INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Barometr lotniska europ.


Barometr lotniska europejskie – październik 2018. Wyniki poszczególnych portów. Część II

Marek Serafin, 2018-12-20
     

Dynamika wzrostu ruchu na lotniskach europejskich w październiku 2018 wyniosła 6,5% i była istotnie wyższa niż we wrześniu – 5,0%.

 

Wybrane bardzo duże i duże porty nie-hubowe – październik 2018.

 

 Lotnisko

Miejsce w m-cu.

Pax

(tys.)

Zmiana

2018/17

Zmiana w

2018/16

Narast-

ająco

w tys.

Zmiana

2018/17

Zmiana

2018/16

Barcelona/BCN

7

4 540

8,8

13,0

43 210

 5,7

13,4

Londyn/LGW

10

4 017

2,0

3,8

39 864

0,9

7,2

Rzym/FCO

11

4 107

5,8

-1,2

36 911

4,4

2,7

Antalya

12

3 628

25,9

54,3

29 572

21,2

70,9

Paryż/ORY

13

3 000

6,7

7,3

28 230

3,5

6,6

Palma de Mallorca

14

2 988

3,8

7,7

27 092

3,3

9,6

Stambuł/SAW

15

2 909

5,6

12,0

28 819

10,0

14,7

Dublin

17

2 812

8,5

12,7

26974

6,5

12,8

Lizbona

19

2 640

7,1

23,2

24 874

10,0

31,1

Manchester

21

2 553

5,8

9,0

24 531

0,9

10,6

Oslo/OSL

22

2 537

2,4

9,0

24 132

3,7

11,2

Londyn/STN

23

2 530

8,8

16,5

23 995

7,8

15,9

Dusseldorf

24

2 451

8,3

2,5

20 656

-4,5

2,5

Sztokholm/ARN

26

2 339

-1,4

5,3

22 974

1,1

10,1

Berlin/TXL

27

2 294

31,9

16,2

18 215

1,4

1,1

Ateny

28

2 205

7,8

24,4

20 957

11,2

21,0

Bruksela

29

2 174

-2,4

5,9

21 896

3,2

19,2

Mediolan/MXP

30

2 174

-2,4

5,9

21 005

11,1

27,8

Tel Aviv

31

2 077

0,7

19,7

19 737

10,7

27,9

Helsinki

34

1 812

7,9

20,6

17 612

10,8

21,5

Hamburg

35

1 684

-2,1

5,8

14 739

-2,7

6,6

Genewa

39

1 466

2,1

6,1

15 079

1,7

7,0

 

I tym razem wyniki były mocno zróżnicowane. Stabilnie szybko rozwija się największy europejski port nie-hubowy – BCN. To, w ogromnym stopniu zasługa tanich linii na czele z Vueling.

 

Część lotnisk niemieckich nie tylko wyszła z kryzysu spowodowanego bankructwem Air Berlin, ale notuje wzrost ruchu, w przypadku głównej bazy linii – TXL – nawet bardzo duży.

 

Dość niespodziewanie poprawiła się sytuacja w wielu lotniskach brytyjskich.

 

Ogromne wzrosty ruchu w Antalyi są dowodem, że ruch turystyczno-wakacyjny powrócił do Turcji.

 

Zwolniły nieco tempo dwa huby niszowe – HEL i LIS.

 

Po wielu miesiącach bardzo wysokich wzrostów TLV odnotował indeks zbliżony do zera.

 

Słabsze wyniki w Skandynawii to efekt problemów DY i wolnego tempa rozwoju SAS.

 

Wybrane porty w Europie Środkowo-Wschodniej październik 2018 (zmiany w %).

 

 Lotnisko

Miejsce w m-cu.

Pax

(tys.)

Zmiana

2018/17

Zmiana w

2018/16

Narastająco

w tys.

Zmiana

2018/17

Zmiana

2018/16

Moskwa/SVO

9

4 066

13,8

33,9

38 409

13,5

34,4

Wiedeń

20

2 584

18,2

19,3

22 634

8,5

14,1

Moskwa/DME

25

2 441

-3,5

3,0

25 648

-3,5

4,4

Moskwa/VKO

32

1 912

20,4

47,4

18 465

19,0

86,1

Warszawa

36

1 562

9,2

 35,1

15 248

13,1

40,7

St. Petersburg

37

1547

15,2

 35,0

15 563

11,2

49,2

Praga

38

1 466

7,0

22,8

14 414

9,6

30,2

Budapeszt

42

1 343

12,7

27,7

12 634

14,2

30,6

Bukareszt

46

1 239

7,3

25,2

11 730

7,5

27,4

Kijów

 50

1 182

24,6

48,3

10 673

18,3

46,9

Ryga

 75

645

16,6

35,2

6 028

16,8

30,6

Sofia

 77

609

6,1

27,6

5 952

7,4

46,0

Kraków

80

605

14,3

36,0

5 660

16,0

34,4

Belgrad

91

496

3,1

12,9

4900

5,7

15,2

Wilno

96

464

 10,7

30,2

4 223

36,0

29,9

Mińsk

103

385

16,5

19,3

3 843

10,0

-

Tbilisi

108

335

17,9

62,8

3 286

20,6

145,3

Zagrzeb

112

318

7,1

25,6

2 882

8,4

21,4

Rostów

113

285

17,4

52,1

2 760

22,1

177,1

Tallinn

114

285

10,8

35,2

2 557

13,1

34,4

Wrocław

118

277

17,3

41,5

2 838

17,6

41,1

Kluż

126

246

-1,4

38,1

2 415

3,5

56,7

Kiszyniów

129

229

5,3

19,9

-

 

 

Tirana

130

226

4,8

13,0

2 518

13,2

38,9

Poznań

140

195

27,9

53,1

2 207

39,6

50,7

Skopje

143

188

9,0

31,7

-

 

 

Prisztina

145

170

13,1

15,0

1 833

13,3

21,3

Bratysława

146

168

16,0

25,8

-

 

 

Ljubljana

148

161

5,1

22,2

1 585

9,2

30,9

Timiszoara

155

129

-8,2

4,7

1 286

-6,0

39,4

Kowno

171

91

7,3

34,4

849

-19,6

35,7

Charków

174

 83

22,5

50,3

811

18,5

63,1

Lublin

197

38

-12,5

11,9

407

13,2

62,8

Brno

211

25

-6,2

-4,8

476

7,9

23,3

 

Sytuacja w naszym regionie jest coraz bardziej zróżnicowana, choć indeksy do 2016 pokazują, jak szybko rozwijały się przewozy w całym regionie.

 

SVO dołącza do czołówki hub-ów europejskich. To w ogromnym stopniu efekt rosnącego udziału SU w przewozach Europa – Azja oraz szybkiego rozwoju rosyjskiego ruchu krajowego.

 

VKO coraz lepiej pełni rolę lotniska tanich linii, a głównie spółki-córki SU – Pobiedy. Stopniowo marginalizowana jest rola DME. Proces ten rozpoczął się od upadku linii Transaero, dla której było to lotnisko bazowe.

 

WAW i PRG zwolniły nieco tempa, ale PRG bardziej. Jeżeli dodamy wyniki WMI to przewaga lotnisk obsługujących aglomerację warszawską nad PRG wyniosła 24,6%. Była istotnie wyższa, niż w miesiącach szczytu letnich i niż w ubiegłym roku – 21,2%. Rosnąca przewaga WAW w okresie zimowym to zjawisko występujące od lat. Bardzo duże znaczenie ma tu atrakcyjność turystyczna PRG. BUD kontynuuje świetną passę, natomiast istotnie zwolniły porty rumuńskie.

 

Porty w krajach nadbałtyckich mają wciąż dobre i bardzo dobre wyniki. Dotyczy to w szczególności RIX - dzięki strategii tworzenia hub-u regionalnego przez BT.

 

Świetne wyniki mają porty ukraińskie. Pomaga zbliżenie z UE i emigracja zarobkowa.

 

Bardzo niestabilny jest rozwój ruchu w lotniskach na Bałkanach. Decyduje tu, w ogromnym stopniu, aktualna polityka handlowa tanich linii.

 

Na tle regionu wciąż bardzo dobrze wyglądają prawie wszystkie (duże i małe) polskie porty regionalne.

 

Wybrane porty regionalne październik 2018.

 

 Lotnisko

Miejsce w m-cu.

Pax

(tys.)

Zmiana

2018/17

Zmiana w

2018/16

Narastająco

w tys.

Zmiana

2018/17

Zmiana

2018/16

Malaga

33

1 859

1,4

8,7

16 735

1,2

13,2

Kolonia

40

1 371

12,4

15,2

11 102

3,9

8,0

Edynburg

43

1 322

7,9

17,2

12 228

5,7

15,0

Ankara

44

1 281

-12,6

8,4

14 437

11,7

33,3

Nicea

45

1 260

2,4

13,1

12 162

4,0

11,1

Berlin/SXF

47

1 197

-1,1

2,2

10 903

-0,3

12,9

Gran Canaria

49

1 187

1,0

11,2

11 137

4,8

13,0

Stuttgart

51

1 157

9,5

12,6

10 192

7,1

10,4

Birmingham

52

1 142

6,1

6,3

10 793

-5,6

7,8

Mediolan/BGY

53

1 115

6,5

15,1

11 017

4,8

16,7

Wenecja

55

1 070

-2,3

18,0

9 789

7,6

16,2

Lyon

56

1 000

8,3

14,6

9 402

7,0

15,2

Larnaka

63

854

0,1

14,9

7 379

4,2

22,2

Keflawik

65

849

16,3

38,1

8 569

13,5

47,4

Mediolan/LIN

67

789

-1,5

-4,0

7 773

-3,8

-4,3

Charleroi

68

750

8,8

15,0

6 883

4,5

10,6

Hanower

70

719

12,9

21,1

5 595

9,0

17,9

Eindhoven

78

608

14,2

25,1

5 390

10,3

 109,8

Goeteborg

79

606

-0,2

6,1

5 853

0,9

7,6

Bergen

84

586

2,9

7,6

5 319

2,6

5,4

Rzym/CIA

90

501

1,0

113,3

4 889

-0,8

10,1

East Midlands

92

491

2,3

5,3

4 410

-0,5

3,3

Londyn/LCY

100

439

8,7

11,9

4 040

6,7

6,3

Luksemburg

104

371

12,1

32,4

3 429

12,9

34,6

Sztokholm/BMA

128

243

-0,6

2,2

2 090

-0,8

0,4

Sztokholm/NYO

133

210

4,6

10,6

1 929

4,4

8,9

Gerona

139

196

0,1

22,1

1 937

4,9

24,1

Malmoe

141

193

-3,1

-5,5

1 837

-1,3

-2,7

 

Coraz więcej lotnisk regionalnych odnotowuje pogorszenie koniunktury. Dotyczy to w szczególności portów w Europie Południowej, które odczuwają powrót do gry Turcji, jako destynacji turystyczno-wakacyjnej.

 

Dość niespodziewanie poprawiły się wyniki wielu portów brytyjskich.

 

Po gorszym okresie znów rośnie ruch w Charleroi. Dobrze rozwija się jedna z baz EW – Kolonia, natomiast SXF odczuwa zwolnienie się slotów w TXL po bankructwie AB. Wciąż bardzo szybko rośnie ruch w KEF, choć już w nie tak szalonym tempie, jak w szczycie sezonu letniego.

 

EIN korzysta na „zatkaniu się” AMS.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

Główne źródło danych: ACI Europe

 

 

 

Tagi:

Komunikacja | Linie lotnicze | Lotnisko | Oferowanie | Pasażer | Przewozy


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony