Barometr lotniska europ.
Dynamika wzrostu ruchu na lotniskach europejskich w lutym 2019 wyniosła 5,0% i była wyższa niż w styczniu, a niższa niż w grudniu (6,1%), w listopadzie (6,4%) oraz w październiku (6,5%). W całym roku 2018 indeks wzrostu wyniósł 6,1% i był zdecydowanie niższy niż w roku 2017 – 8,5%. Wynik lutowy potwierdza nieznaczne osłabienie popytu.
Wybrane bardzo duże i duże porty nie-hubowe – styczeń 2019.
Lotnisko |
Miejsce w miesiącu. |
Pax (tys.) |
Zmiana 2018/17 |
Zmiana 2018/16 |
Narastająco (tys.) |
Zmiana 2019/18 |
Zmiana 2019/2017 |
Barcelona/BCN |
8 |
3 267 |
7,7 |
16,7 |
6 541 |
7,4 |
16,8 |
Londyn/LGW |
9 |
3 099 |
4,0 |
4,7 |
6 052 |
3,9 |
5,1 |
Rzym/FCO |
11 |
2 716 |
5,6 |
8,9 |
5 474 |
5,1 |
6,0 |
Stambuł/SAW |
12 |
2 485 |
4,4 |
20,6 |
5 246 |
3,5 |
24,7 |
Paryż/ORY |
13 |
2 212 |
1,1 |
-1,7 |
4 588 |
0,3 |
0,9 |
Dublin |
15 |
2 009 |
8,6 |
12,2 |
4 083 |
6,8 |
11,9 |
Oslo |
16 |
1 994 |
1,9 |
5,8 |
3 933 |
2,7 |
6,1 |
Lizbona |
18 |
1 893 |
2,2 |
17,5 |
3 872 |
2,7 |
18,2 |
Londyn/STN |
19 |
1 874 |
8,2 |
13,4 |
3 804 |
7,7 |
11,9 |
Manchester |
21 |
1 805 |
7,1 |
8,1 |
3 591 |
7,0 |
7,2 |
Sztokholm/ARN |
22 |
1 761 |
-2,6 |
-0,6 |
3 564 |
-2,5 |
-0,2 |
Mediolan/MXP |
23 |
1 708 |
10,7 |
26,1 |
3 464 |
10,1 |
23,6 |
Berlin/TXL |
24 |
1 696 |
32,6! |
21,8! |
3 298 |
37,2 |
19,1 |
Bruksela |
25 |
1 639 |
-0,4 |
4,9 |
3 300 |
1,1 |
6,7 |
Dusseldorf |
27 |
1 558 |
12,0 |
3,8 |
3 198 |
13,8 |
4,2 |
Helsinki |
28 |
1 531 |
3,7 |
16,0 |
3 094 |
4,0 |
16,1 |
Genewa |
29 |
1 457 |
0,0 |
3,1 |
2 911 |
-0,1 |
2,9 |
Tel Awiw |
30 |
1 412 |
8,9 |
29,9 |
2 901 |
9,8 |
28,2 |
Ateny |
32 |
1 327 |
11,4 |
18,0 |
2 719 |
9,9 |
16,7 |
Londyn/LTN |
33 |
1 192 |
13,2 |
12,4 |
2 348 |
12,5 |
14,2 |
Hamburg |
37 |
1 096 |
0,9 |
0,5 |
2 168 |
-0,6 |
-0,4 |
Palma de Mallorca |
45 |
896 |
14,6 |
24,4 |
1 735 |
16,7 |
27,3 |
Antalya |
49 |
818 |
15,6 |
35,9 |
1 731 |
14,6 |
36,1 |
Większość portów w tej grupie osiągnęła lepsze wyniki niż wielkie hub-y, choć i w tym przypadku obserwujemy, z niewielkimi wyjątkami, spore spowolnienie tempa wzrostu. Wśród dużych portów obsługujących głównie tanie linie wyróżnia się, jak prawie zawsze, BCN. Nawet poza sezonem to jedno z najważniejszych lotnisk europejskich. Bardzo dobre wyniki, pomimo zbliżającego się BREXIT-u, miało kilka dużych portów brytyjskich w tym dwa obsługujące aglomerację londyńską - STN i LTN. Dane dotyczące tego drugiego lotniska publikujemy po raz pierwszy. Wysokie indeksy wzrostu miały lotniska, dla których bardzo ważny jest ruch turystyczno-wakacyjny – ATH, TLV, AYT i PMI. Zwracają też uwagę wyniki TXL. Wygląda na to, że port wręcz skorzystał na upadku AB. Wskazuje na to indeks wzrostu do 2017. Bankructwo AB nastąpiło dopiero na jesieni tamtego roku. Na ścieżkę wzrostu powróciła druga wielka baza AB – DUS. Po raz drugi niski indeks wzrostu miała LIS.
Wybrane porty w Europie Środkowo-Wschodniej – luty 2019
Lotnisko |
Miejsce w miesiącu. |
Pax (tys.) |
Zmiana 2018/17 |
Zmiana 2018/16 |
Narastająco (tys.) |
Zmiana 2019/18 |
Zmiana 2019/2017 |
Moskwa/SVO |
7 |
3 295 |
18,6 |
30,0 |
6 885 |
18,0 |
31,1 |
Wiedeń |
20 |
1 864 |
25,6 |
33,8 |
3 695 |
25,0 |
30,2 |
Moskwa/DME |
26 |
1 600 |
-9,8 |
-12,0 |
3 454 |
-10,1 |
11,6 |
Moskwa/VKO |
31 |
1 346 |
10,7 |
30,0 |
2 859 |
11,2 |
164,7 |
Warszawa |
34 |
1 168 |
10,2 |
24,4 |
2 361 |
8,3 |
24,2 |
St. Petersburg |
38 |
1 083 |
13,5 |
20,7 |
2 313 |
13,8 |
20,7 |
Praga |
40 |
978 |
4,1 |
18,0 |
1 957 |
4,5 |
16,9 |
Budapeszt |
41 |
971 |
6,7 |
23,7 |
1 976 |
5,9 |
23,1 |
Bukareszt |
44 |
935 |
10,4 |
15,5 |
1 931 |
10,0 |
16,5 |
Kijów/KBP |
52 |
793 |
16,3 |
32,0 |
1 691 |
14,9 |
29,0 |
Kraków |
70 |
518 |
14,8 |
42,9 |
1 029 |
15,3 |
41,0 |
Sofia |
73 |
498 |
5,2 |
9,2 |
1 025 |
5,4 |
10,8 |
Ryga |
76 |
431 |
6,6 |
25,3 |
899 |
6,0 |
25,9 |
Belgrad |
93 |
316 |
6,0 |
11,6 |
663 |
5,0 |
8,2 |
Wilno |
94 |
314 |
5,0 |
22,9 |
653 |
5,4 |
21,9 |
Mińsk |
99 |
283 |
16,2 |
33,8 |
601 |
15,6 |
146,7 |
Tbilisi |
105 |
238 |
13,1 |
57,2 |
491 |
13,3 |
55,8 |
Wrocław |
107 |
219 |
16,9 |
25,0 |
442 |
14,5 |
24,4 |
Rostów |
111 |
207 |
6,7 |
21,2 |
437 |
3,4 |
21,6 |
Tallinn |
114 |
195 |
13,9 |
30,4 |
400 |
15,5 |
31,2 |
Zagrzeb |
116 |
181 |
6,1 |
17,1 |
371 |
2,8 |
15,2 |
Kluż |
118 |
178 |
2,2 |
11,2 |
363 |
1,9 |
9,5 |
Tirana |
120 |
176 |
14,0 |
25,5 |
398 |
8,0 |
19,9 |
Kiszyniów |
122 |
161 |
7,9 |
16,9 |
358 |
4,7 |
14,9 |
Prisztina |
126 |
138 |
11,9 |
27,7 |
307 |
14,7 |
32,9 |
Skopje |
127 |
138 |
5,8 |
30,6 |
290 |
5,2 |
26,9 |
Bratysława |
133 |
119 |
11,4 |
30,0 |
245 |
9,5 |
28,7 |
Timiszoara |
137 |
109 |
-7,9 |
-4,0 |
213 |
-10,4 |
-5,8 |
Ljubljana |
139 |
105 |
6,3 |
17,2 |
209 |
4,8 |
16,6 |
Kowno |
152 |
77 |
22,7 |
42,2 |
159 |
21,2 |
41,3 |
Charków |
159 |
66 |
23,5 |
64,7 |
138 |
21,9 |
57,5 |
Lublin |
195 |
25 |
-29,7 |
8,2 |
50 |
-30,3 |
4,7 |
Brno |
216 |
13 |
36,5 |
-6,5 |
24 |
21,0 |
-17,9 |
Aglomeracja moskiewska, w coraz większym stopniu, obsługiwana jest przez duo port SVO-VKO. Pierwszy jest bazą SU, a drugi taniej linii – Pobiedy, należącej do Grupy Aeroflotu. DME coraz szybciej traci na znaczeniu.
VIE mknie w niebywałym tempie dzięki „inwazji” prawie wszystkich głównych tanich linii europejskich.
Wielkość ruchu w PRG, BUD i BUH jest bardzo podobna. Przewaga, dość już znaczna WAW, to, przede wszystkim, ruch tranzytowy LO. Poziom ruchu bezpośredniego jest, najprawdopodobniej podobny.
Większość portów notuje wyraźne osłabienie trendu wzrostowego. Jednak dynamiki do 2017 są wciąż bardzo wysokie. To pokazuje, jak szybko rozwijał się nasz region w ostatnich dwóch latach.
Rynek ukraiński ma stabilnie bardzo wysoką dynamikę wzrostu. Coraz większą rolę odgrywają tu tanie linie – Wizz Air i Ryanair.
Wybrane porty regionalne – luty 2019.
Lotnisko |
Miejsce w roku. |
Pax (tys.) |
Zmiana 2018/17 |
Zmiana 2018/16 |
Narastająco w tys. |
Zmiana 2018/17 |
Zmiana 2018/16 |
Gran Canaria |
35 |
1 124 |
0,4 |
7,1 |
2 304 |
0,2 |
6,8 |
Ankara |
36 |
1 114 |
-18,5 |
13,1 |
2 327 |
-20,5 |
14,3 |
Malaga |
40 |
1 051 |
9,2 |
15,2 |
2 063 |
8,9 |
16,0 |
Edynburg |
43 |
939 |
11,0 |
15,9 |
1 860 |
10,4 |
16,9 |
Mediolan/BGY |
46 |
895 |
5,1 |
11,5 |
1 850 |
3,7 |
11,- |
Berlin/SXF |
48 |
842 |
-5,8 |
-8,4 |
1 659 |
-6,5 |
-8,4 |
Lyon |
50 |
810 |
9,1 |
18,8 |
1 603 |
8,9 |
17,5 |
Birmingham |
53 |
792 |
3,5 |
-2,1 |
1 573 |
4,1 |
-0,7 |
Alicante |
54 |
782 |
10,1 |
13,9 |
1 567 |
10,6 |
14,3 |
Nicea |
55 |
775 |
7,2 |
11,5 |
1 535 |
5,5 |
14,3 |
Stuttgart |
56 |
685 |
2,8 |
17,0 |
1 362 |
4,8 |
15,4 |
Kolonia |
57 |
683 |
-7,1 |
-3,1 |
1 389 |
-7,1 |
-4,2 |
Wenecja |
59 |
641 |
7,2 |
13,5 |
1 256 |
7,9 |
14,3 |
Mediolan/LIN |
60 |
638 |
-4,7 |
-6,5 |
1 277 |
-4,6 |
-8,3 |
Glasgow |
67 |
534 |
-5,7 |
-11,6 |
1 061 |
-7,5 |
-11,7 |
Charleroi |
71 |
513 |
1,2 |
5,9 |
1 068 |
2,9 |
8,9 |
Keflawik |
72 |
508 |
-6,5 |
4,4 |
1 043 |
-6,3 |
6,4 |
Goeteborg |
74 |
443 |
-2,9 |
-0,6 |
897 |
-2,1 |
0,3 |
Bergen |
75 |
436 |
4,8 |
8,5 |
871 |
5,2 |
9,2 |
Rzym/CIA |
80 |
413 |
-3,8 |
-7,6 |
871 |
-2,5 |
-4,4 |
Eindhoven |
81 |
398 |
1,9 |
15,2 |
796 |
0,9 |
15,0 |
Turyn |
89 |
337 |
3,1 |
0,6 |
676 |
4,7 |
2,1 |
Hanower |
90 |
322 |
1,4 |
12,6 |
644 |
0,7 |
9,8 |
Trondheim |
92 |
320 |
0,5 |
-1,1 |
634 |
1,5 |
0,0 |
Larnaka |
95 |
308 |
-1,0 |
10,0 |
636 |
0,7 |
9,7 |
Luksemburg |
100 |
270 |
11,2 |
29,1 |
531 |
10,1 |
28,2 |
Billund |
109 |
216 |
2,1 |
14,6 |
434 |
2,9 |
15,1 |
East Midlands |
110 |
216 |
-1,1 |
-7,6 |
432 |
0,0 |
-4,7 |
Sztokholm/BMA |
121 |
175 |
-7,4 |
-9,9 |
350 |
-6,4 |
-6,4 |
Malmoe |
128 |
137 |
-11,2 |
-13,4 |
275 |
-11,8 |
-12,3 |
Sztokholm/NYO |
130 |
128 |
1,0 |
18,2 |
258 |
-0,1 |
17,3 |
Brema |
131 |
128 |
-13,5 |
-8,2 |
267 |
-9,4 |
-3,7 |
Gerona |
183 |
34 |
-16,6 |
-11,9 |
71 |
-13,0 |
-9,4 |
Wyniki były podobne do styczniowych. Miało miejsce jeszcze większe ich zróżnicowanie. Bardzo wiele portów notuje wyraźne osłabienie koniunktury. Słabe wyniki miała liczna grupa lotnisk położona w pobliżu „olbrzymów” – GRO, BRE, MMX, CIA, BMA. W dużym stopniu to efekt zmienności w polityce handlowej tanich linii.
W Niemczech „przegrupowanie sił” po bankructwie AB. SXF i CGN notują dużo słabsze wyniki, po zwolnieniu się slotów w DUS i na TXL.
Większość lotnisk w Południowej Europie nie gna już tak do przodu, gdyż do gry o ruch turystyczni-wakacyjny wróciła Turcja.
Keflawik ma problemy związane z niewypłacalnością WOW Air. Ale najgorsze dopiero przed portem.
Marek Serafin
PRTL.pl
Główne źródło danych: ACI Europe
Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.