Barometr lotniska europ.
Dynamika wzrostu ruchu na lotniskach europejskich w październiku 2018 wyniosła 6,5% i była istotnie wyższa niż we wrześniu – 5,0%.
Wybrane bardzo duże i duże porty nie-hubowe – październik 2018.
Lotnisko |
Miejsce w m-cu. |
Pax (tys.) |
Zmiana 2018/17 |
Zmiana w 2018/16 |
Narast- ająco w tys. |
Zmiana 2018/17 |
Zmiana 2018/16 |
Barcelona/BCN |
7 |
4 540 |
8,8 |
13,0 |
43 210 |
5,7 |
13,4 |
Londyn/LGW |
10 |
4 017 |
2,0 |
3,8 |
39 864 |
0,9 |
7,2 |
Rzym/FCO |
11 |
4 107 |
5,8 |
-1,2 |
36 911 |
4,4 |
2,7 |
Antalya |
12 |
3 628 |
25,9 |
54,3 |
29 572 |
21,2 |
70,9 |
Paryż/ORY |
13 |
3 000 |
6,7 |
7,3 |
28 230 |
3,5 |
6,6 |
Palma de Mallorca |
14 |
2 988 |
3,8 |
7,7 |
27 092 |
3,3 |
9,6 |
Stambuł/SAW |
15 |
2 909 |
5,6 |
12,0 |
28 819 |
10,0 |
14,7 |
Dublin |
17 |
2 812 |
8,5 |
12,7 |
26974 |
6,5 |
12,8 |
Lizbona |
19 |
2 640 |
7,1 |
23,2 |
24 874 |
10,0 |
31,1 |
Manchester |
21 |
2 553 |
5,8 |
9,0 |
24 531 |
0,9 |
10,6 |
Oslo/OSL |
22 |
2 537 |
2,4 |
9,0 |
24 132 |
3,7 |
11,2 |
Londyn/STN |
23 |
2 530 |
8,8 |
16,5 |
23 995 |
7,8 |
15,9 |
Dusseldorf |
24 |
2 451 |
8,3 |
2,5 |
20 656 |
-4,5 |
2,5 |
Sztokholm/ARN |
26 |
2 339 |
-1,4 |
5,3 |
22 974 |
1,1 |
10,1 |
Berlin/TXL |
27 |
2 294 |
31,9 |
16,2 |
18 215 |
1,4 |
1,1 |
Ateny |
28 |
2 205 |
7,8 |
24,4 |
20 957 |
11,2 |
21,0 |
Bruksela |
29 |
2 174 |
-2,4 |
5,9 |
21 896 |
3,2 |
19,2 |
Mediolan/MXP |
30 |
2 174 |
-2,4 |
5,9 |
21 005 |
11,1 |
27,8 |
Tel Aviv |
31 |
2 077 |
0,7 |
19,7 |
19 737 |
10,7 |
27,9 |
Helsinki |
34 |
1 812 |
7,9 |
20,6 |
17 612 |
10,8 |
21,5 |
Hamburg |
35 |
1 684 |
-2,1 |
5,8 |
14 739 |
-2,7 |
6,6 |
Genewa |
39 |
1 466 |
2,1 |
6,1 |
15 079 |
1,7 |
7,0 |
I tym razem wyniki były mocno zróżnicowane. Stabilnie szybko rozwija się największy europejski port nie-hubowy – BCN. To, w ogromnym stopniu zasługa tanich linii na czele z Vueling.
Część lotnisk niemieckich nie tylko wyszła z kryzysu spowodowanego bankructwem Air Berlin, ale notuje wzrost ruchu, w przypadku głównej bazy linii – TXL – nawet bardzo duży.
Dość niespodziewanie poprawiła się sytuacja w wielu lotniskach brytyjskich.
Ogromne wzrosty ruchu w Antalyi są dowodem, że ruch turystyczno-wakacyjny powrócił do Turcji.
Zwolniły nieco tempo dwa huby niszowe – HEL i LIS.
Po wielu miesiącach bardzo wysokich wzrostów TLV odnotował indeks zbliżony do zera.
Słabsze wyniki w Skandynawii to efekt problemów DY i wolnego tempa rozwoju SAS.
Wybrane porty w Europie Środkowo-Wschodniej – październik 2018 (zmiany w %).
Lotnisko |
Miejsce w m-cu. |
Pax (tys.) |
Zmiana 2018/17 |
Zmiana w 2018/16 |
Narastająco w tys. |
Zmiana 2018/17 |
Zmiana 2018/16 |
Moskwa/SVO |
9 |
4 066 |
13,8 |
33,9 |
38 409 |
13,5 |
34,4 |
Wiedeń |
20 |
2 584 |
18,2 |
19,3 |
22 634 |
8,5 |
14,1 |
Moskwa/DME |
25 |
2 441 |
-3,5 |
3,0 |
25 648 |
-3,5 |
4,4 |
Moskwa/VKO |
32 |
1 912 |
20,4 |
47,4 |
18 465 |
19,0 |
86,1 |
Warszawa |
36 |
1 562 |
9,2 |
35,1 |
15 248 |
13,1 |
40,7 |
St. Petersburg |
37 |
1547 |
15,2 |
35,0 |
15 563 |
11,2 |
49,2 |
Praga |
38 |
1 466 |
7,0 |
22,8 |
14 414 |
9,6 |
30,2 |
Budapeszt |
42 |
1 343 |
12,7 |
27,7 |
12 634 |
14,2 |
30,6 |
Bukareszt |
46 |
1 239 |
7,3 |
25,2 |
11 730 |
7,5 |
27,4 |
Kijów |
50 |
1 182 |
24,6 |
48,3 |
10 673 |
18,3 |
46,9 |
Ryga |
75 |
645 |
16,6 |
35,2 |
6 028 |
16,8 |
30,6 |
Sofia |
77 |
609 |
6,1 |
27,6 |
5 952 |
7,4 |
46,0 |
Kraków |
80 |
605 |
14,3 |
36,0 |
5 660 |
16,0 |
34,4 |
Belgrad |
91 |
496 |
3,1 |
12,9 |
4900 |
5,7 |
15,2 |
Wilno |
96 |
464 |
10,7 |
30,2 |
4 223 |
36,0 |
29,9 |
Mińsk |
103 |
385 |
16,5 |
19,3 |
3 843 |
10,0 |
- |
Tbilisi |
108 |
335 |
17,9 |
62,8 |
3 286 |
20,6 |
145,3 |
Zagrzeb |
112 |
318 |
7,1 |
25,6 |
2 882 |
8,4 |
21,4 |
Rostów |
113 |
285 |
17,4 |
52,1 |
2 760 |
22,1 |
177,1 |
Tallinn |
114 |
285 |
10,8 |
35,2 |
2 557 |
13,1 |
34,4 |
Wrocław |
118 |
277 |
17,3 |
41,5 |
2 838 |
17,6 |
41,1 |
Kluż |
126 |
246 |
-1,4 |
38,1 |
2 415 |
3,5 |
56,7 |
Kiszyniów |
129 |
229 |
5,3 |
19,9 |
- |
|
|
Tirana |
130 |
226 |
4,8 |
13,0 |
2 518 |
13,2 |
38,9 |
Poznań |
140 |
195 |
27,9 |
53,1 |
2 207 |
39,6 |
50,7 |
Skopje |
143 |
188 |
9,0 |
31,7 |
- |
|
|
Prisztina |
145 |
170 |
13,1 |
15,0 |
1 833 |
13,3 |
21,3 |
Bratysława |
146 |
168 |
16,0 |
25,8 |
- |
|
|
Ljubljana |
148 |
161 |
5,1 |
22,2 |
1 585 |
9,2 |
30,9 |
Timiszoara |
155 |
129 |
-8,2 |
4,7 |
1 286 |
-6,0 |
39,4 |
Kowno |
171 |
91 |
7,3 |
34,4 |
849 |
-19,6 |
35,7 |
Charków |
174 |
83 |
22,5 |
50,3 |
811 |
18,5 |
63,1 |
Lublin |
197 |
38 |
-12,5 |
11,9 |
407 |
13,2 |
62,8 |
Brno |
211 |
25 |
-6,2 |
-4,8 |
476 |
7,9 |
23,3 |
Sytuacja w naszym regionie jest coraz bardziej zróżnicowana, choć indeksy do 2016 pokazują, jak szybko rozwijały się przewozy w całym regionie.
SVO dołącza do czołówki hub-ów europejskich. To w ogromnym stopniu efekt rosnącego udziału SU w przewozach Europa – Azja oraz szybkiego rozwoju rosyjskiego ruchu krajowego.
VKO coraz lepiej pełni rolę lotniska tanich linii, a głównie spółki-córki SU – Pobiedy. Stopniowo marginalizowana jest rola DME. Proces ten rozpoczął się od upadku linii Transaero, dla której było to lotnisko bazowe.
WAW i PRG zwolniły nieco tempa, ale PRG bardziej. Jeżeli dodamy wyniki WMI to przewaga lotnisk obsługujących aglomerację warszawską nad PRG wyniosła 24,6%. Była istotnie wyższa, niż w miesiącach szczytu letnich i niż w ubiegłym roku – 21,2%. Rosnąca przewaga WAW w okresie zimowym to zjawisko występujące od lat. Bardzo duże znaczenie ma tu atrakcyjność turystyczna PRG. BUD kontynuuje świetną passę, natomiast istotnie zwolniły porty rumuńskie.
Porty w krajach nadbałtyckich mają wciąż dobre i bardzo dobre wyniki. Dotyczy to w szczególności RIX - dzięki strategii tworzenia hub-u regionalnego przez BT.
Świetne wyniki mają porty ukraińskie. Pomaga zbliżenie z UE i emigracja zarobkowa.
Bardzo niestabilny jest rozwój ruchu w lotniskach na Bałkanach. Decyduje tu, w ogromnym stopniu, aktualna polityka handlowa tanich linii.
Na tle regionu wciąż bardzo dobrze wyglądają prawie wszystkie (duże i małe) polskie porty regionalne.
Wybrane porty regionalne – październik 2018.
Lotnisko |
Miejsce w m-cu. |
Pax (tys.) |
Zmiana 2018/17 |
Zmiana w 2018/16 |
Narastająco w tys. |
Zmiana 2018/17 |
Zmiana 2018/16 |
Malaga |
33 |
1 859 |
1,4 |
8,7 |
16 735 |
1,2 |
13,2 |
Kolonia |
40 |
1 371 |
12,4 |
15,2 |
11 102 |
3,9 |
8,0 |
Edynburg |
43 |
1 322 |
7,9 |
17,2 |
12 228 |
5,7 |
15,0 |
Ankara |
44 |
1 281 |
-12,6 |
8,4 |
14 437 |
11,7 |
33,3 |
Nicea |
45 |
1 260 |
2,4 |
13,1 |
12 162 |
4,0 |
11,1 |
Berlin/SXF |
47 |
1 197 |
-1,1 |
2,2 |
10 903 |
-0,3 |
12,9 |
Gran Canaria |
49 |
1 187 |
1,0 |
11,2 |
11 137 |
4,8 |
13,0 |
Stuttgart |
51 |
1 157 |
9,5 |
12,6 |
10 192 |
7,1 |
10,4 |
Birmingham |
52 |
1 142 |
6,1 |
6,3 |
10 793 |
-5,6 |
7,8 |
Mediolan/BGY |
53 |
1 115 |
6,5 |
15,1 |
11 017 |
4,8 |
16,7 |
Wenecja |
55 |
1 070 |
-2,3 |
18,0 |
9 789 |
7,6 |
16,2 |
Lyon |
56 |
1 000 |
8,3 |
14,6 |
9 402 |
7,0 |
15,2 |
Larnaka |
63 |
854 |
0,1 |
14,9 |
7 379 |
4,2 |
22,2 |
Keflawik |
65 |
849 |
16,3 |
38,1 |
8 569 |
13,5 |
47,4 |
Mediolan/LIN |
67 |
789 |
-1,5 |
-4,0 |
7 773 |
-3,8 |
-4,3 |
Charleroi |
68 |
750 |
8,8 |
15,0 |
6 883 |
4,5 |
10,6 |
Hanower |
70 |
719 |
12,9 |
21,1 |
5 595 |
9,0 |
17,9 |
Eindhoven |
78 |
608 |
14,2 |
25,1 |
5 390 |
10,3 |
109,8 |
Goeteborg |
79 |
606 |
-0,2 |
6,1 |
5 853 |
0,9 |
7,6 |
Bergen |
84 |
586 |
2,9 |
7,6 |
5 319 |
2,6 |
5,4 |
Rzym/CIA |
90 |
501 |
1,0 |
113,3 |
4 889 |
-0,8 |
10,1 |
East Midlands |
92 |
491 |
2,3 |
5,3 |
4 410 |
-0,5 |
3,3 |
Londyn/LCY |
100 |
439 |
8,7 |
11,9 |
4 040 |
6,7 |
6,3 |
Luksemburg |
104 |
371 |
12,1 |
32,4 |
3 429 |
12,9 |
34,6 |
Sztokholm/BMA |
128 |
243 |
-0,6 |
2,2 |
2 090 |
-0,8 |
0,4 |
Sztokholm/NYO |
133 |
210 |
4,6 |
10,6 |
1 929 |
4,4 |
8,9 |
Gerona |
139 |
196 |
0,1 |
22,1 |
1 937 |
4,9 |
24,1 |
Malmoe |
141 |
193 |
-3,1 |
-5,5 |
1 837 |
-1,3 |
-2,7 |
Coraz więcej lotnisk regionalnych odnotowuje pogorszenie koniunktury. Dotyczy to w szczególności portów w Europie Południowej, które odczuwają powrót do gry Turcji, jako destynacji turystyczno-wakacyjnej.
Dość niespodziewanie poprawiły się wyniki wielu portów brytyjskich.
Po gorszym okresie znów rośnie ruch w Charleroi. Dobrze rozwija się jedna z baz EW – Kolonia, natomiast SXF odczuwa zwolnienie się slotów w TXL po bankructwie AB. Wciąż bardzo szybko rośnie ruch w KEF, choć już w nie tak szalonym tempie, jak w szczycie sezonu letniego.
EIN korzysta na „zatkaniu się” AMS.
Marek Serafin
PRTL.pl
Główne źródło danych: ACI Europe
Komunikacja | Linie lotnicze | Lotnisko | Oferowanie | Pasażer | Przewozy
Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.