INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Barometr lotniska europ.


Barometr lotniska europejskie – maj 2018. Część II. Wyniki poszczególnych portów

Marek Serafin, 2018-08-28
     

Dynamika wzrostu ruchu na lotniskach europejskich w maju 2018 wyniosła 6,1% i była wyższa, niż w kwietniu ale niższa od średniej z pierwszego kwartału 2018. Obserwujemy lekkie osłabienie koniunktury rynkowej.

 

Wybrane bardzo duże i duże porty nie-hubowe –  maj 2018

 

  Lotnisko

Miejsce w m-cu.

Pax

(tys.)

Zmiana

2018/17

Zmiana w 2018/16

Narastająco

w tys.

Zmiana

2018/17

Zmiana

2018/16

Barcelona/BCN

7

4 548

5,2

12,4

18 711

6,9

15,8

Londyn/LGW

8

4 102

0,3

7,1

17 146

0,6

11,0

Rzym/FCO

10

3 922

6,8

3,3

16 021

4,3

4,4

Antaya

12

3 370

32,7!

82,6!

7 623

23,7

40,9

Palma de Mallorca

13

3 152

3,8

7,8

8 109

4,8

11,9

Paryż/ORY

14

2 894

2,1

2,9

13 066

2,3

7,5

Dublin

15

2 871

10,2

15,2

11 561

5,9

12,5

Stambuł/SAW

17

2 733

1,5

1,9

13 399

13,1

13,9

Lizbona

19

2 583

13,4

34,7

11 048

13,7

39,4

Londyn/STN

21

2 516

9,1

17,3

10 403

6,4

11,3

Manchester

22

2 500

-0,9

11,1

10 068

0,1

13,8

Oslo

23

2 484

4,3

10,3

10 905

4,0

11,9

Sztokholm/ARN

24

2 430

-0,1

10,1

10 540

2,5

11,6

Bruksela

26

2 262

2,6

14,9

9 735

4,5

33,4

Dusseldorf

27

2 165

-7,3

2,3

8 631

-8,7

4,0

Ateny

28

2 160

15,4

20,1

8 032

11,3

19,5

Mediolan/MXP

29

2 160

10,0

25,4

9 129

11,3

27,1

Tel Aviv

30

1 870

13,1

23,1

8 190

14,9

33,8

Berlin/TXL

32

1 821

-7,4

-2,2

7 450

-7,8

-6,6

Helsinki

33

1 807

11,6

23,9

8 161

12,1

21,3

Hamburg

36

1 557

-3,0

8,0

6 536

-1,2

8,5

Genewa

39

1b 402

3,0

7,3

7 508

2,2

7,6

 

Jak w wielu poprzednich miesiącach wyniki były mocno zróżnicowane. Grupa portów niemieckich wciąż odczuwa bankructwo AB (DUS, TXL, w mniejszym stopniu HAM).  Większość brytyjskich – skutki zbliżającego się, prawie nieuchronnie BREXIT-u. Stałym wyjątkiem jest największa europejska baza Ryanaira – STN. Nie przerywa sprintu LIS i szybkiego biegu HEL (AY i Azja!).

 

Wynik Antalyi pokazuje, że do portów tureckich wraca też ruch turystyczny. Być może ma to wpływ na niższą dynamikę niektórych portów z Półwyspu Iberyjskiego.  Ale sytuacja może już niedługo zmienić się po raz kolejny. Niestabilność polityczna, a więc i ekonomiczna to problem i portów, ale, przede wszystkim, THY.

 

Wybrane porty w Europie Środkowo-Wschodniej maj 2018 (zmiany w %)

 

  Lotnisko

Miejsce w m-cu.

Pax

(tys.)

Zmiana

2018/17

Zmiana w

2018/16

Narastająco

w tys.

Zmiana

2018/17

Zmiana

2018/16

Moskwa/SVO

11

3 651

11,5

30,7

16 280

12,4

32,0

Moskwa/DME

20

2 536

-3,2

15,3

10 646

-2,1

8,3

Wiedeń

25

2 313

3,8

10,0

9 345

4,9

11,9

Moskwa/VKO

34

1 770

16,8

30,7

7 237

20,3

196,5

St. Petersburg

35

1 576

12,9

42,2

6 036

10,2

76,3

Warszawa

37

1 518

15,1

40,5

6 270

14,8

44,7

Praga

38

1 412

8,3

31,1

5 790

10,1

34,1

Budapeszt

44

1 292

13,4

27,3

5 508

15,3

32,1

Bukareszt

45

1 182

7,2

26,3

5 078

7,0

29,6

Kijów

48

1 126

22,2

57,3

4 376

18,4

55,1

Ryga

75

636

20,4

33,4

2 558

18,9

27,7

Sofia

79

616

10,1

50,2

2 750

7,2

56,3

Kraków

81

611

15,6

33,6

2 597

19,2

40,4

Belgrad

94

480

10,7

15,0

1 926

6,5

16,4

Wilno

95

469

17,2

29,8

1 849

16,7

33,1

Tbilisi

112

307

22,6

69,6

1 327

32,0

135,3

Zagrzeb

116

301

10,2

21,8

1 138

10,9

19,2

Wrocław

120

283

18,4

40,6

1 132

12,9

33,9

Tallinn

123

276

17,8

37,0

1 071

15,4

34,7

Kluż

129

242

2,0

71,9

1 033

5,4

75,1

Kiszyniów

130

229

-1,4

19,8

959

6,1

29,1

Tirana

132

220

14,1

35,9

993

11,4

35,3

Poznań

137

206

46,7

117,1

772

37,5

52,1

Skopje

144

176

16,9

18,1

784

20,1

27,2

Ljubljana

167

167

14,4

43,6

654

21,4

47,1

Timiszoara

159

120

-12,8

38,6

601

-3,7

59,3

Charków

172

89

5,3

66,5

326

15,8

80,1

Kowno

173

89

5,7

32,0

380

13,6

35,2

Lublin

188

44

-

-

198

40,0

193,5

 

Wciąż nasz region to obszar super-hossy rynkowej. Warto popatrzeć na indeks do 2016 roku. W zdecydowanej większości przypadków przekraczają 30%!

 

Świetnie rozwijają się dwa z trzech wielkich portów moskiewskich. SVO w dużym stopniu dzięki SU, a VKO – tanim liniom, głównie spółce-córce SU – Pobiedzie.    

 

WAW i PRG nadal w tandemie, ale polski port wciąż liderem. PR. Jeżeli dodamy wyniki WMI to przewaga lotnisk obsługujących aglomerację warszawską nad PRG wyniosła aż 27,5%. W kwietniu było 21,0%, w marcu - 24,8%, w lutym - 35,7% i w styczniu - 44,8%. W całym roku 2017 przewaga portów warszawskich wyniosła ”tylko” 21,2%.

 

Porty rumuńskie oraz SOF zwolniły, ale indeksy do 2016 są nadal bardzo wysokie. Bardzo szybko rośnie ruch w głównych portach krajów nadbałtyckich. Świetne wyniki mają porty ukraińskie. Pomaga zbliżenie z UE.

 

Na tle regionu świetnie wyglądają prawie wszystkie (duże i małe) polskie porty regionalne.

    

Wybrane porty regionalne   maj 2018

 

  Lotnisko

Miejsce w m-cu.

Pax

(tys.)

Zmiana

2018/17

Zmiana w

2018/16

Narastająco

w tys.

Zmiana

2018/17

Zmiana

2018/16

Malaga

31

1 835

1,5

12,9

6 712

3,6

18,0

Nicea

42

1 313

4,6

6,1

4 892

5,7

10,2

Berlin/SXF

47

1 129

-1,3

11,5

5 076

0,9

17,9

Mediolan/BGY

49

1 113

2,4

14,8

4 979

6,0

17,0

Stuttgart

52

1 072

4,7

3,0

4 164

8,1

9,1

Wenecja

53

1 020

8,4

11,7

3 836

7,4

14,5

Gran Canaria

54

974

8,8

16,9

5 652

5,8

11,8

Kolonia

56

965

-14,8

-12,6

4 465

-0,3

4,4

Lyon

57

945

3,3

9,7

4 252

6,8

17,3

Keflavik

66

834

26,5

55,4

3 271

15,1

68,9

Larnaca

67

782

3,8

18,1

2 432

8,0

34,8

Mediolan/LIN

68

781

-1,9

-7,1

3 634

-2,8

-1,9

Charleroi

71

748

6,7

15,2

3 112

7,0

8,3

Goeteborg

80

615

1,0

7,9

2 624

2,3

7,7

Eindhoven

84

580

7,5

11,5

2 350

9,4

313,8

Hanower

85

574

5,6

15,7

2 128

7,1

10,9

Bergen

88

555

1,7

3,7

2 364

3,1

3,4

East Midlands

90

517

2,8

6,6

1 626

-0,8

5,3

Rzym/CIA

92

498

-1,7

4,0

2 372

-1,9

3,8

Londyn/LCY

100

424

10,7

11,3

1 838

3,0

4,2

Luksemburg

102

377

17,2

36,6

1 515

16,7

35,5

Sztokholm/BMA

127

248

0,1

4,6

1 051

-1,1

0,9

Girona

131

226

3,7

29,8

557

3,0

14,7

Sztokholm/NYO

136

212

3,5

10,3

828

11,3

12,9

Malmoe

139

199

-5,9

-8,7

877

-1,5

-1,6

 

Wyniki, tak, jak zawsze są mocno zróżnicowane.

 

Wiele portów niemieckich wciąż odczuwa bankructwo Air Berlin. Niektóre w sposób paradoksalny. Zwolniły się sloty w DUS i wiele operacji jest przenoszonych z CGN (spadek ruchu). Analogiczny mechanizm działa w SXF i TXL.

 

Dość słabe wyniki miała większość portów skandynawskich.  

 

W przypadku Keflaviku indeks do 2016 pokazuje, jak świetnie Icelandair wykorzystuje ograniczoną konkurencję na Północnym Atlantyku. Ma swoją niszę nie tylko geograficzną, ale i „cenową”.

 

Ruch turystyczny wrócił do Turcji i odczuły to, między innymi, porty hiszpańskie.

 

Zdecydowana większość mniejszych portów regionalnych jest bardzo silnie uzależniona od aktualnej polityki handlowej. A ta, jak wiemy, jest w ogromnym stopniu, nieprzewidywalna.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

Główne źródło danych: ACI Europe

 

 

 

Tagi:

Lotnisko | Oferowanie | Porty lotnicze | Przewozy


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony