INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Barometr
Polska


Barometr Polska styczeń 2017. Część II. Wyniki poszczególnych portów

Marek Serafin, 2017-03-07
     

W styczniu dynamika wzrostu przewozów w polskich portach lotniczych wyniosła aż 19,2%. W polskich portach obsłużono łącznie 2 461 043 pasażerów.

 

 

 

 

Uwaga ogólna: większość lotnisk nie podaje szczegółowych danych przewozowych dotyczących między innymi przewozów poszczególnych linii lotniczych, dlatego też używamy dostępnych i aktualnych danych dotyczących ich oferowania.

 

Warszawa

Przewozy łączne: 962 700 – wzrost aż o 30,5%!!!

 

Oferowanie (w tys. foteli, zmiany w %):

- łączne: 1297,6 (+30,3!!),

- LO: 636,7 (+20,0!!),

- W6: 178,2 (+19,8),

- Grupa LH: 121,6 (+7,4),

- AF/KL: 56,1 (+11,8),

- FR: 69,6. Nowe rejsy do GDN i WRO,

- Grupa IAG (BA/VY/EI): 30,4 (-7,0),

- DY/D8: 16,7 (-18,5!!),

- SU: 24,9 (+8,7),

- EK: 24,8, (+-0),

- AY: 12,4 (+11,7),

- SK: 11,3 (+18,9),

- AZ: 10,2 (+12,1),

- CA: 4,6 (nowy rejs do PEK).

 

Dla całej aglomeracji warszawskiej ruch (1 184 654) w porównaniu ze styczniem 2016 wzrósł, aż o 24,4%. W grudniu było to 28,5%, w listopadzie 24,0%, aw październiku 16,2%.

W styczniu, do tak ogromnego wzrostu przewozów przyczyniła się, ponownie, głównie grupa liderów rynkowych, ale oczywiście zdecydowanie największy udział miał LOT.

 

Warto pamiętać, że od stycznia porównujemy już oferowanie/przewozy polskiej linii nieograniczone restrykcjami unijnymi. Cały czas najszybciej rośnie oferta na trasach dalekiego zasięgu – w styczniu o 44,9%. Indeks jest niższy, niż w 12.2016, gdyż w 01.2016 „wystartowała” Narita.

 

W6, w odróżnieniu od portów regionalnych, w WAW również z sezonie zimowym znacznie zwiększa oferowanie konkurując z FR o ruch w całej aglomeracji.

 

Bardzo istotne znaczenie dla tak wysokiej dynamiki wzrostu ruchu mają, cały czas, nowe operacje krajowe FR. To znacznie ponad 50 tys. pasażerów miesięcznie, czyli „dodatkowe” 5-6ppct wzrostu. Ryanair skokowo zwiększa też całe przewozy krajowe – od lata również na połączeniu do SZZ.

 

Pośrednie dane wskazują, że, w sezonie zimowym, rosną przewozy charterowe, głównie interkontynentalne (LOT).

 

Warszawa/Modlin

Przewozy (rozkładowe): 221 954 – wzrost o 3,6%.

 

Przewozy zagranica – wzrost o 14,9%.

LF (zagranica): 82,6 (+1,5ppct).

Oferowanie: 268,8,6 tys. foteli (+3,0). Oferowanie tylko na zagranicy: +12,9.

 

Dzięki bardzo dużemu wzrostowi oferowania na trasach zagranicznych, w tym aż ośmiu nowym połączeniom wprowadzonym w sezonie zimowym (BFS, EDI, LBA, NCL, OPO, TLS, TRF i VLC), łączne oferowanie w porcie było nieznacznie wyższe od tego ze stycznia 2016. Mimo poprawy LF był zdecydowanie niższy niż łączny LF Ryanaira na całej siatce – o ponad 7ppct.

 

Kraków

Przewozy: 366 936 - wzrost o 20,8%!!

 

Przewozy krajowe: 29 136 (+17,7).

Przewozy międzynarodowe (rozkładowe): 335 444 (+22,0).

Przewozy charterowe: 2 356 (-40,0).

 

Oferowanie (w tys. foteli), zmiany w %:

- łączne linii rozkładowych: 462,6 (+17,2!!),

- FR: 214,7 (+15,2),

- LH/OS/4U/SN/LX: 63,9 (-4,8),

- LO: 43,6 (+10,0 !), w dni robocze dwa a nie jeden rejs dziennie do GDN,

- U2: 71,0 (+48,8!!), między innymi nowe rejsy do VCE, NAP, GVA,

- DY: 31,8 (+8,2),

- KL: 12,2 (+177,3) znacznie więcej rejsów,

- AB: 11,7 (-1,7),

- IAG (w zimie tylko BA): 7,8 (+85,7), znacznie więcej rejsów BA,

- AY: 3,2 (+33,3),

- SK: 1,3 (nowy rejs do CPH i ad hoc rejs do OSL).

 

Przewozy wciąż rosną w oszałamiającym tempie, szczególnie, jeżeli uwzględnimy, że jest to już duży port.

 

Wciąż ciągną je tani giganci - FR i U2, który pozostaje wierny tylko temu polskiemu lotnisku. Niewątpliwie kreują oni nowy ruch turystyczny przyjazdowy, ale i oferta dla ruchu wyjazdowego też jest coraz szersza.

 

Zwiększa oferowanie DY/D8, który w innych regionach Polski jest znacznie ostrożniejszy.

 

Bardzo szeroka jest oferta linii sieciowych. Na rynku pojawił się kolejny, nowy gracz - SAS.

 

Dane wskazują, że większość linii poprawiła zdecydowanie LF-y.

 

Wiemy już, że bardzo szybkie tempo wzrostu oferowania zostanie utrzymane w sezonie Lato 2017 - patrz nasz niedawny raport o oferowaniu.

 

Gdańsk

Przewozy: 288 785 - wzrost o 15,7%.

 

Krajowe: 44 510 (+56,5!!!).

Zagranica (tanie linie) 203 886 (+13,3).

Zagranica (linie tradycyjne): 34 137 (-6,4).

Chartery: 5 851 (+65,1).

 

Oferowanie w tys. foteli, zmiany w %:

Łączne: 396,2 (+12,7),

W6: 171,4 (+0,6),

FR zagranica: 88,1 (+45,6!!!),

FR kraj: 38,2 (+68,4!!),

LO: 36,3 (+21,0), więcej rejsów do KRK,

SK: 26,7 (+22,5!!), rejs do ARN,

LH: 25,4 (-12,7!!), mniejsze a/c,

DY: 6,7 (+39,6),

AY 3,6 (-12,2).

 

I w tym miesiącu rynek ciągnął FR, zarówno na trasach krajowych, jak i międzynarodowych.

 

Wśród linii sieciowych najbardziej aktywny jest SK. LH utrzymuje ofertę pięciu rejsów dziennie do MUC i FRA, ale stara się o poprawę rentowności wykorzystując mniejsze a/c.

 

Spadek przewozów międzynarodowych linii sieciowych związany jest z zawieszeniem połączenia AB.

 

Dane wskazują, że podobnie, jak w wielu innych portach i tu przewoźnicy poprawili LF-y.

 

W tym roku linie charterowe nadrobiły straty w przewozach ze stycznia 2016, ale szczególnie w zimie, mają one dla portu dość małe znaczenie.

 

Katowice

Przewozy łączne: 184 694 - wzrost o 6,7%.

Przewozy rozkładowe: 157 277 (+6,6).

Przewozy charterowe: 25 895 (+9,7%).

 

Oferowanie w tys. foteli, zmiany w %:

- łączne: 196,1 (+0,9),

- W6: 148,3 (+5,1),

- LH/EW: 20,0 (-11,9),

- FR: 20,0 (-1,9),

- LO: 8,9 (-22,3!!).

 

W porcie karty rozdaje W6, szczególnie, jeżeli chodzi o ruch rozkładowy.

 

Obie linie sieciowe „solidarnie” zmniejszają oferowanie, z tym że LH utrzymało, w dni robocze, trzy połączenia dziennie do FRA. Zapewnia to dobre oferty tranzytowe, natomiast LOT ograniczył program do dwóch rejsów.

 

Dzięki znacznemu wzrostowi ofert dalekodystansowych, dobre wyniki osiągnęły ponownie linie charterowe.

 

Dane wskazują, że linie znacząco poprawiły, ponownie, LF-y.

 

Wrocław

Przewozy: 182 728 – wzrost o 21,4%!!!

 

Oferowanie w tys. foteli, zmiany w %:

- rozkładowe, łączne: 235,7 (+24,0),

- FR: 131,2 (+30,0!!!),

- W6: 36,4 (+14,8),

- LH/EW: 34,8 (+12,6),

- LO: 28,5 (-1,0),

- SK: 4,8 (-4,0).

 

To był kolejny, świetny zimowy miesiąc portu. Lideruje FR, który skokowo zwiększył oferowanie do WAW, ale i bardzo znacznie powiększył ofertę na zagranicy.

 

Mimo dominacji Ryanaira Wizz Air stara się utrzymać znaczącą ofertę, wierząc w potencjał rozwojowy rynku.

 

To też jeden z tych regionalnych portów, w których Grupa LH znacznie zwiększa oferowanie.

 

Tylko SAS, od wielu miesięcy ogranicza swoją ofertę do jednego rejsu dziennie. W tej sytuacji, podobnie, jak w wielu innych portach, podstawową ofertę sieciową zapewnia LH plus LOT, który z sześcioma rejsami ma dobre połączenia praktycznie na wszystkie swoje trasy międzynarodowe.

 

Poznań

Przewozy: 100 352 pasażerów – wzrost o 5,7%.

 

Przewozy rozkładowe: 98 874 (+6,4).

Przewozy charterowe: 6 211 (-2,1) (w porównaniu do 01.2016 spadek aż o 25,8!!).

 

Oferowanie w tys. foteli, zmiany w %:

- łączne: 127,9 (+1,0),

- W6: 45,7(+7,5),

- FR: 39,7 (+18,6 !!),

- LH: 22,9 (-13,1). Zawieszone połączenie do DUS,

- LO: 16,5 (+2,8),

- SK: 3,1 (-61,5!!).

 

W roku 2015 i do Lata 2016 inwestował w rynek W6. Na przykład w grudniu 2015 zwiększył oferowanie o prawie 44%. Teraz FR nadrabia stracony czas i walka konkurencyjna, pomiędzy największymi tanimi liniami w naszym regionie, o aglomerację poznańską, zdecydowanie nasila się.

 

Spada udział w rynku linii sieciowych, ale i tak, w porównaniu z innymi polskimi portami regionalnymi, jest on bardzo wysoki. Linie rozkładowe poprawiły LF-y również dlatego, iż udział w oferowaniu zwiększają znacząco tanie linie.

 

Wiemy już, że w S2017 będzie to jedyny duży port, z mniejszym oferowaniem niż w S2016. Jesteśmy jednak przekonani, ze to „przejściowy mały kryzys”, a średnio i długoterminowo port może liczyć na rozwój oferty.

 

Rzeszów

Przewozy: 48 239 pasażerów – wzrost o 8,0%.

 

Oferowanie w tys. foteli, zmiany w %:

- łączne: 64,8 (+7,3),

- FR: 38,9 (+4,0),

- LO: 19,8 (+11,2),

- LH: 5,0 (+25,0),

- JP: 1,1. Nowy rejs.

 

W sektorze tanich przewozów dominacja FR w RZE i w znacznej części regionu nie podlega dyskusji. Podobna jest pozycja LOT-u w sektorze przewozów sieciowych. To unikalna w Polsce sytuacja. Tu konkurencja LH ma bardzo ograniczony charakter.

 

Szczecin

Przewozy: 34 071 pasażerów - wzrost o 18,1%.

 

Oferowanie w tys. foteli, zmiany w %:

- łączne: 47,0 (+12,7),

- FR: 16,6(+1,8),

- W6: 14,0 (+25,0),

- LO: 13,0 (+68,8!!),

- DY: 3,3 (+-0).

 

Po niespodziewanym obniżeniu oferowania w grudniu, W6 znacznie je zwiększył. Jeszcze większy skok wykonał LOT – zdecydowanie więcej rejsów do WAW. Jak wiadomo od kwietnia będzie musiał konkurować z FR.

 

Lublin

Przewozy: 24 585 - spadek o 3,8%.

 

Oferowanie w tys. foteli, zmiany w %:

łączne: 29,8 (-13,6!!),

- W6: 24,1 (+6,2),

- FR: 5,7 (-40,0!!).

Zawieszone połączenie LH do FRA.

 

Skończył się okres skokowych wzrostów ruchu uzyskiwanych dzięki założeniu bazy przez W6. Znaczny spadek oferowania, i spory spadek przewozów wynikają z zawieszenia przez FR połączenia do DUB oraz przez LH do FRA.

 

Pewną pociechą jest informacja o połączeniu do MUC, które „dla LH” wykonywać będzie BM.

 

Bydgoszcz

Przewozy: 20 632- spadek o 10,1%!!

 

Oferowanie w tys. foteli, zmiany w %:

- łączne: 24,0 (-15,5),

- FR: 20,0 (-20,5),

- LH: 4,0 (+29,0).

 

Istotny spadek przewozów związany jest ze znacznym zmniejszeniem oferowania przez FR, który zawiesił połączenia do Glasgow i Weeze. Pozytywną informacją jest poprawa LF-a, mimo, iż udział FR w łącznym oferowaniu, obniżył się.

 

Łódź

Przewozy: 18 867 – spadek o 3,1%.

Oferowanie w tys. foteli, zmiany w %:

- łączne: 28,0 (+2,1),

- FR: 17,8 (+4,7),

- JP: 10,2 (+22,9 !!). Nowy rejs do CDG. Większe oferowanie do MUC.

 

Brak rejsów OK do EDI i PRG.

 

Pomimo wzrostu oferowania spadły nieznacznie przewozy, gdyż zdecydowanie wzrósł udział w oferowaniu JP, linii, która ma niższe, i to bardzo, LF-y niż FR.

 

Olsztyn/Szymany

6500

Oferowanie: 8,2 w tys. foteli.

FR: 4,9 (STN),

W6: 3,2 (LTN).

Przewozy szacowane z oferowania.

 

Podział rynku pomiędzy poszczególne porty lotnicze

Wyniki kolejnych miesięcy sezonu zimowego oraz dane przedstawione przez nas w dwuczęściowym raporcie Oferowanie w sezonie Lato 2017 w porównaniu z sezonem poprzednim potwierdzają już bardzo jednoznacznie tezę, że postępuje koncentracja oferty i przewozów w siedmiu największych portach lotniczych. Jeżeli uznamy, że cztery z nich operują w „faktycznych zespołach” (WAW+WMI oraz KRK+KTW) to możemy mówić o pięciu podstawowych elementach polskiego systemu lotnisk.

 

Trend ten powinien się utrzymywać, a w wielu elementach nasilać, miedzy innymi dlatego, iż coraz większe oferowanie i przewozy w dużych portach będą powodowały usprawnianie systemu transportu naziemnego, rozszerzając obszary zasilania i umacniając ich pozycję.

 

Również dla linii lotniczych ekonomiczniejsze jest koncentrowanie znaczniejszej liczby rejsów w mniejszej grupie lotnisk, a nie maksymalne, geograficzne zdywersyfikowanie oferty. Uwaga ta, dotyczy, przede wszystkim linii sieciowych, dla których ogromne znaczenie mają oferty tranzytowe, a te są możliwe tylko, przy znacznej liczbie rejsów pomiędzy danym portem i hubem. 

 

 

Krótkie podsumowanie miesiąca

Styczeń nie przyniósł żadnych istotnych zmian w trendach odnotowanych w poprzednich miesiącach sezonu zimowego.

 

Rynek wciąż ciągną do przodu dwie największe (lotniczo) aglomeracje – WAW i KRK oraz dwie najdynamiczniejsze obecnie linie – LO i FR. Szczególnie w sezonie letnim możemy liczyć na to, iż Wizz Air zrobi wszystko, aby utrzymywać mocną pozycję w swoim segmencie rynkowym.

 

Powinniśmy już, coraz bardziej, patrzeć w przód oczekując na wyniki sezonu letniego. Wtedy ważną i dość dużą niewiadomą będzie rynek charterowy.

 

Jeżeli chodzi o drugi, i jeszcze ważniejszy, „potencjalnie niestabilny” element rynkowy – ofertę i wyniki LOT-u to, nie widać na „bliskim horyzoncie”, żadnych bardzo poważnych zagrożeń. Odnosimy się tu do jego wstępnych wyników finansowych za rok 2016.  

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

Źródło: Porty lotnicze, IATA, AEA, ACI, PRTL.pl 

Zdjęcie: Monika Figurska, IKKU 

 

 

Czytaj także:

Barometr Polska styczeń 2017. Świetny początek roku (część I)

 

 

Wcześniejsze Barometry Polska dostępne są w zakładce:

Rynek lotniczy / Przewozy Pax 

 

 

 

 

Tagi:

ACI | AEA | IATA | Komunikacja | Linie lotnicze | Lotnisko | Odprawa pasażerska | Pasażer | Połączenia | Popyt | Praca | Przewozy | Siatka połączeń


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony