INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Barometr
Polska


Barometr Polska styczeń 2019. Część II. Wyniki poszczególnych portów

Marek Serafin, 2019-03-20
     

W styczniu 2019 dynamika wzrostu przewozów w polskich portach lotniczych spadła do najniższego od bardzo wielu miesięcy poziomu – 5,6%. W grudniu 2018 było to 9,2%, a w Sezonie Lato 2018 utrzymywały się indeksy dwucyfrowe. W polskich portach lotniczych obsłużono łącznie, w niewielkim zaokrągleniu, 3 016 tys. pasażerów.

 

Uwaga ogólna: większość lotnisk nie podaje szczegółowych danych przewozowych dotyczących między innymi przewozów poszczególnych linii lotniczych, dlatego też używamy dostępnych i aktualnych danych dotyczących ich oferowania.

 

Warszawa

 

Przewozy łączne: 1 192,9 tys. – wzrost o 6,4%.

 

Oferowanie (w tys. foteli, zmiany w %):

  • łączne: 1 671,2 (10,1!),
  • LO: 1038,8 (20,8!),
  • W6: 210,1 (-12,6!),
  • U2: 23,3 nowe rejsy,
  • DY/D8: 16,4 (64,0!!),
  • Grupa LH: 110,8 (-10,4) - od S18zawieszone połączenie do DUS,
  • AF/KL: 46,6 (-10,2!),
  • Grupa IAG (BA/VY): 19,1 (-9,9!) brak DUB – EI (w 01.2018 ostatnie kilka rejsów),
  • QR: 39,2 (46,8!!),
  • SU: 27,5 (-7,4).

 

Dla całej aglomeracji warszawskiej ruch (1 274,7 tys.) w porównaniu ze styczniem 2018 wzrósł jedynie o 5,65%. W grudniu było to - 9,2%, w listopadzie - 9,7%,w październiku o 8,6%, wrześniu - o 9,1%,sierpniu - 12,3%, w lipcu - 11,5%w czerwcu - 10,9%, w maju - 13,4%.. W tym miesiącu, po raz drugi, indeks był taki sam, jak dla całej Polski. Ogromna w tym zasługa LOT-u. Dość istotne znaczenie miał też sezonowy spadek udziału przewozów charterowych, które w aglomeracji warszawskiej rosną wolniej niż w najważniejszych portach regionalnych.

 

W6 zmniejszył oferowanie i to wręcz drastycznie. Wiemy, że to w pewnym stopniu korekta sezonowa. W S2019 będzie zwiększał oferowanie, dzięki wykorzystywaniu A321, jednak już nie tak zdecydowanie, jak w ubiegłym roku. Kilku średniaków „pomogło” LOT-owi. Były to, przede wszystkim U2 i QR.

 

Udział LO w oferowaniu rozkładowym w WAW – ponownie wzrósł i wyniósł aż 62,2% To kolejny rekord. Nie znamy dokładnych danych dotyczących ruchu charterowego, jednak jest bardzo prawdopodobne, że niektórym przewoźnikom rozkładowym, a, przede wszystkim, LO istotnie spadły LF-y, gdyż wzrost oferowania był o 3,7.ppct wyższy niż przewozów. W grudniu różnica była aż o 2,5ppct większa. Wymieniamy tu LOT, gdyż wśród największych graczy tylko on tak znacznie zwiększył oferowanie. Wielu wręcz zmniejszyło ofertę.

 

Warszawa/Modlin

 

Przewozy łączne 234 476 – wzrost o 2,0%.

 

LF: 82,7 (+0,6ppct).

Oferowanie: 283,5

 

Trwa okres znacznie spowolnionego wzrostu. W odróżnieniu od grudnia został poprawiony LF, ale i tak jest on zdecydowanie niższy niż ten uzyskiwany na całej siatce FR. Porównując te dane musimy być jednak dość ostrożni, gdyż jest bardzo prawdopodobne, że przewoźnik ustala swój LF według innej metodologii.

 

Kraków

 

Przewozy: 510 752- wzrost o 15,9%!

 

Oferowanie (w tys. foteli), zmiany w %:

  • łączne linii rozkładowych: 655,0 (18,6!),
  • FR: 316,0 (5,7),
  • LH/OS/EW/SN/LX: 83,7 (17,9!!),
  • LO: 52,3 (9,0), Nowe rejsy do TLV i BUD,
  • U2: 69,9 (-2,2),
  • DY: 49,2 (50,5!!),
  • KL/HV: 27,3 (123,8!!), nowy rejs HV do EIN i więcej rejsów i KL,
  • FZ: 7,3 (nowy rejs do DXB w c/s z EK),
  • LY: 3,0 nowy rejs do TLV,
  • OE (Laudamotion): 5,6, nowy rejs do VIE.

 

Grupa LH sezon po sezonie bardzo mocno stawia na KRK i ten region Polski. LOT nieco zwolnił tempo wzrostu oferowania, ale w jego przypadku ogromne znaczenie ma powrót na trasę do ORD. FR, po kilku sezonach prawie „szalonych” wzrostów, nieco zwolnił, ale i tak przewaga KRK nad WMI jest już bardzo duża. A dodatkowo pojawiła się spółka córka - OE (Laudamotion). Do tak dużej dynamiki łącznej bardzo przyczyniły się też Norwegian oraz Grupa AF/KL, która coraz ostrzej walczy o zdobycie mocnej pozycji rynkowej w aglomeracji krakowskiej, również w segmencie tanich przewozów (HV).. Do tak licznej już grupy linii sieciowych dołączył LY, ale tu koncentruje się na ruchu turystyczno-wakacyjnym z obu rynków.

 

W ciągu dwóch lat wzrost wyniósł aż 39,2%. Przy tak dużym już porcie to indeks wyjątkowo wysoki.

 

Gdańsk

 

Przewozy: około 320,0 tys. - +-0.

 

Uwaga: port podał dane przybliżone.

 

Oferowanie w tys. foteli, zmiany w %:

  • łączne: 416,5 (-7,8),
  • W6: 201,7 (-15,5!!),
  • FR: 113,8 (-0,4),
  • LO: 35,3 (-3,0),
  • SK: 20,3 (-16,5),
  • LH: 26,3 (0,8),
  • DY/D8: 13,1 (95,5!!) nowe połączenie do HEL i znacznie więcej rejsów do OSL,
  • KL: 12,4 (6,9).

 

Większość graczy utrzymała ofertę z ubiegłego roku. Negatywnie, i to bardzo, wyróżnił się W6. GDN to jeden z tych portów, w których po bardzo dużych wzrostach oferowania dokonał korekty, w styczniu, w najniższym sezonie, wręcz olbrzymiej. Po wielu latach zaskakującej stagnacji przystąpił do ofensywy Norwegian. Oferuje dziewięć rejsów tygodniowo do OSL i uruchomił połączenie do HEL. Aglomeracja gdańska, choćby ze względu na położenie geograficzne, powinna być „naturalnym” regionem ekspansji skandynawskiej linii. SAS broni tego, co ma, czyli mocnej pozycji w przewozach tranzytowych do Europy Północnej i Zachodniej oraz na niektórych kierunkach interkontynentalnych. Zapewniają ją cztery rejsy dziennie linii do CPH. Na trasach nie-hub-owych dokonał znacznej redukcji. Zawiesił rejs do BGO i zmniejszył oferowanie do OSL.

 

Ponieważ GDN nie ma „swoich Katowic” to, najprawdopodobniej, bardzo szybko rosną też przewozy charterowe. To, między innymi, dzięki temu przewozy były na poziomie ubiegłorocznym, choć miał miejsce tak duży spadek oferowania.

 

Katowice

 

Przewozy łączne: około 232,5 tys. – spadek o 0,4%.

 

Uwaga: port od początku roku 2019 będzie podawał wyniki przewozowe w układzie kwartalnym. Przewozy styczniowe są szacowane na podstawie oferowania oraz wyników linii charterowych w styczniu 2018 i dynamiki wzrostu w grudniu 2018.

 

Przewozy rozkładowe: 185,0 tys. (-3,4).

Przewozy charterowe: 47,5 (20,2!).

 

Oferowanie w tys. foteli, zmiany w %:

  • łączne: 238,5 (-3,6),
  • W6: 166,8 (-8,5!!)
  • LH: 18,4 (46,0!!) nowy rejs do MUC,
  • FR: 29,5 (-2,3),
  • LO: 18,9 (4,4).

 

W6, podobnie, jak w dwóch największych swoich bazach, WAW i GDN, dość istotnie zmniejszył ofertę. Z pozostałych graczy tylko LH utrzymuje bardzo wysokie tempo wzrostu, dzięki nowemu rejsowi do MUC.

 

Dane listopadowe i grudniowe wskazują, że w całym sezonie zimowym szybko rośnie ruch charterowy – łańcuchy. Jednak wzrost nie jest już tak spektakularny, jak w szczycie sezonu letniego.

 

Wrocław

 

Przewozy: 225 880 - wzrost o 11,9%.

 

Port podał niektóre dane cząstkowe:

  • wzrost ruchu międzynarodowego linii sieciowych – 24%,
  • wzrost ruchu LOT-u do WAW – 11,5%,
  • wzrost ruchu charterowego – 50%!

 

Oferowanie w tys. foteli, zmiany w %:

  • rozkładowe, łączne: 276,2 (8,6),
  • FR: 127,4 (0,3),
  • W6: 57,2 (19,4!!),
  • LH/LX/EW: 49,5 (16,2!!), nowy rejs LX do ZRH,
  • LO: 33,7 (8,0),
  • AF: 5,8 - nowy codzienny rejs regionalnym odrzutowcem.

 

Kolejny świetny miesiąc dzięki znacznym wzrostom we wszystkich segmentach ruchu międzynarodowego. Zarówno rozkładowym, jak i nieregularnym. Warto zwrócić uwagę, że spada udział FR w łącznym oferowaniu rozkładowym, ze względu na duże „inwestycje” jego konkurentów. Dla Grupy LH to już zdecydowanie druga, po KRK, największa baza regionalna.

 

Poznań

 

Przewozy: 128 718 – spadek o 1,8%.

 

Przewozy rozkładowe: 113 332 (-4,3).

Przewozy charterowe: 15 167 (12,3).

 

Oferowanie w tys. foteli, zmiany w %:

  • łączne: 148,0 (-9,7!),
  • FR: 59,3 (-0,7),
  • W6: 34,2 (-29,6!!),
  • LH: 28,4 (-2,4),
  • LO: 23,6 (-0,4).

 

W6 bardzo już ograniczył swoją obecność w porcie. Pozostałe linie utrzymały ofertę na ubiegłorocznym poziomie. Wynik prawie uratowały przewozy charterowe. Przy porównaniu ze styczniem 2018 należy pamiętać, że wtedy indeks wzrostu do 2017 wynosił aż 31,7%.

 

Rzeszów

 

Przewozy: 52 209 – wzrost o 0,5%.

 

Oferowanie w tys. foteli, zmiany w %:

  • łączne: 70,6 (+9,6),
  • FR: 37,0 (-2,1),
  • LO: 24,7 (16,5!), od S18 rejsy do TLV i EWR (raz w tygodniu),
  • LH: 8,8 (63,0!), zdecydowanie więcej rejsów do MUC.

 

Jedynie minimalny wzrost przewozów pomimo istotnego wzrostu oferowania i znacznego spadku ruchu w konkurencyjnym LUZ. Częściowym wytłumaczeniem jest zmiana struktury oferowania – istotnie większy udział linii sieciowym, która mają znacznie niższe LF-y od FR.

 

Szczecin

 

Przewozy: 36,0 tys. – spadek o 14,4%.

 

Uwaga: przewozy szacowane z oferowania.

 

Oferowanie w tys. foteli, zmiany w %:

  • łączne: 46,7 (-15,6),
  • FR: 17,8 (-31,8),
  • W6: 10,1 (-21,1),
  • LO: 15,5 (19,2!),
  • DY: 3,3 (+-0).

 

Wcześniej W6, a od stycznia i FR zmniejszają i to bardzo znacznie oferowanie. Irlandzka linia zawiesza rejsy do WAW. Stara się to wykorzystać LO zwiększając zdecydowanie swoją ofertę.

 

Lublin

 

Przewozy: 24 941– spadek o 30,8%!!

 

Oferowanie w tys. foteli, zmiany w %:

  • łączne: 34,6 (-29,8!!),
  • W6: 19,2 (-42,0!!),
  • FR: 7,2 (+-0),
  • LO: 5,6 (69,7), nowy rejs do WAW w dni robocze.

 

W porcie od kilku miesięcy trwa okres spadku przewozów, związany z radykalnym zmniejszeniem oferowania W6, który zamyka bazę. Godzi się z dominacją FR w regionie (RZE). Sytuację nieco ratują nowe rejsy LO do WAW, który stworzył konkurencyjną, w stosunku do LH, ofertę dla ruchu tranzytowego. U2 już zawiesił rejs do MXP. Jak było do przewidzenia, to był rejs „koniunkturalny”. Przy ocenie sytuacji musimy jednak uwzględnić, że w poprzednim okresie indeksy wzrostu ruchu były bardzo wysokie – w styczniu 2018 aż 46,7%.

 

Bydgoszcz

 

Przewozy: 29 732 - wzrost o 22,41!

 

Oferowanie w tys. foteli, zmiany w %:

  • łączne: 37,0 (20,1!),
  • FR: 30,2 (24,8!),
  • LH: 5,4 (+-0),
  • LO: 1,4 (16,7), nowy rejs do IEV.

 

Kolejny dobry miesiąc i tym razem, w odróżnieniu od grudnia, wzrost ruchu szybszy niż wzrost oferowania.

 

Łódź

 

Przewozy: 16,9 tys. – wzrost o 11,2%.

 

Uwaga: Ruch szacowany na podstawie oferowania.

 

Oferowanie w tys. foteli, zmiany w %:

  • łączne: 21,0 (20,7),
  • FR: 17,0 (-2,3),
  • LH: 4,0 nowy rejs do MUC, pięć razy w tygodniu regionalnym odrzutowcem.

 

Na pewno port z niepokojem, ale i nadzieją patrzy na wyniki LH. Od nich zależy, czy przewoźnik, tak, jak w BZG, będzie stopniowo rozwijał ofertę, czy też wycofa się z „eksperymentu”.

 

Szymany

 

Przewozy: 11,0 tys. – wzrost o 66,7!

 

Przewozy szacowane z oferowania.

 

Oferowanie: 13,7 (67,1).

  • FR: 5,7 (7,5),
  • W6: 7,4 (155,2!!), rejs do DTM uruchomiony w sezonie letnim,
  • LO: 0,6, nowy rejs do LWO.

 

Tu to W6 daje główny impuls wzrostowy.

 

Podział rynku pomiędzy poszczególne porty lotnicze.

 

W kolejnych miesiącach zimowych możemy powtarzać prawie ten sam komentarz. Przesunięcia w geograficznej strukturze ruchu związane są z istotnymi zmianami strukturalnymi w siatkach połączeń linii rozkładowych.

 

Aglomerację warszawską ciągnie do przodu LOT, choć tu musimy pamiętać, że coraz większą rolę odgrywa w jego przewozach zagraniczny ruch tranzytowy. Spory znak zapytania dotyczy ruchu taniego i ultra-taniego oraz charterowego. Choć tu zgoda właścicieli na sfinansowanie absolutnie niezbędnych inwestycji w WMI to niewątpliwie bardzo pozytywny sygnał.

 

Pięć największych portów regionalnych może być spokojne o swoją przyszłość. Jednak i tu ultra-tanie linie – FR i W6 prowadzą skomplikowaną grę konkurencyjną, w ramach której maja miejsce dość zaskakujące manewry, takie, jak, zdecydowane ograniczenie obecności W6 w POZ, decyzja węgierskiej linii o wejściu do KRK i niedawna FR o utworzeniu bazy i ekspansji w KTW. Dla wielu portów (WRO, GDN i od niedawna SZZ) niepokojące jest ogromne ograniczenie lub wręcz brak ultra-taniej oferty krajowej.

 

Mniejsze porty regionalne nie są i nie będą mogły liczyć na stabilny rozwój oferty linii rozkładowych. Tu o ich sytuacji, w ogromnym stopniu decydują tanie linie. A w ich przypadku jedno jest tylko pewne. Mówią zawsze tak, ale. Zainwestujemy, jak nam się to będzie opłacało, czyli my wam pomożemy, jak wy nam pomożecie. Szczególna niepewność dotyczy kolejnych zim, czyli niskich sezonów przewozowych.

 

Podsumowanie

 

W kolejnych miesiącach sezonu Zima 2018/19 notujemy coraz niższe indeksy wzrostu ruchu. Główny powód to rosnące spadki oferowania W6. Przewoźnik zagrał zdecydowanie za ostro w ubiegłych sezonach. W WAW większość konkurentów LO nie tylko ustabilizowało ofertę, ale wręcz, ja ograniczyło. Kolejny powód to znacznie mniejszy udział w łącznym ruchu przewozów charterowych, które szczególnie w szczycie sezonu letniego zwiększały istotnie dynamikę rynku. Poza tym indeksy wzrostu tych przewozów nie są już tak imponujące.

 

Pozytywnym zjawiskiem jest niewątpliwie rozwój ofert linii sieciowych w wielu portach regionalnych. Istotne znaczenie ma fakt, że w największych z nich duet LOT - Grupa LH zyskał nowego, silnego konkurenta – Grupę AF/KL. Z punktu widzenia pasażerów i portów to niewątpliwie pozytywne zjawisko.

 

Ostatnie informacje dotyczące sezonu letniego pokazują, że po małym „dołku” zimowym powinien przyjść czas lepszej koniunktury. Nawet W6 znowu będzie zwiększał oferowanie. Nie powinniśmy być pesymistami tak długo, jak stabilnie i szybko rośnie siła nabywcza znacznej części ludności naszego kraju. A linie lotnicze starają się ten fakt wykorzystać. LOT, dodatkowo, stara się wykorzystać dobrą koniunkturę w całym naszym regionie konkurując o ruch tranzytowy.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

Źródło: Porty lotnicze, IATA, AEA, ACI, PRTL.pl

 

 

 

Tagi:

Lotnisko | Oferowanie | Popyt | Przewozy


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony