INFORMACJE

Rynek Lotniczy

Linie Lotnicze

Porty Lotnicze

Samoloty

Drony

Dostawcy Usług

Prawo

Turystyka

BRANŻA

Nawigacja powietrzna

Innowacje & Technologie

Personalne

Rozmowy PRTL.pl

Komentarz tygodnia

Aviation Breakfast

Polski Klub Lotniczy

Przegląd prasy

INNE

Księgarnia

Szkolenia i konferencje

Studenckie koła i org. lotnicze

Znajdź pracę

Katalog firm

Przydatne linki

REKLAMA





Partnerzy portalu



Language selection


English Deutsch French Russian

Barometr
Polska


Barometr Polska listopad 2018. Coraz wolniejsze tempo wzrost, już tylko jednocyfrowe. Część I

Marek Serafin, 2019-01-09
     

W listopadzie, pierwszym miesiącu sezonu zimowego, w polskich portach lotniczych obsłużono łącznie 3 195 tys. pasażerów. Oznacza to wzrost o 9,6%. W październiku było to 11,0%, we wrześniu - 13,4%, w sierpniu - 16,3%, lipcu - 15,3%, czerwcu - 15,9% i w maju - 16,0%. Podajemy liczbę nieco zaokrągloną, gdyż przewozy w SZZ, LCJ i SZY są szacowane z oferowania, a w przypadku WAW są to dane przybliżone, wyliczone z podanej dynamiki wzrostu.

 

Główny powód najniższej od początku roku dynamiki wzrostu to spadek oferowania W6. W lecie 2018 węgierski przewoźnik skokowo zwiększył swoją ofertę. Teraz przyszedł czas na korektę. W sezonie letnim do tak wysokich dynamik wzrostu bardzo przyczyniły się wyniki linii charterowych. Teraz, ze względu na sezonowość przewozów ich udział w rynku jest zdecydowanie mniejszy, a i osiągane wyniki nie są już tak imponujące.

 

Wśród linii rejsowych wciąż niekwestionowanym liderem, pod względem tempa wzrostu oferowania, a więc i przewozów pozostaje LOT. Dane o oferowaniu podajemy poniżej. Omówiliśmy je też w raporcie - Oferowanie w sezonie Zima 2018/19 w porównaniu z sezonem poprzednim”.

 

 

Komentarz PRTL.pl

 

Cały rynek

 

Wybrane dane o oferowaniu (w tys. foteli, zmiany w %):

  • cały rynek: 3 678,6 (11,3),
  • LO - 1019,0 (24,6!!),
  • FR: 994,5 (6,6),
  • W6: 686,9 (-3,7!!),
  • Grupa LH: (LH+LX+OS+EW+SN): 353 (4,0),
  • U2: 100,2 (34,7!!),
  • AF/KL/HV: 95,9 (+19,1!),
  • DY/D8: 93,3 (64,0!!),
  • SK: 56,0 (-6,0!),
  • IAG (BA/VY): (-21,5!!),
  • AY: 21,5 (8,0).

 

Uwaga: tu podajemy tylko dane dla tych najważniejszych linii, które operują, do co najmniej dwóch miast w Polsce.

 

Struktura oferowania i ruchu jest silną indykacją tego, jak będzie wyglądał trwający obecnie sezon zimowy. Widzimy duże zmiany, jeżeli chodzi o strategię rynkową głównych graczy. Niezmienna jest tylko strategia LOT-u. Gna do przodu. Symbolicznym potwierdzeniem tego jest fakt, że po raz pierwszy od bardzo wielu lat jego miesięczne oferowanie było większe niż Ryanaira. Pod względem wielkości przewozów FR nadal wyprzedza LOT, ze względu na znacznie wyższy LF, ale polski przewoźnik przebył (przebiegł) już bardzo długą drogę. Z punktu widzenia rynkowego, jego strategia odniosła niewątpliwy sukces. Zdobywa przewagę nawet nad wieloma silniejszymi rywalami. Przewagę mierzoną wielkością oferowania.

 

Niezmienna pozostaje tylko wątpliwość, co do możliwości utrzymania dobrych wyników finansowych w długim horyzoncie czasowym, w sytuacji gorszej koniunktury rynkowej i coraz silniejszych nacisków konkurencyjnych „ze wszystkich stron”. FR rozwija się wolniej niż rynek, ale tu ogromne znaczenie ma „blokada warszawska”. W6 dokonał ostrej korekty, gdyż jego wzrosty oferowania w poprzednim sezonie były zdecydowanie zbyt duże, w danej sytuacji rynkowej/konkurencyjnej.

 

Bardzo zdecydowanie inwestuje w rynek dwóch graczy średniej wielkości. U2 wszedł do WAW, natomiast DY/D8 zdecydowanie rozwinął swoją ofertę do Skandynawii i Finlandii. Po kilku sezonach redukcji znowu uwierzył w nasz rynek.

 

Grupa LH wciąż rozwija się w znacznej części portów regionalnych, z KRK na czele, a w WAW utrzymuje oferowanie, które uważa za wystarczające. Wzrost oferowania Grupy byłby nieco większy, gdyby nie redukcja oferty EW – spadek o 21%, a w tym zawieszenie ważnego połączenia DUS-WAW. Grupa AF/KL wchodzi do kolejnych portów regionalnych stając się w nich realną konkurencją dla LH i LO. IAG/BA, póki co, godzi się z marginalizacja rynkową. Nawet w WAW została zdominowana przez LOT, który do trzech rejsów dziennie do LHR dokłada od stycznia 2019 dwa rejsy do London City Airport. BA ograniczył ofertę do dwóch rejsów dziennie do LHR. Bardzo ogranicza swoje ambicje rynkowe SAS. Właściwie tylko w GDN utrzymuje znacząca pozycję rynkową.

 

Dane cząstkowe (KTW, POZ, WRO) pokazują, że rynek charterowy rozwija się nadal bardzo szybko, jednak udział linii charterowych w łącznych przewozach, w sezonie zimowym, jest zdecydowanie mniejszy, a i indeksy wzrostu nie są już tak imponujące, jak w szczycie lata. Sezonowość ruchu narasta. Na odwrócenie tego trendu będziemy musieli jeszcze dość długo poczekać.

 

Od wielu miesięcy podajemy indeksy wzrostu ruchu do 2016. W przypadku listopada było to 126,1, października - 133,6, września - 134,7%, sierpnia - 136,8, lipca - 136,4%, czerwca -134,4, maja i kwietnia - 135,4, marca -132,7, lutego - 132,8, a stycznia - 138,3. Przy ocenie lutego powinniśmy uwzględnić efekt roku przestępnego - około 1,5ppct. Jak widzimy listopad to był pierwszy miesiąc w tym roku, w którym dynamika spadła, i to zdecydowanie, poniżej 130%. Przyczyny tej sytuacji opisaliśmy powyżej.

 

Koniec części I

 

 

Marek Serafin

PRTL.pl

 

 

 

Tagi:

Linie lotnicze | Lotnisko | Pasażer | Przewozy


powrót


Aby otrzymać dostęp do komentowania artykułów musisz się zalogować.

LOGIN

HASŁO




Jeżeli nie masz jeszcze konta, załóż je teraz

Rejestracja


Komentarze do tego artykułu:

REKLAMA


REKLAMA



Informacje EKES



REKLAMA


Giełda transportowa
Clicktrans.pl







Home | O nas | Polityka prywatności | Korzystanie z serwisu | Reklama w portalu | Kontakt | Mapa strony