INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Barometr
Polska


Barometr Polska październik 2017. Część II. Wyniki poszczególnych portów

Marek Serafin, 2017-12-07
     

W październiku dynamika wzrostu przewozów w polskich portach lotniczych była rekordowa i wyniosła aż 20,4%. W polskich portach obsłużono łącznie, w pewnym zaokrągleniu, 3 534 tys. pasażerów. Najwyższą dynamikę wzrostu ruchu nadal notują duże porty lotnicze: w Warszawie, Krakowie, Katowicach, Gdańsku, Wrocławiu, a spośród „maluchów” – Szczecin i Lublin.

 

 

 

 

Uwaga ogólna: lotniska nie podają szczegółowych danych przewozowych dotyczących między innymi przewozów poszczególnych linii lotniczych, dlatego też używamy dostępnych i aktualnych danych dotyczących ich oferowania.

 

Warszawa

 

Przewozy łączne: 1 430 tys. (w przybliżeniu) – wzrost aż o 24,1%.

 

Uwaga: Port podaje w kraju i dla mediów zagranicznych jedynie przybliżone/zaokrąglone dane.

 

Oferowanie (w tys. foteli, zmiany w %):

  • łączne: 1 665,4 (+22,9),
  • LO: 884,5 (+33,5!!!),
  • W6: 253,0 (+31,5!!),
  • Grupa LH: 134,6 (+3,1),
  • AF/KL: 66,7 (+5,2),
  • FR: 75,2,
  • Grupa IAG (BA/VY/EI): 31,6 (-1,9),
  • DY/D8: 22,2 (-35,6!!!), zawieszony rejs do LGW.

 

Dla całej aglomeracji warszawskiej ruch (1 680,0 tys.) w porównaniu z październikiem 2016 2016 wzrósł aż o 21,8. We wrześniu i sierpniu było 20,2.

 

Cały czas przyśpiesza dynamika wzrostu oferowania LO – nowe, większe samoloty, większa liczba rejsów na obsługiwanych już trasach, nowe połączenia. Dokładniejsze dane podaliśmy w raporcie „Oferowanie w sezonie Lato 2017 w porównaniu z sezonem poprzednim”. Sieciowi konkurenci LOT-u utrzymali strukturę oferowania z poprzednich miesięcy. W6 po szczycie letnim nie tylko utrzymał, ale wręcz zwiększył tempo wzrostu oferowania – w sierpniu i we wrześniu 2017 było „tylko” 23,6%. To inna strategia rynkowa niż w poprzednich sezonach letnich.

 

Dane wskazują, że bardzo wysoki był indeks wzrostu ruchy charterowego. Wskazuje na to fakt, iż indeks wzrostu całego ruchu był zbliżony do indeksu wzrostu oferowania rozkładowego, mimo, iż październik to okres mniejszego natężenia ruchu niż wrzesień.

 

Warszawa/Modlin

 

Przewozy (rozkładowe): 249 630 - wzrost o 11,7%.

 

Przewozy zagranica – wzrost o 13,5!

 

LF: 89,2% (+0,9ppct).

 

Oferowanie: 279,7 tys. foteli (+10,4). Oferowanie zagranica + 12,2.

 

Przewozy na trasach zagranicznych dynamicznie rosły, głównie dzięki większemu oferowaniu na obsługiwanych już trasach. LF był tylko nieznacznie wyższy od ubiegłorocznego, znacznie poniżej średniego LF-a FR na całej siatce – w październiku, podobnie, jak we wrześniu - 97%!! W porównaniu z wrześniem, nieznacznie, bo o 0,5ppct wzrosła przewaga FR nad W6 na trasach międzynarodowych w aglomeracji warszawskiej – do 10,5%.

 

Kraków

 

Przewozy: 529 473 - wzrost o 19,0%.

 

Przewozy rozkładowe (międzynarodowe): 485 456 (+19,7!!).

 

Przewozy krajowe: 40 619 (+11,3).

 

Przewozy charterowe: 3 398 (+7,9).

 

Oferowanie (w tys. foteli), zmiany w %:

  • łączne linii rozkładowych: 593,7 (+16,1),
  • FR: 260,4 (+28,0!),
  • LH/OS/4U/SN/LX: 105,0 (+11,1),
  • LO: 48,4 (+5,4),
  • U2: 84,9(+28,2!!),
  • DY/D8: 47,6 (+11,2),
  • KL: 14,0 (+16,7),
  • IAG (BA, VY): 10,7 (-17,7).

 

Wzrost ruchu ciągle przyśpiesza. Cały czas napędza go międzynarodowy ruch rozkładowy, głównie tanich linii. W związku z problemami w aglomeracji warszawskiej, KRK to obecnie „ulubiona” baza FR. Oferowanie linii jest już tylko nieznacznie mniejsze niż w WMI. Jednak i oferta przewoźników sieciowych jest bardzo szeroka. Zdecydowanie najatrakcyjniejsza ze wszystkich portów regionalnych. W niektóre dni tygodnia KL oferował aż trzy rejsy dziennie. Bardzo niespodziewanie, po wielu miesiącach spadków, wzrosły przewozy charterowe, ale nie mają one większego wpływu na wyniki portu.

 

Gdańsk

 

Przewozy: 407 000 - wzrost o 15,4%.

 

Uwaga: Port przekazał dane przybliżone, ale dość dokładne. Dokładne dane poznamy po zakończeniu kwartału.

 

Oferowanie w tys. foteli, zmiany w %:

  • Łączne: 490,9 (+11,7),
  • W6: 218,5 (+8,4),
  • FR zagranica: 103,2(+24,0!!),
  • FR kraj: 35,5 (+36,0!!),
  • LO: 36,4(-6,2), mniejsze oferowanie krajowe, nowy rejs do TLV,
  • SK: 35,2 (+17,7),
  • LH: 29,0 (-13,4!), mniejsze a/c,
  • KL: 6,6, nowy, codzienny rejs do AMS.

 

Z danych wynika, że przewozy charterowe wzrosły bardzo znacznie – indeks wzrostu całego ruchu wyższy, aż o 5,9ppct, od indeksu wzrostu oferowania rozkładowego. Koniunkturę nakręca też bardzo ostra rywalizacja W6 – FR. Linie te walczą nie tylko o Trójmiasto, ale i o znaczną część Polski Północnej. Od sezonu zimowego znaczącą siła rynkową stanie się KLM dzięki dwóm rejsom dziennie. To był ostatni miesiąc bardzo szybkiego wzrostu przewozów krajowych. Od sezonu zimowego FR zawiesił rejsy do WAW i tylko bardzo małą pociechą są wznowione połączenia do WRO – jedynie dwa razy w tygodniu.

 

Katowice

 

Przewozy: 313 527 - wzrost o 27,9%.

 

Przewozy rozkładowe: 222 947 (+15,6!).

 

Przewozy charterowe: 89 325 (+53,9!!!).

 

Oferowanie w tys. foteli, zmiany w %:

  • łączne: 259,5 (+18,4),
  • W6: 190,8 (+19,4!),
  • LH: 16,7 (-38,7!!), zawieszony do DUS!! i mniejsze a/c do FRA,
  • FR: 28,7 (+22,6!),
  • LO: 18,7(+110,0,1!!!),
  • HV: 4,6 nowy rejs do AMS.

 

Szalony, rekordowy wzrost przewozów charterowych. To bardzo ważny sygnał. Coraz bardziej wydłuża się letni sezon wakacyjny. Ruszają też łańcuchy charterów zimowych, Zmniejszanie sezonowości ruchu charterowego to jedno z największych wyzwań, jakie stoją przed liniami i Tour Operatorami.

 

To, co może jedynie niepokoić to spadek LF-a linii rozkładowych. Być może pewne znaczenie miał tu tak ogromny wzrost oferowania LOT-u.

 

Wrocław

 

Przewozy: 230 042 - wzrost o 20,5%.

 

Oferowanie w tys. foteli, zmiany w %:

  • rozkładowe, łączne: 269,7 (+22,1),
  • FR: 144,0: (+23,3!!),
  • W6: 46,8: (+34,1),
  • LH/LX/EW: 40,7 (+15,6),
  • LO: 33,2 (+13,3), nowe rejsy do TLV.

 

W GDN i KTW wciąż dominuje W6, w KRK i WRO zdecydowanym liderem jest FR. Jednak W6 stara się przynajmniej nieco powiększyć swój udział w tym tak szybko rosnącym rynku. WRO to jedna z nielicznych aglomeracji, gdzie bardzo dynamicznie rośnie oferta Grupy LH. Od zimy regres nastąpi na trasie do WAW (FR).

 

Poznań

 

Przewozy: 152 222 pasażerów - wzrost o 19,7%!

 

Przewozy rozkładowe: 123 090 (+11,4).

 

Przewozy charterowe: 28 761 (+77,3!!).

 

Oferowanie w tys. foteli, zmiany w %:

  • łączne: 147,9 (+6,7),
  • W6: 51,9 (+10,9),
  • FR: 41,2 (-2,6),
  • LH: 26,4 (+1,9),
  • LO: 23,8 (+41,7!!). Nowe rejsy do TLV i LWO plus 1 rejs dziennie do WAW.

 

POZ „czeka” na zimę, kiedy FR skokowo zwiększy oferowanie, uruchamiając aż pięć nowych połączeń. Ale i wyniki w ostatnich miesiącach są coraz lepsze. Tu, podobnie, jak w KTW, rekordowo wzrosły przewozy charterowe. Wśród linii rozkładowych - sieciowych LO uruchomił „boczne” połączenia międzynarodowe – do TLV i LWO i dodał jeden rejs dziennie na głównej trasie do WAW.

 

Rzeszów

 

Przewozy: 59 469 pasażerów – spadek o 3,1%.

 

Oferowanie w tys. foteli, zmiany w %:

  • łączne: 69,2 (-6,2),
  • FR: 39,7 (-13,7),
  • LO: 23,9 (+12,7!), dodatkowa częstotliwość od maja 2017.

 

Spadek ruchu to efekt bardzo znacznego ograniczenia oferowania przez LOT. Również w październiku LOT bardzo znacznie zwiększył oferowanie, zarówno dzięki dodatkowej częstotliwości do WAW, jak i wykorzystywania w wielu rejsach, zamiast Q400, znacznie większych samolotów odrzutowych. W RZE LOT ma ogromną przewagę nad LH, jeżeli chodzi o możliwości pozyskiwania ruchu tranzytowego.

 

Szczecin

 

Przewozy: 54 363 - wzrost o 28,8%!!

 

Oferowanie w tys. foteli, zmiany w %:

  • łączne: 63,5 (+23,5!),
  • FR: 30,2 (+45,2), nowy, codzienny rejs do WAW,
  • W6: 17,0 (+18,1!!), więcej rejsów do SVG,
  • LO: 12,9 (+-0).

 

Tak duży wzrost ruchu to, tym razem, zarówno efekt nowego codziennego rejsu FR do WAW, jak i zwiększenia oferowania przez W6.

 

Lublin

 

Przewozy: 43 048 – wzrost o 27,8%!!

 

Oferowanie w tys. foteli, zmiany w %:

  • łączne: 50,9 (+30,2),
  • W6: 35,0 (+29,6), rejs do LPL uruchomiony w połowie maja,
  • FR: 9,8 (+-0),
  • BM: 2,5 - nowy rejs wykonywany przy współpracy z LH, codziennie do MUC,
  • LO: 3,3 - nowy rejs do TLV, raz w tygodniu.

 

Oba porty obsługują Polskę Południowo-Wschodnią. W znacznym stopniu konkurują o ten sam ruch. Oferowanie W6 coraz bardziej zbliża się do oferowania FR z RZE, a razem z oferowaniem FR, BM i LOT jest już większe niż międzynarodowe oferowanie z RZE (FR + LH).

 

Bydgoszcz

 

Przewozy: 28 833 - spadek o 4,0%.

 

Oferowanie w tys. foteli, zmiany w %:

  • łączne: 32,3 (+2,2),
  • FR: 26,1 (-5,4),
  • LH: 4,9 (+22,5!!),
  • LO: 1,4 nowe połączenie do LWO.

 

Spadek ruchu to efekt ograniczenia oferowania przez FR. Nie pomógł wzrost oferowania LH i nowe rejsy LO. Ale pocieszające jest to, że FR nie jest jedyną liczącą się linia w BZG.

 

Łódź

 

Przewozy: 16 108– spadek o 20,7%.

 

Oferowanie w tys. foteli, zmiany w %:

  • łączne: 16,6 (-41,5!!),
  • FR: 16,6 (-6,7),

 

Brak operacji JP.

 

Patrz komentarz z poprzedniego miesiąca.

 

Olsztyn/Szymany.

 

Przewozy: 11 000.

 

Przewozy szacowane z oferowania.

 

Oferowanie w tys. foteli:

  • łączne: 13,7,
  • W6: 8,3 (LTN i OSL/TRF),
  • FR: 4,9 (STN).

 

Może Lato 2018 przyniesie pozytywny przełom. W nadchodzącym sezonie zimowym pozostanie tylko LON.

 

Podział rynku pomiędzy poszczególne porty lotnicze

 

Coraz większą rolę odgrywają porty obsługujące największe aglomeracje. Ich pozycję dodatkowo wzmacnia powrót bardzo szybkiego trendu rozwojowego na rynku charterowym, który tam się koncentruje. Z mniejszych aglomeracji zwiększają swój udział w rynku porty SZZ i LUZ. W tym pierwszym przypadku coraz większego znaczenia nabierają połączenia krajowe LO i FR, a w drugim obsługa taniego ruchu, głównie przyjazdowego – rodzinno/etnicznego z Wielkiej Brytanii i Norwegii.

 

 

Krótkie podsumowanie miesiąca

 

To było świetne zakończenie sezonu letniego. W rekordowej dynamice wzrostu ruchu ogromny udział miały przewozy charterowe. Bardzo wyraźnie coraz dłuższy jest letni szczyt wakacyjny, a i zima zaczyna się coraz wcześniej. Trend ten powinno umocnić pojawienie się na rynku Ryanair Sun. Powody do ogromnego optymizmu na najbliższą przyszłość dają dane przedstawione przez nas w raporcie „Oferowanie w sezonie Zima 2017/18 w porównaniu z sezonem poprzednim”, czyli wzrost liczby oferowanych foteli przez linie rozkładowe o 17,5%. Inne, bardzo ważne zjawisko rynkowe to znaczne wzmocnienie przez LOT siatki krajowej, zasilającej rejsy zagraniczne. Już nie tylko KRK, ale i POZ, RZE, KTW i SZZ mają bardzo szeroka ofertę połączeń tranzytowych przez WAW. Po wielu latach przerwy polski przewoźnik ponownie oferuje rejsy nocujące w Zielonej Górze (IEG). Również rynek charterowy zimowy powinien rozwijać się bardzo dynamicznie. Już nie tylko LOT oferuje zimowe chartery interkontynentalne przy wykorzystaniu samolotów dalekodystansowych.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

Źródło: Porty lotnicze, IATA, AEA, ACI, PRTL.pl

Tagi:

ACI | AEA | IATA | Lotnisko | Przewozy


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony