INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Barometr
Polska


Barometr Polska wrzesień 2018. Polski rynek wciąż mknie naprzód, choć nieco wolniej. Część I

Marek Serafin, 2018-11-07
     

We wrześniu w polskich portach lotniczych obsłużono łącznie 4 667 tys. pasażerów! Oznacza to wzrost o 13,4%. Dynamika w sierpniu wyniosła 16,3%, lipcu 15,3%, czerwcu 15,9% i w maju 16,0%. Podajemy liczbę nieco zaokrągloną, gdyż przewozy w LCJ i SZY są szacowane z oferowania.

 

Analogicznie jak w trzech poprzednich miesiącach ogromny wpływ na zdynamizowanie rynku ma skokowy wzrost przewozów charterowych. Wrzesień to ostatni miesiąc szczytu popytowego. Kończy się większość łańcuchów charterów. O świetnej sytuacji na tym rynku świadczą dane cząstkowe, z KTW i POZ oraz dokładne dane ULC dotyczące drugiego kwartału 2018. W czerwcu rozpoczęły się łańcuchy charterów, a bardzo wysokie, wręcz rekordowe dynamiki w tym miesiącu przełożyły się na wspaniałe wyniki lipca i sierpnia. Niewątpliwie do dodatkowego zdynamizowania rynku przyczyniło się pojawienie nowego gracza – Ryanair Sun.

 

Struktura geograficzna ruchu jest podobna, jak w poprzednich miesiącach letnich. Aglomeracja warszawska zostaje w tyle z opisywanych przez nas wielokrotnie powodów.

 

A różnica byłaby jeszcze większa, gdybyśmy mogli wyeliminować międzynarodowy ruch tranzytowy.

 

Wśród przewoźników liderem wzrostu jest nadal LOT, utrzymujący ogromną dynamikę wzrostu oferowania – we wrześniu +24,7%. Była jednak istotnie niższa niż w szczycie lata, w lipcu 32,0%, a w sierpniu 28,1%. W stosunku do 2016 miesięczne indeksy wzrostu są oszałamiające – oscylują pomiędzy 60 i 70%!! Dwóch tanich dominatorów, W6 i FR, na trasach międzynarodowych, też wciąż stymuluje szybki wzrost popytu.

 

 

Komentarz PRTL.pl

 

Hossa na rynku trwa, ale uległa ona pewnemu osłabieniu. Dynamika wzrostu przewozów jest najniższa w tym roku, mimo, iż trwają fajerwerki na rynku charterowym. Niższy indeks wzrostu wynika z nieco słabszej koniunktury na rynku przewozów rozkładowych. Indeks wzrostu oferowania był o prawie dwa punkty procentowe niższy niż w sierpniu (16,4%) i lipcu (16,6%). Zwolnili tempo wzrostu trzej główni gracze – FR, LO i W6. Niższe niż rok temu były też LF-y. To zjawisko dość niebezpieczne, w sytuacji, gdy rosną ceny paliwa. Dość dokładne dane dotyczące LF-ów liderów rynkowych, w pierwszym półroczu 2018 podajemy w naszym raporcie „Wyniki przewoźników rozkładowych na rynku polskim w pierwszej połowie 2018.A dane wskazują, że we wrześniu sytuacja uległa pogorszeniu, pomimo niższych indeksów wzrostu oferowania. W6 wyciągnął już z tego wnioski obniżając, i to radykalnie, oferowanie w Sezonie Zima 2018/19.

 

Obserwujemy też interesujące zjawisko, potwierdzające konstatację, że polskie lotniska to system naczyń połączonych. Spadki oferowania i przewozów w LUZ „pomagają” podnieść indeksy wzrostu w RZE. Analogicznie, ograniczenia w WMI sprzyjają świetnej koniunkturze w BZG. I jak co miesiąc powtórzmy, że rozwój ruchu w aglomeracji warszawskiej jest zdecydowanie niższy, niż w polskich regionach. A jest już oczywiste, że wynika to, przede wszystkim, z ograniczeń infrastrukturalnych w WMI.

 

Cały rynek

 

Wybrane dane o oferowaniu (w tys. foteli, zmiany w %):

  • cały rynek: 4 236,8! (+14,8),
  • FR: 1 108,3 (+9.9),
  • LO: 1 120,2 (+24,6!!),
  • W6: 983,6 (+16,9!),
  • Grupa LH: (LH+LX+OS+EW+SN): 381,0 (+5,8),
  • AF/KL/HV: 97,7 (+10,3).

 

Uwaga: tu podajemy tylko dane dla tych linii, które operują, do co najmniej dwóch miast w Polsce.

 

LOT mknie do przodu, ale stopniowo spada indeks wzrostu oferowania. Wynika to, miedzy innymi z tego, iż w drugiej części sezonu letniego polski przewoźnik powiększał ofertę – nowe samoloty B737. Niedawno opublikowane dane ULC pokazują też, że spada, i to dość istotnie LF LOT-u.

 

Sieciowi konkurenci LOT-u: Grupy LH i AF/KL nadal koncentrują swój rozwój na regionach, nie podejmując „wojny na oferowanie z LO” w WAW. Obserwujemy koniec ery duopolu LOT – Grupa LH. AF/KL rozpoczął od pewniaków – KRK, potem GDN, niedawno WRO, ale świetne wyniki (dane ULC) niewątpliwie powinno ją zachęcić do rozszerzania oferty - POZ, jak i dokładania częstotliwości – najpierw GDN, a potem WRO. Grupa LH cały czas rozwija ofertę w wybranych aglomeracjach. Interesujące jest to, iż pomimo geografii i „ogólnej specjalizacji w Grupie” to nie OS, ale LX jest głównym „pomocnikiem” LH. Po wejściu do KRK, pojawił się we WRO, a od lata 2019 uruchomi rejs do GDN.

 

 FR ma najniższy indeks wzrostu z całej, „wielkiej” trójki, gdyż do 10.2017 operował na trasach WAW - GDN/WRO. Na samych trasach międzynarodowych indeks wzrostu jest podobny do tego, który ma W6. A od Zimy 2018/19 sytuacja ulegnie radykalnej zmianie. FR umiarkowanie, ale rozszerzy ofertę, W6 radykalnie ograniczy. Wyjaśnienie przyczyn takiego rozwoju układu konkurencyjnego mamy w danych ULC. W pierwszej połowie 2018 FR utrzymał LF na poziomie sprzed roku – 89%, a W6 odnotował dramatyczny spadek o 4,7ppct, do poziomu, który „nie przystoi” ultra-taniej linii – 80,6%!!

 

Ponieważ to już kolejny świetny rok dla polskiego rynku to warto podawać indeksy wzrostu ruchu do 2016. W przypadku września było to 134,7%, sierpnia - 136,8, lipca - 136,4%, czerwca -134,4, maja i kwietnia - 135,4, marca -132,7, lutego - 132,8, a stycznia - 138,3. Przy ocenie lutego powinniśmy uwzględnić efekt roku przestępnego - około 1,5ppct.

 

 

Koniec części I

Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

 

Tagi:

Linie lotnicze | Lotnisko | Oferowanie | Pasażer | Połączenia | Przewozy


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony