3

2 853

-3,1

-0,4

Keflavik

68

650

5,0

69,8

2 437

11,6

74,0

Larnaca

71

600

5,9

46,9

1 650

10,2

44,4

Goeteborg

77

560

1,7

11,1

2 010

2,7

7,6

Eindhoven

79

533

5,8

14,7

1 771

10,0

-

Bergen

82

509

8,0

8,3

1 810

3,5

3,3

Rzym/CIA

85

492

-1,2

7,6

1 875

-1,9

3,7

Hanower

86

491

5,8

18,4

1 554

7,6

9,2

East Midlands

93

405

-0,3

6,3

1 109

17,9

-

Londyn/LCY

95

384

7,1

4,4

1 414

0,9

2,2

Luksemburg

98

357

11,7

35,9

1 138

16,5

35,2

Norymberga

102

330

-0,5

36,2

1 124

5,9

34,3

Sztokholm/BMA

119

215

2,2

-4,8

803

-1,4

-0,2

Sztokholm/NYO

122

207

8,9

19,9

616

14,3

13,9

Malmoe

127

189

4,3

3,0

679

-0,1

0,6

Girona

131

177

-2,8

27,4

331

2,5

6,3

 

Wyniki, tak jak i w poprzednich miesiącach, są mocno zróżnicowane. Wpływ na nie miało wiele czynników:

  • cały czas dobra sytuacja rynkowa,
  • mniejszy popyt na turystykę przyjazdową do miejscowości w basenie Morza Śródziemnego. Ruch wraca do Turcji i niektórych krajów w Afryce Północnej,
  • bankructwo Air Berlin,
  • BREXIT.

 

W przypadku Keflaviku indeks do 2016 pokazuje, jak świetnie Icelandair wykorzystuje ograniczoną konkurencję na Północnym Atlantyku. Ma swoją niszę nie tylko geograficzną, ale i „cenową”. Indeksy do stycznia 2016 dowodzą, że w ciągu ostatnich dwóch lat zdecydowana większość portów regionalnych wręcz skokowo zwiększyła przewozy. To prawie zawsze zasługa tanich linii, które od wielu lat udowadniają swoją zdolność do tworzenia nowego popytu. Ostatnio Ryanair dokonał tego w KRK i POZ, a W6 w GDN i KTW.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

Główne źródło danych: ACI Europe

 

 

 

Tagi:

Linie lotnicze | Porty lotnicze | Przewozy


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony