INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Barometr lotniska europ.


Barometr lotniska europejskie – wrzesień 2018. Wyniki poszczególnych portów. Część II

Marek Serafin, 2018-11-21
     

Dynamika wzrostu ruchu na lotniskach europejskich we wrześniu 2018 wyniosła 5,0% i była zbliżona do tych z poprzednich miesięcy szczytu letniego.


Obserwujemy lekkie osłabienie koniunktury rynkowej.

 

Wybrane bardzo duże i duże porty nie-hubowe – wrzesień 2018.

 

 Lotnisko

Miejsce w m-cu.

Pax

(tys.)

Zmiana

2018/17

Zmiana w

2018/16

Narastająco

w tys.

Zmiana

2018/17

Zmiana

2018/16

Barcelona/

BCN

7

4 842

4,4

11,1

38 671

5,4

13,5

Londyn/

LGW

9

4 479

0,3

3,5

350847

0,8

7,5

Rzym/

FCO

11

4 126

3,8

1,7

33 033

4,3

3,2

Palma de Mallorca

12

3 760

3,3

10,4

24 105

3,3

9,8

Stambuł/

SAW

13

3 066

4,1

12,3

25 911

10,5

15,0

Dublin

15

2 919

6,7

13,6

24 161

6,2

12,8

Paryż/ORY

16

2 897

4,8

5,1

25 229

3,1

6,5

Manchester

18

2 844

-1,2

6,2

21 978

0,3

10,8

Lizbona

20

2 755

7,0

23,7

22 235

10,3

32,1

Londyn/

STN

22

2 682

9,1

22,8

21 465

7,7

15,9

Oslo/

OSL

23

2 578

3,7

8,5

21 595

3,9

11,5

Ateny

24

2 556

11,3

20,0

18 753

11,7

20,7

Bruksela

25

2 443

2,0

8,3

19 722

3,9

20,9

Dusseldorf

26

2 434

-2,0

1,7

18 205

-6,0

2,5

Sztokholm/

ARN

28

2 391

-1,1

5,6

20 635

1,4

10,7

Berlin/

TXL

29

2 267

11,6

7,4

15 921

-1,9

-0,8

Tel Aviv

31

2 237

11,4

19,1

17 660

12,0

28,9

Helsinki

35

1 804

7,1

18,4

15 800

11,2

21,6

Hamburg

37

1 689

-2,3

6,5

13 056

-2,8

6,8

Genewa

39

1 447

2,0

8,4

13 614

1,6

7,1

 

Jak w wielu poprzednich miesiącach wyniki były mocno zróżnicowane, ale coraz bardziej przeważają dość niskie indeksy.

 

Kilka lotnisk niemieckich wciąż odczuwa bankructwo AB, m.in. DUS, HAM, lecz wyraźnie poprawia się sytuacja w głównej bazie linii – TXL. Lotniska brytyjskie, coraz bardziej skutki zbliżającego się BREXIT-u. Stałym wyjątkiem jest największa europejska baza Ryanaira – STN.

 

Zwolniły tempo dwa huby niszowe – HEL i LIS. Dwa porty – ATH i TLV nadal korzystają z rozwoju ruchu turystycznego.

 

Słabsze wyniki w Skandynawii to efekt problemów DY i wolnego tempa rozwoju SAS.

 

Wybrane porty w Europie Środkowo-Wschodniej wrzesień 2018 (zmiany w %).

 

 Lotnisko

Miejsce w m-cu.

Pax

(tys.)

Zmiana

2018/17

Zmiana w

2018/16

Narastająco

w tys.

Zmiana

2018/17

Zmiana

2018/16

Moskwa/SVO

10

4 333

15,6

33,7

34 342

13,5

34,4

Moskwa/DME

14

2 974

-5,3

1,5

23 207

-3,5

4,5

Wiedeń

21

2 695

10,9

14,6

20 048

7,3

13,4

Moskwa/VKO

30

2 262

18,7

46,1

16 553

18,8

91,9

St. Petersburg

33

1 862

11,6

 34,4

14 016

10,8

50,9

Warszawa

34

1 823

10,6

37,1

13 686

13,6

41,4

Praga

36

1 732

7,4

24,4

12 948

9,9

31,0

Budapeszt

40

1 395

11,9

26,8

11 291

14,3

31,0

Bukareszt

45

1 340

8,2

24,0

10 491

7,6

27,6

Kijów

 46

1 292

20,4

43,9

9 491

17,6

46,8

Ryga

 79

661

15,9

33,5

5 382

16,8

30,1

Sofia

 80

648

7,4

28,5

5 343

7,6

48,4

Kraków

83

615

12,6

30,9

5 055

16,2

22,8

Belgrad

89

578

1,7

11,2

4 404

6,0

15,4

Wilno

104

467

 14,1

25,7

3 759

39,9

29,9

Mińsk

106

450

12,2

14,6

3 458

9,3

-

Tbilisi

115

386

4,7

40,6

2 951

20,9

160,2

Wrocław

121

346

19,7

46,5

2 562

17,6

41,1

Zagrzeb

122

345

4,6

20,6

2 565

8,6

21,0

Rostów

127

304

21,2

49,7

2 475

22,7

206,1

Tirana

128

299

12,1

39,4

2 292

14,1

42,1

Kiszyniów

129

291

3,3

27,5

-

 

 

Tallinn

132

284

5,9

32,0

2 272

13,4

34,3

Kluż

135

278

2,4

39,4

2 169

4,1

59,1

Bratysława

139

251

13,9

32,1

-

 

 

Skopje

146

208

11,8

36,5

-

 

 

Ljubljana

151

191

5,8

25,8

1 423

9,7

32,0

Prisztina

152

190

12,3

29,2

1 663

13,3

22,0

Timiszoara

159

140

-7,0

11,0

1 157

-5,8

44,8

Kowno

179

90

10,9

36,8

758

-21,9

35,8

Charków

180

 89

12,4

41,2

728

18,1

64,7

Brno

181

80

10,8

31,5

451

8,9

25,4

Lublin

202

41

-6,3

17,0

369

16,7

70,7

 

Sytuacja w naszym regionie jest coraz bardziej zróżnicowana, choć indeksy do 2016 pokazują, jak szybko rozwijały się tu przewozy.

 

Nadal bardzo wysokie indeksy mają dwa z trzech wielkich portów moskiewskich. SVO stało się już zdecydowanie portem numer jeden aglomeracji, a VKO – lotniskiem tanich linii, głównie spółki-córki SU – Pobiedy.

 

WAW i PRG zwolniły nieco tempa, ale PRG bardziej. Jeżeli dodamy wyniki WMI to przewaga lotnisk obsługujących aglomerację warszawską nad PRG wyniosła 20,4 %. Była zbliżona do tych z poprzednich miesięcy letnich i z ubiegłego roku – 21,2%, natomiast zdecydowanie niższa od tej z pierwszego kwartału 2018. Tu bardzo duże znaczenie ma atrakcyjność turystyczna PRG. BUD rozwija się w tempie WAW, natomiast BUH i SOF istotnie zwolniły.

 

W krajach nadbałtyckich wciąż świetne wyniki ma RIX, dzięki strategii tworzenia hub-u regionalnego oraz VNO. Spadły indeksy w TLL, ale po „szaleństwach” ubiegłorocznych.

 

Świetne wyniki mają porty ukraińskie. Pomaga zbliżenie z UE i emigracja zarobkowa.

 

Bardzo szybko rośnie ruch w Albanii. Po dziesiątkach lat izolacji kraj otwiera się.

 

Na tle regionu wciąż bardzo dobrze wyglądają prawie wszystkie (duże i małe) polskie porty regionalne.

 

Wybrane porty regionalne wrzesień 2018.

 

 Lotnisko

Miejsce w m-cu.

Pax

(tys.)

Zmiana

2018/17

Zmiana w

2018/16

Narastająco

w tys.

Zmiana

2018/17

Zmiana

2018/16

Malaga

32

1 978

0,2

11,3

14 876

1,1

13,8

Nicea

41

1 390

4,0

14,4

10 902

4,2

10,8

Ankara

42

1 372

-10,2

20,2

13 156

14,8

36,4

Edynburg

43

1 366

5,8

14,6

10 905

5,5

14,8

Kolonia

44

1360

8,3

10,8

9 731

2,8

7,1

Birmingham

48

1 254

-8,0

3,9

9651

-6,8

7,9

Stuttgart

49

1 248

6,6

10,2

9 035

6,8

10,2

Wenecja

51

1 233

13,0

22,0

8 719

9,0

16,0

Mediolan/BGY

52

1 191

5,2

17,0

9 901

4,6

16,9

Berlin/SXF

54

1 136

-2,8

0,5

9 706

-0,2

14,3

Gran Canaria

57

1 051

3,3

18,7

9 950

5,3

13,3

Lyon

60

997

5,9

14,5

8 402

6,9

15,3

Keflawik

61

983

13,1

40,1

7 720

13,2

48,5

Larnaca

62

980

2,8

17,4

6 527

4,7

23,3

Mediolan/LIN

69

837

-5,8

-6,5

6 984

-4,0

-4,4

Charleroi

73

724

2,1

12,1

6 122

4,0

10,0

Hanower

74

723

9,6

23,3

4 876

8,4

17,5

Eindhoven

85

608

3,9

21,3

4 782

9,8

129,5

Bergen

87

591

3,0

7,6

4 733

2,6

5,2

East Midlands

92

553

-0,4

2,5

3 919

-0,9

3,0

Rzym/CIA

98

494

1,9

6,3

4 388

-1,0

4,4

Londyn/LCY

111

419

6,1

2,5

3 611

6,5

5,6

Luksemburg

116

383

9,7

33,3

3 058

13,0

34,9

Gerona

133

280

10,1

41,0

1 742

5,5

24,3

Sztokholm/BMA

143

223

-4,0

-8,8

1 847

-0,9

0,2

Sztokholm/NYO

145

209

2,9

8,4

1 719

4,4

8,7

Malmoe

148

199

-6,0

-8,9

1 644

-1,0

-2,3

 

Wyniki są coraz bardziej zróżnicowane. Południe Europy już tak nie korzysta z kryzysu konkurencji. O skutkach zbliżającego się BREXIT-u i bankructwa AB już pisaliśmy. Wciąż mknie do przodu KEF, choć dwie linie lokalne maja pewne problemy finansowe i łączą się. Zobaczymy jakie będą tego skutki. Oczywiście to, co nas interesuje to ruch tranzytowy północnoatlantycki.

 

Indeksy do 2016 są nadal bardzo wysokie, ale to dzięki fajerwerkom w 2017.

 

Zdecydowana większość mniejszych portów regionalnych jest bardzo silnie uzależniona od aktualnej polityki handlowej tanich linii. A ta, jak wiemy, jest w znacznym stopniu, mało lub prawie wcale, nieprzewidywalna.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

Główne źródło danych: ACI Europe

 

 

 

Tagi:

Linie lotnicze | Lotnisko | Oferowanie | Połączenia | Przewozy


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony