Barometr
Polska
We wrześniu 2017 polskie porty obsłużyły 4 117,5 tys. pasażerów a dynamika wzrostu przewozów wyniosła aż 18,9%. Również w trzecim miesiącu szczytu letniego obsłużono ponad 4 mln pasażerów.
Uwaga: Są to dane przybliżone, gdyż lotnisko Chopina, tradycyjnie już, podaje liczbę zaokrągloną – 1,65 mln pasażerów.
To było świetne zwieńczenie szczytu sezonu letniego. Trwa wspaniała passa na rynku charterowym, a LOT nadal gna do przodu rozwijając przewozy tranzytowe via WAW. Bardzo ostro o tani rynek konkurują Ryanair i Wizz Air.
Uwaga: należy pamiętać, że bieżący rok jest rokiem przestępnym.
Komentarz PRTL.pl
Wyniki września różnią się od sierpniowych i lipcowych tylko w niewielkim stopniu. Nieco mniejszy jest ruch charterowy i ogólnie rzecz ujmując - wakacyjny, natomiast powraca z dużym natężeniem ruch biznesowy. LOT nadal zwiększa oferowanie o ponad 30% - miesiąc do miesiąca. Zwiększył dynamikę wzrostu oferowania W6 wyprzedzając pod tym względem FR. Udział pierwszej trójki w łącznym oferowaniu wynosi nadal prawie 75% (74,5%).
Grupa LH restrukturyzuje oferowanie zwiększając je w jednym aglomeracjach, a zmniejszając w innych. Szczegóły poniżej. Cały czas aktywna jest grupa AF/KL, a właściwie jej „holenderski oddział”.
Kończy się sezon charterowy. Możemy już powiedzieć, że rynek ten wyszedł z kryzysu. Zmienił priorytety kierunkowe - na europejskie, a dodatkowo poprawia się sytuacja na rynku tureckim. Postępuje koncentracja ruchu charterowego w wielkich „zagłębiach” - warszawskim, śląskim, wielkopolskim i dolnośląskim i trójmiejskim.
Nie tylko dzięki FR, ale również i LO, rosną szybko przewozy krajowe. Sytuacja ulegnie dużej zmianie w Zimie 2017/18, gdy FR zawiesi rejsy z WAW do GDN i WRO, a pozostaną tylko szczecińskie.
Cały rynek
Wybrane dane o oferowaniu (w tys. foteli, zmiany w %):
- cały rynek: 3 690,9 (+15,8!),
- FR: 1 008,1 (+17,9),
- W6: 841,7 (+19,7),
- LO: 898,7(+32,4!!!),
- Grupa LH: (LH+LX+OS+EW+4U+SN): 360,0 (-2,6),
- AF/KL: 88,6 (+18,3),
- DY/D8: 79,9 (-10,3), zawieszenie rejsów WAW-LGW,
- SK: 65,8 (+7,9),
- IAG (BA/EI/VY/IB: 43,5 (-2,2),
- AY:23,6 (+4,5).
Uwagi:
- tu podajemy tylko dane dla tych linii, które operują do co najmniej dwóch miast w Polsce.
Koniec części I.
Marek Serafin
PRTL.pl
Źródło: Porty lotnicze, IATA, AEA, ACI, PRTL.pl
Komunikacja | Lotnisko | Odprawa pasażerska | Oferowanie | Pasażer | Popyt | Praca | Przewozy
Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.