INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Barometr
Polska


Barometr Polska sierpień 2018. Wspaniała passa trwa. Część I

Marek Serafin, 2018-10-09
     

W sierpniu w polskich portach lotniczych obsłużono łącznie około 5 020 tys. pasażerów! Oznacza to wzrost o 16,3%. Dynamika w lipcu wyniosła 15,3%, czerwcu - 15,9% i w maju 16,0%. Podajemy liczbę nieco zaokrągloną, gdyż przewozy w WAW ogłoszono przybliżone, a w LCJ i SZY są szacowane z oferowania. W sierpniu po raz drugi przekroczona została granica 5 mln pasażerów. W lipcu 2017, po raz pierwszy, przekroczono granicę 4 mln. To zestawienie pokazuje, jak ogromne wciąż są rezerwy popytowe na naszym rynku-podobnie, jak w większości krajów naszego regionu.

 

Analogicznie jak w lipcu i czerwcu ogromny wpływ na zdynamizowanie rynku ma skokowy wzrost przewozów charterowych – dokładne dane dotyczące KTW, POZ i WRO podajemy w dalszej części. Największe w Polsce - śląskie „zagłębie charterowe” mknie do przodu. Dzięki temu łączne przewozy w KTW były ponownie znacznie większe niż w KRK. Jednak KRK ma znacznie szerszą ofertę rozkładową, szczególnie, jeżeli chodzi o linie sieciowe.

 

Struktura geograficzna ruchu jest podobna, jak w poprzednich miesiącach letnich. Aglomeracja warszawska zostaje w tyle z opisywanych przez nas wielokrotnie powodów.

 

A różnica byłaby jeszcze większe gdybyśmy mogli wyeliminować międzynarodowy ruch tranzytowy.

 

Wśród przewoźników liderem wzrostu jest LOT, utrzymujący ogromną dynamikę wzrostu oferowania – w sierpniu +32%. W stosunku do 2016 miesięczne indeksy wzrostu są oszałamiające – oscylują pomiędzy 60 i 70%!! Dwóch tanich dominatorów, W6 i FR, na trasach międzynarodowych, też wciąż stymuluje szybki wzrost popytu.

 

 

Komentarz PRTL.pl

 

Jak powtarzamy od kilku miesięcy wyniki przewoźników rozkładowych są zgodne z danymi dotyczącymi bardzo znacznych, a w przypadku PLL LOT ogromnych wzrostów oferowania. Tanie linie pobudzają rynek agresywną polityka cenową, wykorzystując stały wzrost siły nabywczej znacznych grup ludności. W przypadku polskiego przewoźnika ogromną rolę odgrywa ruch tranzytowy. Według danych przekazanych przez port Chopina w pierwszych ośmiu miesiącach roku stanowił on aż 27% całego ruchu. Niestety nie możemy ustalić, jaką część stanowił w odniesieniu do ruchu rozkładowego, gdyż nie znamy jeszcze wielkości ruchu charterowego.

 

W całym roku 2018 byliśmy optymistami, jeżeli chodzi o krótkookresowe prognozy ruchu z/do Polski. Kolejne miesiące umacniały ten optymizm. Jednak pojawiło się niedawno poważne zagrożenie. To szybko i stale rosnące ceny ropy i paliwa lotniczego. Obecnie wynikają one z amerykańskich sankcji nałożonych na Iran. Cena baryłki ropy znacznie przekroczyła już 80$ i wciąż rośnie. Coraz większa grupa analityków mówi o przebiciu granicy 100$. Cena baryłki paliwa wynosi już prawie 100$. Tak drogie było paliwo cztery lata temu, a na przełomie 2015 i 2016 było ponad dwukrotnie tańsze!! A równocześnie umacnia się USD. Jest to bardzo niebezpieczne dla naszego rynku, gdyż koszty paliwa stanowią ogromną część kosztów ultra-tanich linii i linii charterowych oraz bardzo znaczną, istotnie większą niż w przypadku wielkich konkurentów sieciowych, LOT-u.

 

Indeks wzrostu oferowania rozkładowego jest minimalnie wyższy niż indeks wzrostu całego ruchu, ale spadek LF-a był najprawdopodobniej większy, gdyż ruch charterowy rósł szybciej niż cały rynek.

 

Uwaga: Ponieważ struktura oferowania rozkładowego w kolejnych miesiącach sezonu letniego jest bardzo podobna do tej, która podawaliśmy w raportach kwietniowym i majowym, to od czerwca do października pokażemy dane dotyczące jedynie tych przewoźników, którzy mają decydujący wpływ na rynek.

 

Cały rynek

 

Wybrane dane o oferowaniu (w tys. foteli, zmiany w %):

  • cały rynek: 4 381,0 (+16,4!),
  • FR: 1 140,4 (+13,1! ),
  • LO: 1 173,2 (+28,1!!),
  • W6: 1 055,0 (+19,4!!),
  • Grupa LH: (LH+LX+OS+EW+SN): 376,7 (+6,6),
  • AF/KL/HV: 84,1 (+6,6).

 

Uwaga: tu podajemy tylko dane dla tych linii, które operują, do co najmniej dwóch miast w Polsce.

 

LOT mknie do przodu, a nieznaczne obniżenie indeksu wzrostu oferowania wynika z tego, iż w drugiej części sezonu letniego polski przewoźnik powiększał ofertę – nowe samoloty B737.

 

Sieciowi konkurenci LOT-u - Grupy LH i AF/KL nadal koncentrują swój rozwój na regionach. Obserwujemy koniec ery duopolu LOT – Grupa LH. AF/KL przekonała się, że drzemie tam ogromny potencjał. Jednak przewaga Grupy LH jest wciąż ogromna, gdyż konkurenci „zaatakowali” tylko w największych aglomeracjach, a ich oferta jest znacznie uboższa (geografia!).

 

FR ma najniższy indeks wzrostu z całej, „wielkiej” trójki, gdyż do 10.2017 operował na trasach WAW-GDN/WRO. Na samych trasach międzynarodowych indeks wzrostu przekroczył 20%!!

 

Ponieważ to już kolejny świetny rok dla polskiego rynku to warto podawać indeksy wzrostu ruchu do 2016. W przypadku sierpnia było to 136,8, lipca - 136,4%, czerwca -134,4, maja i kwietnia - 135,4, marca -132,7, lutego - 132,8, a stycznia - 138,3. Przy ocenie lutego powinniśmy uwzględnić efekt roku przestępnego - około 1,5ppct.

 

Koniec części I

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

 

Tagi:

Lotnisko | Oferowanie | Pasażer | Porty lotnicze | Przewozy


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony