INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Barometr
Polska


Barometr Polska wrzesień 2017. Część II. Wyniki poszczególnych portów

Marek Serafin, 2017-11-09
     

We wrześniu dynamika wzrostu przewozów w polskich portach lotniczych była dość istotnie wyższa od sierpniowej i wyniosła aż 18,9%.W polskich portach obsłużono łącznie, w pewnym zaokrągleniu, 4 117,5 tys. pasażerów. Najwyższą dynamikę wzrostu ruchu nadal notują duże porty lotnicze: w Warszawie, Krakowie, Katowicach, Gdańsku, Wrocławiu, a spośród „maluchów” – Szczecin i Lublin.

 

 

 

Uwaga ogólna: lotniska nie podają szczegółowych danych przewozowych dotyczących między innymi przewozów poszczególnych linii lotniczych, dlatego też używamy dostępnych i aktualnych danych dotyczących ich oferowania.

 

Warszawa

Przewozy łączne: 1 650 tys. (w przybliżeniu) – wzrost aż o 24,1%.

 

Uwaga: Port podaje w kraju i dla mediów zagranicznych jedynie przybliżone/zaokrąglone dane. Dla sierpnia podał 1,7 mln.

 

Oferowanie (w tys. foteli, zmiany w %):

- łączne: 1 674,2 (+24,9!!!),

- LO: 876,1 (+30,2!!!),

- W6: 255,4 (+23,6!!),

- Grupa LH: 134,1 (-1,7),

- AF/KL: 65,3 (-2,3),

- FR: 79,4,

- Grupa IAG (BA/VY/EI): 30,5 (-10,8!),

- DY/D8: 21,9 (-34,9!!!), zawieszony rejs do LGW,

 

Dla całej aglomeracji warszawskiej ruch (1 901,3tys.) w porównaniu z wrześniem 2016 wzrósł aż o 20,2% W sierpniu było to też 20,2% ,w lipcu - 20,8%, a w czerwcu - 17,8%.

 

Cały czas przyśpiesza dynamika wzrostu oferowania LO – nowe, większe samoloty, większa liczba rejsów na obsługiwanych już trasach, nowe połączenia. Dokładniejsze dane podaliśmy w raporcie „Oferowanie w sezonie Lato 2017 w porównaniu z sezonem poprzednim”. Sieciowi konkurenci LOT-u utrzymali strukturę oferowania z poprzednich miesięcy. W6 po szczycie letnim utrzymał tempo wzrostu oferowania, nieco inaczej niż w poprzednich sezonach letnich. 

 

I we wrześniu przewozy charterowe były na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznego. Wskazuje na to fakt, iż indeks wzrostu ruchu jest bardzo zbliżony do indeksu wzrostu oferowania rozkładowego. Silny impuls wzrostowy powinno przynieść, w lecie 2018, wejście na ten rynek Ryanair Sun.

 

Warszawa/Modlin

Przewozy (rozkładowe): 251 338 - spadek o o 0,2%.

 

Przewozy zagranica – wzrost o 14,4%!

LF (zagranica): 89,5% (+ -0).

Oferowanie: 280,9 tys. foteli (-2,7%). Oferowanie zagranica + 14,7%.

 

Przewozy na trasach zagranicznych dynamicznie rosły, głównie dzięki większemu oferowaniu na obsługiwanych już trasach. LF był na poziomie z ubiegłego roku, teraz już znacznie poniżej średniego LF-a FR na całej siatce – we wrześniu 97%!! Ponownie wzrosła, o ponad 7ppct, przewaga FR nad W6 na trasach międzynarodowych w aglomeracji warszawskiej.

 

Kraków

Przewozy: 545 835 - wzrost o 16,3%.

Przewozy rozkładowe (międzynarodowe): 492 119 (+18,4!!).

Przewozy krajowe: 42 190 (+6,6).

Przewozy charterowe: 11 526 (-18,0).

 

Oferowanie (w tys. foteli), zmiany w %:

- łączne linii rozkładowych: 601,0 (+16,0),

- FR: 251,4 (+15,8!),

- LH/OS/4U/SN/LX: 106,5 (+8,2),

- LO: 47,4 (+7,7),

- U2: 80,1(+22,7!!),

- DY: 45,3 (+4,1),

- KL: 13,6 (+13,3)

- IAG (BA, VY): 13,0 (-7,1 ), brak sezonowych rejsów IB.

 

Wzrost ruchu znowu przyśpieszył. Tak, jak w poprzednich miesiącach decyduje o tym międzynarodowy ruch rozkładowy. Ponownie „przyśpieszył” FR. Jego oferowanie we wrześniu było większe niż w sierpniu. Na wolumen ruchu największy wpływ mają tanie linie, ale i oferta przewoźników sieciowych jest już bardzo szeroka. Operują wszystkie linie z grupy LH, a ich łączne oferowanie jest ponad dwukrotnie większe niż LO. Ale i oferta polskiej linii jest wyjątkowo bogata. Zdecydowanie największe krajowe oferowanie LO – głównie, aby zapewnić pełna ofertę tranzytową. „Tradycyjnie” już spadły przewozy charterowe, ale nie mają one większego wpływu na wyniki portu.

 

Gdańsk

Przewozy: 453 700 - wzrost o 17,6%.

 

Uwaga: Port przekazał dokładne dane kwartalne oraz wyniki poszczególnych trzech miesięcy.

 

Oferowanie w tys. foteli, zmiany w %:

Łączne: 488,2 (+11,1),

W6: 228,9 (+13,5!),

FR zagranica: 99,8(+22,3!!),

FR kraj: 37,4 (+46,1!!),

LO: 36,8(-1,9), mniejsze oferowanie krajowe, nowy rejs do TLV,

SK: 36,6 (+22,4),

LH: 28,2 (-14,3!), mniejsze a/c,

KL: 5,8, nowy, codzienny rejs do AMS.

 

Z danych kwartalnych wynika, że przewozy charterowe (niecałe 160 tys. w okresie 07-09) miały bardzo duży wpływ na świetne wyniki portu. Dynamika wyniosła około 40%. Przewozy miesięczne przekroczyły (średnia) 50 tys. Koniunkturę nakręca też bardzo ostra rywalizacja W6 – FR. Linie te walczą nie tylko o Trójmiasto, ale i o znaczną część Polski Północnej. SK rozwinął połączenia poza-hub-owe do ARN, BGO i OSL.

 

Od sezonu zimowego znaczącą siła rynkową stanie się KLM dzięki dwóm rejsom dziennie. Być może niezbyt odległy jest czas, gdy przewoźnik dołoży kolejny trzeci rejs. Szybko rosną przewozy krajowe – FR. Kolejny skok nastąpiłby po ponownym uruchomieniu przez przewoźnika rejsów do WRO – w Zimie 2017/18, ale w tył zwrot wykonuje na głównym rejsie do WAW.  

 

Katowice

Przewozy: 482 794 - wzrost o 23,1%.

 

Przewozy rozkładowe: 228 356 (+15,6!).

Przewozy charterowe: 254 092 (+31,9!!!).

 

Oferowanie w tys. foteli, zmiany w %:

- łączne: 262,5 (+12,2),

- W6: 197,3 (+18,1!),

- LH/EW: 16,2(-51,0!!!), zawieszony bardzo „stary” rejs regionalny do DUS!! i znacznie mniejsze a/c do FRA,

- FR: 28,0 (+23,3!),

- LO: 17,2 (+100,0!!!),

- HV: 3,8 nowy rejs do AMS.

 

W przypadku KTW wyniki i struktura ruchu w trzech miesiącach szczytu letniego jest do siebie bliźniaczo podobna. Do poprzednich komentarzy może warto jedynie dodać uwagę, że spada udział w przewozach linii sieciowych, a rośnie nie tylko charterowych, ale i tanich (W6+FR).

 

Wrocław

Przewozy: 293 128 - wzrost o 22,3%.

 

Oferowanie w tys. foteli, zmiany w %:

- rozkładowe, łączne: 269,3 (+21,4),

- FR: 145,9 (+23,7!!),

- W6: 47,5 (+40,5!!),

- LH/EW/4U: 39,7 (+7,3),

- LO: 31,8 (+12,0), nowe rejsy do TLV.

 

I tu wyniki bardzo podobne do tych z poprzednich miesięcy letnich, a struktura ruchu i czynniki dynamizujące wzrost bardzo podobne do tych w GDN. Tylko tu zdecydowanym liderem jest FR, a W6 stara się zdecydowanie powiększyć „swoje poletko rynkowe”. Od zimy regres nastąpi na trasie do WAW (FR).

 

Poznań

Przewozy: 216 549 pasażerów - wzrost o 8,5%.

 

Przewozy rozkładowe: 126 477 (+3,6).

Przewozy charterowe: 89 686 (+16,4).

 

Oferowanie w tys. foteli, zmiany w %:

- łączne: 147,1 (+2,6),

- W6: 52,6 (+6,7),

- FR: 42,0 (-4,1),

- LH: 25,4 (-3,8),

- LO: 22,9(+36,3!!). Nowe rejsy do TLV i LWO plus 1 rejs dziennie do WAW.

 

POZ „czeka” na zimę, kiedy FR skokowo zwiększy oferowanie, uruchamiając aż pięć nowych połączeń. Ale i wyniki w końcówce lata nie są złe. To zasługa, podobnie, jak w kilku innych dużych portach, linii charterowych oraz dodatkowo LO. Przewoźnik uruchomił „boczne” połączenia międzynarodowe – do TLV i LWO, aby optymalizować wykorzystanie floty i wzmocnił system zasilania WAW ruchem tranzytowym..

 

Rzeszów

Przewozy: 65 358 pasażerów - wzrost o 4,0%.

 

Oferowanie w tys. foteli, zmiany w %:

- łączne: 68,5 (-3,9),

- FR: 39,3 (-10,3),

- LO: 23,7 (+20,3!), dodatkowa częstotliwość od maja 2017.

 

W tym miesiącu obok przewoźników charterowych wzrost zapewnił LOT Tak duży wzrost oferowania to nie tylko efekt dodatkowej częstotliwości do WAW, ale i wykorzystywania w wielu rejsach, zamiast Q400, znacznie większych samolotów odrzutowych. LOT oferował 260 rejsów (OW), co oznacza, że średnia wielkość samolotu to ponad 90 foteli!! W RZE LOT ma ogromną przewagę nad LH, jeżeli chodzi o możliwości pozyskiwania ruchu tranzytowego.

 

Szczecin

Przewozy: 54 709 - wzrost o 25,5%!!

 

Przewozy międzynarodowe rozkładowe: 34 400 (-4,2!!).

Przewozy krajowe: 21 235 (+146,2!!).

Przewozy charterowe: 3 080 (+90,2!).

 

Oferowanie w tys. foteli, zmiany w %:

- łączne: 61,7 (+20,3!),

- FR: 29,1 (+35,3), nowy, codzienny rejs do WAW. Mniejsze oferowanie międzynarodowe,

- W6: 16,6 (+18,6!!), więcej rejsów do SVG,

- LO: 12,6 (-0,8).

 

Dokładnie ten sam komentarz, co w ubiegłych miesiącach letnich, warto tylko zwrócić uwagę, że FR wycofując się z części połączeń krajowych z WAW pozostawił SZZ, aby nadal „korzystać” z położenia geograficznego miasta.

 

Lublin

Przewozy: 43 299 – wzrost o 24,9%!!

 

Oferowanie w tys. foteli, zmiany w %:

- łączne: 50,0 (+38,9),

- W6: 35,0 (+10,9), rejs do LPL uruchomiony w połowie maja,

- FR: 9,8 (+3,2),

- BM: 2,4 - nowy rejs wykonywany przy współpracy z LH, codziennie do MUC,

- LO: 2,8 - nowy rejs do TLV, raz w tygodniu.

 

LUZ W6 „stoi”. Razem z ofertą FR oferowanie tanich linii jest tu już większe niż z RZE (tylko FR). A od zimy dojdzie U2. Najciekawsze pytanie dotyczy jednak dalszej przyszłości. W przypadku LUZ, inaczej niż RZE, nowy układ lotniskowy obsługujący wielką aglomerację warszawską będzie miał duży, bezpośredni wpływ na sytuację i wyniki portu.

 

Bydgoszcz

Przewozy: 33 063 - spadek o 0,2%.

 

Oferowanie w tys. foteli, zmiany w %:

- łączne: 32,4 (+1,6),

- FR: 26,5 (-5,4),

- LH: 4,5 (+15,4),

- LO: 1,4 nowe połączenie do LWO.

 

Patrz komentarz z ubiegłego miesiąca.

 

Łódź

Przewozy: 16 097 – spadek o 17,9%.

 

Oferowanie w tys. foteli, zmiany w %:

- łączne: 16,6 (-40,1!!),

- FR: 16,6 (-2,4).

 

Jedyną istotną zmianę może tu chyba przynieść tylko „nowa konfiguracja warszawska”. Ale czy będzie to zmiana na lepsze?

 

Olsztyn/Szymany

Przewozy: 11 600.

 

Przewozy szacowane z oferowania.

 

Oferowanie w tys. foteli:

- łączne: 13,2,

- W6: 8,3 (LTN i OSL/TRF),

- FR: 4,9 (STN).

 

Może Lato 2018 przyniesie pozytywny przełom. W nadchodzącym sezonie zimowym pozostanie tylko LON.

 

Podział rynku pomiędzy poszczególne porty lotnicze

Wrzesień utrzymał trendy rynkowe, opisywane wcześniej w odniesieniu do miesięcy szczytu letniego. Oczywiście najciekawsza zawsze jest przyszłość. Tu warto zwrócić uwagę na coraz większe turbulencje dotyczące aglomeracji warszawskiej. Opisywaliśmy je wcześniej w Komentarzach Tygodnia. Koniec lata potwierdza też, że w dużych aglomeracjach regionalnych bardzo szybko rosną i najprawdopodobniej będą rosły, przewozy charterowe. A dodatkowy impuls rozwojowy powinno przynieść wejście na rynek Ryanair Sun. Widać też wyraźnie, że z opisywanych wielokrotnie powodów, w dwóch portach regionalnych (RZE, SZZ) rosnącą rolę odgrywają przewozy krajowe.

 

 

Krótkie podsumowanie miesiąca

Po świetnym lecie już myślimy o zimie. Informacje o oferowaniu, które podaliśmy w raporcie Oferowanie w sezonie Zima 2017/18 w porównaniu z sezonem poprzednim” czyli wzrost liczby oferowanych foteli przez linie rozkładowe o 17,5% daje powody do ogromnego optymizmu. Również rynek charterowy zimowy powinien rozwijać się bardzo dynamicznie. Już nie tylko LOT oferuje zimowe chartery interkontynentalne przy wykorzystaniu samolotów dalekodystansowych.  

 

 

Czytaj także: 

Barometr Polska wrzesień 2017. Świetna passa trwa

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

Źródło: Porty lotnicze, IATA, AEA, ACI, PRTL.pl

 

 

 

  

 

 

 

Tagi:

ACI | IATA | Komunikacja | Konkurencja | Lotnisko | Obłożenie | Oferowanie | Pasażer | Praca | Przewozy | Rozwój


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony