INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Barometr lotniska europ.


Barometr lotniska europejskie - styczeń 2019. Dość słaby początek roku. Część I

Marek Serafin, 2019-04-03
     

Dynamika wzrostu ruchu na lotniskach europejskich styczniu wyniosła jedynie 4,2%. W grudniu było to 6,1%, w listopadzie było to 6,4%, w październiku - 6,5%, a wewrześniu - 5,0%. W całym roku 2018 odnotowano indeks 6,1%. Był o 2,4ppct. niższy niż w roku 2017. Wynik stycznia był najgorszy od kilkunastu miesięcy.

 

Uwaga: dość późno publikujemy raport styczniowy, gdyż ACI-Europe miało tym razem spore opóźnienie w publikacji pełnego raportu zbiorczego. Utrzymamy miesięczny rytm publikowania Barometru Lotnisk Europejskich, który nabiera większego znaczenia, gdyż, jak już informowaliśmy, jesteśmy zmuszeni do publikowania Barometru Rynku Polskiego w układzie kwartalnym.

 

W styczniu po raz trzeci z rzędu porty w krajach UE miały wyższą dynamikę wzrostu niż w krajach poza-unijnych. Różnica była dość znaczna, a decydujące znaczenie miał znaczny spadek ruchu w portach tureckich.

 

W barometrze uwzględnione jest aż 241 lotnisk europejskich. Praktycznie wszystkie najważniejsze porty. Reprezentatywny charakter mają również dane historyczne. Te 241 lotnisk reprezentuje ponad 88% całego europejskiego ruchu lotniczego.

 

Porty europejskie (dane miesięczne)


Miesiąc
2018/17 lub 2019/18 w %
2018/16 lub 2019/17 w %
2018/15 lub 2019/16 w %
Rok 2017
8,5
13,9
19,9
Styczeń
7,4
16,9
23,9
Luty
6,5
11,8
23,1
Marzec
8,9
16,1
24,1
Kwiecień
5,0
19,9
22,9
Maj
6,1
14,8
19,2
Czerwiec
6,8
17,6
20,6
Lipiec
4,8
14,9
19,5
Sierpień
5,1
14,3
16,8
Wrzesień
5,0
13,6
20,1
Październik
6,5
14,5
21,0
Listopad
6,4
14,6
23,0
Grudzień
6,1
12,1
23,5
ROK 2018
6,1
14,6
20,5
Styczeń
4,2
12,1
22,1

 

Styczeń 2019. Kraje UE i poza UE oraz ruch międzynarodowy i ruch krajowy.

Porównanie do 2018/17/16

 

 

Rok 2019/18

Rok 2019/17

Rok 2019/16

Porty w UE

4,7

10,3

21,2

Poza UE

2,6

18,1

25,3

Ruch międzynarodowy

5,7

13,3

24,8

Ruch międz. UE

5,4

11,5

23,5

Ruch międz. Non-UE

6,9

21,6

30,8

Ruch krajowy

0,3

9,2

14,9

Ruch krajowy UE

2,4

6,2

12,4

Ruch krajowy non-UE

-2,7!

13,9

18,6

 

Zmiany w liczbie startów i lądowań

 

Starty i lądowania

2019/2018

2019/2017

2019/2016

Łącznie

3,9

8,4

13,2

Kraje EU

4,2

7,6

13,2

Kraje non-EU

2,8

11,0

13,3

 

Dane historyczne.

 

W grudniu 2018 ruch w portach unijnych był wyższy niż w poza-unijnych – 6,9% i 3,5%. W listopadzie było to, odpowiednio - 6,7% i 5,3%, w październiku - 6,3% i 7,2%, we wrześniu - 4,9% i 5,6%, w sierpniu - 4,6% i 6,7%, w lipcu - 4,3% i 6,8%, w czerwcu - 5,8% i 10,0%, w maju - 5,5% i 8,0%, w kwietniu -3,4% i 10,4%, w marcu - 7,9% i 12,0%, w lutym - 5,2% i 10,8%, w styczniu - 5,2% i 14,6%.

 

Tabela pokazująca indeksy zmian (w %) na najważniejszych rynkach europejskich: 01.2019 do 01.2018

 

Kraj

AT

BE

BG

CZ

DK

FI

FR

Indeks

20,8

3,2

4,0

3,5

2,4

4,0

2,9

 

Kraj

GR

ES

NL

LT

LV

DE

NO

PT

Indeks

10,6

7,1

1,6

9,2

5,4

2,4

3,4

6,2

 

Kraj

RU

RO

RS

SI

CH

SE

TR

UA

HU

GB

IT

Indeks

7,8

 7,9

2,8

7,7

4,0

-2,7

-4,1

14,1

5,0

3,5

3,0

 

Uwaga:

  • nie pokazujemy indeksu dla Polski, gdyż ACI nie dysponuje danymi z niektórych polskich lotnisk. Szczegółowe, pełne dane dla rynku polskiego można znaleźć w naszych Barometrach Polska. Pełny indeks dla Polski wyniósł w styczniu jedynie 5,6%. Podobnie, jak w prawie całej Europie, był on istotnie niższy od średniej ubiegłorocznej. Możemy już mówić o osłabieniu bardzo silnego trendu wzrostowego, który swój szczyt miał w roku 2017, a w roku ubiegłym był kontynuowany, jedynie z niewiele mniejszym natężeniem.

 

Jak widzimy do wyjątków należały rynki, z dwucyfrowymi indeksami wzrostu. Ewenementem jest od niedawna rynek austriacki, którego główny port przeżywa prawdziwą inwazję tanich linii. Dobrze bronią się duże rynki w Europie Południowej, z wyjątkiem włoskiego. W Europie Środkowej żaden duży rynek nie osiągnął indeksu dwucyfrowego. W Europie Wschodniej wciąż gna do przodu rynek ukraiński, ale i on zmniejszył tempo swojego sprintu.

 

W Europie Zachodniej zdecydowanie przeważały indeksy niższe niż 5%. Najważniejszym wyjątkiem były Niemcy, ale tu istotne znaczenie miała kwestia bazy porównawczej. W Zimie 2017/18 odczuwalne były, bardzo silnie, skutki bankructwa Air Berlin, które nastąpiło w połowie października 2017. W styczniu 2018 indeks wzrostu wyniósł jedynie 0,5%.

 

W przypadku rynku tureckiego spadek ruchu ma, najprawdopodobniej, związek z pewnymi perturbacjami wynikającymi z opóźnienia oddania do użytku nowego lotniska istambulskiego. Spowodowało ono, między innymi, istotny spadek ruchu domestic. Mniejszy, po raz kolejny, ruch w portach szwedzkich, ma związek z wprowadzeniem nowej opłaty od podróży lotniczej – proekologicznej. Zbliżająca się też nieuchronnie upadłość linii WOW spowodowała spory spadek ruchu z/do Islandii – o 6,0%.  

 

Wyniki największych graczy europejskich podajemy w Barometrach Wyniki przewozowe największych linii europejskich.

 

Największe huby europejskie - styczeń 2019

 

 Lotnisko

Miejsce w roku

Pax

(tys.)

Zmiana

2019/18

Zmiana

2019/17

Londyn/LHR

1

5 929

2,1

3,3

Paryż/CDG

2

5 369

2,9

7,9

Istambuł

3

5 122

-2,6

27,0

Amsterdam

4

5 005

1,7

9,5

Frankfurt

5

4 652

2,3

10,1

Madryt

6

4 385

6,2

14,1

Monachium

9

3 094

4,9

5,9

Zurych

14

2 129

5,9

8,7

Kopenhaga

17

1 966

2,2

-0,5

 

Wielkie hub-y europejskie notują okres wyraźnie wolniejszego rozwoju. Nawet Madryt, który jednak i tak wyróżnia się spośród całej grupy. Zapomniał też o dynamicznym rozwoju AMS. Tu istotne znaczenia mają ograniczenia infrastrukturalne i wolniejsze tempo wzrostu ruchu KLM-u. Jak pokażemy w części II naszego Barometru SVO, dzięki bardzo szybkiemu rozwojowi SU wciąż awansuje w rankingu europejskim i w styczniu wyprzedziło MUC i BCN, zajmując pozycję Nr 7. Jest oczywiście hub-em o ograniczonej specjalizacji – ruch tranzytowy Europa – Azja oraz domestic w Rosji.

 

Dzięki stabilnie dobrym wynikom LX ZRH jest jednym z liderów, wśród dużych hub-ów europejskich, jeżeli chodzi o tempo wzrostu ruchu.

 

Koniec części pierwszej.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

Główne źródło danych: ACI Europe

 

 

 

Tagi:

Linie lotnicze | Lotnisko | Oferowanie | Połączenia | Przewozy


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony