INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Barometr
Polska


Barometr Polska grudzień 2016. Część III. Krótkie podsumowanie

Marek Serafin, 2017-02-08
     

Podział rynku pomiędzy poszczególne porty lotnicze

O sytuacji na polskim rynku transportu lotniczego decydują wyniki siedmiu największych portów. Najmniejszy z nich, POZ, powoli zbliża się już do granicy 2 mln pasażerów. Dla porównania, pięć mniejszych lotnisk obsłużyło w roku 2016, łącznie 2,088 mln pasażerów.

 

Udział w rynku tej „dużej siódemki” to prawie 94%. W porównaniu z rokiem 2015 wzrósł o 0,3ppct.

 

Ale ważniejsze jest to, że porty te, dzięki rozbudowanej ofercie linii sieciowych wpisują polski rynek w globalny system transportu lotniczego. Tu warto podkreślić, ogromny rozwój oferty linii sieciowych w KRK. Jest ona już bardzo szeroka i konkurencyjna.

 

Równocześnie porty te mają dużą i wciąż rozszerzającą się ofertę tanich i ultra tanich linii. Korzystną zarówno dla rozwoju ruchu przyjazdowego, w tym turystycznego, jak i wyjazdowego. W przypadku małych lotnisk mamy do czynienia z bardzo ograniczoną, lub nawet „zerową” ofertą linii sieciowych oraz siatką tanich linii koncentrującą się na jednym segmencie rynkowym – szeroko rozumianym ruchu etnicznym, przede wszystkim, z/do Wielkiej Brytanii i Norwegii.

 

Jeżeli chodzi o rynek charterowy, to był on bardzo niestabilny. Jedynie dwaj liderzy – WAW i KTW, po kryzysie w pierwszej połowie roku, zaczęli wychodzić na prostą, między innymi, dzięki jesienno-zimowym charterom interkontynentalnym. To bardzo ważny trend, gdyż pozwala mieć nadzieję na ograniczenie ekstremalnej sezonowości ruchu charterowego.

 

 

Krótkie podsumowanie miesiąca, a przede wszystkim, roku

Podobnie, jak w listopadzie, i całym roku, rynek ciągnęły dwie aglomeracje – warszawska i krakowska. W obu przypadkach mieliśmy do czynienia, w grudniu, z indeksem wzrostu powyżej 25%.

 

Z punktu widzenia segmentów rynku i linii je obsługujących największe znaczenie, z jednej strony, miała konkurencja FR - W6 i bardzo dynamiczny rozwój ofert tych linii, a z drugiej strategia ultra-szybkiego wzrostu LOT-u.

 

W tym pierwszym przypadku mogliśmy się przekonać, że potencjał wzrostowy segmentów obsługiwanych przez tanie linie jest jeszcze daleki od wyczerpania. Dla obu liderów – FR i W6 – Polska jest już rynkiem o znaczeniu strategicznym i możemy być pewni, że ich, korzystna dla rozwoju ruchu, konkurencja będzie trwać nadal.

 

W przypadku LOT-u warto podkreślić kilka elementów:

  • bardzo szybki rozwój siatki połączeń dalekiego zasięgu – nowe destynacje, znacznie większe oferowanie, również w okresach posezonowych, na trasach już obsługiwanych,
  • szybki rozwój siatki połączeń zasilających hub regionalny w WAW. Jest on konieczny, aby, przede wszystkim, osiągnąć zadowalające LF-y na rejsach interkontynentalnych,
  • znaczny rozwój ruchu tranzytowego zarówno krajowego, jak i zagranicznego. W tym pierwszym przypadku warto wskazać na przykład połączenia WAW-KRK, które jest liderem pod względem oferowania, na rynku domestic, mimo dość ograniczonego potencjału ruchu bezpośredniego. Podobna sytuacja ma miejsce w odniesieniu do POZ.

 

Na trasach międzynarodowych LOT rozwijał ofertę, głównie, w naszym regionie, i do portów regionalnych, tam gdzie konkurencja o ruch tranzytowy jest mniejsza.

 

Z punktu widzenia liczb pasażerowie tranzytowi są „cenni”, gdyż odbywają, zazwyczaj, aż cztery odcinki podróży.

 

Nie miejsce tu na próby analizy szans na sukces tej bardzo ambitnej strategii. Jest ona zresztą niemożliwa, gdyż nie dysponujemy koniecznymi danymi, przede wszystkim, finansowymi. A od sukcesu LOT-u, w ogromnym stopniu, zależy sytuacja na naszym rynku i „jakość” siatki połączeń, która go obsługuje.

 

Ważne, z punktu widzenia przyszłości rynku, było zainteresowanie ze strony globalnych grup AF/KL i IAG portami regionalnymi. Daje ono nadzieję na pojawienie się tam mocniejszej konkurencji dla Grupy LH.  

 

Na koniec warto podkreślić nowy impuls rozwojowy na rynku przewozów krajowych. Jest on wynikiem ponownego, większego zainteresowania się nim ze strony FR. Pierwsze miesiące operacji przewoźnika z WAW pokazują, jak ogromny potencjał rozwojowy tu drzemie. Czekamy teraz na kolejne kroki – uruchomienie połączenia do SZZ oraz innych tras, zarówno z WAW, jak i regionalnych.  

 

 

Koniec częśi III.

 

 

Marek Serafin

PRLT.pl

 

 

Źródło: Porty lotnicze, IATA, AEA, ACI, PRTL.pl

 

 

Czytaj także:

  1. Barometr Polska grudzień 2016. Część I. Rekordowy rok. Ponad 34 miliony pasażeórw obsłużonych w polskich portach lotniczych
  2. Barometr Polska grudzień 2016. Część II. Wyniki poszczególnychh portów 

 

 

Wcześniejsze Barometry Polska dostępne są w zakładce:

Rynek lotniczy / Przewozy Pax 

 

 

 

 

Tagi:

ACI | Konkurencja | Linie lotnicze | Lotnisko | Oferowanie | Pasażer | Połączenia | Praca | Przewozy | Siatka połączeń


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony