INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Barometr lotniska europ.


Barometr lotniska europejskie - listopad 2018. Stabilne tempo wzrostu. Część I

Marek Serafin, 2019-01-17
     

Dynamika wzrostu ruchu na lotniskach europejskich w listopadzie wyniosła 6,4%. W październiku było to 6,5%, a wewrześniu - 5,0%. Ubiegły rok miał najwyższy indeks wzrostu od 14 lat – aż 8,5%.

 

Po raz pierwszy od wielu miesięcy port w krajach UE miały wyższą dynamikę wzrostu niż w krajach poza-unijnych. Główną dolę odegrał tu spadek przewozów krajowych w krajach nie-unijnych.

 

Szczególnie szybko rosną przewozy międzynarodowe – wzrost aż o 8%. Wciąż dużą rolę odgrywają tu ultra-tanie i tanie linie.

 

W barometrze uwzględnione jest aż 245 lotniska europejskie. Praktycznie wszystkie najważniejsze porty. Reprezentatywny charakter mają również dane historyczne. Te 245 lotnisk reprezentuje ponad 88% całego europejskiego ruchu lotniczego.

 

Porty europejskie (dane miesięczne)


Miesiąc
2017/16 lub 2018/17 w %
2017/15 lub 2018/16 w %
2017/14 lub 2018/15 w %
ROK 2016
5,1
10,5
16,4
Listopad
7,9
15,5
20,8
Grudzień
5,0
15,3
21,3
Rok 2017
8,5
13,9
19,9
Styczeń
7,4
16,9
23,9
Luty
6,5
11,8
23,1
Marzec
8,9
16,1
24,1
Kwiecień
5,0
19,9
22,9
Maj
6,1
14,8
19,2
Czerwiec
6,8
17,6
20,6
Lipiec
4,8
14,9
19,5
Sierpień
5,1
14,3
16,8
Wrzesień
5,0
13,6
20,1
Październik
6,5
14,5
21,0
Listopad
6,4
14,6
23,0

 

Listopad 2018. Kraje UE i poza UE oraz ruch międzynarodowy i ruch krajowy.

Porównanie do 2017/16/15

 

 

Rok 2018/17

Rok 2018/16

Rok 2018/15

Porty w UE

6,7

14,0

22,9

Poza UE

5,3

16,9

23,5

Ruch międzynarodowy

8,0

17,1

25,9

Ruch międz. UE

7,0

15,3

25,0

Ruch międz. Non-UE

13,1!

26,4

30,2

Ruch krajowy

2,1

8,3

16,1

Ruch krajowy UE

5,4

9,2

15,5

Ruch krajowy non-UE

-3,2

6,9

17,1

 

Zmiany w liczbie startów i lądowań

 

Starty i lądowania

2018/2017

2018/2016

2018/2015

Łącznie

5,1

8,5

12,6

Kraje EU

5,4

8,4

13,2

Kraje non-EU

4,2

8,8

10,6

 

Dane historyczne.

 

W październiku 2018 ruch w portach unijnych był nieznacznie niższy niż w poza-unijnych – 6,3% i 7,2%, we wrześniu było to odpowiednio - 4,9% i 5,6%, w sierpniu - 4,6% i 6,7%, w lipcu - 4,3% i 6,8%, w czerwcu - 5,8% i 10,0%, w maju - 5,5% i 8,0%, w kwietniu -3,4% i 10,4%, w marcu - 7,9% i 12,0%, w lutym - 5,2% i 10,8%, w styczniu - 5,2% i 14,6%, w grudniu 2017 - 4,0% i 8,5%, listopadzie 6,8% i 11,6%.

 

Tabela pokazująca indeksy zmian (w %) na najważniejszych rynkach europejskich: 11.2018 do 11.2017

 

Kraj

AT

BE

BG

CZ

DK

FI

FR

Indeks

22,2

5,1

3,8

4,3

4,7

5,3

5,8

 

Kraj

GR

ES

NL

LT

LV

DE

NO

PT

Indeks

12,8

7,0

2,4

10,9

10,8

8,1

2,8

6,4

 

Kraj

RU

RO

RS

SI

CH

SE

TR

UA

HU

GB

IT

Indeks

11,3

 9,5

5,0

18,1

6,5

-1,6

-1,0

31,9

9,1

4,6

9,0

 

Uwaga:

  • nie pokazujemy indeksu dla Polski, gdyż ACI nie dysponuje danymi z niektórych polskich lotnisk. Szczegółowe, pełne dane dla rynku polskiego można znaleźć w naszych Barometrach Polska.

 

W tym miesiącu warto zwrócić uwagę na:

  • rekordowo wysoką (Austria) i bardzo wysoką (Niemcy) dynamikę wzrostu wynikającą z niskiej bazy porównawczej, która była efektem bankructwa Air Berlin. W przypadku Austrii bardzo istotną rolę odgrywa ekspansja tanich linii – FR, U2, W6, ten sam czynnik, choć nie tak zdecydowanie działa też w przypadku Niemiec.
  • coraz szybsze tempo wzrostu rynku ukraińskiego. Ogromną rolę odgrywa zniesienie przez UE wiz i rosnąca, jak śniegowa kula, ekspansja tanich linii,
  • stabilnie bardzo dobre wyniki lotnisk rosyjskich,
  • dobre wyniki lotnisk francuskich, szwajcarskich i w krajach Europy Południowej,
  • zróżnicowaną sytuację w naszym regionie – świetne wyniki na Słowacji, dobre na Węgrzech, w krajach bałtyckich i Rumunii. Słabe i bardzo słabe w Bułgarii, Czechach, Serbii i Słowenii (-3,6%). Należy jednak pamiętać, że przez bardzo wiele miesięcy rynki te miały wspaniałą koniunkturę,
  • bardzo słabe wyniki w Szwecji, słabe w Norwegii, a stabilnie dobre w Finlandii. Dużą rolę odgrywa tu stagnacja przewozów SAS i stały rozwój AY.
  • fatalne wyniki w Turcji. Tu, najprawdopodobniej zadecydował spadek ruchu krajowego, związany, między innymi, z niepokojami politycznymi oraz bardzo wolne tempo wzrostu IST.

 

Wyniki największych graczy europejskich podajemy w Barometrach Wyniki przewozowe największych linii europejskich.

 

Od bardzo wielu miesięcy na tle Europy i naszego regionu dobrze wypada rynek polski – w listopadzie indeks 9,6% - patrz Barometr Polska 11.2018. Był on jednak o 5-6 punktów procentowych niższy niż w okresie szczytu letniego – od maja do sierpnia.

 

Największe huby europejskie - listopad (zmiany w %)

 

 Lotnisko

Miejsce w m-cu.

Pax

(tys.)

Zmiana

2018/17

Zmiana w

2018/16

Narastająco

w tys.

Zmiana

2018/17

Zmiana

2018/16

Londyn/LHR

1

6 115

3,2

6,8

73 630

2,7

5,9

Paryż/CDG

2

5 481

6,4

13,4

66 604

4,0

9,7

Amsterdam

3

5 306

2,4

12,8

65 784

3,5

11,8

Frankfurt

4

5 244

4,7

26,8

64 585

7,8

14,3

 Stambuł

 5

5 162

1,2!

17,4

63 084

7,1

13,6

Madryt

6

4 531

8,2

14,9

53 294

8,5

14,9

Monachium

8

3 530

5,9

14,7

42 933

3,5

9,5

Zurych

15

2 212

6,1

9,7

28 763

5,8

12,7

Kopenhaga

17

2 208

5,3

1,6

28 216

3,9

4,8

 

Większość największych hub-ów miało dobre wyniki – indeksy wzrostu wyższe od średniej tegorocznej. Od bardzo wielu miesięcy stabilnie świetnie rozwijał się port madrycki.

 

Natomiast dość niespodziewanie, dwa hub-y - Amsterdam i Istambuł, zdecydowanie obniżyły indeksy wzrostu. Oba porty są już na granicy swojej przepustowości

 

Koniec części pierwszej.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

 

Tagi:

Linie lotnicze | Lotnisko | Połączenia | Przewozy


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony