INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Barometr
Polska


Barometr Polska czerwiec 2017. Część II. Wyniki poszczególnych portów

Marek Serafin, 2017-08-02
     

W czerwcu dynamika wzrostu przewozów w polskich portach lotniczych wyniosła aż 16,5%. W polskich portach obsłużono łącznie, w niewielkim zaokrągleniu, 3 900 000 pasażerów. Najwyższą dynamikę wzrostu ruchu nadal notują duże porty lotnicze: w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Gdańsku i Katowicach, a spośród „maluchów” – Szczecin.

 

 

 

 

 

Uwaga ogólna: większość lotnisk nie podaje szczegółowych danych przewozowych dotyczących między innymi przewozów poszczególnych linii lotniczych, dlatego też używamy dostępnych i aktualnych danych dotyczących ich oferowania.

 

Warszawa

 

Przewozy łączne: 1 520 000 (w przybliżeniu) – wzrost aż o 20,6 %!!

 

Uwaga: Port podaje w kraju i dla mediów zagranicznych jedynie przybliżone/zaokrąglone dane.

 

Oferowanie (w tys. foteli, zmiany w %):

  • łączne: 1 584,4 (+20,4!!!),
  • LO: 798,1 (+17,8!!),
  • W6: 219.5 (+8,5),
  • Grupa LH: 135,7 (+11,0!),
  • AF/KL: 66,3 (+6,4),
  • FR: 79,4. Nowe rejsy do GDN i WRO, a od końca marca również do SZZ,
  • Grupa IAG (BA/VY/EI): 30,2 (+0,3),
  • DY/D8: 22,3 (-30,0!!), zawieszony rejs do LGW,
  • SU: 20,5(-13,5!),
  •  EK: 24,8, (+3,3),
  •  QR 15,7 (+98,7!!) a/c szerokokadłubowy!!
  •  AY: 16,2 (+35,9!!),
  •  TP: 13,3 (+56,5!!), w niektóre dni dwa rejsy dziennie! i większy a/c,
  • SK: 12,9 (+0,8),
  • AZ: 11,9 (+6,3),
  • LY: 12,3 (+17,1),
  • CA: 8,9 (nowy rejs do PEK, od maja cztery razy w tygodniu).

 

Dla całej aglomeracji warszawskiej ruch (1 780 000), w porównaniu z czerwcem 2016 wzrósł aż 17,8%. W maju było to18,1%, kwietniu 19,9 %, a wmarcu 22,3%.

 

Znowu przyśpieszyła dynamika wzrostu oferowania LO – nowe samoloty, nowe rejsy.

 

Na wciąż bardzo wysoką dynamikę wzrostu całego ruchu największy wpływ ma właśnie LO oraz „nowe”, szybko rosnące przewozy krajowe FR.

 

Jednak i Grupa LH oraz wielu „średniaków” (QR, AY, TP, LY, CA) ma tu dość duży udział.

 

Nie mamy konkretnych danych dotyczących przewozów charterowych, ale jest dość prawdopodobne, iż co najmniej były one na ubiegłorocznym poziomie. Jednak „ogólne” dane rynkowe wskazują, iż najprawdopodobniej i w tym segmencie odnotowano wzrost.

 

Tym razem LF był najprawdopodobniej na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznego, choć raczej z lekką tendencją spadkową.

 

Warszawa/Modlin

 

Przewozy (rozkładowe): 259 606 - wzrost o 3,6%.

 

Przewozy zagranica – wzrost o 18,8%!!

 

LF (zagranica): 92,7% (+ ca 2,2ppct).

 

Oferowanie: 280,1 tys. foteli (-2,8%). Oferowanie zagranica + 16,0%.

 

Stosunkowo niska dynamika wzrostu ruchu wynikała oczywiście z przeniesienia rejsów krajowych do WAW. Bardzo duży wzrost oferowania i przewozów na trasach zagranicznych to efekt uruchomienia aż ośmiu nowych połączeń, o których pisaliśmy już wcześniej. Jednak pomimo tak dużych wzrostów oferowania bardzo znacząco poprawił się LF i po raz pierwszy od dawna zbliżył się do LF-a na całej siatce FR (w czerwcu 96%).

 

FR priorytetowo traktuje całą aglomerację warszawską. W czerwcu łączne oferowanie linii wzrosło o prawie 26,0%.

 

Kraków

 

Przewozy: 530 815 - wzrost o 15,3%!!

 

Przewozy rozkładowe/międzynarodowe – 478 717 (+18,1).

 

Przewozy krajowe – 41 551 (+1,4).

 

Przewozy charterowe – 10 547 (-24,4).

 

Oferowanie (w tys. foteli), zmiany w %:

  • łączne linii rozkładowych: 581,2 (+15,2),
  • FR: 239.7 (+19,9),
  • LH/OS/4U/SN/LX: 103,9 (+8,0),
  • LO: 43,9 (-0,9),
  • U2: 81,2 (+25,7!!),
  • DY: 43,9 (+4,5),
  • KL: 12,0 (-2,4),
  • AB: 17,5 (+40,0!!), dodatkowa częstotliwość. Teraz trzy rejsy dziennie,
  • IAG: (BA, VY) 13,5 (+20,5). W czerwcu 2016 BA zmniejszył oferowanie,
  • AY: 8,4 (+18,3),
  • SK: 5,6 ((+33,3).

 

Przewozy wciąż rosną w niebywałym tempie. W porównaniu z czerwcem 2015 wzrosły o ponad 30%. W maju różnica wynosiła 35%, w kwietniu aż 40%!!

 

Rynek ciągną międzynarodowi przewoźnicy rozkładowi, a przede wszystkim giganci: FR i U2. Jak widać wciąż rośnie liczba turystów przylatujących do Krakowa.

 

Grupa LH wciąż zwiększa tu oferowanie szybciej niż w całym kraju.

 

Air Berlin po raz kolejny zmienia strategię i dodaje jedną częstotliwość.

 

Jeżeli uwzględnimy, dość znaczny spadek przewozów charterowych, to zauważymy, iż wzrost przewozów, tym razem był nieco szybszy niż wzrost oferowania – co oznacza dalszą poprawę LF-a, już i tak bardzo wysokiego – obecnie 89,5%!!

 

Gdańsk

 

Przewozy: 439 603 - wzrost o 13,9%!!

 

Uwaga: Port nas poinformował, że od kwietnia 2017 będzie podawał informacje o przewozach jedynie w układzie kwartalnym. Teraz opublikował na swoich stronach internetowych dokładne dane również za kwiecień (357 784) oraz maj (412 472).

 

Oferowanie w tys. foteli, zmiany w %:

  • łączne: 474,4 (+13,7),
  • W6: 217,4 (+8,1),
  • FR zagranica: 101,7 (+45,5!!),
  • FR kraj: 37,4 (+54,5!!),
  • LO: 35,1 (-4,6), mniej rejsów do WAW i KRK,
  • SK: 31,2 (+13,0),
  • LH: 27,5 (-16,2!), mniejsze a/c,
  • DY: 8,9 (+-0),
  • AY: 4,1 (+2,5),
  • KL: 6,0 nowy, codzienny rejs do AMS,
  • AB: 4,4. Po wielomiesięcznym zawieszeniu połączenie ma miejsce powrót – od maja.

 

Uwaga: Port opublikował też dane dotyczące przewozów na najbardziej popularnych kierunkach, za okres pierwszych sześciu miesięcy. W zestawieniu z naszymi danymi o oferowaniu mogą one służyć, do wykonania własnych dodatkowych analiz. My wykorzystamy je przy analizie wyników całorocznych.

 

W sezonie letnim rynek ciągnie FR, zarówno na trasach krajowych jak i międzynarodowych. Czyni to dzięki bardzo dużym inwestycjom w oferowanie. Stara się jak najszybciej urosnąć w siłę zbliżoną do W6. Węgierska linia też dokonała dość znacznego wzrostu oferowania po raz pierwszy w tym sezonie. Drugi bardzo aktywny przewoźnik to SK, który dzięki rejsom nie-hub-owym zdecydowanie wyprzedził, pod względem oferowania łącznego, LH. To wyjątkowa sytuacja w Polsce. KL wystartował z nowym codziennym rejsem do AMS. Według danych portu LF od razu osiągnął bardzo wysoki poziom – ponad 80%. Teraz decyzja o dołożeniu jednej częstotliwości jest w pełni zrozumiała.

 

Katowice

 

Przewozy: 449 311 - wzrost o 24,0%!!

 

Przewozy rozkładowe: 218 211 (+14,8!!).

 

Przewozy charterowe: 230 485 (+35,2!!!).

 

Oferowanie w tys. foteli, zmiany w %:

  • łączne: 244,8 (+7,4),
  • W6: 187.6 (+16,6!),
  • LH/EW: 14,9 (-46,2!!), zawieszony bardzo „stary” rejs regionalny do DUS!! i mniejsze a/c do FRA,
  • FR: 27,6 (+22,6),
  • LO: 10,1 (+1,1),
  • HV: 4,6 nowy rejs do AMS.

 

To unikalna sytuacja w Polsce. W szczycie sezonu letniego przewozy charterowe są już zdecydowanie większe, niż rozkładowe. A ponieważ w czerwcu łańcuchy charterów są w fazie pełnego rozwoju, to taka sytuacja, najprawdopodobniej, potrwa do września. Teraz już widzimy, że mały kryzys, jaki na rynku charterowym obserwowaliśmy w ostatnich kilkunastu miesiącach, był spowodowany, przede wszystkim, kwestiami pozabiznesowymi – problemy polityczno-militarne w najpopularniejszych kiedyś regionach – Turcja, Afryka Północna.

 

Potwierdzają to też bardzo dobre wyniki we WRO i POZ – danych z WAW nie znamy, ale prawie na pewno są one bardzo dobre. Wejście na rynek, w przyszłym roku spółki – córki FR da temu rynkowi dodatkowy, silny impuls rozwojowy.

 

W przewozach rozkładowych port nadal Wizz Air-em stoi. Choć warto odnotować nowy rejs Transavii do AMS, ale bez umowy c/s z KL. Oznacza to, iż rozszerza on „klasyczną” tanią ofertę z/do KTW.

 

Wrocław

 

Przewozy: 279 627– wzrost o 17,2%!!

 

Oferowanie w tys. foteli, zmiany w %:

  • rozkładowe, łączne: 264,4 (+19,4),
  • FR: 145,2 (+25,2!!),
  • W6: 46,1 (+37,6),
  • LH/EW/4U: 40,0 (+8,7) znacznie większe oferowanie na DUS,
  • LO: 29,9 (+3,8), nowe rejsy do TLV, raz w tygodniu,
  • SK: 3,3 (-54,2).

 

Port podał niektóre dane cząstkowe:

  • wzrost ruchu na połączeniach międzynarodowych tanich linii sieciowych wyniósł aż 22,1%.
  • ruch charterowy wzrósł o prawie 12,0%.

 

Port nadal przeżywa okres hossy i to we wszystkich ważnych segmentach rynkowych, ale zdecydowanie największy w segmencie tanich przewozów – rozkładowych i charterowych. Jest jednym z nielicznych polskich portów regionalnych, w których grupa LH znacząco zwiększa oferowanie. Skokowo zwiększył je FR, ale i W6 stara się dotrzymywać mu kroku – oczywiście indeksami wzrostu, ale nie wielkością. Jedynie SAS praktycznie wycofał się z walki konkurencyjnej o ruch tranzytowy – tylko jeden rejs dziennie.

 

Poznań

 

Przewozy: pasażerów – 200 835 wzrost o 3,4%.

 

Przewozy rozkładowe: 117 845 (-2,7).

 

Przewozy charterowe: 82 588 (+13,7).

 

Oferowanie w tys. foteli, zmiany w %:

  • łączne: 135,5 (-4,3),
  • W6: 47,9 (-7,5),
  • FR: 39,9 (-7,4),
  • LH: 24,6 (-4,3),
  • LO: 20,8(+33,3!!),. Nowe rejsy do TLV i LWO plus 1 rejs dziennie do WAW,
  • SK: 3,3 (-38,7!!).

 

Po wielu miesiącach kryzysu to przewozy charterowe przyczyniły się do niewielkiego wzrostu ruchu. Odnotowały nie tylko duży wzrost przewozów do 2016, ale i znaczący do czerwca 2015 – o 6,0%.

 

Wśród linii rozkładowych aktywny, i to bardzo jest LOT. Oferuje już pięć rejsów dziennie – w dni robocze – co zapewnia świetne połączenia tranzytowe, we wszystkich kierunkach. Uruchomia też „boczne” połączenia międzynarodowe – do TLV i LWO, aby optymalizować wykorzystanie floty.„Atak” Ryanaira, prawie jak zawsze, rozpocznie się od sezonu zimowego.

 

Rzeszów

 

Przewozy: 64 345 pasażerów – wzrost o 4,6%.

 

Oferowanie w tys. foteli, zmiany w %:

  • łączne: 67,9 (+2,4),
  • FR: 40,4 (-1,0),
  • LO: 22,1 (+10,0!), dodatkowa częstotliwość od maja 2017,
  • LH: 5,4 (+-0).

 

W sektorze tanich przewozów dominacja FR w RZE i w znacznej części regionu nie podlega dyskusji. Podobna jest pozycja LOT-u w sektorze przewozów sieciowych. To unikalna w Polsce sytuacja. Tu konkurencja LH ma bardzo ograniczony charakter. Niemiecki przewoźnik oferuje jeden rejs dziennie, podczas, gdy LO już pięć. RZE i cały region to ważne źródło ruchu z/do USA i Kanady. Od maja, po kilku latach, zostało wznowione połączenie do NYC/EWR. Wiele lat temu LOT, w sezonie letnim operował, bezpośrednio, na trasie RZE-EWR.

 

Szczecin

 

Przewozy: 54 732– wzrost o 20,6%!!

 

Przewozy charterowe: 2617 (-25,2)

 

Przewozy krajowe (WAW FR+LO): 20 226 (+122,1!!!), LF: 84,1%

 

Przewozy międzynarodowe (tanie linie): 31 889 (-10,7!) LF: 90,5%

 

Oferowanie w tys. foteli, zmiany w %:

  • łączne: 59,3 (+18,4),
  • FR: 18,1 (zagranica) (-13,0!),
  • FR (WAW): 11,3, nowy codzienny rejs,
  • W6: 14,1 (-20,3!!),
  • LO: 12,7 (+-0),
  • DY: 3,0 (+-0).

 

Cały wzrost przewozów to zasługa połączenia do WAW. Po kilku sezonach wzrostów, spadły przewozy międzynarodowe,

 

Jak widzimy pojawienie się na trasie do WAW Ryanaira oraz jego ostra konkurencja z LO spowodowała ogromny wzrost rynku. Obaj przewoźnicy wykorzystują położenie geograficzne miasta – znaczne oddalenie od WAW i niektórych innych polskich miast. Dodatkowo dla LO to źródło ruchu tranzytowego.

 

W tym roku przewoźnicy osiągają bardzo wysokie LF-y dzięki niskim cenom.

 

Lublin

 

Przewozy: 39 462 - wzrost o 14,8!!

 

Oferowanie w tys. foteli, zmiany w %:

  • łączne: 41,4 (+5,6),
  • W6: 30,2 (+11,9), rejs do LPL uruchomiony w połowie maja.
  • FR: 9,5 (-3,1),
  • BM: 2,3 - nowy rejs wykonywany przy współpracy z LH, codziennie do MUC.

 

Po okresach ogromnych wzrostów w S2016, głównie dzięki W6, nadszedł okres stabilizacji. Ale i tak port pozostawia już za sobą w tyle najmniejsze lotniska. Jednak profil biznesowy LUZ prawie nie zmienia się. Nadal dominują kierunki „zarobkowe” – UK, Norwegia, Irlandia, Holandia. Jedyna mała zmiana pozytywna to codzienne rejsy do MUC. W 05.2016 operowała LH – do FRA. Suma foteli była nawet nieco większa, ale znacznie mniejsza liczba rejsów - tylko trzy razy w tygodniu. Poprawia to znacznie możliwości tranzytowe.

 

W połowie miesiąca wystartowało połączenie charterowe do Heraklionu – raz w tygodniu.

 

Bydgoszcz

 

Przewozy: 33 696 – spadek o 0,2%.

 

Oferowanie w tys. foteli, zmiany w %:

  • łączne: 31,1 (-0,3),
  • FR: 26,5 (-2,6),
  • LH: 4,6 (+15,0). Więcej rejsów. Już sześć w tygodniu.

 

FR prawie wrócił do oferty z S2016. Tylko mniej rejsów do DUB – dwa a nie trzy tygodniowo. Natomiast LH stopniowo zwiększając liczbę rejsów do FRA doszła już, praktycznie do codziennych.

 

Łódź

 

Przewozy: – 17 111 spadek o 21,7%.

 

Oferowanie w tys. foteli, zmiany w %:

  • łączne: 21,9 (-16,7),
  • FR: 15,5 (-2,5),
  • JP: 6,4 (-39,0).

 

Mocno niepewna jest sytuacja portu w najbliższej przyszłości. Najbliższa i średniookresowa przyszłość portu to raczej tylko bardzo ograniczona oferta ultra-taniej linii.

 

Najważniejsze pytania dotyczą dalszej przyszłości. Tu zadecyduje docelowe rozwiązanie dla całej aglomeracji warszawskiej.

 

Olsztyn/Szymany

 

Przewozy: 11 291.

 

Oferowanie w tys. foteli:

  • łączne: 13,2,
  • W6: 8,3 (STN i nowy rejs do OSL/TRF – od drugiej połowy maja),
  • FR: 4,9 (STN),
  • LF: 85,5%.

 

Na przełom w profilu portu i budowanie oferty dla przylatującego ruchu turystycznego, a nie głównie polskiego, „zarobkowego: musimy jeszcze poczekać, co najmniej do S2018.

 

Podział rynku pomiędzy poszczególne porty lotnicze

 

Utrzymują się trendy obserwowane w poprzednich miesiącach. To, co warte jest odnotowania, to odrodzenie się rynku charterowego. W miesiącach szczytu letniego, czyli w okresie czerwiec – wrzesień porty, w których koncentruje się ruch charterowy, czyli WAW, KTW, POZ i WRO dostają dodatkowy, silny impuls rozwojowy. Umacnia się specjalizacja KTW, jako portu taniego dla LCC, a w szczycie letnim i dla linii charterowych. SZZ może liczyć na stabilny rozwój rynku przewozów krajowych (geografia).

 

 

Krótkie podsumowanie miesiąca

 

Świetne lato przed nami. LOT przyśpieszył tempo rozwoju. Jego oferowanie w czerwcu jest o prawie 40 tys. foteli większe niż planowane kilka miesięcy wcześniej. Przewoźnik korzysta nie tylko z boomu na rynku polskim, ale i w całym regionie, dzięki przewozom tranzytowym. Rynek charterowy broni się przed zakusami tanich linii, które rozwijają połączenia do miejscowości wakacyjno-turystycznych. Przy świetnej koniunkturze rynkowej jest miejsce dla obu modeli biznesowych.

 

Nasila się konkurencja Ryanair – Wizz Air na trasach międzynarodowych. Dla węgierskiej linii, która osiąga obecnie wspaniałe wyniki przewozowe i finansowe Polska jest największym i najważniejszym rynkiem. Dla irlandzkiej – rynkiem o znaczeniu strategicznym, zarówno dzięki wielkości, jak i potencjałowi rozwojowemu.

 

FR i LOT rozwijają przewozy krajowe. Polski przewoźnik stara się ciągle optymalizować system zasilania coraz bogatszej siatki połączeń międzynarodowych, a w tym najszybciej rozwijających się połączeń interkontynentalnych.

 

 

Czytaj także: 

Barometr Polska czerwiec 2017

 

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

Źródło: Porty lotnicze, IATA, AEA, ACI, PRTL.Pl

Zdjęcie: Monika Figurska

 

 

 

Tagi:

ACI | AEA | IATA | Lotnisko | Połączenia | Porty lotnicze | Przewozy


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony