INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Barometr lotniska europ.


Barometr lotniska europejskie - grudzień 2018. Niezłe zakończenie dobrego roku. Część I

Marek Serafin, 2019-02-18
     

Dynamika wzrostu ruchu na lotniskach europejskich grudniu listopadzie wyniosła 6,1%. W listopadzie było to 6,4%, w październiku - 6,5%, a wewrześniu - 5,0%. W całym roku 2018 indeks był identyczny, jak grudniowy – 6,1%. Ubiegły rok miał najwyższy indeks wzrostu od 14 lat – aż 8,5%.

 

W grudniu po raz drugi porty w krajach UE miały wyższą dynamikę wzrostu niż w krajach poza-unijnych. Tym razem różnica była już dość znaczna. W całym roku 2018 sytuacja była odwrotna. Indeksy roczne zmian w poszczególnych krajach pokazujemy poniżej.

 

W barometrze uwzględnione jest aż 243 lotniska europejskie. Praktycznie wszystkie najważniejsze porty. Reprezentatywny charakter mają również dane historyczne. Te 243 lotnisk reprezentuje ponad 88% całego europejskiego ruchu lotniczego.

 

Porty europejskie (dane miesięczne)


Miesiąc
2017/16 lub 2018/17 w %
2017/15 lub 2018/16 w %
2017/14 lub 2018/15 w %
ROK 2016
5,1
10,5
16,4
Grudzień
5,0
15,3
21,3
Rok 2017
8,5
13,9
19,9
Styczeń
7,4
16,9
23,9
Luty
6,5
11,8
23,1
Marzec
8,9
16,1
24,1
Kwiecień
5,0
19,9
22,9
Maj
6,1
14,8
19,2
Czerwiec
6,8
17,6
20,6
Lipiec
4,8
14,9
19,5
Sierpień
5,1
14,3
16,8
Wrzesień
5,0
13,6
20,1
Październik
6,5
14,5
21,0
Listopad
6,4
14,6
23,0
Grudzień
6,1
12,1
23,5
ROK 2018
6,1
14,6
20,5

 

Grudzień 2018. Kraje UE i poza UE oraz ruch międzynarodowy i ruch krajowy.

 

Porównanie do 2017/16/15

 

 

Rok 2018/17

Rok 2018/16

Rok 2018/15

Porty w UE

6,9

11,2

24,1

Poza UE

3,5

15,6

21,6

Ruch międzynarodowy

7,8

14,2

27,8

Ruch międz. UE

7,3

12,4

27,1

Ruch międz. Non-UE

9,8

23,0

31,2

Ruch krajowy

5,3

7,9

14,6

Ruch krajowy UE

5,7

6,9

14,3

Ruch krajowy non-UE

4,5

9,8

15,1

 

Zmiany w liczbie startów i lądowań

 

Starty i lądowania

2018/2017

2018/2016

2018/2015

Łącznie

6,2

7,2

12,9

Kraje EU

6,7

6,9

12,6

Kraje non-EU

4,6

8,5

13,8

 

Dane historyczne.

 

W listopadzie 2018 ruch w portach unijnych był wyższy niż w poza-unijnych – 6,7% i 5,3%. W październiku było to odpowiednio - 6,3% i 7,2%, we wrześniu - 4,9% i 5,6%, w sierpniu - 4,6% i 6,7%, w lipcu - 4,3% i 6,8%, w czerwcu - 5,8% i 10,0%, w maju - 5,5% i 8,0%, w kwietniu -3,4% i 10,4%, w marcu - 7,9% i 12,0%, w lutym - 5,2% i 10,8%, w styczniu - 5,2% i 14,6%, w grudniu 2017 - 4,0% i 8,5%.

 

Tabela pokazująca indeksy zmian (w %) na najważniejszych rynkach europejskich: 12.2018 do 12.2017

 

Kraj

AT

BE

BG

CZ

DK

FI

FR

Indeks

22,9

5,2

5,0

5,4

3,9

10,6

4,2

 

Kraj

GR

ES

NL

LT

LV

DE

NO

PT

Indeks

12,6

7,7

5,6

9,2

8,7

10,6

2,9

5,0

 

Kraj

RU

RO

RS

SI

CH

SE

TR

UA

HU

GB

IT

Indeks

9,4

 8,0

1,6

16,2

5,6

-1,4

-3,9

19,7

10,8

3,2

8,1

 

Uwaga:

  • nie pokazujemy indeksu dla Polski, gdyż ACI nie dysponuje danymi z niektórych polskich lotnisk. Szczegółowe, pełne dane dla rynku polskiego można znaleźć w naszych Barometrach Polska. Pełny indeks dla Polski wyniósł w grudniu 9,2%. Jak widzimy, podobnie, jak na większości innych rynków w naszym regionie, był on istotnie niższy, niż w pierwszej połowie roku i w szczycie sezonu letniego.

 

Tym razem nie skomentujemy wyników miesięcznych. Były one bardzo zbliżone do listopadowych. Skoncentrujemy się na wynikach rocznych – patrz poniżej.

 

Tabela pokazująca indeksy zmian (w %) na najważniejszych rynkach europejskich: rok 2018 do 2017.

 

Kraj

AT

BE

BG

CZ

DK

FI

FR

Indeks

9,9

3,8

9,4

9,0

3,7

10,6

4,7

 

Kraj

GR

ES

NL

LT

LV

DE

NO

PT

Indeks

9,7

5,7

4,1

19,2

15,7

4,1

2,5

6,9

 

Kraj

RU

RO

RS

SI

CH

SE

TR

UA

HU

GB

IT

Indeks

9,6

 6,6

5,5

18,8

5,0

0,4

8,9

19,4

13,5

2,3

6,1

 

Uwaga:

  • Indeks dla Polski w roku 2018 wyniósł 14,6%.

 

W wynikach rocznych warto zwrócić uwagę na:

  • świetne wyniki praktycznie na wszystkich rynkach w Europie Środkowo-Wschodniej. Polska była liderem wśród rynków największych. Świetne wyniki odnotowały trzy kraje bałtyckie. Rynek rumuński rozwijał się znacznie wolniej, po eksplozji w roku 2017. Zbliżenie się Ukrainy do UE – ruch bezwizowy – spowodowało ogromne wzmocnienie trendu rozwojowego.
  • relatywnie wysokie tempo wzrostu na zdecydowanej większości rynków zachodnioeuropejskich. Pozytywnie wyróżnił się tu rynek fiński (szybkie tempo wzrostu przewozów AY) oraz austriacki (niska baza porównawcza po bankructwie AB oraz ekspansja tanich linii), negatywnie: szwedzki (skutek wprowadzenia specjalnej dodatkowej opłaty „ekologicznej”), Norwegia (problemy DY) oraz Wielka Brytania (skutki zbliżającego się BREXIT-u).
  • szybkie tempo wzrostu na rynku rosyjskim. Zawdzięcza je zarówno bardzo ekspansywnej strategii SU, jak i bardzo silnemu trendowi rozwojowemu rynku przewozów krajowych,
  • wysokie indeksy wzrostu, prawie przez cały rok na rynku tureckim. Mały kryzys nastąpił pod koniec roku. Jest on, najprawdopodobniej związany z opóźnieniem uruchomienia nowego lotniska istambulskiego.

 

Wyniki największych graczy europejskich podajemy w Barometrach Wyniki przewozowe największych linii europejskich.

 

Największe huby europejskie - grudzień 2018 i cały rok (zmiany w %)

 

 Lotnisko

Miejsce w roku

Pax

(tys.)

Zmiana

2018/17

Zmiana

2018/16

Rok

w tys.

Zmiana

2018/17

Zmiana

2018/16

Londyn/LHR

1

6 497

2,5

5,4

80 127

2,7

5,8

Paryż/CDG

2

5 623

3,7

8,1

72 227

4,0

9,5

Amsterdam

3

5 269

5,7

10,7

71 053

3,7

11,7

Frankfurt

4

4 925

7,8

15,7

69 150

7,8

14,4

 Stambuł

5

5 108

-2,0

14,1

68 193

6,4

13,6

Madryt

6

4 568

7,5

13,2

57 861

8,4

14,8

Monachium

8

3 320

6,8

8,7

46 254

3,8

9,4

Zurych

16

2 305

5,9

9,8

31 068

5,8

12,5

Kopenhaga

17

2 044

3,6

-1,5

30 259

3,9

4,4

 

W całym roku 2018 warto zwrócić uwagę na:

  • relatywnie bardzo wysoki indeks wzrostu FRA. W znacznym stopniu wynika on z rozwoju siatki połączeń FR,
  • stabilnie świetne wyniki MAD. To zasługa IB oraz wielu innych przewoźników, głównie tanich,
  • obniżenie dynamiki dwóch niedawnych liderów: IST oraz AMS. Ten pierwszy port odlicza już tygodnie do zamknięcia i przeniesienia ruchu do nowego portu, ten drugi osiąga już granice swojej przepustowości,
  • LHR musi jeszcze długo czekać na przełomową inwestycję zwiększającą jego przepustowość. Obecny rozwój to efekt wykorzystywania większych samolotów i wyższych LF-ów linii lotniczych.

 

Koniec części pierwszej.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

 

Tagi:

Linie lotnicze | Lotnisko | Połączenia | Przewozy


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony