INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Barometr lotniska europ.


Barometr lotniska europejskie – listopad 2018. Część II. Wyniki poszczególnych portów

Marek Serafin, 2019-01-21
     

Dynamika wzrostu ruchu na lotniskach europejskich w listopadzie 2018 wyniosła 6,4% i była minimalnie niższa niż w październiku (6,5%) a wyższa niż we wrześniu (5,0%).

 

Wybrane bardzo duże i duże porty nie-hubowe – listopad 2018.

 

 Lotnisko

Miejsce w m-cu.

Pax

(tys.)

Zmiana

2018/17

Zmiana w

2018/16

Narastająco

w tys.

Zmiana

2018/17

Zmiana

2018/16

Barcelona/

BCN

9

3 422

7,7

13,2

46 653

 5,9

13,4

Rzym/FCO

10

3 074

8,5

5,6

39 985

 4,7

2,9

Londyn/LGW

11

3 054

5,7

8,2

42 919

 1,2

7,2

Stambuł/

SAW

12

2 595

2,3

13,2

31 415

9,3

14,5

Paryż/ORY

13

2 384

3,2

5,5

30 614

3,5

6,5

Dublin

14

2 276

6,6

13,6

29 248

6,5

12,9

Oslo

16

2 209

4,7

8,8

26 341

3,8

11,0

Lizbona

19

2 085

3,2

21,1

26 960

9,4

30,3

Sztokholm/

ARN

 20

2 038

-0,7

3,1

25 011

1,0

9,5

Londyn/STN

 21

1 982

8,7

13,9

25 976

7,9

15,8

Bruksela

22

1 937

5,9

11,2

23 834

3,4

18,5

 Berlin/TXL

23

1 931

47,0

16,0

20 145

4,5

2,3

Manchester

25

1 860

7,0

8,6

26 391

1,3

10,5

Dusseldorf

26

1 854

17,8

7,1

22 510

-3,0

2,9

Mediolan/

MXP

27

1 820

13,9

26,4

22 825

11,3

27,7

Ateny

28

1 622

12,4

21,8

22 579

11,3

21,1

Helsinki

29

1 566

5,5

19,1

19 179

10,4

21,3

Hamburg

32

1 278

0,7

5,9

16 017

-2,5

6,6

Antalya

34

1 241

25,9

39,6

30 813

21,4

69,4

Genewa

39

1 113

4,2

8,4

16 192

1,8

7,1

 

Listopad był dobry dla większości z tych portów. Wciąż stabilnie szybko rozwija się największy europejski port nie-hubowy – BCN. W tym roku ma dużą szansę przekroczyć 50 mln obsłużonych pasażerów. Jak na port nie-hubowy to ewenement. Ogromna w tym zasługa tanich linii na czele z Vueling.

 

Część lotnisk niemieckich nie tylko wyszła z kryzysu spowodowanego bankructwem Air Berlin, ale notuje wzrost ruchu, w przypadku głównej bazy linii – TXL – ogromny do 2017, a bardzo duży do 2016. Świetnie rozwija się sytuacja w drugiej bazie AB – w DUS.

 

Kontynuowana jest niespodziewana, październikowa poprawa sytuacji w wielu lotniskach brytyjskich. Bardzo dobrze radzi sobie największa baza FR – STN.

 

Ogromne wzrosty ruchu w Antalyi są dowodem, że ruch turystyczno-wakacyjny powrócił do Turcji.

 

Zwolniły nieco tempo dwa huby niszowe – HEL i LIS, ale indeksy do 2016 są nadal bardzo wysokie.

 

Świetnie radzi sobie MXP, dla którego problemy AZ nie są ważne.

 

TLV nie podał swoich wyników listopadowych.

 

Wybrane porty w Europie Środkowo-Wschodniej listopad 2018 (zmiany w %).

 

Lotnisko

Miejsce w m-cu.

Pax

(tys.)

Zmiana

2018/17

Zmiana w

2018/16

Narastająco

w tys.

Zmiana

2018/17

Zmiana

2018/16

Moskwa/SVO

7

3 733

19,5

39,1

42 141

14,0

34,8

Wiedeń

18

2 193

24,2

24,1

24 827

9,7

14,9

Moskwa/DME

24

1 905

-6,5

-1,8

27 553

-3,7

3,9

Moskwa/VKO

30

1 478

15,1

34,5

19 942

18,7

81,0

St. Petersburg

31

1 287

18,1

35,1

16 850

11,7

48,0

Warszawa

33

1 275

10,7

24,8

16 523

12,9

39,4

Praga

35

1 172

4,9

20,8

15 587

9,2

29,4

Budapeszt

40

1 110

9,1

27,4

13 744

13,7

30,4

Bukareszt

41

1 063

11,1

21,9

12 794

7,8

26,9

Kijów

44

994

33,0

50,6

11 668

19,4

47,2

Kraków

69

551

15,7

42,5

6 211

16,0

35,1

Ryga

71

511

10,8

32,7

6 539

16,3

30,8

Sofia

73

485

5,4

12,5

6 437

7,3

42,8

Belgrad

90

371

5,6

11,6

5 271

5,7

14,9

Wilno

91

358

7,9

27,5

4 581

33,3

29,7

Mińsk

92

340

14,2

24,1

4 182

10,3

-

Tbilisi

102

261

19,4

10,6

3 547

20,5

164,8

Rostów

105

242

3,8

29,3

3 002

20,4

153,7

Zagrzeb

107

234

5,0

18,3

3 116

8,1

21,2

Wrocław

109

231

16,1

24,9

3 069

17,5

39,7

Tallinn

112

227

11,8

41,9

2 784

13,0

35,0

Tirana

115

202

8,3

14,7

2 720

12,8

36,8

Kluż

118

180

-2,5

13,3

2 595

3,1

52,6

Kiszyniów

120

173

-1,8

16,1

2 638

3,1

28,9

Prisztina

127

152

29,8

35,9

1 985

14,4

22,3

Skopje

128

148

5,1

22,3

1 997

15,8

30,9

Bratysława

131

140

18,1

40,6

2 152

18,2

38,3

Poznań

132

137

-0,3

37,4

2 344

36,4

49,9

Timiszoara

133

122

-6,0

1,5

1 408

-6,0

35,1

Ljubljana

136

118

-3,3

18,6

1 702

8,2

30,0

Kowno

153

81

24,1

43,6

930

-17,0

36,3

Charków

155

73

18,7

42,5

884

18,5

61,2

Lublin

198

24

-33,1

-2,2

430

9,1

57,1

Brno

212

13

-19,0

-21,8

489

7,0

21,4

 

To pierwszy miesiąc sezonu Zima 2018/19. We wciąż niestabilnym, pod względem sytuacji rynkowej, regionie jest to dobra indykacja, jak będą wyglądały kolejne miesiące. Na wielu rynkach i w wielu portów linie dokonały korekty oferowania. Dotyczyło to, przede wszystkim, tanich linii (W6).

 

SVO awansuje coraz wyżej. Jeszcze kilka lat temu DME miało przewozy na tym samym poziomie. Teraz różnica jest już ogromna. VKO coraz lepiej pełni rolę lotniska tanich linii, a głównie spółki-córki SU – Pobiedy.

 

WAW i PRG zwolniły nieco tempa, ale PRG zdecydowanie bardziej. Jeżeli dodamy wyniki WMI to przewaga lotnisk obsługujących aglomerację warszawską nad PRG wyniosła aż 29,4%. Była istotnie wyższa, niż w październiku (24,6%), w miesiącach szczytu letnich, jak i w ubiegłym roku – 21,2%. W obecnej sytuacji głównym autorem tego sukcesu jest już niekwestionowanie LOT.

 

BUD kontynuuje dobrą passę, natomiast zdecydowanie przyśpieszył ponownie BUH.

 

W portach Kijowa i niektórych innych lotniskach ukraińskich (LWO) rozpoczął się sprint, który jest głównie zasługą tanich linii. To połączenia dla milionów mieszkańców tego kraju, którzy albo już pracują zagranicą albo dopiero tam się wybierają. Geografia bardzo dobrze tu przewoźnikom lotniczym służy.

 

Porty w krajach nadbałtyckich mają wciąż dobre i bardzo dobre wyniki.

 

Bardzo niestabilny jest rozwój ruchu w lotniskach na Bałkanach. Decyduje tu, w ogromnym stopniu, aktualna polityka handlowa tanich linii.

 

W portach regionu wyniki do 2017 były dość zróżnicowane, ale poza bardzo nielicznymi wyjątkami, do 2016 świetne.

 

Na tle regionu wciąż bardzo dobrze wyglądają prawie wszystkie (duże i małe) polskie porty regionalne.

 

Wybrane porty regionalne listopad 2018.

 

 Lotnisko

Miejsce w m-cu.

Pax

(tys.)

Zmiana

2018/17

Zmiana w

2018/16

Narastająco

w tys.

Zmiana

2018/17

Zmiana

2018/16

Gran Canaria

36

1 172

-1,0

8,9

12 309

4,2

12,6

Ankara

37

1 168

-20,5

5,3

15 605

8,4

30,7

Malaga

38

1 148

8,1

19,0

17 882

1,6

13,6

Edynburg

42

1 046

11,7

21,7

13 273

6,2

15,5

Mediolan/BGY

46

960

6,9

14,8

11 976

4,9

16,6

Alicante

48

889

11,0

15,0

13 143

1,4

12,9

Berlin/SXF

49

885

-7,0

-7,8

11 787

-0,8

11,0

Nicea

51

845

3,1

16,3

13 008

3,9

11,4

Stuttgart

52

842

13,1

17,7

11 034

7,5

11,0

Birmingham

53

824

7,3

5,7

11 617

-4,8

7,6

Kolonia

54

823

-5,2

-0,2

11 926

3,2

7,4

Lyon

55

810

9,7

21,1

10 212

7,2

15,7

Mediolan/LIN

57

725

0,5

-4,3

8 498

-3,4

-4,3

Wenecja

58

703

9,4

16,9

10 492

7,7

16,3

Keflavik

63

629

5,8

26,8

9 198

12,9

45,8

Charleroi

68

561

1,7

5,5

7 444

4,3

10,2

Goeteborg

72

508

0,4

2,8

6 360

0,8

7,2

Bergen

74

485

2,8

6,7

5 804

2,7

5,5

Rzym/CIA

76

470

-1,0

0,1

5 360

-0,8

9,2

Larnaka

83

424

6,1

17,4

7 803

4,3

22,0

Eindhoven

85

407

2,1

14,1

5 797

9,7

 98,1

Hanower

87

392

-1,8

11,6

5 987

8,2

17,5

Trondheim

88

384

2,7

3,4

4 095

0,0

0,5

Turyn

99

306

6,5

4,9

3 744

-3,0

3,1

Luksemburg

100

301

10,9

30,4

3 729

12,7

34,3

East Midlands

108

232

4,7

25,6

4 623

-0,3

4,2

Sztokholm/BMA

110

229

-3,8

-0,8

2 319

-1,1

0,3

Billund

113

216

-0,4

14,1

3 236

1,8

10,8

Malmoe

121

170

-9,5

-8,7

2007

-2,0

-3,2

Brema

125

162

-4,8

7,8

2 414

1,0

-0,6

Gerona

178

38

-16,8

-22,9

1 975

4,4

22,7

 

Obecny sezon zimowy przyniósł dalsze zróżnicowanie wyników. Wiele portów notuje osłabienie koniunktury. Nie dotyczy to niektórych lotnisk w UK, które najwyraźniej nie przejmują się BREXIT-em. Ogólnie nienajlepsza jest sytuacja w większości regionalnych portów skandynawskich. W Niemczech „przegrupowanie sił” po bankructwie AB. SXF i CGN notują dużo słabsze wyniki, po zwolnieniu się slotów w DUS i na TXL.

 

Większość lotnisk w Południowej Europie nie gna już tak do przodu, gdyż do gry o ruch turystyczni-wakacyjny wróciła Turcja.

 

Kolejność w listopadzie i narastająco pokazują jak zróżnicowana jest sezonowość w różnych portach.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

Główne źródło danych: ACI Europe

 

 

 

Tagi:

Komunikacja | Linie lotnicze | Lotnisko | Oferowanie | Pasażer | Przewozy


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony