INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Barometr
Polska


Barometr Polska sierpień 2018. Część II. Wyniki poszczególnych portów

Marek Serafin, 2018-10-10
     

W sierpniu 2018 dynamika wzrostu przewozów w polskich portach lotniczych wyniosła 16,3%. W polskich portach lotniczych obsłużono łącznie ponad 5 020 tys. pasażerów. Jak widzimy wyniki sierpnia są prawie identycznie wspaniałe, jak lipca.

 

 

 

Uwaga ogólna: większość lotnisk nie podaje szczegółowych danych przewozowych dotyczących między innymi przewozów poszczególnych linii lotniczych, dlatego też używamy dostępnych i aktualnych danych dotyczących ich oferowania.

 

Warszawa

 

Przewozy łączne: około 1 920 tys. – wzrost o 12,4%. Do 08.2016 – 39,3%!!

 

Uwaga: Port podał około 1,9 mln, ale z dynamiki do 08.2017 wynika nieco wyższa liczba. Po opublikowaniu raportu sierpniowego przez ACI – Europe uściślimy powyższą liczbę.

 

Oferowanie (w tys. foteli, zmiany w %):

  • łączne: 1925,6 (12,1),
  • LO: 1150,1 (+28,5!!!),
  • W6: 313,7 (15,7!),
  • Grupa LH: 105,9 (-18,3!!) - od S18 połączenie do DUS zawieszone, radykalnie zmniejszone oferowanie SN do BRU (tylko w szczycie lata),
  • AF/KL: 53,1 (-10,5!),
  • Grupa IAG (BA/VY): 35,4 (+18,8) - zawieszony DUB, BA od S18 przywróciła trzeci rejs.

 

Dla całej aglomeracji warszawskiej ruch (2 204 tys.) w porównaniu z lipcem 2017 wzrósł tylko o 11,9%, w lipcu było to 11,5%w czerwcu - 10,9%, w maju - 13,4%, w kwietniu 13,3%. Indeks wzrostu jest wyraźnie niższy niż indeks dla całej Polski. Powód to nasilające się ograniczenia infrastrukturalne.

 

WWAWrynek ciągnie dwóch graczy – LOT i W6. LOT wciąż rozwija ruch tranzytowy a W6 „korzysta” na problemach FR w WMI i utrzymującym się w aglomeracji warszawskiej silnym trendzie wzrostowym popytu na tanie przeloty. Zdecydowana większość przewoźników sieciowych, zagranicznych, w mniejszym lub większym stopniu ograniczyła oferowanie. Część linii zeszła z rynku – AB, EW, EI. Również w sierpniu oferowanie rozkładowych konkurentów LO i W6 spadłoo zdecydowanie więcej niż 10%!! To oczywiście bardzo umacnia pozycję rynkową dwóch liderów, a przede wszystkim, LO.

 

Udział LO w oferowaniu rozkładowym w WAW – wyniósł aż 59,7% - prawie identycznie, jak w lipcu (59,7%). To rekordowe poziomy od bardzo bardzo dawna. Dotychczas w tym roku najwyższy był w maju – „tylko” 57,4%. Jeżeli chodzi o strukturę ruchu i LF-y linii rozkładowych, to więcej będziemy mogli napisać po upublicznieniu przez ULC danych o przewozach charterowych.

 

Warszawa/Modlin

 

Przewozy łączne 283,8 tys. – wzrost o 7,9%.

LF: 92,7 (-0,8ppct).

Oferowanie: 305,8 tys.

 

Jedyne, co zaskakuje to, podobnie, jak w lipcu, spadek LF-a pomimo „duszonego” oferowania. Indeks wzrostu wyższy, niż w poprzednich miesiącach sezonu letniego, gdyż w tym roku FR nie przenosił w szczycie sezonu, tak znacząco, oferowania, jak w latach poprzednich. Jednak problem ograniczonej przepustowości nie został jeszcze rozwiązany.

 

Kraków

 

Przewozy: 623 665 - wzrost o 15,1%!

 

Oferowanie (w tys. foteli), zmiany w %:

  • łączne linii rozkładowych: 680,3 (16,0!),
  • FR: 319,0 (32,5!!!),
  • LH/OS/EW/SN/LX: 111,6 (4,5),
  • LO: 61,7(26,4!!), większe oferowanie do ORD. Nowe rejsy do TLV i BUD. Zdecydowanie większe oferowanie do WAW,
  • U2: 75,4 (-4,3),
  • DY/D8: 50,6 (10,5),
  • 12,4 (+-0).

 

KRK ma zdecydowanie najszerszą ofertę rozkładową, nie tylko sieciową, ze wszystkich polskich portów regionalnych. Podobnie, jak w lipcu oferowanie Grupy LH było tu większe niż w WAW. Indeks wzrostu oferowania FR wyższy, niż w lipcu, gdyż, podobnie jak w wielu innych portach, i tu przewoźnik relatywnie mniej oferowania przeniósł do Zachodniej Europy.

 

Nie znamy wyników linii charterowych, ale, najprawdopodobniej, tym razem, LF-y przewoźników sieciowych spadły tylko nieznacznie, pomimo tak dużego wzrostu oferowania.

 

KLM najwyraźniej nie traktuje ruchu północnoatlantyckiego priorytetowo, gdyż jego oferowanie było najniższe w całym roku – tylko dwa rejsy dziennie, a nie trzy.

 

Gdańsk

 

Przewozy: 535 tys. - wzrost o 8,1%.

 

Uwaga:

Dokładne dane port poda po zakończeniu kwartału..

 

Oferowanie w tys. foteli, zmiany w %:

  • łączne: 542,4 (12,0!),
  • W6: 283,8 (23,7!!!),
  • FR zagranica: 126,6 (11,2),
  • LO: 36,7 (-1,8),
  • SK: 22,2 (21,2),
  • LH: 38,2 (30,8!!),
  • KL: 12,4 (129,6!!). Druga częstotliwość dziennie.

 

Komentarz ten sam od kilku miesięcy. W sezonie letnim najważniejsze elementy gry rynkowej to zdecydowana obrona pozycji lidera na rynku tanich/ultra tanich przewozów przez W6 oraz atak konkurencyjny ze strony LH, która po okresie ograniczania oferowania gwałtownie zmieniła strategię. Coraz bogatsza jest oferta KL. Teraz już czterech przewoźników sieciowych walczy o ruch tranzytowy – LH, LO, SK i KL.

 

Dane wskazują, że przewoźnikom rozkładowym spadł średni LF.

 

Katowice

 

Przewozy łączne: 694,1 tys.!! – wzrost o 27,0%!!!

 

Przewozy rozkładowe: 304,7 tys. (24,1!).

Przewozy charterowe: 389,1 tys. (32,8!!).

 

Oferowanie w tys. foteli, zmiany w %:

  • łączne: 352,9 (28,6!!),
  • W6: 271,7 (29,9),
  • LH: 21,2 (35,0!!) nowy rejs do MUC,
  • FR: 38,6 (37,9!!) nowy rejs do HAM,
  • LO: 18,4 (+2,8).

 

Szał charterowy trwa. Dane ze szczytu sezonu letniego pokazują, jak ogromny jest wciąż niewykorzystany potencjał rynku w znacznej części Południowej Polski. I to mimo pięknego lata w Polsce. Upadł mit, że gorące lato w Polsce obniża popyt na wakacje zagraniczne. Stają się one częścią stylu życia coraz większej części naszego społeczeństwa. A KTW stały się charterową stolicą Polski. Ich przewaga nad WAW staje się coraz większa, a próba realizacji planów „eksmisji do Radomia” może tylko zdecydowanie powiększyć różnicę.

 

W segmencie sieciowym zaostrza się konkurencja o ruch tranzytowy LH - LOT. Niemiecki przewoźnik obok trzech rejsów do FRA oferuje też połączenie do MUC. LOT cztery rejsy dziennie do WAW. LOT ustabilizował oferowanie, po jego podwojeniu w ubiegłym sezonie. FR walczy o swój „kawałek tortu”, choć oczywiście jego główną bazą w Polsce Południowej jest KRK. Dane wskazują, że i tu spadł liniom rozkładowym LF.

 

Wrocław

 

Przewozy: 373 342 - wzrost o 22,1%!!

 

Port podał dane dotyczące głównych segmentów rynku:

  • ruch tanich linii – 202 tys. wzrost o prawie 30%,
  • linie sieciowe prawie 4 tys. (+22,0% - trasy międzynarodowe),
  • ruch charterowy ponad 106 tys (+57%!!).

 

Oferowanie w tys. foteli, zmiany w %:

  • rozkładowe, łączne: 305,3 (+12,5),
  • FR: 144,8(-3,0), znaczny wzrost na trasach zagranicznych, brak WAW, nowy rejs do GDN,
  • W6: 74,9 (+51,9!!!), nowe rejsu do BRI, BSL, KUT i OPO,
  • LH/LX/EW: 43,1 (+15,5), nowy rejs LX do ZRH,
  • LO: 35,0 (+7,4), nowy rejs do TLV,
  • AF: 4,9 - nowy codzienny rejs regionalnym odrzutowcem.

 

Ruch międzynarodowy rozwija się wspaniale. Wciąż rozszerza ofertę FR. W6 walczy bardzo ostro, ale w sezonie zimowym dość znacznie ograniczy ofertę, choć nie tak drastycznie, jak w POZ. Ponownie zacznie rosnąć przewaga irlandzkiego przewoźnika nad węgierskim. Przewozy charterowe cały czas biją rekordy i w letnim szczycie, stanowią bardzo istotną część ruchu. Ciekawe, jak rozwinie się sytuacja w sezonie zimowym. Czy i wtedy popyt będzie rósł skokowo?

 

Poznań

 

Przewozy: 322,8 tys. – wzrost o 44,9%!!!

 

Przewozy rozkładowe: 157,65 tys. (29,3!!).

Przewozy charterowe: 166,8 tys. (58,9!!!).

 

Oferowanie w tys. foteli, zmiany w %:

  • łączne: 190,1 (31,3,!!),
  • FR: 68,4 (74,0!!!),
  • W6: 63,8 (18,8),
  • LH: 31,0 (22,0!!),
  • LO: 24,5 (1,2).

 

W POZ, w segmencie rozkładowym „rządzi” wielka czwórka. Jednak FR i Grupa LH zdobywają coraz większą przewagę nad konkurentami – FR nad W6 i LH nad LO. Wiemy już, że choć w sezonie letnim węgierski przewoźnik jeszcze walczy, to w W18/19 właściwie poddaje się. Zamyka bazę i drastycznie redukuje oferowanie. W przypadku LO przeciwko linii działa geografia. Najważniejsze rynki są położone na zachód od aglomeracji, a WAW na wschód. Ogromną dynamikę rynkowi nadały też przewozy charterowe. Po raz drugi były one większe od rozkładowych. Jak widzimy szczególnie szybko rosną one w najbogatszych regionach Polski. Jedynym wyjątkiem jest aglomeracja warszawska. Powód znany.

 

Obniżył się nieco średni LF, ale przy tak ogromnych wzrostach oferowania jest to zrozumiałe.

 

Rzeszów

 

Przewozy: 83 481 – wzrost o 16,4%!

 

Oferowanie w tys. foteli, zmiany w %:

  • łączne: 87,2 (+22,4),
  • FR: 45,0 (7,4),
  • LO: 33,5 (41,0!!), od S18 rejsy do TLV i EWR (raz w tygodniu).

 

Skokowo wzrosły przewozy charterowe - o zdecydowanie więcej niż 60%. Między innymi, dzięki nowym operacjom Ryanair Sun. Ruch rozkładowy, po okresie stagnacji rozwija się bardzo szybko. Częściowo jest to związane z istotnym zmniejszeniem oferowania W6 w LUZ. Dla portu i regionu wydarzeniem jest na pewno wznowienie, po bardzo wielu latach, bezpośredniego połączenia do EWR. Dane wskazują, że dość istotnie spadły LF-y przewoźników rozkładowych.

 

Szczecin

 

Przewozy: 59 767 –wzrost o 1,6%.

Przewozy międzynarodowe rozkładowe (1,5),

Przewozy krajowe – 21 088 (-0,7),

Przewozy charterowe – 3 780 (22,7).

 

Oferowanie w tys. foteli, zmiany w %:

  • łączne: 60,2 (-4,0),
  • FR: 33,3 (11,4),
  • W6: 11,2 (-31,7!!),
  • LO: 12,8 (-2,3).

 

Trwa okres stagnacji przewozów zarówno krajowych, jak i międzynarodowych. FR zwiększył oferowanie (nowy rejs do EDI), a W6 radykalnie zmniejszył (zawiesił rejs do LTN). Struktura ruch jak na rynek polski, jest tu unikalna. Prawie 40% to ruch krajowy. Kłania się geografia. Ruch charterowy jest bardzo niestabilny.

 

Lublin

 

Przewozy: 44,6 tys. – spadek o 3,9%!

 

Oferowanie w tys. foteli, zmiany w %:

  • łączne: 44,4 (-3,7!),
  • W6: 26,0 (-12,6),
  • FR: 9,8 (-3,9).

 

W6 zamknął bazę. Dla FR główną bazą w Południowo-Wschodniej Polsce jest RZE. BM zapewnia bardzo ograniczone możliwości przewozów tranzytowych przez hub w MUC, dzięki codziennym operacjom małym regionalnym odrzutowcem wykonywane w formule code-share z LH. Port może mieć nadzieję, że rosnące problemy tanich linii i linii charterowych w WAW „pomogą” mu.

 

Bydgoszcz

 

Przewozy: 47 936 - wzrost o 43,5%!!!

 

Oferowanie w tys. foteli, zmiany w %:

  • łączne: 40,6 (26,1!!),
  • FR: 33,6 (28,7),
  • LH: 5,6 (14,3!),
  • LO: 1,4 (nowy rejs do LWO).

 

Dane wskazują, że bardzo znacząco wzrósł ruch nieregularny, w tym charterowy.

 

A port przeżywa wzloty i potknięcia. W tamtym roku spadki ruchu, teraz hossa. Niewątpliwie problemy WMI pomagają BZG.

 

Łódź

 

Przewozy: 19,0 tys. – wzrost o 18,0%!!

 

Uwaga: Przewozy szacowane na podstawie oferowania. Dokładniejsze dane poznamy po zakończeniu kwartału.

 

Oferowanie w tys. foteli, zmiany w %:

  • łączne: 21,9 (1,8), brak rejsów JP,
  • FR: 17,8 (6,5), nowy rejs do ATH,
  • LH: 4,1 nowy rejs do MUC, pięć razy dziennie regionalnym odrzutowcem

 

Port odbił się od dna, ale jego strategiczna przyszłość jest nadal niepewna. Być może w kolejnych sezonach letnich szansą będą przewozy charterowe, ze względu na nasilające się problemy infrastrukturalne w WAW.

 

Szymany

 

Przewozy: 14,0 tys. – wzrost o 29,6%.

Przewozy szacowane z oferowania.

 

Oferowanie: 14,7 (14,0).

  • FR: 4,9 (-7,5),
  • W6: 8,6 (13,2),
  • LO: 1,2 - nowy rejs do LWO.

 

Rejs W6 do DTM zastąpił połączenie do OSL. Powinien pojawić się ruch turystyczny. Nowość to operacje w formule hybrydowej Small Planet (łączenie oferty rozkładowej z charterową)

 

Podział rynku pomiędzy poszczególne porty lotnicze.

 

Wyniki sierpnia potwierdzają wnioski przedstawione w barometrze lipcowym. A przede wszystkim najważniejszy, że polski rynek jest w ogromnym stopniu sterowany podażą. Nowa, odpowiednia, czyli tania/bardzo tania oferta tworzy nowy popyt. I dotyczy to również ruchu przyjazdowego. Zarówno rodzinno-pracowniczego, jak i turystycznego. Świetnie to widać w odniesieniu do ruchu wakacyjnego korzystającego z przewozów charterowych. Również bardzo atrakcyjna oferta pobudza ruch turystyczny przyjazdowy. To dzięki niej już miliony turystów odwiedzają KRK. Podobne zjawisko, tylko na nieco mniejszą skalę, dotyczy niewątpliwie GDN.

 

WAW zdecydowanie stawia na przewozy tranzytowe LO. Czyni bardzo wiele, aby wspomóc linię w walce konkurencyjnej. Niedawno port poinformował, że już 27% pasażerów to ruch tranzytowy. Czyli, w odniesieniu do LOT-u to około 50% lub nawet nieco więcej. Niestety problemy z przepustowością w WAW i WMI i preferencje dla ruchu tranzytowego oznaczają, że tłumiony jest popyt wrażliwego cenowo ruchu bezpośredniego. Przewozy w aglomeracji rosną istotnie wolniej niż w portach regionalnych, a jeżeli uwzględnimy, że ruch tranzytowy rośnie w tempie przekraczającym 30% to różnica jest jeszcze o kilka punktów procentowych większa.

 

 

Krótkie podsumowanie miesiąca.

 

Drugi miesiąc szczytu letniego już za nami. Wyniki są bardzo zbliżone do tych z lipca. Teraz już wiemy, że dynamika całoroczna powinna przekroczyć 15% mimo, iż w dwóch pierwszych miesiącach sezonu zimowego nastąpi pewne wyhamowanie wzrostu oferowania. Dokładne dane podamy w sezonowym raporcie, który opublikujemy w przyszłym tygodniu. Interesujące będzie, jak poza sezonem zachowa się rynek charterowy. Wiemy, że niestety Ryanair Sun nie będzie operował. Można mieć jednak nadzieję, że obok typowych operacji średniodystansowych rozwijać się będzie też oferta interkontynentalna.

 

A wracając do wyników obecnego sezonu letniego warto zwrócić uwagę, na rosnący wpływ na sytuację i to nie tylko w aglomeracji warszawskiej problemów infrastrukturalnych WAW i WMI. W tym pierwszym przypadku powinny istotnie pomóc zmiany procedur i inwestycje infrastrukturalne oraz bardzo prawdopodobne podniesienie dziennego limitu operacji. W tym drugim dość proste inwestycje. Niestety w obu przypadkach potrzebny jest czas. Za kilka miesięcy przekonamy się, czy poprawa sytuacji nastąpi już w lecie 2020.

 

I na koniec ogólne wnioski. To, co zagraża tak wspaniałej koniunkturze rynkowej to, przede wszystkim dalsze znaczne wzrosty cen paliwa, które mają bardzo duży wpływ na poziom taryf, szczególnie dla ruchu najbardziej wrażliwego cenowo. W nieco dłuższym horyzoncie czasowym to pogorszenie ogólnej dobrej koniunktury gospodarczej w Polsce oraz ewentualne problemy LOT-u z rentownością siatki połączeń, która rozwija się we wręcz szalonym, nienotowanym tempie. Oczywiście, jeżeli chodzi o „klasyczne” linie sieciowe.

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

Źródło: Porty lotnicze, IATA, AEA, ACI, PRTL.pl

 

 

 

 

Tagi:

Linie lotnicze | Lotnisko | Oferowanie | Porty lotnicze | Przewozy


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony